PZL P.7a – polski samolot myśliwski konstrukcji inżyniera Zygmunta Puławskiego z rodziny myśliwców z polskim płatem, opracowany i produkowany w Państwowych Zakładach Lotniczych.
Był rozwinięciem konstrukcji PZL P.6. Pierwszy prototyp oblatano w październiku 1930 roku. Pierwsza partia zeszła z taśmy 1932 roku, w '33 była gotowa cała seria 149 maszyn. W tym roku weszły do polskiego lotnictwa, zastępując Avie BH-33 i PWS-10.
P.7a był pierwszym polskim samolotem w siłach zbrojnych o całkowicie metalowej konstrukcji i wówczas prawdopodobnie najlepszym na świecie (nie mam na to źródła, tak twierdzi Wiki, a wiemy jak to z nią). Natomiast na pewno to dzięki niemu polskie lotnictwo było pierwszym na świecie, które wprowadziło samoloty o w pełni metalowej konstrukcji (a to jest już jakieś osiągnięcie).
P.7a był też o tyle ważny, że Puławski z niego właśnie wyprowadził najsłynniejszy chyba polski samolot z tego okresu czyli PZL P.11c.
O samej konstrukcji powiem tyle: górnopłat zastrzałowy, skrzydło to tzw. płat mewi, czy tam płat Puławskiego / płat polski. Podwozie klasyczne, dwukołowe, stałe z amortyzatorami ukrytymi w kadłubie i płozą ogonową. Przednia część kadłuba przed kabiną wykonana jako krata spawana z rur i pokryta blachą duralową, tylna część półskorupowa. Kabina pilota jednomiejscowa, otwarta. Zbiornik paliwa w kadłubie za silnikiem miał postać beczki i mógł być odrzucany w razie zagrożenia pożarem. Uzbrojenie stanowiły dwa karabiny maszynowe Vickersa kalibru 7,92 mm (zapas amunicji po 700 sztuk) montowane w kadłubie. Celownik lunetkowy, potem kołowy z muszką.
Przednia część kadłuba przed kabiną wykonana jako krata spawana z rur i pokryta blachą duralową, tylna część półskorupowa. Kabina pilota jednomiejscowa, otwarta. Zbiornik paliwa w kadłubie za silnikiem miał postać beczki i mógł być odrzucany w razie zagrożenia pożarem.
Przednia część kadłuba przed kabiną wykonana jako krata spawana z rur i pokryta blachą duralową, tylna część półskorupowa. Kabina pilota jednomiejscowa, otwarta. Zbiornik paliwa w kadłubie za silnikiem miał postać beczki i mógł być odrzucany w razie zagrożenia pożarem.
Dane techniczne Napęd 1 × 9 cylindrowy silnik gwiazdowy Škoda-Bristol Jupiter VII F Moc 480 KM
Wymiary Rozpiętość 10,57 m Długość 6,98 m Wysokość 2,69 m Powierzchnia nośna 17,90 m²
Masa Własna 1090 kg Startowa 1476 kg
Osiągi Prędkość maks. 327 km/h na pułapie 4000 m Prędkość minimalna 104 km/h Prędkość wznoszenia 10,4 m/s Pułap 8500 m Pułap praktyczny 3000 m Zasięg 600 km Rozbieg 150 m Dobieg 215 m
Jeżeli coś źle podałem, coś pominąłem, coś przekłamałem to poprawić mnie. Znawcą nie jestem, a podzielić się tym chciałem, bo mam chwilą zajawkę lotnictwem, a że mój tato-historyk mi mówił nie raz, że hurr pe siódemka była pierwszym metalowym samolotem na świecie, to mi zapadło w pamięć ( ͡°͜ʖ͡°)
@Fafnucek: Ja niedługo sobie machnę P.24g, który był pod względem osiągów o niebo lepszy od P.11, a jednak chyba żaden egzemplarz "dwudziestki czwórki" nie został w kraju, tylko wszystko wyprzedano bodajże Turcji.
