•  

    #tesla #motoryzacja #samochodyelektryczne #golf #volkswagen

    Wszystko o pierwszym elektrycznym prawdziwym „samochodzie osobowym”, ID.3

    Na zewnątrz samochód może przypominać Golfa. Ale ID.3 został stworzony jako samochód elektryczny od podstaw. To pierwszy samochód, który pojawi się na nowej platformie MEB grupy VW.

    Brak tradycyjnego silnika spalinowego oznacza, że przód stał się znacznie krótszy, przednia szyba ciągnie się dalej do przodu, co daje o wiele lepsza przestrzeń wewnątrz. ID.3 ma napęd na tylne koła. Napęd na cztery koła nie będzie dostępny. Po prostu nie ma już miejsca na silnik elektryczny pod maską. Jest tam tylko elektronika i pojemnik na płyn do spryskiwaczy, ale nie ma miejsca do przechowywania.

    Bagaznik ma podwójne dno i małe wąskie miejsce, które idealnie pasuje do zwiniętych kabli ładujących.

    Bagaznik jest ok 10 procent większy niż w Golfie.
    Długość i szerokość płyty podłogowej wynoszą 80 x 102 cm.
    Długość przy półce na gornej: 47 cm.
    Wysokość od płyty podłogowej do półki
    Ponieważ kabina jest przesunieta do przodu, gdy oparcia tylnego siedzenia składają się całkowita długość z tyłu bagażnika do przednich siedzeń to 1,76m

    Fakt, że samochód ma napęd na tylne koła, oznacza również, że silnik elektryczny znajduje się pod bagażnikiem. Zapewnia on moc 150 kW (204 KM) przy momencie obrotowym 310 Nm. Rozkład masy między przednią i tylną częścią pojazdu to ok 50/50. Tylni naped daje świetny promień skrętu. Sprint 100 km / h to 7,2 sekundy, a prędkość maksymalna ograniczona jest do 160 km / h.

    Dostepne beda trzy różne baterie,
    82 kWh brutto / 77 kWh netto (550kml)
    62 kWh brutto / 58 kWh netto (420km)
    52 kWh brutto / 48 kWh netto (330km)
    Daje to zużycie na poziomie około 1,38 kWh na milę.

    Przy trzech różnych pojemnościach baterii występują również różnice w szybkości ich ładowania. Im większa bateria, tym wyższa moc, którą może naładować, nie uszkadzając baterii.
    Dlatego VW określił następujące limity dla odpowiednich akumulatorów, odpowiednio przy ładowaniu AC (zazwyczaj w domu) i przy ładowaniu DC (szybkie ładowarki):
    Mala bateria: 7,2 kW AC / 50 kW DC
    Średnia akumulator: 11 kW AC / 100 kW DC
    Największa bateria: 11 kW AC / 125 kW DC
    Efekt ładowania nie jest pokazywany na wyświetlaczu podczas ładowania.

    ID.3 moze byc wypozazony w pompę ciepła 5 kW.

    Samochód jest wyposażony w duże, 18-calowe koła jako standard z możliwością zakupu do 20 cali.

    Tablica rejestracyjna z tyłu może zostać odchylona i znajduje sie tam zaczep dla haka i kontakt. Ale hak nie jest przeznaczony do ciągnięcia przyczepy. Jest przeznaczony tylko do stojaka na rowery. Hak jest toleruje do 75 kg.

    Pierwsza edycja jest dostępna w trzech wersjach sprzętu. Trzy są ID.3 1., ID.3 1.. Plus i ID.3 1. Max. Jeśli wybierzesz edycję Plus, otrzymasz lepsze światła LED (IQ LIght), dwukolorowe powierzchnie zewnętrzne, w których sufit, osłona pancerza i tylny spojler są czarne, a także kilka dodatkowych szczegółów wnętrza.

    ID.3 Max ma w standardzie panoramiczny szklany dach i wyświetlacz Head-up

    Już wcześniej sądziliśmy, że ID.3 1st będzie dostępny w czterech alternatywnych kolorach.

    Nadszedł czas na prowadzenie. Pierwsza rzecz, to wspomniany wcześniej promień skrętu. Nie ma wałków napędowych, które należy wziąć pod uwagę na przednich kołach. W środku jest niespodziewanie cicho. W samochodach elektrycznych często brakuje tłumienia hałasu, ponieważ oznacza to dodatkową wagę. Tutaj jest niespodziewanie cicho. Nie oznacza to jednak, że samochód jest lekki, ponieważ waży ponad 1,6 tony. Długi rozstaw osi wynoszący ponad 2,76 metra wplywa pozytywnie na komfort.

