Wpis z mikrobloga

Serwis informacyjny TL;DR
Afera przetargowa w Kielcach na obsługę komunikacji miejskiej.

W SKRÓCIE:
Prywatna firma oferująca lepsze warunki jest tańsza o 50 milionów od publicznej, a mimo to publiczna wygrywa przetarg.

TŁO WYDARZEŃ
W 1 stycznia 2018 roku upływał termin 10 letniego kontraktu podpisanego przez ZTM Kielce z MPK Kielce, po strajku z 2007 zorganizowanym po tym jak ówczesne władze chciały urynkowić komunikację miejską tak jak w innych miastach w Polsce. Warto dodać że MPK Kielce to spółka pracownicza z udziałami miasta i jako że nie jest podmiotem wewnętrznym miasta, to zaistniał wymóg zorganizowania przetargu na obsługę komunikacji.

WARUNKI PRZETARGU
Przetarg ogłoszony zakładał obsługę kieleckiej komunikacji autobusami nie starszymi niż 8 lat i wymagał zlokalizowania bazy w granicach miasta Kielce. Wyszczególniono przy tym wymagania bazy tj. ilość metrów jakie baza powinna zajmować, ilość stanowisk technicznych, wyposażenie zajezdni a także wymóg dostarczenia listy z nazwiskami kierowców, pracowników technicznych i kontrolerów jakości i rozpoczęcia obsługi linii 1 stycznia. Te dwa ostatnie wymogi uchylono po skardze uczestników przetargu do Krajowej Izby odwoławczej, przy czym zachowano tylko wymóg podania listy nazwisk kontrolerów technicznych.
Kolejne odwołanie przewoźników w maju 2017 roku do KIO, spowodowało że urząd stwierdził że przewoźnik będzie miał CO NAJMNIEJ 5 miesięcy na uruchomienie działalności w Kielcach.
Początkowo do przetargu stanęły spółki MPK Kielce, Michalczewski z Radomia i Mobilis z Izabelina, która to ostatnia spółka zdążyła się wycofać zanim otwarto oferty.

OTWARCIE OFERT
W czerwcu 2017 roku ZTM Kielce otwiera oferty na obsługę kieleckiej komunikacji.
Oferty przewoźników przedstawiają się następująco:
Michalczewski zaproponował fabrycznie nowe autobusy z klimatyzacją za 624 miliony złotych.
MPK Kielce zaproponowało te same autobusy które mają, oferując w większości używany tabor bez klimatyzacji przy kwocie 677 milionów złotych
Kwota zaproponowana przez MPK Kielce przekraczała zaproponowany budżet, jednak we wrześniu 2017, radni debatując nad projektem dotyczącym finansowania kieleckiej komunikacji nieświadomie przyznają ZTM dodatkowe środki na finansowanie droższej oferty MPK.

DALSZE LOSY PRZETARGU
- ZTM próbuje bezprawnie zmienić warunki przetargu co ma umożliwić unieważnienie.
- MPK atakuje prywatnego konkurenta wykorzystując do tego przychylne sobie media publiczne, a także wydając pieniądze na akcje wizerunkowe, biuletyny informacyjne, plakaty ulotki itd.
- W czerwcu ZTM prosi Michalczewskiego o wizję przyszłej zajezdni, urzędnicy podpisują protokół potwierdzający że w zaproponowanym miejscu da się uruchomić zajezdnię.
- ZTM chce odtajnić ofertę Michalczewskiego lecz firma nie wyraża na to zgody. Szczegóły utajnionego dokumentu złożonego zgodnie z prawem są przedstawiane w mediach publicznych: TVP3 Kielce i Polskim Radiu Kielce
- W lipcu władze Kielc i poseł PiS Bogdan Latosiński informują że nia ma woli politycznej aby wybrać prywatną firmę.
- ZTM w lipcu składa zapytanie do prezydenta czy wyda zgody dla Michalczewskiego w terminie krótszym niż 5 miesięcy
- Jednocześnie ZTM zamiawia ekspertyzę która pokazuje że jest to niemożliwe a jej autorem jest profesor z Politechniki Świętokrzyskiej dla której pracuje prezes MPK Kielce, zainteresowane przetargiem
- ZTM prosi Michalczewskiego o dodatkowe dokumenty o których nie ma mowy w SIWZ, celem bezprawnego odrzucenia oferty, a Michalczewski składa skargę na działania ZTM do KIO, która stwierdza że skarga jest przedwczesna.
- W sierpniu ZTM przedłuża czas trwania przetargu o dwa miesiące, jednocześnie podpisując umowę z wolnej ręki z MPK która im gwarantuje kolejne kilkanaście milionów przychodu.
- We wrześniu ZTM odrzuca ofertę Michalczewskiego i wybiera droższą o 53 miliony ofertę MPK
Michalczewski składa wniosek do KIO, a MPK i ZTM kieruje wniosek do sądu okręgowego w Kielcach.
- W międzyczasie cały czas trwa nagonka na prywatnego przedsiębiorce w mediach mających powiązania z miastem.
- Prezes ZTM deklaruje że on umowy z Michalczewskim nie podpisze choćby nie wiem jaki był wyrok sądu

