Gorące dyskusje ostatnie 12h

  • odpowiedzi (54)

  • avatar

    O końskiej dupie
    ...czyli dlaczego zawsze tak robimy?
    Czy oświadczenie „Zawsze tak to robimy" nie budzi w tobie jakiejś wątpliwości?

    1. Amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstępu szyn) wynosi 4 stopy, 8.5 cala. Prawda, że to dziwaczna liczba? A czy wiesz dlaczego taki właśnie standard się stosuje?

    2. Ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe w Anglii, a właśnie angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe. Dlaczego jednak Angli cy budowali je właśnie tak?

    3. Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy budowali wcześniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard. Dlaczego jednak stosowano tam ten standard?

    4. Ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych szablonów i narzędzi, jakich używali przy budowie wagonów tramwajowych, które miały taki odstęp kół. W porządku! Ale dlaczego wa gony miały taki właśnie dziwaczny odstęp kół?

    5. No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny rozstęp, łamali by pewną starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. Któż to budował te starodawne drogi z koleinami?

    6. Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są w użyciu dotychczas. Ale skąd te koleiny?

    7. Pierwotne koleiny uformowały rzymskie rydwany wojenne; każdy inny użytkownik tych dróg musiał się dostosować do nich, gdyż inaczej uszkodziłby koła swoich pojazdów. Ponieważ rydwany były wykonywane dla lmperium Rzymskiego, były one wszystkie do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kół. Jak widać amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala, pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych. A biurokracja jest wieczna.

    A więc następnym razem, kiedy dostaniecie do ręki jakąś dokumentację techniczną i zaczniecie podejrzewać, że może ona mieć coś wspólnego z końską dupą, będziecie mieli całkowitą rację, ponieważ rzymskie rydwany wojenne były konstruowane tak, aby ich szerokość była dostosowana do sumarycznej szerokości zadów dwu koni bojowych.

    A teraz małe rozwinięcie tematu...
    Kiedy spoglądacie na kosmiczny wahadłowiec na stanowisku startowym, widzicie dwie duże rakiety startowe przymocowane po bokach głównego zbiornika paliwa. Są to rakiety na paliwo stałe, w skrócie: SRB, produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w U.S.A. Inżynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby były one nieco grubsze, ale... SRB transportuje się z wytwórni na stanowisko startowe koleją. Tak się złożyło, że linia kolejowa biegnie na pewnym odcinku przez tunel wydrążony w górze. Rakiety muszą się zmieścić w tym tunelu. Tunel jest tylko odrobinę szerszy niż linia kolejowa, a linia ta, jak już wiecie, ma szerokość dwu końskich tyłków.

    Tak więc jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnych kosmicznego wahadłowca, być może najbardziej nowoczesnego systemu transportowego na świecie, został zdeterminowany ponad dwa tysiące lat temu przez szerokość końskiej dupy.

    #takaprawda #ciekawostki #heheszki
    pokaż całość

    odpowiedzi (29)

  • avatar

    Witajcie Najmilsi.

    Zrobiłem dla was porównanie najszybszych okrążeń wyścigu Kubicy i Russella.
    Dołączyłem także telemetrie byście mieli pełny obraz tego jak pracują kierowcy Williamsa na torze.
    Ocenę tego jaki mają styl, gdzie popełniają błędy a gdzie pracują nadwyraz dobrze pozostawiam wam.

    W między czasie obalić można teorię o brakującym paliwie w samochodach Williamsa.
    Najszybsze okrążenia odpowiednio u Kubicy to 50 i Russella 51. Inżynierowie obu podczas ostatnich 10 okrążeń nie wydali polecenia u żadnego z nich by zachowywać paliwo. Byli wręcz zachęcani do tego by cisnąć pod koniec.

    Ciekawostka.
    Kubica osiągnął swój rezultat wówczas kiedy Vettel go wyprzedził a Russell kiedy Vettel go gonił.
    Vettel po incydencie z Verstappenem znalazł sie na końcu stawki i gonił Williamsy pod koniec wyścigu.
    Zaraz przed rozpoczęciem 50 okrążenia Vettel wyprzedził Kubicę, ale nie budował mu większego cienia aero bo na prostych Niemiec szybko Kubicy uciekł i zaczął gonić Russella, wówczas Brytyjczyk (uciekając przed Vettelem) ustanowił najlepszy swój wynik na stoperze podczas tego popołudnia na Silverstone.

    Ciekawostka nr2. Russell zaraz po wyścigu na okrążeniu neutralizującym mówi znamienne słowa do swojego inżyniera:
    "I had to push otherwise I was immediately loosing grip"
    Można więc powiedzieć że jego słowa o tym że cisnął i jechał tempem kwalifikacyjnym przez wiekszą część wyścigu są akurat prawdą. Ponieważ Cesarz G. kwestionował słowa Russella w tej materii.

    Całą resztę analizy pozostawiam wam.
    Strasznie dużo pracy by dopasować telemetrię, całość ponad 3h montowania :( Ponieważ czas Kubicy musiałem dopasowywać do tempa Russella, byście mieli idealny feedback z identycznej pozycji na torze.

    Najlepszy czas Russella był ~0.5sek lepszy od Kubicy.

    Jeżeli podoba wam się taka analiza i chcielibyście więcej w przyszłości poproszę o plusika :)
    Nic nie kosztuje a da do zrozumienia że ktoś docenia prace.

    #f1 #f1pro #kubica

    Materiały będę tagował jako #f1pro
    pokaż całość

    odpowiedzi (40)