Wpis z mikrobloga

Automatyczny odprężnik

Autorski tag #motonotki

Dziś krótko o jednej z ciekawostek, którą można spotkać w niektórych współczesnych motocyklach, a mianowicie o automatycznym odprężniku. Dawniej, szczególnie przed Drugą Wojną, motocykle z dużymi silnikami (szczególnie czterosuwowymi) były wyposażane w odprężniki zwane też dekompresatorami. Odprężnik to "urządzenie" w postaci dodatkowego zaworu w głowicy lub mechanizmu niepozwalającego się zamknąć jednemu z zaworów. Ułatwia on wstępną fazę rozruchu silnika, gdzie początkowo obraca się silnikiem bez (całkowicie lub częściowo) sprężania (odprężnik otwarty), rozpędzając wał korbowy. Po chwili zamyka się odprężnik, a rozpędzony (i wstępnie nasmarowany silnik, bo przecież pompa oleju już pracuje) jest w stanie przełamać kompresję i uruchomić się.
Dekompresatory były szczególnie ważne gdy silniki uruchamiano starterami nożnymi, potem stały się mniej popularne. Gdy jednak wzrosłą popularność silników jedno i dwucylindrowych o dużej pojemności i wysokim stopniu sprężania, okazało się, że rozrusznik elektryczny zaczyna mieć problemy.

Trudno wymagać od motocyklisty, który kupuje nową maszynę za grube pieniądze, że w czasie rozruchu będzie pociągał za cięgno niczym w Władimircu. Stąd powstały odprężniki automatyczne, nie wymagające ingerencji i niezauważalne dla użytkownika. Zasada działania jest bardzo prosta: w jednym z wałków rozrządu, w jednej z krzywek znajduje się ruchomy element. Gdy silnik stoi, lub obraca się bardzo wolno, to element ten delikatnie wciska szklankę jednego z zaworów. Gdy obroty wzrastają, siła odśrodkowa powoduje przesuniecie się elementu, który nie działa już na szklankę i zawór zamyka się całkowicie, umożliwiając sprężenie mieszanki. Zasadę działania bardzo ładnie pokazuje ten film z silnikiem Ducati Superquadro w roli głównej. Podobne rozwiązanie stosują inni producenci, np. tutaj widoczny jest dekompresator z silnika BMW.

Ciekawostki:
1. Wiele dawnych motocykli nie było gaszonych przez odcięcie zapłonu a właśnie przez otwarcie odprężnika.
2. W chili premiery Panigale 1199, Włosi twierdzili, że dzięki odprężnikowi zaoszczędzili 3,3 kg, mogąc zastosować mniejszy akumulator i rozrusznik.

#mechanika #motocykle
k.....2 - Automatyczny odprężnik

Autorski tag #motonotki

Dziś krótko o jednej z...

źródło: comment_RCB8XaDFxbWe9Z9vNGcSA7m00r5tlbkP.jpg

Pobierz
  • 2
@adas_plock:

Zdecydowanie tak. Spojrzałem do literatury od Panigale i tam piszą, że test ciśnienia testerem DDS (taki finezyjny tester, który ma też wbudowany manometr) jest niedostępny.

Znowu u BMW piszą

You need to test your compression while you have the valve cover off. You can "restrain" the Compression Release Mechanism with a piece of electrical tape in order to do the test.