•  
    L....T

    +7

    Dlaczego jest taki pojazd po Elonie Musku i jego Hyperloopie? "Hyperloop debunk" i inne takie, chętnie bym poczytał argumenty naukowców z branży, a nie jutuberów, podrzućcie materiały.
    Nie jestem jakimś fanbojem, ale mam zaufanie do osoby, która stworzyła aktualnie najmocniejszą rakietę (FH), wysłała teslę na orbitę okołosłoneczna i ląduje kurwa 40 metrowymi rakietami na barce na środku oceanu.
    O pomyśle lądowania rakiet na silnikach też pukali się w czoło, że to niemożliwe. Mając takie zaplecze naukowców Musk na pewo wziął pod uwagę problemy, jakie może napotkać Hyperloop, o których pierdolą atencyjni jutuberzy.
    O argumencie "panie, przecież ta rura za cienka, nie wytrzyma, to sie będzie rozszerzać pod wpływem temperatur". No na pewno musk nie wziął tego pod uwagę xD
    #elonmusk #hyperloop #spacex

    źródło: youtube.com

    •  

      @LM317T: tak na szybko
      - wymagana poduszka magnetyczna bo przy 800km/h+ będzie telepać jak w naszych tramwajach
      - utrudniona akcja ratunkowa
      - każde gwałłtowne rozszczelnienie = zgon, maska tlenowa w próżni ci nie pomoże
      - naziemny hyperloop narażony jest na uskoki tektoniczne, warunki pogodowe, ataki terrorystyczne, korozję, zmiany temp.
      - klaustrofobia podróżujących, możliwe spore przeciążenia, brak "awaryjnego wyjścia"

      Jasne wiele tych rzeczy występuje w transporcie kolejowym czy powietrznym, ale tutaj mamy dosyć dużą kumulację.

      +: L....T, beteg +1 inny
    •  
      L....T

      0

      @QRQ: ogólnie masz rację, nakłada się tutaj sporo rzeczy, które mogą się spierdolić.
      Co do dekompresji kapsuły, nawet w transporcie lotniczym gdzie są rygorystyczne przepisy zdarza się często dekompresja. Ale w przypadku samolotu różnica ciśnień nie jest tak wielka, większość takich wypadków nie powoduje ofiar gdyż kabina pilota i kabina pasażerska są hermetyzowane osobno, także wystarczy szybko obniżyć pułap lotu na 10000 stóp.
      W przypadku dekompresji kapsuły byłoby przejebane. Nawet zakładając, że sterowanie będzie automatyczne, zanim kapsuła dotrze do stacji pewnie wszyscy będą już nieżywi.
      Ale z drugiej strony samolot ma sporo ruchomych części, musi być lekki zatem tutaj musi być pewien kompromis pomiędzy pomiędzy wytrzymałością materiałów a ich ciężarem.
      W przypadku takiej kapsuły można użyć wytrzymalszych materiałów, gdyż ciężar tak bardzo się nie liczy. No i będzie mniej elemetów, które mogą ulec uszkodzeniu niż w samolotach.
      Co mi przychodzi do głowy w przypadku akcji ratunkowej po dekompresji kapsuły:
      - elektronika przejmuje sterowanie i jedzie do najbliższej stacji. Można zrobić co ileś km przystanki 'ratunkowe'.
      - można automatycznie zdekompresować cały tunel aby dostarczyć powietrza.

      Ataki terrorystyczne: kapsuły będą się poruszać z wielką prędkością, załóżmy, że terroryści podkładają ładunki wybuchowe i detonują.
      Jako, że kapsuły będą poruszać się z wielką prędkością, osoba z zewnątrz nie będzie miała wiedzy gdzie znajduje się kapsuła.
      Detonacja musiałaby się odbyć dokładnie w momencie gdy kapsuła będzie w miejscu ładunków. Weź traf idealnie, praktycznie niemożliwe.
      Jeśli kapsuła będzie kilkaset metrów od wybuchu to powietrze, które będzie wpadać do tunelu wyhamuje kapsułę.

      Uskoki tektoniczne, trzęsienia ziemi: jeśli na całej długości będą odpowiednie czujniki, które wykryją trzęsienie ziemi czy awarię automatyka może bez problemu wyhamować kapsułę/zredukować prędkość.

