•  

    #motoryzacja #samochody #fizyka

    Panowie, jak to jest z mocą aut... Jest inżynier jest magister ale nie wiem jak to jest z tą mocą samochodów. Wiem, że moc w kW jest wyliczana na podstawie momentu obrotowego, o którym wiadomo jest dopiero po analizie auta na hamowni. Silnik auta nie jest projektowany w celu uzyskania konkretnego momentu obrotowego, dokładny wynik jest otrzymywany na hamowni.

    1) Co jak mamy dwa auta o różnej masie ale jest jednakowa moc w kW/km oraz ten sam moment obrotowy? Czy w takiej sytuacji auto cięższe będzie miało taką sama dynamikę, przyspieszenie oraz prędkość maksymalną co auto lżejsze (pomijając opory aerodynamiczne i tarcie).

    2) Mamy dwa takie same auta, jedno benzyna, drugie diesel, masa oraz moc w kW obu aut jest taka sama jednak moment obrotowy w aucie z benzyną jest standardowo mniejszy. Które auto będzie szybsze i dlaczego? Domyślam się, że benzyna ale dlaczego?

    •  

      @badi1992 1. Nie. 2. Diesel, bo ma większy moment

      Tak Myślę przynajmniej :)

      +: Ulica
    •  

      Diesel, bo ma większy moment

      w aucie z benzyną jest standardowo mniejszy

      @spoxman: @badi1992: hold your horses. Turbobenzyny w tej chwili często nie odstają od turbodiesli pod tym względem.

      Polecam:

      źródło: youtube.com

    •  

      @badi1992: zartujesz?
      1. Nie, bo jest cięższe
      2. Diesel bo większy moment

      +: Ulica
    •  

      @bidzej no tak, ale OP założył że benzyna ma mniejszy moment, no to niech ma :)

    •  

      @badi1992: 1. Masz inny stosunek mocy do masy, czyli ilosc momentu na kilogram
      @spoxman: tutaj nie jest sprecyzowane co znaczy "szybsze". Moze szybciej jechac lub szybciej przyspieszac

    •  

      dwa auta o różnej masie ale jest jednakowa moc w kW/km oraz ten sam moment obrotowy

      @badi1992: 1) Chciałeś napisać kW/kg i cały przebieg momentu wynoszący w całym zakresie obrotów tyle samo w stosunku do masy? Pomijając opory wyjdzie na to samo.

      2) Liczy się jeszcze zakres w którym ten moment jest dostępny, to że w wąskim zakresie obrotów diesel ma większy moment nie wiele wnosi. Dodatkowo lag turbiny, zwłaszcza na 2 pierwszych biegach zanim osiągnie wymagane doładowanie przy przepięciach biegu traci na liniowym przyspieszeniu. Dodatkowo diesel jest cięższy, ma inne przełożenia skrzyni, etc itd.
      Wartości szczytowe nie wiele wnoszą w temacie przyspieszenia, liczy się przebieg momentu.

      +: Nooser
    •  

      @badi1992: 1 - lżejsze 2 - benzyna [tu jeszcze dochodzi konfiguracja skrzyni biegów, ale benzyna ma dużo większy zakres użytecznych obrotów.]

    •  

      @boa_dupczyciel: nie, nie żartuje. Co do 2) to widzisz ze zdania sa podzielone

    •  

      @badi1992: 2) Dużo zmiennych. Potrzebne wykresy ;)

    •  

      @perun79: @Maarek: @spoxman:

      Czyli mamy auto 1,5 tony o mocy 150km i 220 Nm momentu. Oraz drugie auto o masie 2.5 tony z tym samym sinikiem to i tak pojazd cięższy będzie jeździł wolniej? chyba, że pojazd cięższy będzie miał mocniejszy silnik.

      Dobrze rozumiem?

      Myślałem, że w sytuacji opisanej wyżej pojazd cięższy mając ten sam silnik uzyska po prostu gorszy wynik na hamowni. No chyba, że to sam silnik poddawany jest takim badaniom i bez względu na to do jakiej budy go wsadzimy to zostaje te 150km a to jaka jest całkowita masa pojazdu to już kwestia, którą należy samemu uwzględnić.

    •  

      @badi1992: czyli tak, omega 3.0 v6 to po prosty dynamiczny sedan, ale clio 3.0 v6 to samolot. Dlatego rajdowki sa jak najlzejsze. Nie kumam czego tu nie rozumiesz :P

      +: Ulica
    •  

      @badi1992: Jak ktoś produkuje silniki to zapewne posiada hamownię silnikową, wtedy można bardzo precyzyjne określić charakterystykę danego silnika, podczas hamowania całego pojazdu nie powinno być różnic, nie ważne czy pojazd waży tonę czy dwie tony, komputer nie podaje mocy silnika razem z oporami toczenia tylko samego silnika.

      Tak, cięższy pojazd będzie gorzej przyśpieszał.

    •  

      @Maarek: @Viscop: już rozumiem, dzięki za wyjaśnienie :)

      Zbzikowałem już od tego wszystkiego czego można się dowiedzieć od znajomych/w necie.

    •  

      @badi1992: Przebiegnij się 1km a potem załóż plecak z 20kg i przebiegnij się jeszcze raz. Kiedy było lżej i szybciej?

    •  

      @badi1992:

      1. Cięższy będzie wolniejszy. W przeciętnych samochodach można przyjąć zależność, że 10 kg odpowiada 1 KM. Tzn. jeśli wywalisz z samochodu 100 kg, to efekt będzie taki sam, jakby moc silnika wzrosła o 10 KM. Oczywiście to baaardzo mocne uproszczenie i dla wąskiego zakresu przypadków.
      2. Zakładając, że mają także odpowiednio zmienione przełożenia tak, by optymalnie wykorzystać parametry silników, to dynamika będzie identyczna. Mogą wystąpić minimalne różnice dla konkretnych pomiarów, typu różnica 0.1 sekundy przy pomiarze 0-100, ale ogólnie rzecz biorąc jeździć będą tak samo. Maksymalna wartość momentu nie ma żadnego znaczenia dla osiągów, liczy się tylko moc.

    •  

      @badi1992:1) jesli pominiesz tarcie i opor powietrza to beda tak samo szybkie
      2) moment obrotowy nie jest wyznacznikiem max prędkosci tylko czasu przyspieszenia, mozna miec mniej zrywny samochod ale z wieksza predkoscia maxymalna tak jak motocross a scigacz albo mala zebatka w rowerze a duza .