•  

    Numer 3: K#3

    W skrócie: newsletter/agregator - streszczenia artykułów/filmów/audio, polecenia stron internetowych, podcastów, kanałów YT i innych, aplikacje, ciekawostki, life-hacki.
    Tutaj można obserwować: #kalejdoskop
    Tutaj można się zapisać: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop/
    Czasami mogą się powtórzyć treści z wykopu.

    ---

    Kalejdoskop #4
    Newsletter taki sam jak żaden :-)

    Jest i czwarty Kalejdoskop, rozpoczynający grudzień 2019 roku. Aż dziwne, że za miesiąc będzie już rok 2020. Czasami wydaje się, że rok np. 2005 był chwilę temu, a to już 15 lat. Skoro czas posuwa się naprzód, to może warto iść razem z nim? ;) Tym razem ponownie 10 punktów i wiele różnorodnej treści. Które materiały są według Ciebie najciekawsze?

    1. Nie zaniedbuj potencjału - być może, a nawet całkiem prawdopodobnie masz jakiś talent, predyspozycje lub inne uwarunkowania, które pozwoliłby Ci na skuteczniejsze rozwinięcie siebie. To mogłoby przełożyć się na większą satysfakcję z życia czy większe zarobki. Niestety często blokujemy się przed rozwojem swojego potencjału nie dbając o pokonywanie swoich słabych ogniw.
    - Nie zaniedbuj potencjału (Podcast, PL)
    https://www.youtube.com/watch?v=gd__9bf95fI
    #potencjal #psychologia #motywacja

    2. Jak radzić sobie ze stresem i stanami lękowymi? - choć artykuł ma trochę przerysowany tytuł, to ukazuje, cytując książkę "W zdrowym ciele zdrowy mózg", jakie znaczenie dla radzenia sobie ze stresem ma wysiłek fizyczny. Choć ruch przynosi niesamowite korzyści to jednak zazwyczaj nie wystarczy on jako jedyne lekarstwo przy silnych zaburzeniach stresowych, nerwicowych i lękowych. Wygląda na to, że jednak popularny slogan "wyjdź do ludzi i pobiegaj" jest prawdziwy - przynajmniej w przypadku przewlekłego stresu i lęku :)
    - "On mnie blokuje i paraliżuje". Jak radzić sobie ze stresem i stanami lękowymi? (Artykuł, PL)
    http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,23721110,on-mnie-blokuje-i-paralizuje-jak-radzic-sobie-ze-stresem.html
    #stres #lek #zdrowiepsychiczne

    3. Znasz język Rosyjski? Ja niestety nie. Ale to nie przeszkadza, aby obejrzeć film lekarza prezentującego proste ćwiczenia, które pomogą pozbyć się bólu w okolicy kręgosłupa.
    - Как избавиться от межпозвоночной грыжи БЕЗ ОПЕРАЦИ лечение простыми упражнениями (Film, RU, ale są napisy ENG)
    https://www.youtube.com/watch?v=HoTn_3pKXdY
    #zdrowie #cwiczenia #kregoslup

    4. Sporty sylwetkowe, siłowe, sprawnościowe mają swój urok: są jednocześnie łatwe i trudne. Według niektórych źródeł wystarczy tylko kilka prostych kroków, aby osiągać niesamowite efekty, według innych - wszystko to jest niesamowicie skomplikowane. Wiedza, jaką przekazują specjaliści w branży fitness/wellness/sportowej zdecydowanie różni się między sobą, a niedoświadczone osoby często nie potrafią rozróżnić rzetelności różnych ekspertów. Zwracają uwagę np. na wygląd lub wyniki sportowe, które to czynniki nie są doskonałymi wyznacznikami wiedzy. Własne wyniki oznaczają wiedzę o sobie, nie zawsze o innych. Do tego ludzie uwielbiają proste odpowiedzi na trudne pytania, a nie lubią odpowiedzi "to zależy" - która prawie zawsze jest jedyną prawidłową odpowiedzią:
    - Komu wierzyć? Straciłem przez to 8 lat stażu... (Film, PL)
    https://www.youtube.com/watch?v=9Ew9cbxWhTc
    #fitness #sport #sylwetka

