•  

    #lacunafabularnie

    Ten wpis poświęcony jest pytaniom, dotyczącym aktualnej rozgrywki w przygodzie w czasach Krucjat. Na pewno o czymś zapomniałam albo niedostatecznie jasno opisałam, więc nie krępujcie się pytać.

    • poprzednie komentarze (62)

    •  

      @lacuna: pytanie nie o rozgrywkę, ale o świat. Która to krucjata? Z pierwszych wpisów wynika, że krucjata sykstusowa była drugą, później jest to zretconowane i piszesz, że przed Sykstusem były dwie.

    •  

      @lacuna: A nie można dolosować powiedzmy brakujących 4-5 osób?

    •  

      @lacuna: Nie gralem w poprzednie odsłony, są jakieś wątki z przebiegiem bitw które mógłbym przejrzeć? Bo mam dużo pytań o dokładnej mikro-taktyce bitewnej i tego jakie możliwości manewru będę miał jako chorąży.

      Ile będę miał ludzi pod komendą?
      Czy rozmiar oddziału różni się zależnie od typu? Mam nadzieję że tak bo inaczej ciężka kawaleria op as fuck ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @Bernan: niezbędne info masz w tym wpisie i w komentarzach lacuny pod nim. Zasadniczo to oddziały różnią się siłą, moralami, szybkością regeneracji, liczebnością i kosztem. Na razie wybieramy intuicyjnie, szczegóły mechaniki będą podane po zapisach.

      pokaż spoiler mądrze wybierz stronnictwo, Deus Vult

    •  

      @TynkarzCzwartejSciany: aj nie zauważyłem że w komentarzach jest to rozpisane, dzięki cumplu

      pokaż spoiler Śmierć niewiernym!

    •  

      @lacuna: skoro jedna grupa ma wybory podejmować szybciej niż druga nie boisz się że będzie to jakoś nie zbalansowane jak np jedna grupa będzie patrzyła że o tylu i tylu zaplusowało do ataku to możemy mieć problem robimy odwrót albo plusują że atakują bramę boczną to cyk pod bramę boczną?

    •  

      @Kroomka: ta jest drugą, musiałam coś poplątać
      @achtunki: nie, to byłoby nieuczciwe wobec innych generałów którym zabrałbyś 5 graczy
      @Anagama: gra będzie rozgrywana w systemie turowym, kształt rozgrywki zmienił się w porównaniu z pierwotnymi planami, a korzystałam ze starych notatek

    •  

      @lacuna: nie wkurwia Cię natłok pytań jeszcze przed startem gry? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      Czy poprawnie zrobiłem wszystko aby brac w tym udział? Bo nie jestem pewien xD

    •  

      @sandal: Jeśli dostałeś wezwanie od Papieża to tak (✌ ゚ ∀ ゚)☞

    •  

      @Knyazev: No wlasnie nic nie dostałem, a zdaje sie że zrobiłem wszystko jak należy ( ͡° ʖ̯ ͡°)

    •  

      @sandal: jak wypełniłeś formularz zgłoszeniowy i wysłałeś to raczej wszystkio jest gitesik

    •  

      @lacuna: Widzę, że w mojej armii nie mam żadnych pułkowników, czy da radę jeszcze takowych wyznaczyć, bo nie ukrywam, że bardzo przydatni są przydupasy.

    •  

      @lacuna: Jeśli chodzi o armię zbiorczą zrobioną przez kilkunastu graczy to wszystko wiadomo z tego co pisałaś, ale co z oddziałami samowolnymi (jak ja)?
      Tam też znajdzie się jakieś miejsce na rozwój, dyplomacje i przyszłościowa możliwość zrobienia nowej armii, czy jednak główne siły fabularne skupiłaś na dużych blobach?

    •  

      @Onde: Tak, max 2, zapraszam do tematu z transferami, żeby byli świadomi awansów (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■).

      @Mnichuy: Jest, ale przypominam jak to było z Sardynią ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

    •  

      @lacuna: ( ͡° ʖ̯ ͡°) Nie musiałaś przypominać, to boli ( ͡° ʖ̯ ͡°)

    •  

      @Mnichuy: Tak z ciekawości co stało się w Sardyni?

    •  

      @Kozlov666 Zauważyłem, że niektóre oddziały po stronie krzyżowców mają mniejszą liczebność, więc chyba coś ciekawego nas ominęło

    •  

      @Askaukalis: Nie wiem czemu akurat mnie o to pytasz ale w sumie znam odpowiedz. Niektóre oddziały maja mniejszą liczebność bo krzyżowcy mieli wybor podklasy zakonnika, ktora daje jakieś tam bonusy ale kosztem mniejszej liczebnosći i wolniejszej regeneracji.

    •  

      @Kozlov666: Aha, myślałem, że ma to związek z Sardynią ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @Askaukalis: Sardynia ma raczej związek z pierwsza gra lacuny o senatorach.

    •  

      @Kozlov666: W sumie nie wpadłbym na to, grałem wtedy niewolnikiem ¯\_(ツ)_/¯

    •  

      @lacuna armia zawsze zajmuje tylko jeden hex? Jak z poruszanie się, porusza się z prędkością najwolniejszych jednostek, a jak nie to podział armii? Czy armia jest tylko struktura organizacyjna ale jednostki mogą poruszać się oddzielnie? (zadaje pytanie teraz a nie czekam na mechanikę, bo może mieć wpływ na transfery)

    •  

      @Kozlov666: No przeliczylem się mocno i możliwość założenia państwa miasta spaliła na panewce. To musiałbyś przeczytać całą historie senatorów by to zrozumieć, a życie zakończyłem orędziem Stonogi

    •  

      @Stah-Schek: 1. Zawsze jeden hex, ale na jednym hexie może przebywać więcej niż jedna armia (z tym że zasoby w sektorze są ograniczone).
      2. Armia porusza się z prędkością najwolniejszej jednostki.
      3. Tymczasowy podział armii jest możliwy, ale podzieloną armią musi dowodzić pułkownik. Ewentualnie możliwy jest stały podział armii, nowoutworzona otrzymuje generała, ale nowa armia posiada karę do zdolności bojowej na pierwszą walkę.

    •  

      @lacuna: Czy taktyki do wyboru zawsze muszą być jawne dla wszystkich obserwujących? Czy można jakieś na prv przesłać ewentualnie?

    •  

      @Queltas: Generałowie mogą wysyłać PW, reszta deklaruje jawnie.

    •  

      @lacuna a co z assasynami w armii ?
      pytam w kontekście tych odpowiedzi dla @Stah-Schek

    •  

      @Mnichuy: Same here( ͡° ʖ̯ ͡°) Mam nadzieje, że nasze oddziały namieszają trochę w grze (⌒(oo)⌒)

      +: Mnichuy
    •  

      Prawdopodobnie zostaniemy zabici w pierwszych turach, no ale jestem zdania że czym więcej różnorodności tym lepiej, nawet jeśli szybciej skończymy grę :P

    •  

      @Yokaii: Asasyn nie dowodzi żadnym oddziałem, to i nie ma taktyk do deklarowania.

    •  

      @lacuna: w czym robisz takie fajne hexagonalne mapki?

    •  

      @Askaukalis: @Anagama: Hexographer wydaje się być dużo lepszy od HexTMLa, którego używałam. Chyba trzeba ją zrobić od nowa w nowym programie, dzięki (。◕‿‿◕。)

    •  

      @lacuna Tylko nie przesadzaj z ikonkami na mapie, bo program zaczyna mulić. I często zapisuj xD

    •  

      @Askaukalis: O chuj, rzeczywiście to niebo, a ziemia jeśli chodzi o te programy.
      To co pokazała lacuna było takie miałke, a to z hexographera wygląda jak mapa strategiczna

    •  

      @lacuna: Czy przy rozstawianiu armii na mapie, assasyni muszą startować razem całą armią czy można wysłać wojska do jednego heska, a assów do innych? W sumie, czy też cała armia musi się stawić w jednym, czy też możemy oddelegować chorążych na inne pole?

    •  

      @lacuna Poziom fortów - jak to działa? Bonus do obrony?

