•  

    Czemu Wrocławski zbiorkom jest chujowy, wersja 0.2v. Przepraszam z góry za uproszczenia - ale niestety to jest dość złożony oraz skomplikowany temat.

    Nie jestem zadowolony z swojego poprzedniego postu, a dużo użytkowników jest ciekawa czemu we Wrocławiu jest tak, a nie inaczej z zbiorkomem.
    W tym zaktualizowanym poście chciałbym rozwinąć pewne wątki które rzutują na to co mamy teraz aktualnie.

    Jak wiemy Wrocław w przeciągu kilkunastu lat zmienił się znacząco. Przybyło dużo inwestorów, otworzyło się dużo oddziałów zagranicznych firm.
    Miasto stało się atrakcyjnie turystycznie.
    Dodatkowo też znacząco zwiększyła się ilość inwestycji mieszkalnych. Wraz z boomem rozwoju, nie szło za tym dostarczanie odpowiednich usług publicznych - transportu, szkół, przedszkoli itp. Tutaj mamy pierwszy powód a jest nim suburbanizacja oraz złe planowanie. Na zachodzie robi się to inaczej - najpierw uzbraja się teren pod zabudowę w niezbedną infrastrukturę która ma być wybudowana w najbliższym czasie.

    Sternik, czyli były prezydent Wrocławia - Rafał Dutkewicz nigdy nie stawiał transportu publicznego jako priorytet (sam Sternik nie mieszkał we Wrocławiu, tylko do niego dojeżdżał), a tramwajem jeździł jak trzeba było się pokazać w mediach, bądź mówił o tramwajach jako o obietnicach wyborczych (tramwaj na osiedle X). Mimo wszystko to za czasów Dudiego wybudowano
    - Trasę tramwajową Gaj - Kozanów (osiedla wybudowane za PRLu)
    - W wielkich bólach ogryzek Hubskiej, gdzie generalny wykonawca porzucił plac budowy xD.

    Oraz zakupiono
    - Skody 16T
    - Skody 19T
    - Przerabiano stare Konstale na szroty pokroju Protrama 105 - które tworzą dzisiaj trzon floty tramwajowej.

    Całkiem imponujące wyniki jak na 16 lat rządzenia xD.

    Oczywiście ostatnia kadencja to był totalny regres jeśli chodzi o komunikacje. Najpierw pseudo-zabawy w analizę metro busa na Nowy Dwór xD. Które kosztowały miasto dużo czasu i pieniędzy. Aktualnie budowany TAT jest budowany na górce cenowej - gdyby Dudi od razu powiedział, że budujemy to na pewno byśmy oszczędzili na tym kilka milionów.

    Kolejnym pomysłem było cięcie budżetu na utrzymanie torowisk (najniższy budżet to chyba było 11 milinów PLN na rok) - przez co ZDiUM nie mógł zaplanować wszystkich wymaganych remontów. Co oczywiście z perspektywy czasu taki sabotaż dopiero teraz o sobie daje znać.

    Jagodno i Psie Pole były tylko na ustach Dudiego jako niewiążące obietnice - i jego obietnice nic nie były warte, bo jak widać teraz z Jagodnem, miasto nigdy nie zaczęło przygotowywać dokumentacji. Nawet gdy była szansa aby zbudować ten tramwaj (modernizacja ulicy Buforowej) i dostać hajs z Unii (jako dodatkowe pieniądze bo budowa tramwaju) to temat zlano ciepłym moczem.

    W ostatniej kadencji Dudiego zorientowano się, że Konstale które tworzyły trzon floty tramwajowej są w agonii, więc trzeba było coś zrobić. Miasto zakupiło na szybko Moderusy jako formę zastąpienia dla starego taboru. Po mimo zakupienia blisko 70 moderusów dalej widzimy na wrocławskich torowiskach stare Konstale i Protramy.

    Warto nadmienić, że TAT to kolejny projekt transportowy łączący osiedle które powstało w PRLu. Wrocław nie wybdował żadnej linii tramwajowej która by łączyła nową cześć miasta (bo nawet taka nigdy nie powstała). TAT jest największą inwestycją w transport publiczny od czasów wybudowania linii do Leśnicy (została ona wybudowana w latach 50!!!). To pokazuje jak bardzo w gdzieś miały władze PRLu rozwój transportu we Wro.

