•  

    Jeśli chodzi o badanie katastrofy smoleńskiej to warto obalić jeden z mitów krążących od dłuższego czasu a mianowicie taki, że obowiązuje jakaś mityczna umowa polsko-rosyjska z 1993 roku dotycząca badania katastrof samolotów wojskowych i gwarantująca stronie polskiej wielkie uprawnienia i swobodę prowadzenia śledztwa a zamiast niej Komisja Millera wybrała załącznik 13 Konwencji Chicagowskiej i "oddała śledztwo Rosjanom". No to przeczytajmy tę umowę a konkretnie art. 11 dotyczący badania katastrof lotniczych:

    W przypadku zaistnienia incydentu w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej lub Federacji Rosyjskiej będącego następstwem działalności lotnictwa wojskowego, Strony podejmują niezbędne kroki wykorzystując bezpośrednią łączność w celu niedopuszczenia do eskalacji incydentu i szybkiego usunięcia jego skutków oraz wymiany w trybie pilnym informacji o zaistniałych wydarzeniach. Strona polska takie informacje będzie przekazywać za pośrednictwem Attache Wojskowego Ambasady Federacji Rosyjskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, Strona rosyjska za pośrednictwem Attache Wojskowego Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Federacji Rosyjskiej. Wyjaśnienie incydentów lotniczych, awarii i katastrof, spowodowanych przez polskie wojskowe statki powietrzne w przestrzeni powietrznej Federacji Rosyjskiej lub rosyjskie wojskowe statki powietrzne w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej prowadzone będzie wspólnie przez właściwe organy polskie i rosyjskie. Jednocześnie Strony zapewniają dostęp do niezbędnych dokumentów z zachowaniem obowiązujących je zasad ochrony tajemnicy państwowej. W sytuacjach awaryjnych Strony zobowiązują się do udzielenia niezbędnej pomocy załogom wojskowych statków powietrznych

    To wszystko. Te kilka ogólnikowych zdań miałoby stanowić podstawę prawną badania katastrofy smoleńskiej? Przecież tam nic nie jest sprecyzowane i uregulowane włącznie z dostępem strony polskiej do miejsca katastrofy, wraku, dowodów rzeczowych o oddaniu wraku stronie polskiej nie wspominając. Przy braku dobrej woli jednej ze stron można sobie ten zapis interpretować dowolnie.

    Dla kontrastu link do załącznika 13 Konwencji Chicagowskiej (59 stron) http://www.ulc.gov.pl/_download/prawo/prawo_miedzynarodowe/konwencje/zal_13_0612.pdf

    #smolensk #katastrofa #prawo #macierewicz #4konserwy #neuropa #polityka

    •  

      Jeśli chodzi o badanie katastrofy smoleńskiej to warto obalić jeden z mitów

      @mborro: Super że tak wstałeś rano i od razu ruszyłeś na wykop obalać "mity".

    •  

      @mborro: A dodatkowo smoleńscy kłamcy z PiS powtarzają brednie o komisji międzynarodowej. Ciekawe czy po roku ustaleń kompetencji taka komisja w ogóle zabrała by się do pracy...

    •  

      @Thorkill: Zawsze wstaję rano.

    •  

      @Kempes: Ja bym bardzo chcial zeby taka komisja powstala. Najlepiej zeby tam byli przedstawiciele panstwowych Komisji Badania Wypadków Lotniczych z krajów UE, Japonii, USA, Kanady etc. Z ich oficjalnych panstwowych organow. Nie moge sie doczekac az taka komisja zacznie dzialac.

    •  

      @Haqim: Tylko strata czasu... ale nawet sam PiS nic nie robi żeby taka komisja powstała.

    •  

      @Kempes: Z punnktu widzenia jakichkolwiek wyjasnien to jest strata czasu. Ale tak komisja zaoralaby Macierewicza i jego teorie do zera.

      +: pazn
    •  

      @Thorkill: jak widać ty od rana bronisz jedynej prawdy objawionej, powiedz tylko, której wersji bo nawet eksperci Antka jeszcze nie określili która jest właściwą.

      +: pazn
    •  

      @mborro: Ale z specyfiki umów międzynarodowych wynika, że w przypadku niedookreśloności procedur, dwie strony po prostu siadają i wypracowują wspólnie procedurę - i tu nie ma problemu, katastrofie strona polska i strona rosyjska mogły zasiąść do stołu i dogadać się w tej sprawie.
      Wszystko chyba rozchodziło się o to, że jedni uważają, że był to lot wojskowy i dlatego chcieli zastosowania porozumienia z 1993 (dotyczącego stricte lotów wojskowych), a inni uważali, że nie trzeba tego porozumienia stosować, tylko można zastosować jasne procedury z konwencji chicagowskiej dot.katastrof samolotów cywilnych.

Gorące dyskusje ostatnie 12h