Wpis z mikrobloga

#gruparatowaniapoziomu #historia #lotnictwo #iiws

PZL P.7a – polski samolot myśliwski konstrukcji inżyniera Zygmunta Puławskiego z rodziny myśliwców z polskim płatem, opracowany i produkowany w Państwowych Zakładach Lotniczych.

Był rozwinięciem konstrukcji PZL P.6. Pierwszy prototyp oblatano w październiku 1930 roku. Pierwsza partia zeszła z taśmy 1932 roku, w '33 była gotowa cała seria 149 maszyn. W tym roku weszły do polskiego lotnictwa, zastępując Avie BH-33 i PWS-10.

P.7a był pierwszym polskim samolotem w siłach zbrojnych o całkowicie metalowej konstrukcji i wówczas prawdopodobnie najlepszym na świecie (nie mam na to źródła, tak twierdzi Wiki, a wiemy jak to z nią). Natomiast na pewno to dzięki niemu polskie lotnictwo było pierwszym na świecie, które wprowadziło samoloty o w pełni metalowej konstrukcji (a to jest już jakieś osiągnięcie).

P.7a był też o tyle ważny, że Puławski z niego właśnie wyprowadził najsłynniejszy chyba polski samolot z tego okresu czyli PZL P.11c.

O samej konstrukcji powiem tyle: górnopłat zastrzałowy, skrzydło to tzw. płat mewi, czy tam płat Puławskiego / płat polski. Podwozie klasyczne, dwukołowe, stałe z amortyzatorami ukrytymi w kadłubie i płozą ogonową. Przednia część kadłuba przed kabiną wykonana jako krata spawana z rur i pokryta blachą duralową, tylna część półskorupowa. Kabina pilota jednomiejscowa, otwarta. Zbiornik paliwa w kadłubie za silnikiem miał postać beczki i mógł być odrzucany w razie zagrożenia pożarem. Uzbrojenie stanowiły dwa karabiny maszynowe Vickersa kalibru 7,92 mm (zapas amunicji po 700 sztuk) montowane w kadłubie. Celownik lunetkowy, potem kołowy z muszką.

Przednia część kadłuba przed kabiną wykonana jako krata spawana z rur i pokryta blachą duralową, tylna część półskorupowa. Kabina pilota jednomiejscowa, otwarta. Zbiornik paliwa w kadłubie za silnikiem miał postać beczki i mógł być odrzucany w razie zagrożenia pożarem.

Przednia część kadłuba przed kabiną wykonana jako krata spawana z rur i pokryta blachą duralową, tylna część półskorupowa. Kabina pilota jednomiejscowa, otwarta. Zbiornik paliwa w kadłubie za silnikiem miał postać beczki i mógł być odrzucany w razie zagrożenia pożarem.

Dane techniczne
Napęd 1 × 9 cylindrowy silnik gwiazdowy Škoda-Bristol Jupiter VII F
Moc 480 KM

Wymiary
Rozpiętość 10,57 m
Długość 6,98 m
Wysokość 2,69 m
Powierzchnia nośna 17,90 m²

Masa
Własna 1090 kg
Startowa 1476 kg

Osiągi
Prędkość maks. 327 km/h na pułapie 4000 m
Prędkość minimalna 104 km/h
Prędkość wznoszenia 10,4 m/s
Pułap 8500 m
Pułap praktyczny 3000 m
Zasięg 600 km
Rozbieg 150 m
Dobieg 215 m

#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #ciekaweciekawe
Pobierz Scorpjon - #gruparatowaniapoziomu #historia #lotnictwo #iiws 

PZL P.7a – polski sa...
źródło: comment_rcKOuYFkkCOcIPUW0KepUATkYNEiXrOI.jpg
  • 5
Jeżeli coś źle podałem, coś pominąłem, coś przekłamałem to poprawić mnie. Znawcą nie jestem, a podzielić się tym chciałem, bo mam chwilą zajawkę lotnictwem, a że mój tato-historyk mi mówił nie raz, że hurr pe siódemka była pierwszym metalowym samolotem na świecie, to mi zapadło w pamięć ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Fafnucek: niedawno sklejałem Łosia i Karasia. Łoś to chyba jeszcze ten klasyczny model, co za komuny można było kupić. Wyszedł trochę krzywo ;-) Karaś znacznie lepiej. Pamiętam, że z polskich modeli to jeszcze chyba Czaplę można było kupić.