Wpis z mikrobloga

#pytanie #matematyka #szkola #studia #matura

DŁUGIE pytanie - proszę przeczytać do końca.

Szanowni koledzy i koleżanki. Wykopowicze. Daję też tag #fizyka, bo lubię precyzję.
Mam dość nietypową sytuację związaną z synem, a dokładniej z konkursem przedmiotowym z matematyki, poziom rejonów szkoły podstawowej. Brak 1 punktu zniweczył jego marzenie o dostaniu się na poziom wojewódzki i zyskanie tytułu finalisty (+7 pkt na świadectwie)
W konkursie istnieje jednak możliwość odwołania się od decyzji komisji.
Wydaje mi się, że jedno pytanie jest dość nieprecyzyjnie sformułowane i proszę o opinię czy jest sens podważać odpowiedź z klucza rozwiązań.

Pytanie brzmi (prawda/fałsz) :

Każda liczba podzielna przez 4 oraz przez 6 dzieli się też przez ich iloczyn, tzn. przez 24.

Poprawna odpowiedź: NIE
---------------------------------------------

Syn zaznaczył: TAK

Na zdrowy rozum, oczywiście odpowiedź komisji, nie syna - jest poprawna. Przykładem jest liczba 12. Jest podzielna przez 4, jest podzielna przez 6 a nie jest podzielna przez 24.
W zadaniu jednak nie jest napisane, że jest PODZIELNA, a DZIELI SIĘ. Tak więc np. 12/24 = 1/2

Wg. mnie - nie wiem czy dobrze rozumuję:

PODZIELNOŚĆ - coś się dzieli przez coś, ale bez reszty

DZIELNOŚĆ (dzieli się) - mówi o tym, że coś się w ogóle dzieli przez coś. Wyjątkiem jest chyba 0 (zero) przez które się nic nie dzieli.

W zadaniu jest też mowa o liczbach, a nie np. o osobach, kurach, domach...., których to wiadomo, na ułamki podzielić nie można.

-------------------------------------------------

Zdaję sobie sprawę, że jest to ratowanie tyłka mojego syna i może szukanie dziury w całym, ale to też jest być lub jego nie być. Czy uważacie, że moje przypuszczenia co do niejednoznaczności treści zadania są prawidłowe i mogą podlegać odwołaniu czy też nie ? Jeśli tak, to jakiej argumentacji użyć ?

Za wszelkie sugestie będę wdzięczny , czy to pozytywne czy też negatywne.
  • 7
@Ziutek33: Najlepiej zacząć od że tak powiem "Wstępu do matematyki". Zdanie ułożyć sobie tak.
Jeśli liczba jest podzielna przez 4 i liczba jest podzielna przez 6, to jest podzielna przez 24.
(p ^ q) => r
Czy jest to tautologia, "zawsze prawda"?
"Łopatologicznie". Tabelka zerojedynkowa.
p q r p^q (p^q)=>r
0 0 0 0 1
0 0 1 0 1
0 1 0 0 1
0 1 1 0 1
1
@Ziutek33: możesz się tak #!$%@?ć, ale na ogół zwykle gdzieś wcześniej na którejś lekcji powinny być definicje pojęć związanych z dzieleniem z zastrzeżeniem, że chodzi wyłącznie o ciało liczb całkowitych. Najlepiej przejrzyj podręcznik. Poza tym jak @siema_mordo: słusznie zauważył wtedy każda liczba by się dzieliła. Łatwo na tej podstawie wymyślić, że w zadaniu chodzi o coś innego.