    •  

      @lacuna:
      "proszę o podanie pozycji startowych swoich armii"
      Cała armia musi mieć jedną pozycję startową? Czy można wydzielić z niej podoodziały (tworzenia nastepnej armii)? Jeśli tak, to czy określoną ilość, czy nawet pojedynczo? Cyz jeśli taki pododdział wda się w walkę, to ma jakies ujemne modyfikatory? (to dotyczy też poźniejszego podziału na pododdziały)

      "rzeka - (...) - Kończy ruch armii w przypadku jej przekroczenia"
      W którym momencie dokładnie? Wejście na hex z rzeka, czy zejscia z hexu z rzeka na hex po drugiej stronie? można poruszac sie brzegiem rzeki (isc hexami z rzeka) bez jej przekraczania? Czy rzeka ma jakies kary lub premie do obrony? (bo z tekstu wynika ze nie)

      "Jeżeli po tej godzinie Asasyni lub oddziały odkryją przeciwników w jednym z sektorów, Jihad będzie mógł wykonać ruch wyprzedzający przesuwając wojska tego samego dnia do godziny 20:00. Ten jeden ruch będzie widoczny dla Krzyżowców."
      Wystarczy ze assasini lub dowolny oddział wykryją dowolny oddział krzyżowców i wtedy wszystkie oddziały jihadu maja ruch? Czy tylko te ktore nawiazały "kontakt wzrokowy"? Czy jeśli oddziały nie zdecydują się poruszyć to pozostaną dla krzyżowców niewidoczne?

      "Armie przygotowujące zasadzkę na koniec ruchu"
      Ile "punktów ruchu" zabiera przygotowanie zasadzki a ile rozbicie obozu? Sa jeszcze inne z góry przewidziane akcje, które można wykonać? Czy przygotowanie zasadzki wpływa jakos na widoczność armii, czy tylko na wynik ewentualnej bitwy z armią która w nia wpadnie?

      "Po rozstrzygnięciu ewentualnych pierwszych bitew"
      Co dzieje się z armią która przegrała bitwę? Wycofuje się w losowym kierunku? Wycofuje się w kierunku z którego przybyła? O ile hexów? Jeśli wygrana armia ma 0 sektorów widzenia (albo jesli wycofanie jest o wiecej hexow) to przegrana armia "znika" z pola widzenia armii wygranej - czy jest jakas mozliwosc pogoni, czy trzeba rozplanowac swoj ruch tak zeby liczyc na ponowne trafienie na ta armie?

    •  

      @lacuna: Napisałem na PW, ale nie dostałem odpowiedzi :( Czy można się jeszcze zanim to ruszy dokooptować do zadeklarowanej strony tj. Jihadu? Chciałem do Szczurów Proroka jako lucznicy berberyjscy z charakterem wojownika i taktyką zachowawczą? Albo czy będą jakieś "posiłki" w najbliższym czasie, bo najwyraźniej spierdzieliłem sprawę z tym arkuszem, który chyba się nie wysłał w odpowiednim czasie.

      +: skejwen
    •  

      @lacuna:

      Kontrolowanie Jerozolimy przez Krzyżowców wywołać może również losowe wydarzenia na świecie.

      Kontrolowanie przez Dżihad nic nie wywołuje? Albo właśnie niekontrolowanie przez dżihad

    •  

      @lacuna: Drogi lacza sie tak jak sa narysowane, czy "hex z droga to hex z droga"? czy z 16,47 mozna przeskoczyc po drozde na 16,46 czy trzeba przejsc na 17,46?

    •  

      @lacuna Teraz się zacznie xD Jaki charakter mają oddziały w garnizonach? Sami łucznicy?
      2. Które sektory trzeba zająć, by odciąć Arabów od stron rodzinnych?

    •  

      @Onde: Asasyn nie jest związany z armią i może poruszać się niezależnie od niej.

      @Askaukalis: Poziomy fortów są w przedziale 1-5, gdzie 1 to wały ziemne na środku pustyni, a 5 to forteca na szczycie wzniesienia z grubymi murami. Numerki mają pomóc w wyobrażeniu sobie takiej fortecy, a nie są jedynie nagą zmienną do podstawienia we wzorze.

      @Stah-Schek:
      1. Cała armia ma jedną pozycję startową, chyba że bohater gracza chce zostawić oddział i samodzielnie gdzieś pojechać. Walka oddziału, należącego do armii bez obecności generała to kary do morale za brak generała.
      2. Zejście z hexu po drugiej stronie rzeki. Można poruszać się wzdłuż rzeki, nie trzeba deklarować po której stronie rzeki zakończyło się ruch. Nie ma kar za atak/obronę na rzece - nielogiczne, ale gra jest wystarczająco skomplikowana więc upraszczam gdzie się da.
      3. Wszystkie dostaną ruch. Te, które się nie poruszą, pozostają niewidoczne.
      4. Ojej, wiedziałam że o czymś zapomniałam. Rozbicie obozu i przygotowanie zasadzki nie zabiera punktów ruchu. Rozbicie obozu zwiększa widoczność do sąsiadujących sektorów, a zasadzka daje premię do ataku na armie i bohaterów wchodzących do sektora.
      5. W zależności od wyniku na kości albo ucieka w miejsce wskazane przez dowódcę oddziału, albo ucieka za generałem, albo ucieka do najbliższego kontrolowanego fortu. Możliwe jest również całkowite rozbicie oddziału w przypadku śmierci chorążego.

      @Awerege: Będą posiłki, za chwilę zrobię wątek.

      @Stah-Schek: Hex z drogą to hex z drogą. Jestem bardzo kiepska w rysowaniu.

      @Askaukalis: x% łucznicy x% procarze x% lekka piechota z włóczniami

    •  

      Jestem jak wrzód na siedzeniu :P

      1.

      ucieka do najbliższego kontrolowanego fortu

      @lacuna: W sensie z max predkoscia w strone fortu, czy insta teleport? Najkrotsza droga biorac pod uwage mozliwosci terenowe czy po drodze? Rozbija sie na oddziały (te które maja predzej przez wzgórza idą przez wzgórza?)

      2. Assasin ktory wybierze start w porcie w przypadku napotkania krzyżowców walczy, czy może się nie ujawniać?

      Zasięg widzenia 0 sektorów mają:
      - Bohaterowie graczy.

      3. Assasin to też bohater?

      4.

      Kontrolowane przez graczy miasta (przez oddziały lub asasynów) mają również możliwość wysłania zasobów karawaną do dowolnego miejsca na mapie z prędkością 10 sektorów na turę.

      4a) Niezależnie od terenu, czy po wzgórzach nie może?
      4b) Da się podzielić zasoby miasta i wysłać w wiele miejsc?

    •  

      @lacuna: Czy Jihadzisci na start kontrolują Jerozolimę czy muszą ją podbić?

    •  

      @lacuna: Można się jeszcze jako wolny strzelec zapisać do armii, czy zamknięte?

    •  

      @Stah-Schek: 1. Najkrótszą możliwą drogą dla oddziału, czyli rozbicie jest możliwe również z tego powodu (jak i z tego, że niektóre oddziały uciekną za swoim chorążym, inne za generałem)
      2. Ma wolną wolę i ogranicza go kreatywność + zdrowy rozsądek.
      3. Asasyn to jest superbohater (ale tak, też bohater)
      4a. Tylko po drogach.
      4b. Da się.

      @SirSherwood: Kontrolują wszystkie miasta i fortece.

      @Zerri: Można, chyba że do 102., to wtedy potrzebujesz zgody @Yokaii

    •  

      @lacuna Ponawiam pytanie - Włosi mają szybszą regenerację, gdy mają dostęp do morza (porty), Arabowie - gdy mają dostęp do Płw. Arabskiego. Trzeba kontrolować wszystkie hexy w południowym brzegu mapy, żeby utrudnić uzupełnianie strat tym drugim?

    •  

      @lacuna: 1. Co z wojownikami, którzy nie zmieszcza się w forcie? (zwłaszcza na starcie, kiedy nie można podzielić armii)
      2. Zapewnie nie można zacząć "w zasadzce", czy jeśli jihad dostanie dodatkowy ruch to przejscie ze stanu normalnego do zasadzki bedzie widoczne dla krucjaty?
      3. Jak rozwiążesz problem widoczności gdy armia A widzi armię B, ale B nie widzi A? Nie można pokazać B na mapie bo wtedy wiadomo że A jest w okolicy

    •  

      @Askaukalis: Bardzo kiepsko to sformułowałam. Heksy pustynne są połączone z Półwyspem Arabskim na całej swojej szerokości. Na południu połączenie jest możliwe wąwozami. Jeżeli po rozłożeniu blokad nie będziesz w stanie poprowadzić linii od armii arabskiej drogami i wąwozami tak, by dotarła do południowej lub wschodniej krawędzi, wtedy armia arabska jest odcięta.

