•  

Astromirki, polećcie jakąś bardziej zaawansowaną, ale wciąż popularnonaukową książkę podejmującą temat działania czarnych dziur. Chciałbym poczytać o obecnych hipotezach wyjaśniających co dzieje się za horyzontem zdarzeń, jak teoretykom idzie ogarnianie kwantowej grawitacji i jak w tym kontekście wygląda aktualna wiedza i przewidywania o naturze osobliwości. Nie znam się na zaawansowanej matematyce i jestem na etapie książek od Pruszyńskiego.

#kosmos #astronomia #fizyka #fizykakwantowa #ksiazki

•  

Dołączam się do pytanka.

•  

kosmiczne zbiegi okoliczności 1996

•  

@CzlowiekMagnetowid: Jeśli chodzi o stwierdzenia "bardziej zaawansowną" oraz "nie znam się na zaawansowanej matematyce" to wydaje mi się, że jedno drugie wyklucza, gdyż zaawansowane rozważania teoretyczne zawierają już dużo analizy matematycznej. Niemniej jeśli chodzi o pętlową grawitacje kwantową to mogę polecić książkę pt. C. Rovelli "Rzeczywistość nie jest tym co się wydaje" - jest tu kilka wzorów, lecz dosyć prostych. Pozycja ta zawiera najświeższe rozważania nt. kwantowania przestrzeni i czasu. Na temat czarnych dziur oczywiście warto poczytać książki S. Hawkinga - nie da się ukryć, iż był on specjalistą od tego problemu. Dostępna jest też niedroga i dosyć nowa pozcyja popularnonaukowa od wyd. pruszyńskiego (bez matematyki) Steven S. Gubser, Frans Pretorius "Czarne dziury bez tajemnic".

P.S.
      "co dzieje się za horyzontem zdarzeń, jak teoretykom idzie ogarnianie kwantowej grawitacji i jak w tym kontekście wygląda aktualna wiedza i przewidywania o naturze osobliwości"

Osobliwość jest tworem matematycznym - punktem o nieskończonej gęstości, którego istnienia nie dopuszcza teoria pętlowej grawitacji kwantowej. Chciałem tylko to zaznaczyć, gdyż rozważania właśnie na ten temat dzielą teoretyków na tych, którzy przyjmują jej istnienie (klasyczne podejście) oraz nie przyjmują (np. teoria PGK). A podejście to tego tematu całkiem zmienia postrzeganie czarnych dziur i ogólnie wszechświata.