Aktywne Wpisy
Korek95 +7
Doradzcie, czy kupić iPhone 14 plus za 4000 zł czy Redmi Note 12 pro za 1000 zł. Zmieniam tel co jakieś 5 lat. Moje zarobki netto to ok. 4,5k. Mam na to oszczędności, ale nigdy nie kupowałem sobie nic drogiego i ciężko mi wydać tyle pieniędzy. Jednak #iphone to jest jakaś tam forma prestiżu i dlatego marzy mi się taki telefon. Co byście zrobili na moim miejscu? Pytanie do dorosłych osób, a
lisschytrus +257
Czy tylko ja mam wrażenie, że #p0lka gardzi facetem który pracuje fizycznie? Jeśli pracujesz jako robol (czyt. robak) to jesteś człowiekiem drugiej kategorii. Na mitycznym zachodzie jest może większy szacunek dla takich prac bo z takiej możesz sobie pozwolić na spokojne życie a nie tylko egzystencję.
#zwiazki #logikarozowychpaskow #rozowepaski
#zwiazki #logikarozowychpaskow #rozowepaski
Mam skalę durową (ang. major), dla ustalenia uwagi niech toniką będzie G.
Pierwszy akord zbudowany na tercjach to G-B-D i nazywany jest G-dur (ang. G major)
Z kolei drugi kord zbudowany na tercjach to A-C-E i nazywany jest A-mol (ang. A minor)
Nie rozumiem, dlaczego ze skali durowej powstają akordy molowe. Czy to znaczy, że ze skali molowej mogą powstawać akordy durowe?
#gitara #gitaraelektryczna #teoriamuzyki
http://www.gitaradlapoczatkujacych.pl/images/interwaly-a-dur.png
http://www.gitaradlapoczatkujacych.pl/images/interwaly-a-moll.png
Zbudowałeś potem akord od drugiego stopnia A C E. Pomiędzy A i C są trzy półtony, a pomiędzy C i E są cztery półtony - na odwrót jak w akordzie durowym. Taki akord nazywamy mollowym.
Pozwolę sobie wypisać akordy
Teraz zobacz sobie co się odpierdziela. Chcemy grać w tej tonacji G Dur o której wspomniałeś. Przyjmijmy że chcemy grać "grzecznie"
A zatem wszystko opiera się na interwałach, a nie samych skalach. Nazewnictwo akordów zależy tu od rodzaju pierwszej tercji, a nie skali, do której akurat buduję akord. Jest to na początku odrobinę mylące, ale ma sens. Skale durowa i molowa przenikają się, a akordy składające się z tych samych dźwięków znaleźć można w obu skalach (np. akord A-C-E jest w skali G-dur jak i A-mol)...
Dziękuję za rozjaśnienie!
Pójdźmy krok dalej.
Skąd wiadomo że dane 8 dźwięków tworzy skale durową?
Również z interwałów.
Bazując na przykładzie skali G durowej, lub jak kto woli Jońskiej mamy takie dźwięki jak już tutaj padły
G A H C D E Fis G
Jak popatrzysz na odległości pomiędzy poszczególnymi stopniami tej skali to zobaczysz, że wszędzie są sekundy wielkie (2 półtony) oprócz stopnia III i IV (H C), oraz VII i VIII
Tak tylko bajdełejem, nie wiem jakie jest Twoje zdanie, ale nigdy nie widziałem sensu uczenia się na wyrywki skal modalnych. Póki zostajemy w tych podstawowych, gdzie budujemy skale od kolejnego dźwięku skali Jońskiej to trochę dla mnie przerost formy nad treścią.
Wolę tłumaczyć, że np. dorycka to zagrana jońska od drugiego stopnia.
Co sądzisz?
Dla G-dur jej mollowym odpowiednikiem jest więc skala E-moll.
Akordy budowane na mollowej skali będą dokładnie te same co na odpowiedniej durowej, tylko w innej kolejności :)
Jakby mi ktoś powiedział, że utwór jest w skali D-doryckiej to przed oczami mam dźwięki skali C. Wiem, że muszę się opierać na prymie, którą jest D i wiem też że nie mogę pójść skalą d-moll (eolską) bo mi się pojawi dźwięk B zamiast H.
Teraz tylko wszystko to jeszcze poogrywać na gryfie i już, wymiatam! ;-)
A tak poważnie, temat jest złożony, więc trochę czasu mi zajmie wgryzienie się w niuanse, o swobodnym korzystaniu z tej wiedzy nie wspominając. Jeszcze raz dzięki wielkie za pomoc!