      @Stah-Schek: Mogą albo obozować poza fortem, dalej mając możliwość regeneracji w ramach wolnych zasobów, albo przebywać w forcie, zmniejszając morale obrońców. Im więcej takich pytań, tym mniej niespodzianek zostanie dla graczy ( ͡° ʖ̯ ͡°)

    •  

      @lacuna: Nie chciałbym żeby "wszyscy widzą jak robisz zasadzkę" było dla mnie niespodzianką :P

    •  

      @lacuna: rozumiem, że np. Bejrut ma 100 zasobów co turę, tak?

    •  

      @lacuna

      Droga: ignoruje i eliminuje wszelkie ograniczenia dla oddziałów wynikające z terenu, usuwa premie do obrony (z wyjątkiem miast i fortec) oraz kary za postój w danym sektorze. Oddziały poruszające się w turze tylko po sektorach z drogami otrzymują na początku drugiej premię +1 do ruchu, a na początku trzeciej i następnych +2 do ruchu. Premia zostaje odebrana przy zejściu z drogi lub zakończeniu tury w mieście, fortecy lub osadzie.

      Jak to rozumiec? W turach czy sektorach? To jest na przykladzie inzynierow, zakladajac ze zaczynaja ruch na drodze i caly czas sie po niej poruszaja;
      - w turach: w pierwszej turze moga pokonac 4sekotry, w drugiej 5, w trzeciej i nastepnych 6.
      - w sektorach: wydaja pierwszy punkt ruchu i wchodza na pierwszy sektor, wydaja drugi punkt ruchu i pokonuja dwa sektory, wydaja trzeci punkt ruchu i pokonuja trzy sektory, wydaja czwarty punkt ruchu i pokonuja trzy sektory, w sumie przechodzac 1+2+3+3=9 sektorow.

      ( ͡º ͜ʖ͡º)

    •  

      @Queltas: Tak, niewykorzystane zasoby w turze przepadaja.
      @skejwen: W turach.

    •  

      @lacuna: pytanie może głupie może mądre. Fortece mają full skład NPC do obrony czy stoją puste? (zakładając że Jihad nie przyszedł)

      EDIT: pozycje podać na PW czy otwarcie?

    •  

      @Queltas: Kolejna rzecz o której zapomniałam napisać (╯︵╰,) NPCów na start jest 20% pojemności.

    •  

      @lacuna

      Pustynia (kara do obrony): Do pokonania przez każdy rodzaj oddziałów. Krzyżowcy kończący ruch w tym typie sektora za 2. i kolejnym razem z rzędu tracą 10% swojego oryginalnego składu armii. Jihadyści kończący ruch w tym typie sektora za 4. i kolejnym razem z rzędu tracą 10% swojego oryginalnego składu armii.

      O co chodzi z tym że krzyżowcy kończą ruch za 2 a jihadyści za 4

    •  

      @lacuna:

      Co sie stanie z maruderami, ktorzy zapisali sie do gry, ale w samej rozgrywce z roznych wzgledow uczestniczyc nie beda?

    •  

      @skejwen: Jeżeli są częścią armii, to będą wiernie podążać za generałem. Jeżeli są wolnymi strzelcami Krzyżowców, to nawet nie przypłyną do Ziemi Świętej. Jeżeli są wolnymi strzelcami Jihadu, to ich nieruchome ciała w końcu zjedzą szakale.

      @Anagama:
      1. W pierwszej turze Krzyżowiec wjeżdża na pustynię poza drogą, koniec ruchu.
      2. W drugiej turze Krzyżowiec dalej podróżuje po pustyni poza drogą, koniec ruchu, 10% armii również do piachu.
      3. W trzeciej turze Krzyżowiec wciąż podróżuje po piachu, koniec ruchu, kolejne 10% armii przysypane piaskami pustyni.

      Jihadyście armia zacznie ubywać na koniec 4. kolejnej tury spędzonej na pustyni poza drogą.

    •  

      @lacuna: Pytanie stad, bo mi sabotazysci zbanowali pulkownika na da tygodnie ( ಠ_ಠ)

      źródło: jafar.jpg

    •  

      @lacuna żeby miasto było kontrolowane i wysyłał karawany to muszą w nim być jednostki graczy czy npc wystarcza? Czy miasto przekazane (na początku tury stacjonune w nim armia A, a na końcu armia B) jest w tej turze kontrolowane i może wysyłać zapasy?
      2. Regeneracja odbywa się na końcu tury czy na początku? Armia rusza z miasta do bitwy - w momencie stocznia bitwy będzie już zregenerowana? Jeśli nie to czy zregeneruje się jeśli wygra bitwę a zapasy zostały wysłane na miejsce bitwy? A jeśli przegra i zapasy zostały wysłane w miejsce odwrotu?

    •  

      @Stah-Schek:

      1a. Do kontroli wystarczy NPC, ale z takimi zaczyna tylko Jihad. Do wysyłania karawan potrzeba graczy. 1b tak, wysyłanie jak i większość akcji jest rozpatrywana na koniec tury.

      2a. Na koniec tury. 2b Regeneracja odbyła się na koniec poprzedniej tury, chyba o to pytasz? Bo w tej samej turze regeneracji być nie może, chyba że bitwa odbyła się w mieście, które kontrolujesz i oblężenie się zakończyło. 2c - Tura 0: armia się zregenerowała, Tura 1, armia wyrusza do bitwy, wygrywa, na koniec tury karawana wyrusza z miasta, a armia biwakuje. Tura 2 - karawana dotarła, armia dalej biwakuje, tura się kończy, armia się regeneruje.
      2d Karawanę trzeba wysłać do konkretnego sektora, a nie jako brygadę podążającą za armią.

      To jest to, czego się najbardziej obawiam w tej rozgrywce - powergaming. Zapewne układasz już scenariusz arabskiej armii, regenerującej 80-100% strat po bitwie, kroczącej niczym juggernaut przez Ziemię Świętą, zasilaną karawanami z trzech miast w każdej turze.

    •  

      @lacuna dobrze rozumiem jak to działa? Inżynierowie koszt 3 i regeneracja 5. Mogą regenerować się tylko w miastach z 5. Włoski bonus znaczy że będą regenerować się po 20% czy w miastach z 3?

    •  

      @lacuna: Fakt. Odkąd zobaczyłem jednostkę procarzy mam w głowie wizję nieskończonych fal arabskiej piechoty rozbijających się o pancerną pięść krucjaty - odrywających po palcu za każdym uderzeniem. Tylko cały czas zastanawiałem się jak to zrobić "mechanicznie" :)
      Ale kajam się, bo wychodzi an to, ze zapomniałem, że to gra fabularna z elementami strategii, a nie strategiczna z elementami fabuły

    •  

      @Queltas: 20%, wymagania do regeneracji są wszędzie takie same.

      @Stah-Schek: Może zabrzmiałam za ostro, naprawdę doceniam wyjątkowe zaangażowanie w zabawę.

    •  

      @lacuna: Planujesz np. Statystyki wyznania populacji dla poszczególnych rejonów ? Chodzi mi o to ,że np na ziemiach Libanu, gdzie w wielu miejscach chrześcijanie stanowili (i w sumie nadal stanowią ) większość, to lokalna ludność raczej reagowalaby na władzę krzyzowcow o wiele lepiej niż np w Gazie.

    •  

      @Pas-ze-mna-owce: Wasi bohaterowie nie mają takiej wiedzy, bo płyną tam po raz pierwszy w życiu. Chyba że z opisu fabularnego wynika inaczej, ale nie widzę tam u Was żadnego podróżnika. Po przypłynięciu możecie wybadać sytuację.

    •  

      @lacuna: Skoro asasyn może działac tylko na terenie "świata muzułmańskiego", to czy okolice pod kontrolą chrześcijan automatycznie z tego świata wypadają? Czy w zasadzie mogą działac na całej mapie?

    •  

      @Pas-ze-mna-owce: Może działać na całej mapie.

    •  

      @lacuna: @Diamond-kun jest pordroznikiem i ma znajomość świata @Queltas

    •  

      @Gregua: Patrzyłam tylko na chorążych 1. Armii. Frothiemu mogę przekazać przybliżony stan ludności z czasów jego podróży.

    •  

      @lacuna: z rok temu wróciłem do europy z ziemi świętej.
      Jezeli też coś się stało tam specjalnego, to by chyba też wiedział, bo cały czas się interesował tamtymi ziemiami, ogarnia ludzi, ludy a nawet ich język.