      Przeciążenia? W jednym z wywiadów Musk powiedział, że kapsuły nie będą rozpędzane/hamowane gwałtownie, na odpowiednio dużym dystansie przeciążenia praktycznie nie będą odczuwalne.

      Co do klaustrofobii to wg. wizualizacji zamiast okien mają być ekrany.

    •  
      L..Z

      0

      @LM317T: Przecież z tym rozszczelnieniem i zgonem to jakiś wyjątkowy absurd. Tam ma być obniżone ciśnienie na poziomie dużo niższym niż w samolocie.

    •  
      L....T

      0

      @LooZ: tzn. w kapsule? Samolot w miarę wznoszenia powoli zmniejsza ciśnienie w kabinie i jest hermetyzowany na danej wysokości. Ale są pewne granice, przecież nie obniżysz ciśnienia w kapsule za bardzo, bo po pierwsze
      - podróż ma trwać krótko, nie ma wiele czasu na płynne obniżanie ciśnienia i potem podwyższanie. A zbyt szybkie zmiany ciśnienia bardzo źle wpływają na ludzi.
      - w tunelu będzie ciśnienie bliskie próżni. Jeśli samolot ulegnie dekompresji na wysokości 38k ft to jednak różnica ciśnień nie spowoduje zgonu. A jeśli kapsuła w tunelu ulegnie dekompresji, to będziesz miał prawie próżnie co spowoduje bardzo szybką utratę przytomności, krwawienie z uszu/nosa itp.

    •  
      L..Z

      0

      - w tunelu będzie ciśnienie bliskie próżni.

      @LM317T: Nie, nie będzie. Żadna z firm pracujących nad odmianą Hyperloopa nie przewiduje niczego na kształt "ciśnienia bliskiego próżni".

    •  
      L....T

      0

      @LooZ: A jakie dokładnie ciśnienie ma panować w tunelach? Coś czytałem o 0,1 Atm.

    •  
      L..Z

      0

      @LM317T: Nie wiem. Obecnie pracuje nad tym Hyperloop One, Hyperloop Technologies i The Boring Company/SpaceX. Pewnie każda z nich ma własne rozwiązania.

    •  

      Dlaczego jest taki pojazd po Elonie Musku i jego Hyperloopie?

      @LM317T: jakby ten Hyperloop był taki mega i super toby Musk sam ciągnął ten temat. A co robi? Porzuca rurę i idzie w tunele. To jasno daje do zrozumienia że Musk przemyślał temat rury i przyjął rozwiązanie które omija wiele jej wad: tunel.

    •  

      Przecież z tym rozszczelnieniem i zgonem to jakiś wyjątkowy absurd. Tam ma być obniżone ciśnienie na poziomie dużo niższym niż w samolocie.

      @LooZ: No właśnie - niższe ciśnienie - bardziej szkodliwe dla człowieka.

      Żadna z firm pracujących nad odmianą Hyperloopa nie przewiduje niczego na kształt "ciśnienia bliskiego próżni".

      @LooZ: dla ludzkiego organizmu to ciśnienie w rurze jest jak najbardziej bliskie próżni. Nie bez powodu do przebywania w próżni nawet w pomieszczeniu używa się ciśnieniowo szczelnych skafandrów. W samolocie wystarczą maski tlenowe, w kapsule HL to może być "trochę" za mało.

      +: L....T
    •  

      Znowu rewelacje o "problemach HL" siane przez "speców" którzy obejrzeli wypociny oszusta Thundershita - buca nie potrafiącego przyznać się do błędu robiącego kasę na wyświetleniach reklam. Na dzień dobry przeczytać dokumentację projektu rzuconą do sieci przez Muska (1), potem obejrzeć https://www.youtube.com/playlist?list=PL-QqLN8lCbw_htK5SgsIhQkpUC04LHDup

      playlista zawiera po kolei obalone debilizmy, przejaskrawienia i pomyłki w obliczeniach jakie robi TF.
      Bo czemu miałby się on przejmować takimi drobiazgami jak obecność we wzorze na objętość kuli r do trzeciej jak r do pierwszej jest ok. 6000x razy ppmyłka w obliczeniach - ech drobiazg którym nie warto sobie zaprzątać głowy. 1m/s=1km/h ? Spoko. Przyspieszenie ziemskie = 1m/s2 ? Perfekcyjnie pasuje. Że niskie ciśnienie (jakieś 75 torr) = próżnia? Jasne!

