Wpis z mikrobloga

#prawojazdy #polskiedrogi

Sytuacja sprzed chwili. Jadę autobusem, zwężenie z powodu remontu. Kierowca busa dojeżdża do końca lewego remontowanego pasa, wrzuca kierunek i zmienia pas. Po drugiej stronie kierowca nie zamierzał go wpuścić przez co musiał ratować się gwałtownym zjechaniem do prawej krawędzi. Klaksony, wysiadka kolesia z osobówki itd.

Kto by dostał mandat? Kierowca busa za #!$%@? się na prawy pas czy kierowca osobówki za nie wpuszczenie busa?
  • 24
@zagu
@DILERIUM

Starszy (po 50ce) kierowca busa był pewien swojej racji argumentując paragrafami kodeksu natomiast równie pewny siebie (i #!$%@?) kierowca osobówki odpowiadał tym że to prawo dopiero wchodzi. Wchodzi jakieś prawo nakazujące wpuszczenie pojazdu z kończącego się pasu (np. remonty a nie wjeżdżanie na autostradę itp)?
Kto by dostał mandat? Kierowca busa za #!$%@? się na prawy pas czy kierowca osobówki za nie wpuszczenie busa?


@stanley___: Obecnie ten który zmieniał pas.
Ale jest projekt ustawy który wywróci to do góry nogami i wtedy będzie wina tego który nie wpuścił...
@Grubsztyk: to ma chyba wejść w podobnym bycie jak wpuszczanie autobusów z zatoczki. Masz obowiązek wpuścić, ale jak Ci się wpakuje, to wina busa, bo pierwszeństwa nie ma. Więc tak samo tutaj, powinieneś wpuścić, ale pierwszeństwo masz Ty


@Nie_znany: a z autobusami wyjeżdżającymi z zatoczek to nie jest tak ze powinnismy im ułatwić włączenie się do ruchu a nie ze maja pierwszeństwo?
@stanley___: @Nie_znany: @Nie_znany: @Nobel210: @MrMate: @hellfirehe: @Grubsztyk:
Ta nowelizacja nie będzie powodowała zmiany zasad pierwszeństwa. Mowa jest o umożliwieniu zmiany pasa ruchu, podobnie jak w tym przepisie o umożliwieniu wyjazdu autobusowi z zatoki (Art. 18.). Dokładne brzmienie projektu przepisów:
http://www.brd24.pl/prawo/jazda-na-suwak-i-tworzenie-korytarzy-zycia-jest-juz-projekt-zmiany-prawa-ruszaja-prace/
Dodatkowo podano zmiany dotyczące korytarza życia.
@Ventod: sformułowane jest to w taki sposób, że obecny obowiązek ustąpienia pierwszeństwa przy zmianie pasa "znika" w sytuacji kiedy dojeżdżamy do pasa zakończonego utrudnieniem.
Czyli kierowcy w takiej sytuacji nic już nie nakazuje komukolwiek ustępować pierwszeństwa.

Jest to inna konstrukcja niż w przypadku autobusu, który włączając się do ruchu nadal ma ustąpić pierwszeństwa i w razie kolizji będzie wina autobusu. A jadący jezdnia ma umożliwić to włączenie się do ruchu.

A
@hellfirehe: @Nobel210: z autobusami to tez nie takie trywialne. Bardziej to przypomina sytuację z pieszym przed przejściem, gdzie pieszy ma się nie ładować bezpośrednio przed jadący pojazd, a kierowca ma zwolnić, by nie narażać na niebezpieczeństwo wchodzących pieszych.
Policmajstry na miejscu na pewno lubią proste werdykty, ale w sądzie to już wszystko zależy od detali, bo bez problemu to kierowca niewpuszczający autobusu, a nie kierujący autobusem może dostać całą winę.
@radziol88: @hellfirehe Ten przepis odnośnie umożliwienia wpuszczenia autobusu to jest w ogóle jakiś bubel 100-lecia. Dlaczego po prostu nie zdecydowano się na prosty zapis mówiący, że kierujący ma ustąpić pierwszeństwa autobusowi wjeżdżającemu z zatoki, tylko robi się takie sprzeczne zapisy. Nowa propozycja dotycząca suwaka jest już dużo bardziej sensowna.
@radziol88: No ale nie taki był zamysł pomysłodawcy takiego przepisu?

Poza tym czemu przed każdym przystankiem niemal do zera? Przecież tylko wtedy jeśli w zatoczce jest autobus i sygnalizuje chęć wyjazdu lewym kierunkowskazem. I zgadza się - musiałbyś zwolnić (czy do zera to pewnie też nie zawsze) tak samo jak w każdej innej sytuacji, w której należy ustąpić pierwszeństwa. Teraz mamy dwa sprzeczne przepisy i bajzel.
@radziol88: No tak, zgadzam się - ale tak jak wspomniałem - taki był chyba zamysł tego przepisu, prawda? Powinien być do tego zapis, że przed zatoczką, w której stoi autobus powinno się zachować szczególną ostrożność (bo chyba nie ma takiego przepisu) i generalnie zwolnić tak żeby nie być zaskoczonym "w ostatniej chwili" wyjeżdżającym autobusem.

Ciekawy jestem czy w innych krajach też jest taki burdel w prawie o ruchu drogowym.

Skoro z