    •  

      @Diamond-kun: ( ͡° ʖ̯ ͡°) no dobra. Jak już zapewne zauważyliście z tekstów wprowadzających, w Ziemi Świętej żyje istny miks narodowościowy - Arabowie, Źydzi, Grecy, Turcy, Egipcjanie, Persowie. Znalezienie sojuszników do swojej sprawy u Krzyżowców będzie tym większe, im dalej na północny zachód od Jerozolimy znajduje się dane miasto. Miasta portowe to zwykle lokalne układy handlowe, którym zmiana poborcy podatkowego nie robi większej różnicy tak długo, jak pozwala im spokojnie żyć i handlować.

    •  

      @lacuna: są jakieś dane dotyczące stosunków każdej z grup (Arabów, Żydów, Greków etc.) do siebie nawzajem ?

    •  

      @Yokaii: Różne miasta mają różne relacje między tymi narodowościami. Np w Jerozolimie wszyscy żyją obok siebie bez otwartych konfliktów. @Diamond-kun jak to wygląda w Damaszku?

    •  

      @lacuna: tam nienawidzą sarwcenow na 102, jak w każdym mieście co nie @Diamond-kun xD?

      +: Anagama
    •  

      @lacuna: masz na myśli دمشق? Wyjątkowo żywe miasto, choć nie tak multikulturowe jak Jerozolima, 95% wszystkich stałych mieszkańców to klasyczni muzułmanie. Jednak przez to że przechodzi tam jedwabny szlak i pare innych handlowych pomniejszych dróg jest bardzo dużo kupców wszelakiej maści czy podróżników. Z reguły nikt nikomu nie wypomina do czego się modli czy jaki ma kolor skóry, z reguły, bo czasem zdarzą się jakieś pogromy. Ostatnimi czasy we znaki daje się boleśnie nadejście brudnych barbarzyńców, to jest turków seldżuckich. Stanowczo ludzie byli bardziej szczęśliwi pod panowaniem kalifatu arabskiego, wtedy też handel swobodniej operował.

      W ostatnich miesiącach miasto przygotowywało się na krucjate, jako że są jednym z najbardziej oczywistych celów, naprawiali mury, trenowali garnizon, budowali barykady, stawiali machiny kontroblężnicze, zbierali zapasy. Jednak morale nie są za wysokie, nie wielu chce umierać za tureckiego pana, co bardziej odwarzni (albo głupi) nawołują by ogłosić miasto terenem neutralnym w nadziei że krzyżowcy nie zaatakują go a następnie splądrują.

      Najlepszy kebab na wsochdzie przy okazji

    •  

      Najlepszy kebab na wsochdzie przy okazji

      @Diamond-kun: i takie informacje rozumiem ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @lacuna: coto za PIN na priv o którym napisałaś? Czy można jeszcze go jakoś dostać?

    •  

      @lacuna: czy można iść górę lub dół rzeki ale nie przekraczając jej i jeśli tak to czy ma to jakieś dodatkowe statystki?

    •  

      @lacuna: Czy jeśli armia zostanie okrążona/odcieta od reszty terenów to attrition jej wchodzi?

    •  

      @Diamond-kun: Weryfikacja do formularza dla generałów, wolnych strzelców i asasynów. Nie dam każdemu graczowi możliwości deklarowania tajnych akcji, bo sama nie dam rady.

      @Anagama: Tak, można, Ctrl + F "rzeka" w tym wątku

      @SzlachcicPolny: Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Oblężona - tak w większości przypadków, okrążona - to zależy, z wielu kiepskich sytuacji zawsze można znaleźć wyjście. Przypominam że to gra fabularna i dopuszczam różne pomysły graczy.

    •  

      @lacuna: sory gram na telefonie xd

    •  

      @lacuna: No tak, ale jakaś logistyka musi być jednak. A raczej nie poruszają się wozy przez góry tylko drogami, więc zablokowanie drogi powinno odciąć zapasy. Ewentualnie podbicie np fortecy na jedynej drodze prowadzącej do miasta.

      Dodatkowo mam pytanie:
      1) Jak dlugo to ma trwać? Bo jeśli mamy mocno ograniczony czas, to ciężko się cięższym armiom przedostać z jednego krańca na drugi. Co zmusza to lądowania na południu.
      2) Czy możliwe jest dogadanie się między stronami? Skoro to gra fabularna, to chyba mogą nastąpić różne nieoczekiwane plot twisty oraz zmiany.

    •  

      @SzlachcicPolny: 1) Tak długo aż papież odwoła krucjatę.
      2) Sam odpowiedziałeś sobie na pytanie ( ͡° ͜ʖ ͡°) Ale zwycięzcą gry jest ten, kto na koniec gry kontroluje Jerozolimę.

    •  

      @lacuna: Jezeli armia zaczyna ture w miescie w ktorym jest droga to czy jest to liczone jako rozpoczecie tury na drodze?

    •  

      @fuKlanAdraHrepuS: Tak, w każdym mieście jest droga.

    •  

      @lacuna: zapomniałem, że dzisiaj do 14 trzeba było wybrać miejsce startowe. Czy to moment kiedy moje statki rozbiły się o skały brzegowe, a oddział zginął w odmętach fal, czy jeszcze może szczęśliwie dopłynąć do brzegu z opóźnieniem?

    •  

      @Rski: lacuna pisała wyżej w poście o krucjacie

      Jak już będziesz miał ruch to dołącz obok armii @Queltas a

    •  

      @lacuna: Czy inżynierowie moga na stałe, lub tymczasowo na x tur zepsuc most? A drogę?

    •  

      @lacuna: Jak bardzo trzeba splądrować miasto, żeby trwale obniżyć jego ilość dostarczanych zasobów, albo możliwość regenerowania oddziałów - "oddajcie wszystko co macie", czy "wyrznąć wszystkich mężczyzn po 13 roku życia, a domy spalić"? I czy pierwsza z powyższych propozycji wystarczyła by na obniżenie tej zdolności na X tur?

    •  

      @lacuna: I jeszcze w drugą stronę -czy jest możliwe i ile zajęłoby inżynierom zbudowanie mostu? A zbudowanie tymczasowego mostu (powiedzmy na 1 turę)

    •  

      @lacuna: Czy koniecznie trzeba zdobywać miasto, przez które chce się przejść? Jest możliwa sytuacja, że armia po prostu przejdzie pod samymi murami miasta, licząc na bierność miejscowej milicji?

    •  

      @Stah-Schek: 1. Mogą go zniszczyć na stałe, ale potrzebują do tego jednej pełnej tury. 2. Tak, poświęcasz jedną turę i opowiadasz co robisz, a ja losuję efekt. 3. Jednemu oddziałowi inżynierów 4 tury, dwóm 2 tury, czterem 1 tura. Tymczasowy most jest niepotrzebny, bo przekraczanie rzeki i tak kończy turę, więc możliwość budowy tymczasowych mostów czy przepraw mają wszystkie oddziały, nie tylko inżynierowie.

      @Aspirrack: Tak, ale ponieważ wymaga to zejścia z drogi, to bonus za poruszanie się po drodze zostanie wyzerowany (jeżeli jakiś był). Sektory mają długość ok 10 km, jeżeli to potrzebne do wyobrażenia sobie odległości.

    •  

      @lacuna: Tymczasowy most byłby dla innych armii - inżynierowie armii A buduja tymczasowy most, Armie B i C przekraczaja rzekę bez konczenia tury, most się wali wiec scigajaca je armia D musi juz stracic turę

    •  

      @Stah-Schek: Za dużo komplikacji, nie chcemy przecież, żebym rzucała kością przy każdym oddziale przekraczającym most.

    •  

      @lacuna ok, ma to sens. W sumie można by uznać że inżynierowie go rozbieraja, ale w zasadzie można to załatwić przez budują zwykły i rozbieraja zwykły i nie potrzeba specjalnej funkcji budowania tymczasowwgo

    •  

      @lacuna da się zmusić oddziały do forsownego marszu? (nie wiem - nocą, bez odpoczynkow, zwiększone tempo) kosztem negatywnych modyfikatorow i strat? Jeśli tak to ile się zyska? (stała ilość hexow, losowa?) i ile straci (blizej 10% czy bliżej 50? Modyfikatory znikną po turze? Po rozbiciu obozu?)