      Jak to jeden z inżynierów HL1 wprost zasugerował, $$$ drenowane od nieuków:

      https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/4wck43/hi_were_mostly_engineers_here_at_hyperloop_one/d65vo9b/

      One symptom of the level of technical effort that went into TF's video is his careless assumption that 1g = 1m/s/s, as though Hyperloop was being built on some tiny moon of Jupiter. As a fellow academic, I was disappointed by TF's lack of intellectual humility in an area in which he is obviously not an expert. One would wonder why TF would put such hastily produced, easily debunked rubbish on his Patreon feed - people actually pay for that!

      A co do samego Hyperloopa - główne przeszkody stoją po stronie politycznej - ktoś na stołku musi to wybrać i sfinansować zamiast lobbowanego przez firmy budowlane/kolejarzy autostrady/linii kolejowej szybkiego ruchu, a do tego musi to przebrnąć przez rzekę biurokratycznych pozwoleń - a wystarczy jeden opłacony kluczowy urzędas aby uwalić projekt na długie lata pod pozorem np. badań bezpieczeństwa czy wpływu na stanowiska bytowania ślimaka pstrokatego...

      (1) http://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha-20130812.pdf

      źródło: youtube.com

    •  
      E.......k

      0

      @anon-anon: akurat ślimaki są ważne

    •  

      @GokuMK: Ale on nie porzucił Hyperloopa.

    •  

      @tenLoginTezJestZajety: no ok. Nie porzucil bo nigdy sie nim nie zajmowal na serio. Nie prowadzi zadnej powaznej pracy nad budowa tego.

      @anon-anon: no sorry, ale HL nie pasuje do pomyslow rozwijanych przez Muska. Nie wprowadza zadnej przelomowej technologii. HL od dawna byl rozwazany, mus dal temu tylko nowa nazwe i zmniejszyl przekroj rury co zmniejszylo koszt inwestycji doteoretycznie mozliwego.

    •  

      sfinansować zamiast lobbowanego przez firmy budowlane/kolejarzy autostrady/linii kolejowej szybkiego ruchu, a do tego musi to przebrnąć przez rzekę biurokratycznych pozwoleń

      @anon-anon: jakby to bylo oplacalne to te firmy co wspomniales same by lobbowaly za HL. W USA np. lobby kolejowe nie istnieje a HL to sa potezne zyski dla firmy budowlanej

      Ten pomysl po prostu jest slaby bo ze wzgledu na maly przekroj rury jest niska przepustowosc w stosunku do tradycyjnej kolei.
      W kolei klasycznej tez mozna zmniejszyc koszty kilkukrotnie zmniejszajac szerokosc toru do 600mm ale sie tego nie robi bo wydajnosc jest w tedy z dupy.

    •  

      @GokuMK: Akurat HL jest najbardziej przełomowy/rewolucyjny z jego pomysłów. Rakiety latały jak Musk zabrał się za zbijanie kosztów, EV jeździły jak Musk zabrał się za zwiększanie ich udziału na rynku (i uczynieniu z nich auta dla każdego) a HL? Zero podobnych działających rozwiązań na rynku, zero konkurencji - nawet MagLev został jedynie jako pomnik "nie opłaca się, nie róbta".

      jakby to bylo oplacalne to te firmy co wspomniales same by lobbowaly za HL. W USA np. lobby kolejowe nie istnieje a HL to sa potezne zyski dla firmy budowlanej

      No tak jak GM, Ford,itd. lobbują za EV... /sarkazm
      Przyjdzie nowe, Musk czy mu podobni (bo np. taki HL1 to bynajmniej nie jego firma..) związków zawodowych nie będzie chciał, obniży koszty eksploatacji (i optmistycznie również konstrukcji - choć może nie za pierwszym razem), zautomatyzuje co się da...
      Już się obecne firmy i pracownicy kolei czy drogowcy palą aby przestać lobbować polityków. /s

      Ten pomysl po prostu jest slaby bo ze wzgledu na maly przekroj rury jest niska przepustowosc

      Nikt nikomu niezabrania zrobić HL towarowego gdzie skrajnia będzie większa - ale z założenia ma to być transport ludzi (i priorytetowych towarów) na średnie dystanse tam gdzie czas ma największe znaczenie.
      IMHO wystarczy że się kontener zmieści i już masz w miarę uniwersalne rozwiązanie.
      Przy 2,6m rura musiałaby być ~3m.

