Wpis z mikrobloga

W 1991 roku krakowskie MPK sprowadziło ze Szwecji blisko dwudziestoletnie autobusy marki Scania - model CR111. Pojazdy te pochodziły z kilku miast, z czego największą grupę stanowiły autobusy z Goeteborgu - https://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=51163&mode=search
Niewielkie dwudrzwiowe pojazdy różniły się pomiędzy sobą zarówno wyposażeniem, jak i wyglądem zewnętrznym z uwagi między innymi na różne okresy produkcji (trzy najstarsze autobusy pochodziły z 1972 roku).

Zbudowane z aluminium nadwozia były jednak gwarancją długowieczności i stanowiły technologiczny skok w stosunku do eksploatowanych dotychczas Jelczy i Ikarusów. Zwłaszcza, że Scanie posiadały również automatyczne skrzynie biegów, częściowo obniżoną podłogę czy też fotokomórki w drzwiach. Ciekawostkę stanowi fakt, że pojazdy przychodzące ze Szwecji, nie posiadały otwieranych okien. Krakowskie MPK, po uwzględnieniu postulatów pasażerów, zdecydowało się przerobić część okien na otwierane, co poprawiło wentylację wnętrza. Tutaj można zobaczyć i usłyszeć Scanie CR111 w trakcie jazdy

Autobusy, mimo wieku i dzięki sporej ilości, szybko zaczęły dominować na wielu liniach w Krakowie. Dzięki zapewnieniu wysokiego komfortu podróży, pojazdy te przez pewien czas kierowane były do obsługi linii pospiesznych. Charakterystyczne "puszki" kursowały po Krakowie przez sześć lat. Przez ten okres, poza krótkim epizodem w zajezdni Bieńczyce, wszystkie pojazdy stacjonowały w Płaszowie. Z 54 zakupionych autobusów, do ruchu weszło 45 sztuk. Pozostałe egzemplarze przeznaczone zostały na części zamienne.

Scanie CR111 eksploatowane były w stolicy Małopolski do 1997 roku. Wtedy to ostatnie pojazdy sprzedano jednej z prywatnych firm przewozowych, działających w Warszawie.

Do celów muzealnych zachowany został jeden pojazd o numerze 47740. Autobus trafił do Muzeum Inżynierii Miejskiej, w którym przez pewien czas dostępny był szerszej publiczności. Obecnie Scania znajduje się w opuszczonym hangarze byłego lotniska w Czyżynach. Hangar ten przez wiele lat był także częścią znajdującej się tam zajezdni autobusowej. W hangarze oprócz wspomnianej Scanii znajdują się również historyczne Krakowskie autobusy: Ikarus 260, Jelcz M11, MAN SL200
https://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=54708&mode=search

Źródła: PSMKMS, Fotozajezdnia, Phototrans
#ciekawostki #komunikacyjneciekawostki #komunikacjamiejska #krakow #mpkkrakow #autobusy #szwecja #90s
t.....m - W 1991 roku krakowskie MPK sprowadziło ze Szwecji blisko dwudziestoletnie a...

źródło: comment_aKXskpNLi6Qxqaj4m7swm36gYb9JE8kH.jpg

Pobierz
  • 37
@pieczarrra: i warto dodać, że gdyby MAN nie wycofał się z przetargu zaraz po transformacji ustrojowej (wolał modernizować tabor w byłym NRD niż realizować zamówienia dla Krakowa na zmodyfikowane pojazdy) to całe lata 90. jeździlibyśmy prawdopodobnie takimi oto wozami ( ͡° ͜ʖ ͡°) A tak to otrzymaliśmy tylko jedna sztukę, która dzielnie służyła aż do 2013 roku, kiedy to wciąż była w pełni sprawna ( ͡°
t.....m - @pieczarrra: i warto dodać, że gdyby MAN nie wycofał się z przetargu zaraz ...

źródło: comment_Iz365tqHY76Ly4AuZUCENzC1iFk9pDDd.jpg

Pobierz
@troszkuschudlem w Przemyślu też w latach 90 bodajże w 95 zakupili używane Scanie ze Szwecji ale tylko 4. Rocznik 83 w automacie były wygodne ciche a w zimie miały wspaniałe ogrzewanie nie było absolutnie jakiegokolwiek porownania do krajowych jelczy od zasady a mieli tez nowe jelcze. Wszyscy chcieli na scaniach jeździć co ciekawe ostała się jedna lub dwie które nadal jeżdżą regularnie na liniach.