Wpis z mikrobloga

Katastrofa lotu PLL LOT w Rumunii - 22 lipca 1938 r.

W piątek 22 lipca 1938 samolot linii PLL „LOT” typu Lockheed L-14H o numerze SP-BNG wykonywał lot z Czerniowiec do Bukaresztu, stanowiący część rejsu Warszawa–Bukareszt, z dwoma międzylądowaniami: we Lwowie i Czerniowcach. Do Lwowa samolot przyleciał o godz. 14.25. Tam do maszyny dosiadło się czterech pasażerów. Start maszyny z lotniska w Czerniowcach nastąpił o godz. 17.25. O godz. 17.38 kapitan samolotu przekazał do lotniska w Czerniowcach radiowy meldunek informujący o wysokości lotu 2000 m oraz o niekorzystnych warunkach atmosferycznych, w tym o wyładowaniach atmosferycznych, skutkujących złym odbiorem.

W czasie wypadku panowały niekorzystne warunku atmosferyczne: zachmurzenie, pojawiały się błyskawice, lekki deszcz (mżawka). W tych warunkach samolot przelatując przez ciemne chmury miał wpaść w korkociąg, po czym uległ zderzeniu z ziemią na obszarze wzgórza w sosnowym lesie Dorotea Latonica, na terenie górskim (do ok. 900 m n.p.m.), na południe od miejscowości Gura Humorului, ok. 20 km od Kimpulunga. Świadkiem wypadku był oficer rumuński, por. Constantin Pitu, który wówczas przebywał wraz z grupą skautów w pobliżu wsi Găinești. Zgłoszenie o wypadku przyjął posterunek policji w miejscowości Stulpicani. Ratownicy rumuńscy przybyli na miejsce upadku maszyny ok. godz. 23.

Na pokładzie maszyny w chwili wypadku przebywało 14 osób. Wszyscy ponieśli śmierć. Prócz kapitana maszyny kilka innych osób na jej pokładzie było pilotami.

Załoga
sierż. pil. Władysław Kotarba – kapitan maszyny
Zygmunt Zarzycki – radiooperator
Franciszek Panek – mechanik

Pasażerowie
kpt. Olimpiusz Nartowski – pilot, przebywający służbowo w samolocie celem zapoznania z przebiegiem lotu na tej trasie
Edward Gozdowski (lub Grazdowski) – pracownik Ambasady RP w Bukareszcie
mjr Masakatsu Waka – członek sztabu generalnego Cesarstwa Japonii, z-ca attaché wojskowego Japonii w Polsce, wyznaczony na attaché wojskowego w Bukareszcie
kpt. pil. Kazimierz Krys – zmierzający na zawody lotnicze na wyspie Rodos
kpt. Waliszewski
inż. Radi Radew
dr Lemuel Caro – obywatel Stanów Zjednoczonych, lekarz, dziennikarz, pilot-amator
kpt. Ionesco – obywatel Rumunii, komendant lotniska w Czerniowcach
dr Bodea
dr Nissenbaum
Ionel Fernic – kompozytor, pilot, spadochroniarz (w polskich w doniesieniach prasowych podawano także "inż. Ternir" bądź "Hernitz")

Wydobycia zwłok ze szczątków rozbitego samolotu dokonała komisja pod kierownictwem kierownika „Lotu” w Czerniowcach, kpt. Daszewskiego. Na miejsce wypadku udała się z Warszawy specjalna komisja oraz rumuńska komisja Aviatia Civila. Zwłoki ośmiu ofiar katastrofy zostały przetransportowane pociągiem z Czerniowiec do Lwowa od 27 do 28 sierpnia 1938, po czym część z nich została przewieziona do Warszawy, a inne do miast pochodzenia ofiar.

Badanie przyczyn wypadku podjęła polsko-rumuńska komisja lotnicza. Zakończenie jej prac uniemożliwił wybuch II wojny światowej oraz utrata dokumentów badań w jej trakcie. Część ekspertów ds. wypadków wskazywała na warunki atmosferyczne (uderzenie pioruna, przetarcie linki steru wysokości, utrata sterowności bądź oblodzenie skrzydeł).
Przyjmuje się, że przyczyny katastrofy nie zostały do końca wyjaśnione


#historia #ciekawostkihistoryczne #ciekawostki #katastrofa #plllot
Pobierz N.....h - Katastrofa lotu PLL LOT w Rumunii - 22 lipca 1938 r.

W piątek 22 lipca 1...
źródło: comment_OUnA6dyvpgEztjGbv54mmApLhwHQnLki.jpg