    5. Depresja - czy ten wykład Cię wyleczy?Jeśli jesteś w ciężkiej depresji, raczej nie. Zdecydowanie jednak wspomoże Cię w rozumieniu tej choroby. Spojrzenie na problem depresji z buddyjskiego punktu widzenia.
    - Depresja - Ajahn Brahm (Wykład, PL/ENG)
    https://www.youtube.com/watch?v=A4XmVDirqOk
    #depresja #zdrowie #psychiatria

    6. Regularna aktywność fizyczna może wspierać pamięć. Jak? Przede wszystkim poprzez poprawę "komunikacji" pomiędzy komórkami mózgowymi. Badanie na myszach wykazało, iż gryzonie poddane ćwiczeniom fizycznym (w tym przypadku bieganiu) wykazywały się lepszym zapamiętywaniem i lepszą odpornością na stres w trudnych warunkach. Choć wyników tego badania nie można bezpośrednio przełożyć na ludzi, to jest to kolejna wskazówka, dlaczego naprawdę opłaca się być aktywnym fizycznie.
    - How Exercise May Help the Memory Grow Stronger (Artykuł, ENG)
    https://www.nytimes.com/2018/02/21/well/move/how-exercise-may-help-the-memory-grow-stronger.html
    #cwiczenia #pamiec #mozg

    7. Czy ludzie stają się coraz bardziej inteligentni? - wzrasta przynajmniej iloraz inteligencji, czyli IQ - średnio 0,3 punktu na rok. Ogólna inteligencja to określenie zdolności związanych z rozumieniem, uczeniem się i wykorzystywaniem wiedzy i umiejętności, a ten film porusza szczegółowo jej zagadnienia. Warto pamiętać, że inteligencja nie jest jedna i coraz częściej mówi się o różnych jej rodzajach (dziedzinach).
    - Czy ludzie stają się coraz bardziej inteligentni? (Film, PL)
    https://www.youtube.com/watch?v=uWLzPzf9plw
    #inteligencja #iq #psychologia

    8. Życie to gra, ale może stać się ono grą w jeszcze większym znaczeniu tego słowa. Habitica to aplikacja/platforma, która pozwala na zamianę życia w grę RPG - a osiągnięcia i doświadczenie możesz zdobywać np. poświęcając czas na naukę lub trenując :)
    - Habitica (Aplikacja, ENG)
    https://habitica.com/
    #nawyk #produktywnosc #rozwojosobisty

    9. 100 popularnych mitów i półprawd w prostej formie. Np: witamina C nie zabezpiecza przed przeziębieniem, chyba że jesteś zawodowym sportowcem lub jesteś narażony na silny, przewlekły stres.
    - 100 Common Myths & Misconceptions (Strona, ENG)
    https://www.geekwrapped.com/myth-infographic
    #mity #fakty #wartowiedziec

    10. Bez radia możesz przeżyć wiele lat. Bez smartfona można (wbrew pozorom!) przeżyć nawet kilka miesięcy. Bez jedzenia możesz przeżyć kilka tygodni. Bez wody natomiast tylko kilka dni. Warto jest dbać o swoje nawodnienie, nawet jeśli w ciągu dnia nie ruszasz się za wiele. Jedną z najbardziej podstawowych rzeczy jaką możesz zrobić, jeśli często pracujesz “biurowo”, jest zakup zwykłego 1 lub 1,5-litrowego dzbanuszka/kubka na wodę. Taki kubek z wodą postawiony na biurku może być uzupełniany o wiele rzadziej niż zwykła szklanka i jest wielorazowy. Nie wymaga odkręcania, więc o wiele łatwiej z niego korzystać. Dodatkowo, jeśli pijesz wodę z kranu pomyśl o zakupie szklanej kilkulitrowej butelki, aby jeszcze bardziej ułatwić sobie proces nawadniania - możesz uzupełnić wodę w kubku prosto z butelki. W zależności od masy ciała, temperatury i rodzaju aktywności, pij dziennie od 1,5 do około 3-4 litrów płynów.
    - Grafika
    https://sebastianchudziak.pl/wp-content/uploads/2019/12/kubek-k4.jpg
    #lifehack #wskazowki #praktyczneporady

    Przekręcenie kalejdoskopu zajmie mi chwilę. Kolejny numer newslettera przeczytasz już za 2 tygodnie. Pamiętaj, aby zaprosić swoich znajomych do zapisania się na stronie: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop!

    Pozdrawiam,
    Sebastian

    “Niby to samo, ale za każdym razem coś innego”

    źródło: i0.wp.com