SPRAWA BAZY TRANSPORTOWEJ - KLUCZA DO TEGO PRZETARGU
Jedynym przewoźnikiem który w momencie ogłaszania przetargu dysponował bazą na terenie Kielc było MPK Kielce.
Początkowy termin przetargu który ogłoszono 31.03.2017 zakładał otwarcie ofert na 11.05 - oznaczało to że przewoźnik miałby półtora miesiąca na przygotowanie zajezdni. W praktyce oznaczało to że przewoźnik powinien zacząć budowę przed ogłoszeniem samego przetargu przez ZTM.
Wtedy Michalczewski i Mobilis złożyli skargę do KIO.
W doprecyzowanym SIWZ urzędnicy zaznaczyli że każdy uczestnik przetargu będzie miał 5 miesięcy na uruchomienie bazy, przy czym sam stwierdził że jest to termin wystarczający.
Urzędnicy ZTM w czerwcu stwierdzili że miejsce zaproponowane przez przewoźnika nadaje się na zajezdnie.
Kilka tygodni później prezes MPK powiedziała że teren prywatnego przewoźnika nie nadaje się na zajezdnie a prezydent Kielc potem potwierdził te słowa i powiedział że on takich zgód tak szybko nie wyda
Michalczewski powiedział na konferencji że mając doświadczenie pokazuje że 5 miesięcy to wystarczający czas na otwarcie zajezdni.
W mediach zaczęła się nagonka na Michalczewskiego że ten chce parkować autobusy na klepisku w błocie.
Na rozprawie sądowej w grudniu przedstawiciel ZTM stwierdza że 5 miesięcy jest stanowczo za długim terminem
Końcowy wyrok sądu stwierdził że w 5 miesięcy nie da się uruchomić bazy

STYCZNIOWY WYROK SĄDU OKRĘGOWEGO W KIELCACH
Sąd Okręgowy w Kielcach w styczniu stwierdził że ZTM zasadnie odrzuciło ofertę prywatnego przewoźnika bo Michalczewski nie zdąży oddać bazy do użytku w ciągu 5 miesięcy. Automatycznie oznacza to zgodę na wygranie przetargu przez MPK Kielce. Michalczewski złożył wniosek o kasację do UZP, oznacza to najprawdopodobniej konieczność wypłaty odszkodowania przez miasto za utracone korzyści, biorąc pod uwagę kwotę zamówienia mowa tu o kilku milionach złotych, oczywiście z podatków Kielczan.

Oznacza to że poziom kieleckiej komunikacji dalej będzie taki sam a miasto wyda o kilkadziesiąt milionów więcej niż gdyby zlecenie wykonywała prywatna firma, do tego na lepszych warunkach bo min. fabrycznie nowymi pojazdami.

Dziękuję za uwagę.
MarianoaItaliano

Wykorzystano materiały ze stron:
infobus.pl
komunikacja-kielce.pl
ZTM Kielce
MPK KIelce

#tldrmariano #kielce #komunikacjamiejska #afera #wolnyrynek #4konserwy #neuropa

Poniżej wołam ze spamlisty TL;DR. Jak nie chcesz być wołany to się wypisz.
  • 93
Wołam zainteresowanych (772) z listy TL;DR - serwis informacyjny.
Możesz zapisać/wypisać się klikając na nazwę listy.

Dodatek wspierany przez Cebula.Online

Masz problem z działaniem listy? A może pytanie? Pisz do IrvinTalvanen

! @MarianoaItaliano @jozik @noobek @Akuku69 @Jade @westberlin @Tosiek14 @Lux_Aeterna @vrah_ @kszychu @paula20089 @Davidozz @DancingJelly @XD22 @qitay @zartysieskonczyly @mekosx @Wu70 @pss8888 @katoda @maciekk007 @polecam_poczytac_heideggera @Sebuncjusz122 @towarprawemnietowarem @lelo92 @Strus @Postronny @c__j @Tomaszu @papier96 @Kotwpizamie @Szmigulec @Malvir @az_zalozylem_tutaj_konto @Saper9 @PennerBlack @Zwanek @kwiati @mac_jg @