    •  

      @lacuna ile mniej więcej trwa tura? Bliżej miesiąca, tygodnia, czy paru dni? (w sumie nie jest mi to bardzo potrzebne, ale w celu fabularnym by się trochę przydało) (sorry ze tak spamuje pytaniami, ale akurat jem obiad i mam chwilę spokoju żeby pomyśleć)

    •  

      @Stah-Schek: Tury są asynchroniczne, musimy uniknąć sytuacji w której bohater zostaje ranny i jest wyłączony z gry do jej końca, wielkie twierdze padają po 2 nocach lub sytuacji w której armia, która nie napotyka na żadne przeszkody pokonuje 100 kilometrów w pół roku.

    •  

      @lacuna: Czy jest szansa na pojmanie gracza podczas bitwy? Czy można oddziałom narzucić priorytet na takie zachowanie?

    •  

      @Queltas: Szansa jest, ale priorytet obniży zdolność bojową w walce z graczem.

    •  

      @lacuna: Jeżeli chcę coś dodać do formularza, który wypełniłęm to mogę bezpiecznie kliknąć "Chcę zmienić" i to zadziała? Czy wszstko od nowa wtedy będę musiał pisać? Chodzi mi o dodatkowe szczegóły dotyczące @kolorowy_jelonek

    •  

      @Queltas: Wolałabym, żebyś wypełnił korektę i zrobił oddzielny wpis. Do wpisów mam dodawany timestamp.

    •  

      @lacuna: Sie robi, mam nadzieję, że nic się nie popsuje i mój wcześniejszy (dość długi) raport jest zapisany :>

    •  

      @Queltas: Dwie strony w Wordzie zmieszczone w jednej komórce Excela. Czy to ten słynny trik barmański z podaniem dużego piwa w małym kuflu?

    •  

      @lacuna: Kolejne pytanie, trochę głupio mi je zadawać, ale jednak. Jest możliwość, żebyś mi przekopiowała mój poprzedni wpis z formularza na PW, pisałem na żywo i zapomniałem sobie skopiować? <zawstydzony>

    •  

      @Queltas: to teraz już wiesz, że się robi bakapy :^)

    •  

      @Lisaros tak wiem, są dwa typu ludzi :-P

    •  

      @lacuna: Jeżeli na koniec ruchu założę pułapkę, to mam zasięg wzroku 0, ale bonus do walki, jak ktoś wejdzie w moje pole. Jeżeli na koniec ruchu założę obóz, to mam zasięg wzroku 1, ale bez bonusu. Czy zakładając obóz mogę zadeklarować, że zaatakuję każdego wroga, który będzie przechodził w zasięgu mojego wzroku tj. 1 kratki?

    •  

      @lacuna:

      Hipotetyczna sytuacja 1: Jest 3. runda. Armia X stacjonuje w mieście. Na początku rundy wychodzi z miasta i przez całą rundę idzie drogą. Czy otrzymuje bonus +2 do ruchu?

      Hipotetyczna sytuacja 2: Armia X stacjonuje w twierdzy (czyli ma pole widzenia 2). Armia Y rozbija obóz na polu sąsiadującym z twierdzą (czyli ma pole widzenia 1).
      Armia X na pewno zauważa armię Y. Czy także armia Y zauważa armię X? Czy może będąc w forcie jest się niewidocznym?

    •  

      Komentarz usunięty przez autora

    •  

      @Aspirrack: Z tego co widziałem to miasto resetuje bonus do ruchu po drodze

    •  

      @Queltas: Wysłałam
      @Akumulat: Nie, zasięg wzroku jest dzięki zwiadowi pojedynczych żołnierzy.. Każdy hex to około 100 km2, niemożliwym jest obstawienie 700km2 wojskami gotowymi do ataku.
      @Aspirrack: 1. Miasta mają heksy drogi, ale tylko do przejścia przez nie. Wejście do miasta resetuje bonus.
      2. Y nie widzi armii X z początkowej pozycji, muszą rozbić obóz obok fortu lub wejść do sektora z fortem.

    •  

      @lacuna 1. Czy oblezona armia się regeneruje? (z miasta w którym jest oblezona) 2.Czy wpadniecie w zasadzkę i wygranie bitwy zatrzymuje pochód (bo bitwa zajęła trochę czasu?) zawsze/nigdy/czasami?

    •  

      @lacuna 3. Czy można rozkazac marsz szczególnie ostrożny (np z połową prędkości) który zapobiegnie wpadnieciu w zasadzkę?

    •  

      @Stah-Schek: 1. Nie 2. Nie 3. Nie
      Bądź pozytywnym wojownikiem
      Kiedy na ringu zostajesz sam

    •  

      @lacuna: 1. kwestia odbudowy miasta po oblężeniu. Dzieje się to z automatu czy muszę wydać rozkaz inżynierom? 2. Pochłania to surowce? 3. W jaki sposób ustalany jest priorytet regeneracji oddziałów, generał ustala?

    •  

      @Queltas: 1. Z automatu 2. Nie 3. Tak, generał. Ustal z @Akumulat kto kontroluje miasto i kto ma ostateczne zdanie co do podziału surowców. Nie ma możliwości dwuwładzy w mieście na poziomie mechanicznym.

    •  

      @lacuna: czy można nająć (NPC) lokalną ludność na potrzeby krucjaty i swojej armii?

    •  

      @Miczubezi: wszystkie szczegóły pisz w formularzu, nie na PW.

    •  

      @lacuna: Dlaczego według wpisu dotyczącego bitwy o Bejrut, PA oraz BA mają więcej żołnierzy, niż wynika z tabeli z Excela?

    •  

      @lacuna a jak wysłałem, to tym razem mogę na PW? Czy jeszcze jeden formularz

    •  

      @Miczubezi: jeszcze jeden, zdecydowanie łatwiej uporządkować mi deklaracje graczy, jeżeli mam je w jednym miejscu

      @Zerri: Karta postaci przedstawia aktualny stan liczebny obu armii, a raport stan przed bitwą.

    •  

      @lacuna: jak włosi się 2 razy szybciej regenerują, to też idzie na to 2 razy więcej zasobów, tak?

    •  

      @lacuna dobra, poszło. Dozwolone są takie działania, czy jednak mechanika nie przewiduje?

    •  

      @Akumulat: Tak
      @Miczubezi: Dozwolone jest wszystko, ale każdy pomysł niesie za sobą pewne ryzyko.

    •  

      @lacuna Dziwne by było, gdyby nie niósł( ͡º ͜ʖ͡º)( ͡º ͜ʖ͡º)( ͡º ͜ʖ͡º)

      +: lacuna
    •  

      @lacuna: Czy masz może jakieś excele gotowe które liczą ile tur trzeba do wyregenerowania armii do 100% składu czy muszę sam coś kombinować?

    •  

      @lacuna: Ok to sam coś wykombinuję, na razie w mojej wersji 0.4 wyszło, że potrzeba 70 surowców i 2 tur na regenerację strat w Bejrucie

    •  

      @lacuna Wszystkie decyzje podejmujesz za pomocą kości ? Czy czasami sama decydujesz o wynikach akcji gracza ?ᶘᵒᴥᵒᶅ

    •  

      @lacuna: Czy przy regeneracji koszt jest zawsze stały niezależnie od tego czy regeneruje się 3% czy 10% czy też idą ułamki?

    •  

      @Queltas: Tak, każdy rozpoczęty ludzik.
      @Knyazev: Odsyłam do regulaminu.

    •  

      @lacuna: Metoda "leczenia" oddziałów i priorytety na priv?

    •  

      @lacuna: Jak szybko inżynierowie odbudowują mury? Wolniej niż budują mosty?

    •  

      @lacuna: jeśli inżynierowie produkują coś na ilość (przykładowo specjalna amunicja), od czego zależy liczba wyprodukowanych sztuk? I jak/czy można sprawdzić ich postęp?
      Bonusowo, pin na PW mogą dostać wszyscy chętni, czy tylko asasyni?

    •  

      @SirSherwood: Na koniec swojej tury, tj na koniec 3. tury.
      @Kroomka: Jeżeli jest to specjalna amunicja to bez ograniczeń. Jej skuteczność zależy jednak od wyniku na kości.

    •  

      @lacuna: Czy po ataku na miasto tura wojsk się kończy? Nieważne czy atak się uda czy nie? Oraz nieważne czy to konnica czy inżynierowie?

    •  

      @lacuna: To co napiszę nie jest w pełni pytaniem odnośnie rozgrywki, ale go zagadam. Czy nie powinniśmy wrócić do zasad z historii o wikingach? Wszelki offtop, wtrącenia osób nie związanych, ba, nawet nie będących w pobliżu powinny być usuwane i upomniane osoby by tego nie robiły. A w ostateczności wykluczenie z zabawy.
      Wydaje mi się że immersja ze światem jest równie ważna co dobre opowiadania i takie wtrącenia często bezsensowne są nie na miejscu. Chyba że wyraźnie byłoby napisane że akurat w tym temacie offtop może być za zgodą lacuny.
      Nie chce siać niezgody i nikomu psuć rozgrywki, a lacunie dodawać zadań (bo szkoda że nie ma na wykopie osób mogących moderować kogoś wpisy, ale to w końcu wykop), ale pomogłoby to zachować soczystość treści.

