•  

    Jason deCaires Taylor - brytyjski rzeźbiarz, ekolog, fotograf podwodny, twórca pierwszego na świecie podwodnego muzeum (Grenada Underwater Sculpture Park na Karaibach) oraz organizacji non-profit stworzonej w celu ratowania raf koralowych (Cancun Underwater Museum w Meksyku). Nazywanie swoich podwodnych zbiorów muzeami tłumaczy: „It is named a museum for a simple reason. Every day we dredge, pollute and overfish our oceans, while museums are places of preservation, of conservation, and of education. They are places where we keep objects that have great value to us. Our oceans are sacred.”

    Od młodości pracował jako wykwalifikowany instruktor nurkowania, nieobojętna była mu sztuka i ekologia, połączył te zainteresowania w jedno tworząc eko-sztukę. Taylor zyskał uznanie na całym świecie, bo nowatorsko scalił sztukę z ochroną życia podwodnego. Rozprasza on po morzach i oceanach rzeźby stworzone z nieszkodliwego dla ekosystemu wodnego betonu odpornego na korozje i o neutralnym pH, współpracuje więc z wodnymi stworzeniami - on daje im dom, one deformują i wieńczą jego dzieła. Posągi szorstką fakturą i licznymi otworami bardzo szybko przyciągają faunę i florę przeobrażającą szarość betonu w kaskadę barw. Rzeźby umieszczane są w ściśle selekcjonowanych miejscach tak by uniknąć kontaktu z silnymi prądami morskimi. Tylko około 15% dna morskiego ma wystarczająco solidne podłoże aby umożliwić rafom naturalne formowanie się. Sztuczne rafy są znakomitą alternatywą dla roślin i zwierząt wodnych, pomagają też naukowcom - mogą oni w sposób kontrolowany monitorować rozwój ekosystemu od samego początku. Nie brak też korzyści finansowych - turyści pod okiem rybaków i nurków chętnie odwiedzają podwodne muzea, co zaspokaja ich potrzeby obcowania ze sztuką, a także uświadamia o skali problemu jakim jest degradujący wpływ człowieka na środowisko.

    Rzeźby są wiernym odwzorowaniem zwykłego, codziennego życia ludzi, a także pozytywnych i negatywnych rezultatów związku człowieka z naturą, jako symbole symbiozy ukazują obieg materii w przyrodzie, krąg życia, ciągłe odradzanie się i metamorfozy - betonowy człowiek z upływem czasu „kwitnie” przekształcając się w sztuczną rafę i odżywając na nowo. To żywy pomnik ewolucji, natura kolonizuje wytwór człowieka dokładając cegiełkę w tworzeniu sztuki dojrzewającej i nieustannie zmiennej jak pory roku. Taylor umieścił prawie 850 rzeźb na całym świecie.

    [ładny, krótki film tematyczny]
    [więcej informacji, więcej zdjęć (warto zajrzeć dla tych oblepionych koralowcami art-dziwadełek)]

    #sztuka #sztukawspolczesna #art #rzezba #ciekawostki #ekologia #morze #globalneocieplenie

    "Vicissitudes" (2007 r.) - dzieci różnych ras stojące w kole, trzymające się za ręce, co ma symbolizować ciągłość życia i asymilację żywych istot, ich współzależność i jedność

    źródło: 1874966.jpg