    Z dźwignią zmiany biegów w pozycji D, samochód nie ma żadnej regeneracji. Kiedy przechylimy go na B (break), uzyskamy hamowanie silnikiem do 0,15G. W większości innych samochodów elektrycznych jest to 0,3 G. Silnik elektryczny hamuje, gdy naciskasz pedał hamulca, a następnie do wspomnianego wyżej 0.3G. Potem wchodzą mechaniczne hamulce. VW zdecydował się umieścić zamknięty układ hamulcowy za sobą, tj. Hamulce bębnowe. Ma to na celu unikniecia rdzy z powodu niedostatecznego użycia, ponieważ to silnik elektryczny hamuje przez większość czasu.

    Ceny zaczynają się od mniej niż 30 000 euro

    Czy VW moze dostarczyć wystarczająco dużo bateri. VW twierdzi że może dostarczyć obiecane 30 000 samochodów w 2020 r. Lata 2020 i 2021 są postrzegane jako dwa napięte lata dla dostępu do akumulatorów dla większości producentów. Widzimy już, że niektórzy z nich nie sa w stanie dostarczyć wystarczającej liczby aut.

    ID.3 bedzie mial swój oficjalny debiut na Salonie Samochodowym we Frankfurcie we wrześniu, a latem przyszłego roku pierwsze samochody trafia w rece klientów

    https://dbstatic.no/71378448.jpg?imageId=71378448&width=1024&height=615
    https://dbstatic.no/71378438.jpg?imageId=71378438&width=1024&height=615

    Zrodlohttps://www.elbil24.no/tester/alt-om-den-forste-elektriske-virkelige-folkevogna-id3/71373857

    źródło: dbstatic.no

    •  

      @JayCube: fajna ciekawostka ¯\_(ツ)_/¯, a brak infrastruktury i dostepnosci bateri tylko to uwidoczni - ale nazwa mi sie podoba... ajdidraj

    •  

      @Student_AWAS: Tylko ze VW buduje wlasne zaplecze i wlasne fabryku bateri. Jak pokazali na przykladzie e-golfa czy e-up, zbudawac jezdzace auto elektryczne to nie problem. To cale zaplecze jest problemem.
      https://www.wired.com/story/vw-make-batteries-power-electric-future/

    •  

      @JayCube: tak, Hyundai tez o tym mysli https://www.electrive.com/2018/05/30/hyundai-to-produce-its-own-electric-car-batteries/ , ale fabryka nie buduje z niczego. Poza thm, 30k to smieszna liczba przy prawie 10mln i chyba 6 w EYU dla grupy vw.

    •  

      Efekt ładowania nie jest pokazywany na wyświetlaczu podczas ładowania.
      @JayCube: Nie jest teraz, czy nigdy nie będzie? Trochę bez sensu polegać tylko na wskazaniach ekranów ładowarek do ustalenia kiedy się naładuje.

      Reszta zapowiada się ciekawie jako miejskie autko. Tylko cena wcale nie dużo niższa niż Model 3 SR. A zasięg mniejszy.

    •  

      @JayCube: no i infrastruktutara do ladowania tych aut i siec energetyczna. Jak pisalem, ciekawostka.

    •  

      no i infrastruktutara do ladowania tych aut

      @Student_AWAS: O infrastukture sie nie martw. Nawet w PL nie jest najgorzej
      https://map.openchargemap.io/#/search

      Nie jest teraz, czy nigdy nie będzie?

      @Line-Storm: To znany mankamnet e-golfa. Pokazuje czas i naladowane km, ale nie pokazuje ile kw daje ladowarka. Na szczescie wiekszosc szubkich ladowarek pokazuje to na swoim wyswietlaczu

      +: VWgolf3
    •  

      @JayCube: 75% infrastruktury ev to 4 kraje ue, faktycznie bajka na roadtrip via europe.

      Do tego siec ktora nie ogarnie. Ja jesten spokojny.... ale o przyszlosc ICE.

    •  

      , faktycznie bajka na roadtrip via europe

      @Student_AWAS: ICE bedzie z nami jeszcze dlugo dla takich co wlasnie jezdza co tydzien na rodatrup via eurpe po 1000km dziennie. Dla calej reszty zasieg 300-400km wystarczy na co dzien i dluzszy wyjad raz do roku...
      Norweskie doswadczenie pokazuje ze nie ma z tym zadnego problemu.
      Siec tez wytrzymuje calkiem niezle.
      Powody sa prozaiczne, cena za przejechanie 100km jest ciezka do pobicia... auto "spalajace" 13-15 kwh/100km przy pesyimistycznej cenie 60gr/kwh to 8-10 zl... na PLG to 20-30 zl, na benzynie 30++

      +: VWgolf3
    •  

      @JayCube: norweska siec moze daje rade, ale nasza, czy niemiecka - niekoniecznie.

