Wpis z mikrobloga

Lepszy maluch

czyli

Polski Fiat 127p

Lata 60. i 70. XX wieku były okresem owocnej współpracy koncernu FIAT oraz PRL – dzięki umowie zawartej pomiędzy nimi doszło do kupna licencji na Polskiego Fiata 125p, a także, w niedalekiej przyszłości, do Polskiego Fiata 126p. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z tego, że FIAT, oprócz wyżej wymienionych pojazdów, miał także inne modele montowane w zakładach FSO na Żeraniu, czy też w FSM w Bielsku-Białej.

Fiat 127, który był montowany w Polsce w latach 1973-75 jako Polski Fiat 127p, był jednym z takich aut. Samochód początkowo był brany pod uwagę przy zakupie licencji na „auto dla ludu” – samochód pomimo posiadania dynamicznego i oszczędnego silnika, czy też ówcześnie dużego wnętrza i bagażnika, ostatecznie przegrało z młodszym, mniejszym i tańszym Fiatem 126.

Pojazdy składane na Żeraniu charakteryzowały się posiadaniem silnika 0.9 w układzie OHV, a także wykorzystaniem części współzamiennych z produkowanym kantem – między innymi elementy elektryki (cewki, przerywacze kierunkowskazów, itp.) czy też wycieraczki – włoski model posiadał malowane wycieraczki, zaś „polski” – metalowe, przejęte z 125p. Większość aut posiadała także małą klapę bagażnika – nieliczne egzemplarze były w wersji hatchback.

Samochód był chwalony za swoje właściwości – pomimo słabego, 47-konnego silnika 127p był dynamiczny, a także oszczędny; pojazd był także większy, przestronniejszy i lepiej wykonany od „malucha”, co czyniło go pożądanym na rynku pojazdem.

Do 1975 roku wyprodukowano – a raczej złożono - nieco ponad 6 tysięcy egzemplarzy; obecnie zachowały się nieliczne wozy.

#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #fso #fiat #autakrokieta

SonyKrokiet - Lepszy maluch

czyli

Polski Fiat 127p

Lata 60. i 70. XX wieku b...

źródło: comment_yTQKIlSdutuuZsK3VupD5VCSFhkJMrfg.jpg

Pobierz
  • 25
via Wykop Mobilny (Android)
  • 8
@Zgrywajac_twardziela: w artykule źródłowym z AŚ znalazłem info, że Fiat nie chciał sprzedać licencji, bo nie chciał się dzielić z zyskiem ze sprzedaży potencjalnego bestselleru 127 - dlatego uznali, że lepiej sprzedać licencję na kaszlaka, bo ma mniejsze szanse powodzenia ( ͡° ͜ʖ ͡°) jak było naprawdę, to nie wiem XD
@Eternit_z_azbestu: wątpie,pewnie wytwarzanie tego tworu zakonczylo by się gdzieś w połowie lat 90-tych. Maluch miał swoje wady ale zapełniał nisze na malutkie,ultra tanie wozidełko,a po lifcie na eleganta nawet taki nie raził starym wyglądem.
@michal939: co z tego że zapełniał niszę, skoro poza ceną nie mógł konkurować z 127p? ( ͡º ͜ʖ͡º)
@superduck: no to prawda, chociaż licencji nie kupili od razu po powstaniu 127; sam temat Zastav oraz powiązań z FSO czy Fiatem jest dość ciekawy, bo np na Żeraniu montowali Zastavę 1100 jako 1100P, zaś nasi wysyłali 125p, które było jako Zastava 125pz