      Co do respawnu osób też mam zarzut skoro ktoś zginął, to nie powinno być wracania w żadnej formie, przez co bylibyśmy bardziej roztropni w działaniach, ale to takie moje małe skrzywienie które nie musi być poparte przez ludzi. (chyba że to nowa historia i nie mówię tutaj o dosyłaniu żołnierzy jako nowych graczy którzy nie zdążyli się zapisać, to co innego)

    •  

      @lacuna Zauważyłem pewien problem. Nie wiem, czy takie było zamierzenie, ale wojska Jihadu nie mają praktycznie żadnych szans przeciwko zgarnizowanej armii krzyżowców w miastach. Może nie łapię mechaniki, ale jak lekko zbrojni włócznicy czy kawaleria ma odnieść zwycięstwo przeciwko pancernej piechocie na murach albo w polu? Znaczy w polu bardziej, ale nadal. Przydałaby się jakaś niemięsoarmatnia jednostka piechoty po stronie jihadu. Planujesz coś z tym zrobić?

    •  

      Komentarz usunięty przez autora

    •  

      @SirSherwood: Tak, jakakolwiek potyczka kończy turę.
      @Mnichuy: Gra i tak uciekła na discordy, więc nie chcę wprowadzać dodatkowych obostrzeń. Poza tym zasady określiłam na początku gry. Ich zmiana w trakcie będzie nie fair wobec graczy, którzy nie śledzą na bieżąco rozgrywki, a takich jest zawsze koło 60% patrząc na wyniki ankiet poprzednich przygód.
      Respawn wpada właściwie pod tę samą kategorię - wyjąwszy Asasynów gracze otrzymali możliwość powrotu do gry, co jest zresztą ograniczone wydarzeniami globalnymi. Spodziewałam się nie więcej niż 50 graczy i cały czas jest duże ryzyko śmierci połowy graczy w jednej bitwie.
      @Awerege: Jedzenie w miastach kiedyś się kończy, a nie stworzono jeszcze takiego pancerza, który uchroniłby przed dwustufuntowym głazem lecącym na twarz.
      Odpowiadając bardziej poważnie, obie strony mają różne typy jednostek, aby wprowadzić element niepewności i wykluczyć powergaming na podstawie uczenia się z doświadczeń przeciwnika. Historia mnie rozliczy.

    •  

      @lacuna: Mam pytanie odnośnie tej całej akcji z zabitym asasynem. Torturowali i zabili asasyna nie w swojej turze. A sam asasyn zbytnio czasu na reakcje nie miał. Odpisał o 15, być może w pracy był i nie miał zbytnio czasu na reagowanie. Uważam to za nie sprawiedliwe dla gracza. Człowiek siedzi w pracy i kiedy go nie było, zaczęły się tortury jego postaci, gdzie nawet nie mógł zapobiec zniszczeniu ręki. Jihad też nie miał czasu na reakcje przez co straciliśmy gracza. Jak dla mnie łamie to zasadę numer 3. I pytanie, czy takie coś jest w porządku?

    •  

      @SirSherwood: Asasyni to z założenia gracze aktywniejsi od pozostałych, na równi z generałami. Miloszun otrzymał możliwość reakcji na oblężenie Bejrutu, a rozstrzygnięcia na które czekało kilkunastu graczy przesunęłam z tego powodu o jeden dzień. Miloszun nie odpowiedział, więc losowałam wydarzenie za niego (ucieczkę, walkę na ulicach lub zaszycie się w mieście). Po schwytaniu losowałam również szansę na ucieczkę. Nie mam sobie nic do zarzucenia.

      Krucjata wzięła los Hassana w swoje własne ręce i w osobie generała Pietro zdecydowała się go zabić.

    •  

      @lacuna: Nic nie zarzucam, po prostu się upewniam czy takie procedery są spoks.

    •  

      @SirSherwood: kolego, na spokojnie: czemu ten assasyn, skoro nie miał czasu, to przy odpisywaniu nie dał znac nikomu typu „przepraszam, nie mam teraz możliwości odpisać. Dajcie mi X h.” Przecież każdy by to zrozumiał. Skoro grał w Bingo z @Queltas to widać było ze mu pasuje.
      Miłego wieczoru

    •  

      To ja może tylko powiem, że nie mam nic nikomu za złe. To tylko gra i do tego nieźle się uśmiałem! Fajnie by było dłużej pograć, ale los zdecydował inaczej. Może następnym razem

      pokaż spoiler Tylko jihad pzdr i z fartem

    •  

      @lacuna:
      Ej, bo mamy małą sprzeczne info:

      2.Czy wpadniecie w zasadzkę i wygranie bitwy zatrzymuje pochód (bo bitwa zajęła trochę czasu?)
      Nie
      Czy po ataku na miasto tura wojsk się kończy? Nieważne czy atak się uda czy nie? Oraz nieważne czy to konnica czy inżynierowie?
      Tak, jakakolwiek potyczka kończy turę.


      Ja bym wnioskował z tego: potyczka na szlaku nie konczy tury, oblężenie miasta konczy - poprawenie?

      +: lacuna
    •  

      @Stah-Schek: Bo oczywiście odpowiadam chaotycznie. Prawidłową odpowiedzią na pierwsze pytanie powinno być "tak". Przepraszam za sprzeczne info.

    •  

      @lacuna: Czy to co właśnie spotkało Hasika i Arianosa nie kłóci się z

      W przeciwieństwie do innych bohaterów graczy ich poruszanie się po mapie jest nie do wykrycia.

    •  

      @Yokaii: Ścieżka, którą poruszają się Asasyni jest nie do wykrycia. Inne armie i bohaterowie zostawiają ślady. Sam Asasyn nie jest niewidzialny, ale w przypadku konfrontacji nie wiadomo skąd przyjechał i dokąd pojechał.

    •  

      @lacuna: W jihad 3 wyszło najaw że siedzę w Tyrze. Mam nadzieję że zaraz jakiś zakonnik nie dostanie 6 zmysłu i mnie nie porwie jak reszty

    •  

      Bo oczywiście odpowiadam chaotycznie. Prawidłową odpowiedzią na pierwsze pytanie powinno być "tak". Przepraszam za sprzeczne info.

      @lacuna: To ja się znów przyczepie. Czy dla ścisłości nie powinno być coś w stylu "tak, jeśli potyczka była znacząca", w przeciwnym razie mozemy wytapetować całą droge do Jerozolimy procarzami i dojście tam zajmie milion tur :P

    •  

      @kvvach: Dzięki za rozwianie naszych wątpliwości XDDDD

    •  

      @lacuna: Zadaję pytanie, choć jednocześnie mam nadzieję, że odpowiedź brzmi nie. Czy oddziały mogą fabularnie "trenować" taktyki innych oddziałów? Np. piechota lekka dostaje dodatkowe wyposażenie - tarcze i ćwiczy ochronę przed strzelcami jak ciężka piechota, łucznicy - rozkładają przed sobą zaostrzone kije imitujące włóczników, procarze uczą się u inżynierów budowania machin.
      Drugie pytanie, które już tak pewny nie jestem. Czy inżynierowie mogą zbudować prosty taran i przekazać go innemu oddziałowi?

    •  

      @lacuna: I jeszcze jedno pytanie, bo nie wiem czy do końca dobrze zrozumiałem regenerecję.
      Przykład obecny Bejrut.
      Mamy jakieś tam straty i jakieś zasoby do rozdysponowania. Teraz jest nasza tura. Wysyłam deklarację kto ma się regenerować i deklarację co moi ludzie robią. Czy regeneracja wchodzi teraz i ludzie wykonują rozkazy już zregenerowani (w domyśle, że regeneracja trwała w czasie jak jihad się ruszał), czy ludzie mają siedzieć na dupie (rozkaz: regenerujcie sie!) i regenerować się w mieście i dopiero w następnej turze będą zregenerowani?

    •  

      @lacuna Hej. To, że ja i @SaskaMurwa Nie dostaliśmy żadnego PW dotyczącego wyprawy do tego miejsca, do którego zmierzaliśmy a według raportu jechaliśmy tam z celem odbicia Hassana, kiedy wczoraj przed 18 poprawiliśmy deklarację na zgoła inną czynność to tak miało być, czy po prostu jakiś chochlik się wkradł?