      Co do kosztow, to cena za km om, ale uwzglednij roznice w cenie zakupu. Poza tym czy Golf to auto miejskie? Moze za nie sluzyc, ale co w takim raxie z Up i Polo?

    •  

      @JayCube: 30k euro, od firmy krzak (patrz historia gościa z Jaguarem i-pace) gdy za 35k jest Tesla model 3 z dwoma bagażnikami, większym zasięgiem i nie wyglądająca jak golf XD

    •  

      @JayCube: pierwszy samochód elektryczny powstał przed samochodem z napędem spalinowym

    •  

      norweska siec moze daje rade, ale nasza, czy niemiecka - niekoniecznie.

      @Student_AWAS:
      Niby dlaczego? W 2017 produkcja energii elektrycznej w Polsce wyniosła 170465 GWh w ciagu całego roku, co daje średnio dziennie 467 GWh. Premier Morawiecki obiecał milion EV w Polsce do 2025 roku. Wygląda na to, że nic z tego nie wyjdzie, ale załóżmy że jednak by się udało.
      Więc mamy milion EV, średnio każde auto przejeżdza dziennie 50 km. Załóżmy pesymistycznie zużycie energii przez te auta na poziomie 20 kWh / 100 km, czyli na przejechanie dziennie 50 km potrzebujemy naładować nasz EV 10 kWh energii.
      Czyli milion samochodów * 10 kWh daje 10 mln kWh, które dziennie polska infrastruktura energetyczna musiałaby wygenerować dla tych aut. 10 mln kWh = 10 GWh, czyli lekko ponad 2% dziennej produkcji energii w Polsce w 2017 roku, gdzie produkcja energii cały czas rośnie i w 2025 będzie to wg mnie sporo ponad 500 GWh.

    •  

      @Pierwiastek_z_Pi: Tu nie chodzi o wyprodukowanie a o przesyl.

    •  

      @PMV_Norway: A możesz rozwinąć? Bo nie jestem pewny o co ci chodzi.

    •  

      @Pierwiastek_z_Pi: Nie jestem fachowcem, ale chodzi mi o fizyczne mozliwosci linii energetycznych, o infrastrukture, obciazenie itd.

    •  

      @Pierwiastek_z_Pi: No ja to rozumiem, teoretyczne wyliczenia zawsze dobrze wygladaja na papierze.
      Bardziej mi chodzi juz o koncowe stacje, dostarczenie 1GW itd.

    •  

      @PMV_Norway: link który podałem zakłada najgorszy możliwy scenariusz, czyli że wszystkie auta będą ładowane na stacjach szybkiego ładowania (superchargery, ionity, greenway), gdy w rzeczywistości 80-90% ładowania odbywa się w przydomowych garażach, gdzie moc jest dużo niższa (do 10 kW) co najczęściej wymaga jedynie nowej umowy z dostawcą prądu i nowych bezpieczników u odbiorcy.

      Myślisz że gdybyśmy mieli możliwość generowania 0.5 l benzyny na godzinę w garażu to potrzebowalibyśmy tyle stacji benzynowych? :) Idąc dalej tą analogią, taka benzyna z garażu byłaby dużo tańsza, nawet tańsza niż LPG.

    •  

      dostarczenie 1GW itd
      @PMV_Norway: Do żadnej stacji nie jest wymagane podłączenie 1GW mocy, nie wiem skąd to wziąłeś. Największa stacja ładowania Tesli w Europie jest obecnie w Norwegii - 42 ładowarki po 120 kW każda, czyli razem 5MW, co tak naprawdę jest grubą przesadą, bo obecnie te ładowarki nie są w stanie pracować z mocą 120kW wszystkie naraz. Poza tym plan Tesli zakłada wykorzystywanie lokalnej produkcji prądu (panele PV) i energy storage (Powerpack) co znacznie zmniejszy obciążenie sieci energetycznej.

    •  

      @Pierwiastek_z_Pi: kolo mnie jest 20szt oblegane wiecznie, najczesciej w weekend, kolejka by sie podpiac.

    •  

      @PMV_Norway: I co, nie wybuchło od tej ogromnej mocy? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      To o czym piszesz to inna kwestia - Tesli w Norwegii jest dużo więcej niż dostępnych ładowarek, co tak naprawdę jest "pozytywnym problemem" - zawsze można dołożyć kolejne ładowarki czy wybudować nowe stacje, gorzej jakby je wybudowali i stałyby puste. Dodatkowo Tesla wprowadza fajne rozwiązania problemu obleganych ładowarek, a czas ładowania systematycznie spada.

