Wpis z mikrobloga

Czeska tajna broń

Jak wspólnie ustaliliśmy w poprzednim odcinku, przedwojenny Polski Fiat 508 był zapóźniony względem konkurencji o dobrych kilka lat. Nasz nieudolny sanacyjny, etatystyczny rząd wkopał się w kupno licencji tego paździerza i wyznaczył kierunek dla późniejszej komunistycznej marionetkowej władzy, skąd kupować nierzetelne fury, zamiast rozwijać własne pomysły lub chociaż kupić coś nowszego, niekoniecznie z Włoch.

Sprawdźmy więc, co w tym samym okresie było słychać u naszych sąsiadów znad Olzy i Wełtawy, tak wyśmiewanych w naszym kraju, że od 1620 roku siedzą w knajpach i piją piwo, zamiast ginąć w bezsensownych powstaniach za wielkie idee.

Czesi mieli większe poszanowanie dla własnego życia i oszczędzali dobre geny, co zwróciło im się poprzez wydanie na świat wielu świetnych inżynierów. Ponadto akumulowali kapitał i inwestowali go w ciężki przemysł, więc już długo przed wojną byli samowystarczalni militarnie, a samochody były (po amerykańskich) najbardziej zaawansowane na świecie. Na przykład taka oto Tatra 87.

Zaprojektowana przez Hansa Ledwinkę i Ericha Überlackera na bazie Tatry 77, pierwszego w historii samochodu projektowanego z myślą o aerodynamice, miała współczynnik oporu powietrza Cx na poziomie 0,36, głównie dzięki zastosowaniu rybiego ogona z tyłu, który dzielił opływające samochód masy powietrza na dwie części. Można było go otworzyć, by dostać się do przedziału silnikowego, gdzie krył się chłodzony powietrzem trzylitrowy silnik V8 o mocy 75 koni mechanicznych, napędzający tylną oś. Wystarczyło to do rozpędzenia samochodu do oszałamiających 160 km/h. Zwróćmy również uwagę na zintegrowane zderzaki. Spalanie kształtowało się na poziomie 12,5 l/100 km, rewelacyjny wynik jak na tamte czasy.

Do grona właścicieli Tatry 87 należało wiele dwudziestowiecznych prominentów, między innymi Ernst Heinkel, Felix Wankel, Erwin Rommel, Fritz Todt, Andriej Jeriomenko, John Steinbeck oraz Jay Leno.

Łącznie z fabryki w Koprzywinach w latach 1936-1950 wyjechało 3056 sztuk.

A dlaczego tajna broń? Ano dlatego, że wielu nazistowskich oficerów straciło w niej życie, pędząc po niemieckich Autobahnach i rozbijając się w wypadkach ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#rzetelnafura - ciekawe auta
#samochody #motoryzacja #carboners #tatra
DerMirker - Czeska tajna broń

Jak wspólnie ustaliliśmy w poprzednim odcinku, przed...

źródło: comment_KJorKjCHTSWTe0PsKNyLe3e29GMh7E4q.jpg

Pobierz
  • 33
@DerMirker: Ja nawet się zastanawiam czy my mieliśmy jakikolwiek polski samochód. Warszawa - to wiadomo, protoplasta Pabiedy a wcześniej jeszcze jakiegoś chevroleta. Niektórzy mówią że Syrena, jedyny polski (nie)samochód ( ͡° ͜ʖ ͡°) Chyba też nie do końca, bo skarpeta była produkowana od 1959r a jak popatrzeć na rozwiązania konstrukcyjne (ramę, silnik) to praktycznie to samo co niemiecka IFA F9, produkowana od 1956r.
My raczej moglibyśmy się
@kozaqwawa: A no tak, myślałem jedno a w pośpiechu napisałem odwrotnie :-| A co do polskości Mikrusa to też nie wiem czy to nie było zerżnięte z jakiegoś austriackiego chyba podobnego auta. Ponoć zaczęli się czepiać o patenty i mikrusa długo nie produkowali z tego powodu.
@DerMirker: ale wiesz że kłamiesz i to bezczelnie? Polacy przecież też inwestowali w fabryki. Cały centralny okręg przemysłowy powstał. I nie napiszesz ile Czechosłowacji zostało poaustriackich fabryk i patentów, prawda? Bo ci do narracji nie pasuje. Nie napiszesz ile Czesi machajac szabelką na prawo i lewo #!$%@? kasy w bunkry, samoloty, czołgi, auta i wojsko - robione przeciwko Niemcom, tylko dlatego żeby to wszystko Niemcom oddać bez jednego wystrzału.
@Tosca303: kiedy powstał COP? Zaczęto budowę w 1936 roku, trochę za późno, by zdążyć przed wojną. W tym czasie w Czechosłowacji mieli już swoje czołgi Skody i Tatry i cały R&D ( ͡° ͜ʖ ͡°) A Polacy nakupili tankietek Renault, zrobili parę bombowców Łoś - oto nasza siła militarna.

Fabryk po Austriakach? Bardzo dużo. Dlaczego? Bo Austriakom dobrze się współżyło z Czechami, kraj był stabilny i dobrze
trzeba było nie #!$%@?ć Rzeczypospolitej w powstaniu styczniowym i listopadowym, to też byście mieli lepszą sytuację. Beka z was....

Beka z mentalności chłopa pańszczyznianiego. Na kij komu wolność jak kicha zapchana. Dobrze że to inni wtedy wychodzili na barykady bo byśmy nawet komuny nie obalili z taką mentalnością

@DerMirker:

kiedy powstał COP? Zaczęto budowę w 1936 roku, trochę za późno, by zdążyć przed wojną. W tym czasie w Czechosłowacji mieli już
@DerMirker: ty nie rozumiesz jednej podstawowej rzeczy a się ciepiesz jak wsza na kreciku. Do czasu oddania przez Czechy swoich zabawek Adolfowi, który z nich zrobił 30% stanu wyjsciowego swoich armii, Polska jeszczd miała szansę technicznie i liczebnie się obronić, a chociażby obszar warowny Śląsk obronić granice na południu. Potem Czesi #!$%@? numer całej Europie - ja mogę napisać że pozdrawiasz z miejsca gdzie połowa ludzi jeździ pracować do potomków tych,
@ediz4: > Beka z mentalności chłopa pańszczyznianiego. Na kij komu wolność jak kicha zapchana. Dobrze że to inni wtedy wychodzili na barykady bo byśmy nawet komuny nie obalili z taką mentalnością

Liczy się przetrwanie i życie, a nie zbiorowe samobójstwa wykonywane przez Polaków i bieda zrywy wolnościowe. Chyba widać dobrze, że nie warto było, biorąc pod uwagę, jak dużo ludzi dalej stąd ucieka. Ale co tam, mamy niepodległość!

No tak bo
@DerMirker: ale tutaj #!$%@? nie chodzi o jakieś piękne wydumane historie tylko o przyzwoitość i uczciwe podejście do tematu. W twojej paraleli było dwóch równych sobie idących na przeciwko siebie na starcie, aż nie podleciał jakiś czeski knypek i jednemu z nich dał kasety do rąk. A potem strugał ofiarę.