@Fafnucek: niedawno sklejałem Łosia i Karasia. Łoś to chyba jeszcze ten klasyczny model, co za komuny można było kupić. Wyszedł trochę krzywo ;-) Karaś znacznie lepiej. Pamiętam, że z polskich modeli to jeszcze chyba Czaplę można było kupić.
#p0lka Mulat, student, pracujący, aktywny, i nie karzeł 180 tylko minimum 183 to ma z czym startować do pięknej, niewysokiej acz stawiającej warunki p0lki.
PZL P.7a – polski samolot myśliwski konstrukcji inżyniera Zygmunta Puławskiego z rodziny myśliwców z polskim płatem, opracowany i produkowany w Państwowych Zakładach Lotniczych.
Był rozwinięciem konstrukcji PZL P.6. Pierwszy prototyp oblatano w październiku 1930 roku. Pierwsza partia zeszła z taśmy 1932 roku, w '33 była gotowa cała seria 149 maszyn. W tym roku weszły do polskiego lotnictwa, zastępując Avie BH-33 i PWS-10.
P.7a był pierwszym polskim samolotem w siłach zbrojnych o całkowicie metalowej konstrukcji i wówczas prawdopodobnie najlepszym na świecie (nie mam na to źródła, tak twierdzi Wiki, a wiemy jak to z nią). Natomiast na pewno to dzięki niemu polskie lotnictwo było pierwszym na świecie, które wprowadziło samoloty o w pełni metalowej konstrukcji (a to jest już jakieś osiągnięcie).
P.7a był też o tyle ważny, że Puławski z niego właśnie wyprowadził najsłynniejszy chyba polski samolot z tego okresu czyli PZL P.11c.
O samej konstrukcji powiem tyle: górnopłat zastrzałowy, skrzydło to tzw. płat mewi, czy tam płat Puławskiego / płat polski. Podwozie klasyczne, dwukołowe, stałe z amortyzatorami ukrytymi w kadłubie i płozą ogonową. Przednia część kadłuba przed kabiną wykonana jako krata spawana z rur i pokryta blachą duralową, tylna część półskorupowa. Kabina pilota jednomiejscowa, otwarta. Zbiornik paliwa w kadłubie za silnikiem miał postać beczki i mógł być odrzucany w razie zagrożenia pożarem. Uzbrojenie stanowiły dwa karabiny maszynowe Vickersa kalibru 7,92 mm (zapas amunicji po 700 sztuk) montowane w kadłubie. Celownik lunetkowy, potem kołowy z muszką.
Przednia część kadłuba przed kabiną wykonana jako krata spawana z rur i pokryta blachą duralową, tylna część półskorupowa. Kabina pilota jednomiejscowa, otwarta. Zbiornik paliwa w kadłubie za silnikiem miał postać beczki i mógł być odrzucany w razie zagrożenia pożarem.
Przednia część kadłuba przed kabiną wykonana jako krata spawana z rur i pokryta blachą duralową, tylna część półskorupowa. Kabina pilota jednomiejscowa, otwarta. Zbiornik paliwa w kadłubie za silnikiem miał postać beczki i mógł być odrzucany w razie zagrożenia pożarem.
Dane techniczne
Napęd 1 × 9 cylindrowy silnik gwiazdowy Škoda-Bristol Jupiter VII F
Moc 480 KM
Wymiary
Rozpiętość 10,57 m
Długość 6,98 m
Wysokość 2,69 m
Powierzchnia nośna 17,90 m²
Masa
Własna 1090 kg
Startowa 1476 kg
Osiągi
Prędkość maks. 327 km/h na pułapie 4000 m
Prędkość minimalna 104 km/h
Prędkość wznoszenia 10,4 m/s
Pułap 8500 m
Pułap praktyczny 3000 m
Zasięg 600 km
Rozbieg 150 m
Dobieg 215 m
#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #ciekaweciekawe