      Ja ostatnio też stałem w kolejce do dystrybutora pod Auchanem w Zielonej Górze. Jak już swoje odstałem, zalałem swoje auto (na koniec jeszcze na nowiuśkie Adasie mi skapły krople benzyny z pistoletu), to potem musiałem stać w kolejce do płacenia, 4 auta przede mną, jeszcze piąty się przede mnie wcisnął przez moje nierozgarnięcie i dodatkowo jakiś Janusz miał problem z płatnością czy coś. Łącznie wyszło dużo ponad 40 minut na samej stacji, nie mówię już o dojeździe przez miasto.

      +: VWgolf3
    •  

      @Pierwiastek_z_Pi: Dlatego dobrym rozwiazaniem sa terminale przy dystrybutorach jak u nas.
      Podbijasz wkladasz karte, pin i zielony i tankujesz.
      Nie ma problemu z punktani vitay, zegnaj czy spierdalaj. Nie ma a moze hot doga polecam plyn do lewatywy itd.
      Chociaz ostatnio jakas glupia picza zastawila dystrybutor tesla wlasnie.

    •  

      Podbijasz wkladasz karte, pin i zielony i tankujesz.

      @PMV_Norway: Tyle ze jeszce zadna z szybkich ladowarek tak nie ma. Trzeba konta, appki, breloczki, smsy, piny...

    •  

      @JayCube: No no, ale brelok to nawet lepiej bo dziala szybciej. Karta i terminal dotyczy paliwa

    •  

      @Pierwiastek_z_Pi: szybka piłka z mojej strony:

      https://europe.autonews.com/automakers/swedens-ev-boom-under-threat-power-crunch
      https://www.dw.com/en/berlin-power-outage-leaves-30000-in-the-dark/a-47595018
      https://wysokienapiecie.pl/1295-situation-on-polish-german-border-poses-threat-of-european-blackout/

      I można by tego więcej, do tego https://spidersweb.pl/autoblog/ladowanie-samochodow-elektrycznych-w-szwecji/ , ale tak, trzymajcie się, EV nadchodzi xD xD xD na razie to idzie podwyżka cen aut, dopóki ktoś z RIGCZEM w UE nie powie, że dość dojenia, to nie ma sensu (bo nie ma, no chyba, że u was kwiatki podlewa się euro, ale u mnie normalnie wodą).

      O tym, że rynek ten nie istneije bez dotacji (mowa o EV) nawet nie mówię, bo szkoda strzępić ryja. Dodajmy do tego problemy z bateriami i EV może pozostać w sferze marzeń nie przez 5 czy 10 lat, a 50-100, a może jeszcze dłużej.

      Paliwa kopalne zaprowadził nas tu, gdzie jesteśmy teraz, niestety, z jakiś niezbyt znanych mi postanowień, mamy to wszystko odrzucić jako złe.

    •  

      @Student_AWAS: Pierwszy link SUGERUJE, że gwałtowny wzrost EV w Szwecji może doprowadzić do problemów ze stabilnością sieci energetycznej.
      Drugi link opisuje problemy blackoutów niezwiązanych z EV - nie ma o tym nic w treści tekstu.
      Trzeci link opisuje m.in. problemy chłodzenia polskich elektrowni spowodowanych niskim poziomem wód gruntowych używanych do chłodzenia - bezpośredni skutek globalnego ocieplenia, co tylko powinno wzmocnić działania prowadzące do zmniejszenia emisji CO2.
      Link z takiego źródła jak pajonk to trochę wstyd wrzucać, ale niech będzie. Ogólnie ten artykuł można streścić tak: "Jeśli zmienimy wszystkie auta na elektryczne to musimy poprawić infrastrukturę energetyczną, bo inaczej to jebnie i musimy dostawić więcej gniazdek do ładowania tych samochodów." No nic odkrywczego w tym nie ma. Nikt nie twierdzi, że możemy się przesiąść na EV z dnia na dzień.
      Co do dotacji. Nawet sobie nie zdajesz sprawy jak bardzo się mylisz xD Tesla systematycznie traci dostęp do kolejnych dotacji, a mimo to sprzedaż ciągle rośnie. Te dotacje to zależnie od kraju, programy o budżecie do kilkuset milionów euro czy dolarów. W skali świata może kilka, max kilkanaście miliardów dolarów.
      Myślisz, że dotacje do paliw kopalnych nie istnieją? Cóż, muszę cię zdziwić - istnieją i sięgają kwot trudnych do wyobrażenia: https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/fossil-fuel-subsidies-pentagon-spending-imf-report-833035/amp/ 5 BILIONÓW dolarów. Jest to 1000 krotnie więcej niż dotacje do EV.