    •  

      @GokuMK: Na razie SpaceX i Tesla powoli rozwijają technologię, organizują Hyperloop Pod Competition, a Muskowi zdarza się o nim wspomnieć w kontekście The Boring Company i potencjalnych połączeń. Możliwe że za jakiś czas wezmą się poważniej za temat.

    •  

      Akurat HL jest najbardziej przełomowy/rewolucyjny z jego pomysłów. Rakiety latały jak Musk zabrał się za zbijanie kosztów, EV jeździły jak Musk zabrał się za zwiększanie ich udziału na rynku

      @anon-anon: no nie. Rakiety mają rewolucyjne rozwiązanie lądowania. Tesla ma rewolucyjne baterie.
      A HL? Nic rewolucyjnego nie ma! Vacuum Tube to pomysł znany od dawna i Elon nie wnosi tu naprawdę nic nowego. Myślę że gdyby mu zależało toby coś wniósł, ale on "porzucił" ten pomysł na rzecz firm trzecich jako taką zabawkę do wykazania się. To firmy trzecie myślą nad kapsułami itp. Rury jeszcze nikt nie zrobił.
      Także w HL Elon tylko ubrał znany od dziesięcioleci pomysł w nową, "rewolucyjną" nazwę, zasugerował że pomysłu się nikt nie podjął bo rura była za duża a wystarczy zrobić małą i tyle.

      No tak jak GM, Ford,itd. lobbują za EV... /sarkazm

      @anon-anon: te firmy nie mają technologii robienia baterii to jak mają lobbować za ev? Wiedzą że baterii nie starczy dla nich.

      Już się obecne firmy i pracownicy kolei czy drogowcy palą aby przestać lobbować polityków. /s

      @anon-anon: pisałem ci ze w USA kolej pasażerska nie istnieje. A drogowcy? HL to w całości potężna estakada! Zapewniam cię że nie jeden gigantowi budowlanemu cieknie ślinka na taki projekt.
      Poza tym zobacz że jakoś poważny projekt Boring Company idzie z palcem w dupie. Nikt niczego nie blokuje. Wystarczyło że Elon się zdecydował robić i idzie do przodu.

      Nikt nikomu niezabrania zrobić HL towarowego gdzie skrajnia będzie większa - ale z założenia ma to być transport ludzi (i priorytetowych towarów) na średnie dystanse tam gdzie czas ma największe znaczenie.

      @anon-anon: no sorry, ale proponowana skrajnia jest gówniana nawet dla pasażerów. Przepustowość takiego rozwiązania to 840 pasażerów/godzinę. To zaledwie trzy samoloty na godzinę które nie wymagają infry wartej miliardy dolarów, które są tanie i szybkie. W USA nikt nie zainwestuje kilku mld usd w gówno hyperloopa by zlikwidować zaledwie 3 samoloty na godzinę, promil połączeń. Kpina.
      Za tą samą cenę można mieć kolej dużych prędkości na 360 km/h która ma przepustowość nie 850 pasażerów na godzinę a 12 000. Tak, 15 razy więcej!
      Hyperloop może się w teorii sprawdzić jako kolej lotniskowa.

      Większa skrajnia? Koszty są absurdalne. Dlatego maglev nigdy nie wypalił. Nie przez koszty eksploatacji a przez koszty infry. Przy dużym przekroju koszty rosną gigantycznie.

      Na razie SpaceX i Tesla powoli rozwijają technologię, organizują Hyperloop Pod Competition, a Muskowi zdarza się o nim wspomnieć w kontekście The Boring Company i potencjalnych połączeń.

      @tenLoginTezJestZajety: no właśnie, jak napisałem wyżej. Elon traktuje HL raczej jako taki popularyzator nauki. Jakby to była rewolucja toby cisnął temat zamiast bawić się w tunele.

    •  

      @GokuMK: To nie jest takie prostoliniowe. Może uważać HL za coś przyszłościowego, nad czym warto pracować, ale może mieć ważniejsze w swoim uznaniu cele.

Gorące dyskusje ostatnie 12h