2 506 - 1 = 2 505

Tytuł: Logos Wszechświata. Zarys filozofii przyrody
    Autor: Michał Heller
    Gatunek: podręcznik filozofii przyrody
    ★★★★★★★☆☆☆

"Logos Wszechświata" to przystępny podręcznik filozofii przyrody autorstwa autorytetu, którego przedstawiać nie trzeba. Zawiera przegląd najważniejszych systemów przyrodniczych w dziejach europejskiego myślenia, od Platońskiej kosmologii do koncepcji Otwartego Wszechświata Karla R. Poppera. Autor dokonuje krytycznej analizy metod, którymi posługuje się współczesna filozofia przyrody, i omawia filozoficzne kontrowersje wynikające z odkryć fizyki w XX wieku – teorii względności, mechaniki kwantowej oraz teorii unifikacyjnej. W czasach gdy odkrycia naukowe coraz bardziej zmieniają nasze wyobrażenia na temat świata, ta książka to niezbędna lektura zarówno dla naukowców interesujących się filozofią, jak i dla filozofów badających związki fizyki z filozofią.

Książka jest bardzo krótkim przeglądem przez filozofie przyrody proponowane przez: Platona, Arystotelesa, Kartezjusza, Newtona, Leibniza, Kanta, romantyków, Whiteheada i Poppera; na końcu jest ogólne potraktowanie nauki jako filozofii przyrody oraz zagadnienia tejże filozofii.
    To co mnie niejednokrotnie śmieszyło to fakt, że sporą część tej krótkiej książki stanowią wielokrotnie powtarzane stwierdzenia, jak to Heller chciałby na dany temat więcej napisać, ale nie może, bo książka ma być krótka.
    Pod koniec każdego rozdziału znajduje się aneks Małgorzaty Szczerbińskiej-Polak będący krótkim podsumowaniem i/lub rozszerzeniem słów Hellera. Aneksy stanowią zatem sporą część książki i często - miałem wrażenie - lepiej opisywały daną filozofię lub objaśniały od autora.
    Książka wydaje się być dobrym wstępem do filozofii nauki, choć może niepolecanym dla początkujących, bądź potrzebujących dobrego wyjaśnienia pojęć i "trudnych słów".
    Książka bardzo dobra i ładnie wydana.

#bookmeter