      +: VWgolf3
    •  

      @Pierwiastek_z_Pi: naprawdę muszę Ci pisać na temat powiązań EV-sieć energetyczna? To nie jest problem tylko w UE, w USA mają podobne problemy.

      Dałem z pająka, a co mi szkodzi xD, a co do dotacji, to serio muszę kopać leżącego?
      https://www.autoblog.com/2019/05/31/germany-expands-electric-car-incentives/
      https://spidersweb.pl/autoblog/tesla-model-3-wyniki-sprzedazy/
      https://cleantechnica.com/2018/05/01/denmark-rethinks-ev-incentives-after-market-collapses/

      Ostatni link mówi chyba wszystko. Dodajmy jeszcze do tego zieloną energię w DE (a raczej mit o niej) i mamy gotowe problemy, których EV nie rozwiążą, a tylko spotęgują.

      DZIWNYM trafem, tam gdzie dotacje są największe sprzedaje się najwięcej EV, natomiast tam gdzie dotacje były zabieranie/nie ma ich wcale ich sprzedaż jest marginalna (z dotacjami jest nadal mała, bardzo mała).

    •  

      @Student_AWAS: To przecież ci odpisałem wyżej na temat powiązań EV-sieć energetyczna.

      1. Stosunkowo mało się sprzedaje EV w Niemczech, bo tam jest silne przywiązanie do lokalnych producentów. Stosunkowo do aut spalinowych, bo Niemcy to największy rynek EV w Europie - łącznie sprzedano tam więcej EV niż w Norwegii.

      2. Uwielbiam jak się sceptycy skupiają na kilku, często perfidnie wybranych miesiącach, co tylko pokazuje krótkowzroczność i brak jakiejkolwiek wizji. Sprzedaż w ostatnich miesiącach spada, a jednak w stosunku do poprzedniego roku wzrosła o 400%. Wyniki sprzedaży zbliżają się powoli do sprzedaży Porsche, co jest bardzo dobrym osiągnięciem. Nie ma co liczyć, że model 3 nagle zastąpi golfy i passaty.
      Nagle nie, ale w przyszłości, kto wie. Zwłaszcza, że kolejna gigafabryka Tesli ma być właśnie w Niemczech - w kraju gdzie ich sprzedaż ostatnio spadła :)

      3. Co do wpływu dotacji. Oczywiście, na początku dotacje dużo pomagają, co do tego nie ma wątpliwości. W końcu po to one są. Ale gdy trochę osób z nich skorzysta, trochę się te auta upowszechnią, gdy ludzie je lepiej poznają, wpływ dotacji maleje. Dlatego napisałem, że sprzedaż Tesli rośnie mimo tego, że tracą dostęp do dotacji.

      4. Co do wielkości sprzedaży. W każdym miesiącu tego roku sprzedaż EV była większa niż w ubiegłym roku: https://insideevs.com/news/357565/ev-sales-scorecard-june-2019/
      Mimo tego, że w skali świata jest to dalej mały procent, myślę, że jest to bardzo dobry znak na przyszłość, dlatego zastanów się jeszcze raz czy to faktycznie koniec tej chorej mody na zielone auta :)

      Ogólnie mam wrażenie że słabo sprawdzasz co wysyłasz i pobieżnie czytasz co ja piszę, dlatego nie ma sensu dalej tego ciągnąć bo i tak cię nie przekonam. Spadam stąd i dobranoc.

      +: VWgolf3
    •  

      @Pierwiastek_z_Pi: @Student_AWAS:
      Jest jeszce jeden aspekt EV. Zalozmy ze wszytkie auta beda elektryczne. Wiecie jaki to ogromny magazn energi?
      Juz sa pomysly zeby baterie w aucie uzywac jako power wall, ktore defakto odciazy siec energetyczna. Auto laduje w nocy kiedy siec jest nieobciazona, jak jestesmy w domu to uzywamy tej energi do innych celow. 60kwh, to energia na 5-7 dni zasilenia wszytkiego, noeoszczedzajac. Wiekszosc wlascicieli jezdzi dajmy na to te 50km czyli jakies 10kWh...

    •  

      @JayCube: Chyba Nissan to testuje, nie? Nie jestem do tego całkowicie przekonany, chciałbym to zobaczyć w praktyce, ale jak się zastanowić to ma to sens, zwłaszcza, że na taryfie nocnej często prąd jest tańszy.

Gorące dyskusje ostatnie 12h