Wpis z mikrobloga

Zestrzeliwując ukraińskiego Boeinga, Iran znalazł się w dość wąskim gronie państw, które mają na koncie zestrzelenie cywilnego samolotu.

Znajdują się w nim:

-Cesarstwo Wielkiej Japonii, z trzema samolotami na koncie. Do zestrzeleń doszło w latach 1938 (uznanym za pierwsze w historii zestrzelenie cywilnego samolotu), 1940 i 1942.

-III Rzesza, z dwoma zestrzeleniami w 1943 - jednym nad Zatoką Biskajską i jednym nad Szwecją.

-ZSRR, który w 1940 zestrzelił fiński cywilny samolot (już po podpisaniu pokoju kończącego Wojnę Zimową). W 1978 i 1983 zestrzelone zostały samoloty koreańskich linii lotniczych: pierwszy pod Murmańskiem, drugi nad Sachalinem. W pierwszym przypadku samolot lądował awaryjnie na zamarzniętym jeziorze, a ze 109 pasażerów i członków załogi zginęło zaledwie dwóch; w drugim niestety wszyscy zginęli.

-ChRL, która w 1954 w pobliżu wybrzeża Wietnamu zestrzeliła samolot pasażerski należący do Hong-Kongu.

-Bułgaria, która w 1955 zestrzeliła izraelski samolot pasażerski, który w wyniku pomyłki nawigacyjnej znalazł się nad jej terytorium.

-Izrael, którego myśliwce w 1973 zestrzeliły pasażerski samolot Libijskich Arabskich Linii Lotniczych. Samolot lecący z Trypolisu został zestrzelony nad okupowanym przez Izrael Synajem gdzie znalazł się po przeoczeniu w złych warunkach pogodowych Kairu, w którym miał lądować.

-Zambia, której myśliwiec w 1980 zestrzelił angolski samolot pasażerski wkrótce po starcie z miejscowości Jamba 20 km od granicy z Zambią.

-USA, które w 1988 zestrzeliły samolot linii Iran Air rakietą przeciwlotniczą z okrętu wojennego USS Vincennes znajdującego się na irańskich wodach terytorialnych.

-Peru, którego myśliwiec zestrzelił prywatny samolot przewożący małżeństwo amerykańskich misjonarzy z Brazylii do Peru w wyniku mylnej identyfikacji samolotu jako należącego do kartelu. Dwójka z pięciu osób obecnych na pokładzie zginęła. Polowanie na samoloty mające przewozić narkotyki odbywało się w ramach antynarkotykowej akcji Air Bridge Denial aktywnie wspieranej przez CIA.

-Ukraina, która w 2001 przypadkowo zestrzeliła samolot Syberian Airlines testując rosyjski system przeciwlotniczy S-200 na morskim poligonie pod Kerczem.

-Rosja, którą obarcza się odpowiedzialność za zestrzelenie malezyjskiego Boeinga 777 nad Donieckiem w 2014. Według ustaleń Holenderskiej Rady Badawczej ds. Bezpieczeństwa, samolot zestrzeliła rakieta wystrzelona przez rosyjską brygadę przeciwlotniczą. Strona rosyjska zaprzecza tym ustaleniom i odpowiedzialność przerzuca na Ukraińskie Siły Zbrojne.

Ponadto, zestrzelenia samolotów cywilnych ma na swoim koncie również kilka ugrupowań partyzanckich (nie uwzględniam ataków terrorystycznych poprzez podłożenie bomby/sabotaż).

-Ludowa Rewolucyjna Armia Zimbabwe zestrzeliła w Rodezji dwa samoloty pasażerskie pod koniec lat 70'.

-Zachodnio-saharyjski Front Polisario w wyniku mylnej identyfikacji w 1985 zestrzelił niemiecki samolot wiozący naukowców wracających z Antarktydy, a w 1988 samolot wyczarterowany przez Amerykańską Agencją Rozwoju Międzynarodowego.

-Afgańscy Mudżahedini w latach 80' zestrzelili dwa samoloty pasażerskie afgańskich linii lotniczych, myląc je z samolotami transportowymi radzieckiej armii.

-Abchascy separatyści 21 i 22 października 1993 zestrzelili po samolocie linii Transair Georgia. Ponadto, w tym samym tygodniu 3 samoloty tej linii zostały zniszczone na płycie lotniska.

-Tamilskie Tygrysy zestrzeliły na Sri Lance w 1998 samolot pasażerski linii lotniczej Lionair.

Jest również kilka katastrof lotniczych o nie do końca wyjaśnionej przyczynie bądź nieustalonych sprawcach.

W przypadku katastrofy samolotu pasażerskiego Aerofłotu w 1962 pod Krasnojarskiem jako oficjalną przyczynę podano awarię, jednak szereg poszlak wskazuje, że było to przypadkowe zestrzelenie w trakcie ćwiczeń wojskowych.

Katastrofa samolotu włoskich linii Itavia z 1980 do dzisiaj nie doczekała się oficjalnego wyjaśnienia i narosło wokół niej wiele kontrowersji i spekulacji. Według ustaleń włoskiego sądu kryminalnego z 2013, samolot miał zostać strącony rakietą przeciwlotniczą, jednak nie wskazano sprawcy. Możliwe, że do zestrzelenia doszło przypadkiem w trakcie walki lotniczej pomiędzy myśliwcami NATO i Libii.

Do kilku zestrzeleń o nieustalonych sprawcach doszło w Afryce - w 1987 w Angoli i w tym samym roku w Mozambiku. W 1994 zestrzelenie w Rwandzie samolotu, którym lecieli Juvénal Habyarimana, prezydent Rwandy i Cyprien Ntaryamira, prezydent Burundi, zapoczątkowało rwandyjskie ludobójstwo i wojnę domową w Kongu. Na sprawców wskazuje się ekstremistów z plemienia Tutsi z Rwandyjskiego Frontu Patriotycznego, bądź z organizacji Hutu Power.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airliner_shootdown_incidents

https://www.al-monitor.com/pulse/contents/afp/2020/01/iran-ukraine-canada-us-aviation-probe.html

https://www.baaa-acro.com/

https://mwnation.com/forgotten-air-malawi-tragedy/

https://aviation-safety.net/

#iran #lotnictwo #ciekawostki
  • 21
@Maciek5000: Jest na liście

-Rosja, którą obarcza się odpowiedzialność za zestrzelenie malezyjskiego Boeinga 777 nad Donieckiem w 2014


@lawanty: Na ogół niewielkie. W większości przypadków państwa się przyznawały do błędu i ostatecznie wypłacały odszkodowania, choć czasami trwało to wiele lat (np. za strącenie irańskiego samolotu USA wypłaciło odszkodowanie 8 lat później, nie przyznając się jednak do odpowiedzialności). Na ogół kończyło się na bojkocie dyplomatycznym.

Chyba jedyną katastrofą o poważnych reperkusjach
@ja_nie_lubie:

-Ukraina, która w 2001 przypadkowo zestrzeliła samolot Syberian Airlines testując rosyjski system przeciwlotniczy S-200 na morskim poligonie pod Kerczem.


apropos tego zestrzelenia. Do dziś są głosy w Rosji, że Ukraina przyznała się do czegoś co narzucili Rosjanie, bo rakiety S200 były wystrzelone kilka minut po tym jak samolot runął do morza, a i samo miejsce jego zestrzelenia było poza zasięgiem rakiet. Wielu twierdzi że to był zamach terrorystyczny