Wpis z mikrobloga

Sowiecka marka autobusów LiAZ(zbieżność nazw z czeską marką samochodów ciężarowych przypadkowa) najbardziej wsławiła się charakterystycznym modelem 677, o którym pisałem tutaj https://www.wykop.pl/wpis/31047017/za-czasow-zsrr-produkowano-napedzany-benzyna-10-5-/ ale zakłady te nie podzieliły losu wielu innych komunistycznych producentów i w trudnych wolnorynkowych czasach Federacji Rosyjskiej udało im się odnieść sukces i wypuścić swój autobusowy bestseller. Mowa o modelu LiAZ-5256.
Wszystko zaczęło się jeszcze w latach 70, kiedy to sowieckie władze zauważyły, że ich autobusy z silnikiem benzynowym coraz bardziej odstają od tego, co produkuje się na świecie a nawet w innych krajach socjalistycznych i postanowiły stworzyć nowocześniejszy autobus z silnikiem diesela. W tamtym okresie istniały w ZSRR 2 przedsiębiorstwa produkujące duże autobusy miejskie - podmoskiewski LiAZ i lwowski LAZ. Obydwa wypuściły nowe modele w latach 80, jednak ich produkcja była bardzo niewielka w porównaniu do przestarzałych poprzedników, które tłuczono masowo. Ukraiński LAZ-4202 przetrwał w produkcji do 1993 i sromotnie przegrał konkurencje z swoim starszym, benzynowym kolegą, produkowanym od lat 50 LAZem 695(w produkcji na Ukrainie do 2008), natomiast rosyjski LiAZ-5256 odniósł niebywały sukces w krajach byłego ZSRR i godnie zastąpił starszego kolegę.
Pierwsze prototypy powstały jeszcze w 1979 roku, a w 1982 pierwsze testowe egzemplarze wyjechały na linie w Moskwie, Leningradzie, Taszkiencie i Jakucku. Po raz pierwszy w historii ZSRR zastosowano w autobusie automatyczną hydromechaniczną skrzynię biegów, a pierwsze Liazy 5256 bardzo przypominały z wyglądu Ikarusa 415. Autobus miał długość 11,4 metra, czyli troche mniej niż współczesny standard(12 m), ale i tak był dłuższy o metr od poprzednika. Stosowano zarówno silnik Raba D2156 z Ikarusa, jak i widlasty silnik diesela produkcji KAMAZa. Masowa produkcja rozpoczęła się dopiero w 1989 i radzieckie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej początkowo podchodziły niechętnie, do nowszego, droższego w utrzymaniu modelu i nadal stawiały na starego Liaza 677.
W 1992, 409 egzemplarzy modelu zostało wyprodukowanych, a w 1993 - 350. To nie był zbyt imponujący wynik, jak na tak duży rynek i praktyczny monopol, jakim jeszcze cieszył się LiAZ w tamtych czasach. Kryzys ekonomiczny w Rosji pogłębiał spadek sprzedaży i w 1996 produkcja została zawieszona.
Pod koniec lat 90 wznowiono produkcję i dopiero wtedy zaczęła sie prawdziwa kariera modelu, i to pomimo faktu, że LiAZowi zdążyła wyrosnąć konkurencja taka jak np. Wołżanin czy NefAZ. Zresztą autobusy konkurencji często były konstrukcyjnie oparte na modelu 5256, np. popularny Wołżanin 5270. Zaczęto stosować zagraniczne silniki Cummins, Caterpillar, Scania, automatyczne skrzynie Voith, zabezpieczenia antykorozyjne, zmodernizowano metody produkcji, dzięki czemu jakość pojazdów opuszczających fabryke rosła i Liaz 5256 stał się najpopularniejszym autobusem miejskim w Rosji, a także w niektórych innych krajach byłego ZSRR(W takim Kiszyniowie w 2004 roku zakup 50 sztuk pojazdu pozwolił nieco uzupełnić braki taborowe i odtworzyć wiele nieczynnych od lat linii autobusowych), a jeżdziły nawet w Belgradzie.
W 2003 pojazd otrzymał facelifting, jednak część miast, jak np. Moskwa aż do 2005(kiedy miał miejsce kolejny facelifting) zamawiała pojazdy z starym wyglądem, widocznym na picrel. W tym samym czasie stworzono na jego podstawie pierwszy w historii Rosji autobus przegubowy, Liaz 6212(do tamtej pory Rosja polegała głównie na Ikarusach 280 i nie produkowała nic swojego). Po 2010 z powodu wzrostu popularności autobusów niskopodlogowych sprzedaż modelu zaczęła spadać, aczkolwiek wciąż znajdowali się nabywcy wśród biedniejszych przewoźników z Rosji. Produkcja wersji miejskiej została oficjalnie zakończona w grudniu 2017 po wyprodukowaniu ponad 25,6 tyś egzemplarzy, ale nadal w produkcji jest wersja przeznaczona dla transportu lokalnego i międzymiastowego.
Obecnie głównym produktem LiAZa jest niskopogłogowy model 5292
#komunikacyjneciekawostki #ciekawostki #autobusy #rosja
W.....c - Sowiecka marka autobusów LiAZ(zbieżność nazw z czeską marką samochodów cięż...

źródło: comment_XcyvTq0Yxg8UkKSx5sH8NprZJ3Sb8sNO.jpg

Pobierz
  • 3