    •  

      @lacuna Plus myślałam, że będziemy razem w tym czasie a wyszło, że musiałam być o wiele wcześniej

    •  

      Komentarz usunięty przez autora

    •  

      @lacuna: Mam kilka pytań:
      1. Czy tylko pułkownik może oddzielić się od armii z innym oddziałem?
      2. Czy oddziały mogą dołączyć do marszu innej armii? Inaczej mówiąc, czy można tymczasowo pożyczyć oddziały?
      3. Z jaką prędkością na turę porusza się flota?

    •  

      @lacuna 2 pułkowników maksymalnie na armię, ccxy można więcej?

    •  

      @Stah-Schek chyba się nie da bo jedynie pułkownik może oddzielić się od armii z oddziałem

    •  

      @lacuna czy jaki GM możesz nakazać graczom wyjawienie pewnych informacji, jeśli np. nie zdają jakiegoś testu? Czy może całe przesłuchanie opiera się wyłącznie na storytellingu?

    •  

      @lacuna Czy osobom torturującym Hassana przepada teraz tura? Tortury i morderstwo miały miejsce podczas tury Jihadu.

    •  

      @lacuna: Pytanko do raportu jihadu. Czemu wojska procarzy zostały ujawnione w raporcie skoro tylko opuszczali miasto?
      Pytam ponieważ, według tego https://www.wykop.pl/wpis/38738801/lacunafabularnie-lacunafabularniekrucjata-lacunafa/

      Strony konfliktu domyślnie nie widzą wojsk wroga. Armie mogą jednak zostać odkryte i pojawić się na oficjalnej mapie m.in w następujących sytuacjach:

      - Armia wejdzie do miasta, niezależnie czy je kontroluje, czy nie.
      - Armia wejdzie do fortu, którego w poprzedniej turze nie kontrolowała.
      - Armia znajdzie się w zasięgu widzenia wrogiego miasta lub fortecy.


      Te wojska nie powinny zostać pokazane.
      One wychodziły, a nie wchodziły.

    •  

      @lacuna: Mam jeszcze jedno pytanie w sprawie tego raportu jihadu. Opis assasynów wygląda tak

      Muzułmanie mogą grać asasynami, od najmłodszych lat szkolonych w sztuce skrytobójstwa i walki. Asasyni mogą podejmować się akcji sabotażowych na terenie ziemi świętej, jak i polować na ważniejsze osobistości (w tym na graczy). Ich akcje są śmiertelnie niebezpieczne, a działanie poza ziemią świętą jest dla nich niemal niemożliwe. Asasyni nie dowodzą własnymi armiami, śmierć asasyna oznacza definitywny koniec gry bez możliwości powrotu w jakiejkolwiek innej roli. Zdolność bojowa asasynów wynosi 30.

      My chcieliśmy wykonać akcje sabotażową aka "allah akbar" jak wszyscy już wiedzą z raportu. I tu się rodzi pytanie.
      I czemu akcja sabotażowa jest ujawniana w raporcie Jihadu? Rozumiem gdyby to było w raporcie krucjaty. Zrobili zwiad, przepytali ludzi, dowiedzieli się o tym. Jednak dlaczego takie informacje znajdują się w raporcie Jihadu?

    •  

      W jihad 3 wyszło najaw że siedzę w Tyrze. Mam nadzieję że zaraz jakiś zakonnik nie dostanie 6 zmysłu i mnie nie porwie jak reszty

      @kvvach: Chciałabym Ci przypomnieć, że ten temat nie służy do wyrażania nadziei, tylko do zadawania pytań.

      @Stah-Schek: Bo myślisz jak powergamer. Ostatecznie będę musiała nagiąć wszystkie wyjątki do mechaniki, które stworzyłam w wyniku zadawanych przez Was pytań i zrażę do siebie jedną ze stron konfliktu.

      @2077: To jest temat do zadawania pytań

      @Akumulat: 1. Trening na mechanikę nie ma prawie w ogóle wpływu. 2. Fabularnie nie ma przeszkód. 3. Na przykładzie - Pierwsza regeneracja z Bejrutu wejdzie na koniec trzeciej, aktualnej tury. Taki też deadline na rozdysponowanie zasobów dałam Tobie i Queltasowi

      @pocotosienoginoco: @SaskaMurwa podała dokładną trasę przejazdu, a Twoja deklaracja była bardziej ogólna. Oboje weszliści w sektor z zasadzką i wykonałam rzuty kością. Fabularna historia została ubarwiona, aby zbudowała odrobinę napięcia, ale wspólne podróżowanie nie zmieniłoby wyników rzutu.

      @Queltas: 1. i 2. Dzielenie armii zacznie się na Was niedługo straszliwie mścić. 3. Przepłynięcie dowolnego dystansu na morzu na mapie trwa jedną turę.

      @Aspirrack: Rozważałam to po przesłuchaniu pierwszego asasyna, ale z drugiej strony asasyni są szkoleni, by być odpornymi na tortury, więc zdecydowanie ciekawsze wydaje się negocjowanie między graczami o życie Asasyna.

      @profesjonalna_skarpeta: Tury są ściśle powiązane z ruchami armii, nie z działaniami bohaterów. Jihad również wykonywał akcje w turze Krucjaty i jestem mocno zdziwiona, że to pytanie wyszło od Ciebie.

      @SirSherwood: 1. w cytowanym fragmencie "m.in" nie jest zabiegiem stylistycznym. 2. Akcja przeprowadzana na dużą skalę niesie ze sobą ryzyko ujawnienia.

      Odpowiedz mi proszę na pytanie, dlaczego podobnych wątpliwości nie wzbudziło u Ciebie ujawnienie kilkutysięcznej armii pod Bejrutem. Wylądowali poza zasięgiem widoczności miast, jednak ich obecność przestała być tajemnicą, zanim ruchy armii w ogóle się rozpoczęły.

    •  

      @lacuna chyba faktycznie myślę jak powergamer, ale właśnie dlatego chciałbym sprostowania zasad które moga być niecnie wykorzystywane (zanim ktoś wykorzysta je przeciwko mnie, albo zanim ja będę musiał staczac wewnętrzna walkę, czy ich użyć czy nie (a to by była ciężka walka!)).
      To jak z tym zatrzymaniem na walke? (jeśli ustalimy teraz to żadna strona się nie zrazi bo jeszcze nie miały zastosowania)

    •  

      Odpowiedz mi proszę na pytanie, dlaczego podobnych wątpliwości nie wzbudziło u Ciebie ujawnienie kilkutysięcznej armii pod Bejrutem. Wylądowali poza zasięgiem widoczności miast, jednak ich obecność przestała być tajemnicą, zanim ruchy armii w ogóle się rozpoczęły.

      @lacuna: Nie bierz tego do siebie serio. Po prostu chce wyjaśnić zagadnienia. Doceniam to co robisz, tylko chce wyjaśnić kwestie których nie rozumiem.
      Odpowiadając:
      1. Na armię pod Bejrutem nie mogliśmy zareagować. To był ruch krucjaty i krucjata go w następnej chwili podbiła.
      2. Nie wiedzieliśmy nawet jaki oddział i ile tych wojsk wylądowało.

      Rozumiem między innymi, ale też mogłaś coś napisać o wychodzeniu. Wtedy bym problemu nie miał, ale wtedy też inny rozstaw wojsk byłby. A tekst traktuje tylko o wchodzeniu i zasięgu widzenia.

    •  

      @lacuna to w takim razie inna kwestia. Wcześniej było coś wspomniane i NPC. Czy jest możliwość zarekrutowania NPC do pozostania w mieście, czy dzieje się to automatycznie po wyjściu armii z miasta czy też musimy to fabularnie wykombinować?

    •  

      @Stah-Schek: Ok, pojedyncze oddziały nie zatrzymują armii. Cała armia z generałem na czele już tak.

      @SirSherwood: 1. Krucjata została postawiona przed faktem dokonanym, więc schowanie się w centrum lądu byłoby nierozsądne z ich strony.
      2. Omawiamy to z perspektywy czasu, gdzie początkową informacją na temat wojsk była ta od pasterza. Na koniec gry proszę panów @Akumulat i @Diamond-kun aby zechcieli się podzielić pewnymi uwagami odnośnie "wojny informacyjnej" w opisach, którą prowadzą od samego jej początku. Potwierdzanie szczątkowych informacji w temacie do zadawania pytań jest w interesie jedynie adwersarzy, nigdy własnym.

