Wpis z mikrobloga

Bardziej hardcorowy bonus dla nocnych marków:

Wyrównoważenie V2 o kącie rozwidlenia 90 stopni.

Zerknijmy na poniższy szkic. Czerwona strzałka to siła bezwładności pierwszego rzędu, która jest proporcjonalna do cosinusa kąta obrotu wału korbowego (OWK), zielona to siła drugiego rzędu, proporcjonalna do podwojonego kąta OWK, co widać w poniższym (pod obrazkiem) wzorze na przyspieszenie tłoka:

α to kąt OWK
r to promień wykorbienia (połowa skoku tłoka)
ω to prędkość kątowa wału
λ to stosunek promienia wykorbienia do długości korbowodu (ok. 0,25-0,3)

Niebieska strzałka to siła bezwładności od przeciwwag wału korbowego. Jest ona niezmienna. Jak zniwelować zmienną siłę bezwładności tłoka niezmienną siłą przeciwwag? Wystarczy zauważyć, że cos 0 wynosi 1 a cos 90 stopni wynosi 0. Przy rozwidleniu 90 stopni, niewyrównoważone zostaną tylko siły II i dalszych rzędów. Są one, dzięki λ znacznie mniejsze. Ciekawostka: siły drugiego rzędu sumują się w czterocylindrowych silnikach rzędowych (z wałem płaskim), przez co, przy jednakowych masach ruchomych, generują one wyższe wibracje niż silniki widlaste o rozwidleniu 90 stopni. Stąd w większych silnikach samochodowych (R4) można znaleźć dwa wałki wyrównoważające poruszające się z podwójną prędkości wału korbowego.

Czy V2 90 stopni niemal nie drży?
Tak, ale tylko na biegu jałowym lub przy niskich obciążeniach. Jeśli podczas jazdy odkręcimy ostrzej gaz, szczególnie przy niższych obrotach to od razu poczujemy znaczne drgania - wynikają one z tego, że zapłony występują dość rzadko (i nierównomiernie), przez co wał korbowy nieustannie przyspiesza i zwalnia. Zjawisko to jest znacznie słabsze np. w silnikach R4.

#motonotki #mechanika #motocykle
k.....2 - Bardziej hardcorowy bonus dla nocnych marków:

Wyrównoważenie V2 o kącie ...

źródło: comment_FLx56YQdweJPhmp9J5gnv3YkDHLipD35.jpg

Pobierz
  • 11
@sorek: Bo są drogie. Taki V4 16V potrzebuje 4 wałków rozrządu, dodatkowej głowicy, dodatkowego dolotu i dodatkowego wydechu. Dodatkowo generowałby mniejszy moment niż standardowe I4. Poziom skomplikowania rośnie niewspółmiernie do zysków. W większość somochodów z I4 ma silnik ustawiony poprzecznie i nie ma problemu z zapakowaniem tego pod maskę. Przy V4 byłby spory problem.
V4 są stosunkowo popularne jak mają kąt rozwarcia 180 stopni ( )
@motoinzyniere No u taki z Ciebie motoinzyniere. W fałce po dwa przeciwległe tłoki są na jednym wykorbieniu. W bokserze mają osobne. A jak spojrzysz na taki silnik gwiazdowy to nawet dziewięć cylindrów ma jedno wykorbienie na wale. Anyway jak w silniku "widlastym" każdy cylinder ma własne wykorbienie to jest to złamany bokser a nie fałka. Z resztą przypatrz się rysunkowi @kwahoo2.