      @Queltas: Garnizon nie zapełni się samoczynnie NPCami, a pozostawianie miasta bez obstawy wojsk jest szalenie ryzykowne.

    •  

      @lacuna: Podejrzewam, że od początku ich celem był Bejrut. Ponieważ jeśli lądowali w centrum wrogiego państwa to jedyną opcją jest szybkie oblężenie.
      Spójrz na to też z innej strony. Połowa naszych asasynów jest ujawniona, bo reguły nie były klarowne (nie bierz tego do siebie, moje teksty ciągle są niespójne, zapytaj kogokolwiek z jihadu, ciągle muszą sie dopytywać co mam na myśli). I w dodatku zostaje ujawniony oddział naszej największej armii. Może tam nasza armia piechoty jest, może nie, tylko ty i my wiemy. Ale fakt jest, że krucjata mniej wiecej wie.
      I to sie dzieje w momencie gdy straciliśmy panowanie nad północą. Mamy mniejszą armie od samego początku. I asasynom nic nie wyszło. Jesteśmy w defensywie i to ostrej. Potencjalne ujawnienie naszej armii jest dla nas zagrożeniem. Tymczasem tamta akcja z lądowaniem pod Bejrutem? No już odpowiadałem.
      Naprawdę lucyna ja tylko chce wyjaśnić nieścisłości i nic ci nie zarzucam.

      No ale mogę tylko grać, jestem w tym dobry ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @SirSherwood: Ruchy armii i bohaterów zawsze będą miały szansę na ujawnienie, a zapobiec temu całkowicie można chyba jedynie obcinając języki żołnierzom i wyłupiając oczy wszystkim napotkanym kupcom i podróżnikom. A ujmując to inaczej mogę zrezygnować całkowicie z fabularnych opisów na rzecz raportów z wyników rzutów kością i krótkim opisem efektów. Możemy tego spróbować w obecnej turze i mówię to całkiem poważnie.

      +: Queltas
    •  

      @profesjonalna_skarpeta: Tury są ściśle powiązane z ruchami armii, nie z działaniami bohaterów. Jihad również wykonywał akcje w turze Krucjaty i jestem mocno zdziwiona, że to pytanie wyszło od Ciebie.

      @lacuna: Sorka, że męczę, ale sztab w kryzysie i wpadają sprzeczne informacje, to tylko chce wyjaśnić, żeby mieć jasną sytuacje. Co zrobiliśmy dokładnie podczas tury krucjaty? Wszelkie działania skarpety były podczas naszej tury przecież. Serio nie bierz do siebie, po prostu cały plan mi sie sypie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @lacuna: dzięki już prawie rozumiem regenerację, ale jeszcze jedno pytanie :) czy wojska regenerujace się MUSZĄ zostać w mieście, czy jak zrobię wymarsz, to wyjadą osłabieni, ale na koniec tury się zregenerują tam gdzie sie zatrzymaja?

      I jakby co, to ja wole opisy fabularne zamiast raportów z rzutu kosciami xD

    •  

      @lacuna: zdecydowanie fabuła. Jak będę miał ochotę robić tabelki w Excelu z rozpiska prawdopodobieństwa poszczególnych opcji, to pójdę do korpo, a nie na wykop xD @SirSherwood: @Stah-Schek: rozumiem że mieliście plan, który przez zdarzenia losowe i nieprzewidziane ruchy krucjaty bierze powoli w łeb. Zawsze myślałem że RPG to gry w których większość zabawy polega na wychodzeniu z nieprzewidzianych sytuacji...
      Jak chcecie jasnej mechaniki, ograniczenia zdarzeń losowych i możliwości realizacji założonego planu, to gracie w szachy, cywilizacje, albo herosy...
      Czemu nikt z krucjaty nie ma wątpliwości o obciecie głowy poslanca, wymordowanie czwartej części oddziału przez jednego gościa, efekt propagandowy odwrotny do zamierzonego, czy choćby ujawnienie lądowania pod bejrutem. Zastanówcie się czy gramy aby pograć, stworzyć opis akcji, dać innym ciekawe treści do poczytania, czy gramy po to żeby wygrać i karmić tym swoje ego: ja to lepiej ogarnąłem mechanikę i tabelki, ale jestem zajebisty... No litości...
      Sorry za offtop ale musiałem.

    •  

      @lacuna czy oddział pozostawiony w mieście do obrony i rozporządzania dobrami musi być dowodzony przez pułkownika?

      Dla nas nie było zdziwieniem że kilkutysieczna armia została zauważona przez okolicznych ludzi, w końcu ślepi nie są. Dodatkowo ciągle trwa handel na statkach i dużo wieści się bardzo szybko roznosi. Jakby co to ja jestem mocno za fabuła (chociaż jako generał czasem mnie ponosi strategicznie, ale się uspokajam e miarę możliwości )

    •  

      Przydałby się nowy temat dla pytań xd

    •  

      @lacuna: No to pytam. Czy ujawnienie mojej pozycji którą deklarowałem formularzem będzie miało wpływ na sukces moim skrytobójczych akcji?

    •  

      @SirSherwood: Skarpeta wykonała akcję w 1. turze Krucjaty i 2. turze Jihadu. Bohater Miloszuna również wykonał akcję w trakcie tury Krucjaty.

      @Akumulat: Można wysłać karawanę za armią, jeżeli ktoś zostaje w mieście. Karawana musi bezpiecznie dotrzeć do armii na koniec jej tury. Tę część na pewno jasno przedstawiłam na początku.

      @Grzechu10g: To jest temat tylko do zadawania pytań.

      @Queltas: Nie musi być dowodzony przez pułkownika, a temat służy tylko do zadawania pytań.

      @kvvach: Nie

    •  

      Nowy temat do zadawania pytań Obecny jest już trochę przerośnięty i niewygodny do przeglądania na urządzeniach przenośnych.

    •  

      @lacuna: To ostatnie pytanie w tym wątku, prywatne. Da radę zmienić w formularzu moje imię z Alfonsa na Alfreda? Bo inaczej wyjdzie, że mam rozdwojenie jaźni ( ͡° ͜ʖ ͡°)
      Jak robiłem pierwszy wpis, to chyba byłem pijany i imiona popieprzyłem xD

    •  

      @kolorowy_jelonek: Alfons umarł 1120, 1 kwietnia. Tu narodził się Alfred 1120, 1 kwietnia.

    •  

      @lacuna: @lacuna: a no tak RNG( ͡° ʖ̯ ͡°) To teraz jak i kiedy mam zgłosić opis obrony Tyru? bo już nie wiem czyja jest teraz tura

    •  

      @kvvach: Z Asasynami, od których wymagam działania, jestem w stałym kontakcie.

    •  

      @lacuna: rozumiem. To szykuje się na przesłuchanie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @lacuna Takie pytanie, czy jako zwykły obserwator tego wątku jest możliwość podglądu danej sytuacji na mapie? Tzn. które miasto do kogo należy, które jest aktualnie oblegane, gdzie znajdują się poszczególne armie, itd?

    •  

      @grap: Doceniam próbę :)

      Mogę spróbować ogólnie: Bejrut i Latakia zostały przejęte przez wojska Krucjaty. Aktualnie trwa oblężenie pod Tyrem, które prowadzi 4. Armia - Zakon Rycerzy Chrystusowych. Wcześniej Krucjata przeprowadziła nieudane oblężenia Byblos i Nazaretu. Pozycje pozostałych armii mogą Ci podać generałowie, jeżeli do nich zagadasz.

    •  

      @lacuna serio, tylko obserwator :) to może inaczej, czy jest możliwość aby w raportach był link do mapy? Choćby tej szczegółowej co raz się pojawiła (tylko za dużo by trzeba było teraz kopać, aby ją znaleźć). Myślę że uatrakcyjniłoby to raporty :)

    •  

      @grap: Uaktualnianie mapy jest dla mnie dodatkową pracą, niosącą w dodatku ujawnienie tajnych informacji dla niektórych graczy.

    •  

      @lacuna nie mówię o uaktualnianiu. Mówię tylko o linku do tej szczegółowej mapy co była kiedyś pokazana (z miastami, twierdzami itd.). Każdy kto na bieżąco śledzi ten wątek to będzie wiedział co się dzieje.

      +: Queltas
    •  

      @grap: Teraz zrozumiałam i uważam że to naprawdę świetny pomysł! Będę ją dodawała do kolejnych raportów