    We Wrocławiu nie istnieje komponent kolei miejskiej która byłaby w stanie obsłużyć ogromne potoki pasażerskie z poziomu terenów wokół Wrocławia (Kobierzyce, Siechnice itp).

    No i ostatnia chyba kwestia - społeczne uwarunkowanie - bawienie w zbiorkom jest nudne - nie zdobędzie się w ten sposób wyborców. W naszym kraju się przyjęło, że jeżdżenie zbiorkomem to biedactwo, że auto to jest coś. Takie procesy były w Holandii czy Niemczech w latach 60/70, zamiast korzystać z ich doświadczeń wolimy sami zobaczyć co to znaczy korki i niesprawny transport.

    Stan aktualny - prezydent Sutryk jest w trudnej sytuacji. Musi naprawiać to co rozwalił Sternik (80 milionów na remonty odtrąbione jako sukces xD), musi budować linie które są potrzebne na wczoraj. Szczególności tramwaj na Popowice, bez niego nie powstanie bypass na Legnickiej, a co za tym idzie nie jest możliwe przeprowadzenie tam remontu. Nie istnieje komponent kolejowy, brak uwarunkowań prawnych aby zbudować coś co się nazywa związek komunikacyjny - tak aby sąsiednie gminny jednak dorzucały hajs do komunikacji na poziomie aglomeracyjnym - bo ta nie istnieje, oprócz Kolei Dolnośląskich.

    No i też trzeba wybudować nową zajezdnie tramwajową, bo bez niej można zapomnieć o nowych tramwajach xD.

    TLDR - Źle jest bo:
    - Miasto nie miało strategii na współmierny rozwój komunikacji oraz samego miasta
    - Miasto dopuściło się do chaotycznej suburbanizacji;
    - Miasto nie zapewniało odpowiedniego skomunikowania osiedlom które przeżywały boom mieszkaniowy, bądź zapewniało, ale w niewystarczający sposób;
    - Miasto budowało/buduje linię tramwajowe które są potrzebne na wczoraj;
    - Sternik propagował politykę igrzysk i chleba - mamy stadionek który jest ogromnym problemem oraz obciążeniem
    - Miasto wydawało/wydaje dużo pieniędzy w różnego rodzaju imprezy masowe które nijak odpowiadały realnym potrzebom mieszkańców]
    - Dzbany z Wysokiej

    Jeśli jakiś wątek pominąłem, proszę o dodanie.

    #wroclaw

    •  

      @Bratkello: im dłużej to czytam tym bardziej jestem przekonany że Dutkiewicz był najgorszym prezydentem Wrocławia

    •  

      @Bratkello: Jeszcze warto dodać PR-owe rozwiązania jak te wszystkie Park&Ride. Zbudowali parę parkingów, każdy na zawrotną ilość 20 samochodów i oto wielkie rozwiązanie problemu samochodów wjeżdżających do miast ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @Tommy__: PR to 2000 miejsc przy stacji kolejowej/metra ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @Tommy__: w sumie ile? niecałe chyba 1500 miejsc a cały czas jest mowa że codziennie do Wrocławia wjeżdża 200 tys aut

    •  

      @Bratkello: @mroz3: Liczbę podałem ironicznie, ale widziałem te PR na Gaju i Księżu to wyglądają komicznie małe

    •  

      @Bratkello: Pęknie podsumowanie. O taki wykop nic nie robiłem!

    •  

      @Bratkello: Świetna robota i jak ktoś nie zna tematu może ogarnąc.

      Nie ma co przecież zanudzać ludźmi faktem, że Biedarusy nie są w pełni niskopodlogowe, czy że zaraz się okaże, że nie ma gdzie trzymać nowych tramwajów bo zajezdni brak.

      W sumie brakuje tylko o autobusach bo jest mocne skupienie na tramwajach, a brak kwestii autobusów, ale tutaj faktycznie mogłoby być za długie.

    •  

      @mroz3: tylko Zdrojewski miszcz, Dupkiewicz mial taka ksywke a nie inna nie bez powodu.

    •  

      @Bratkello: Zapomniałeś dodać że w ostatniej kadencji Dudiego i obecnej Jacy zaczęło się i trwa w najlepsze uprzykrzanie życia kierowcom na niespotykaną nigdzie indziej skale. Jeśli jakaś droga ma(miała) więcej niż jeden pas ruchu w danym kierunku, to albo już jest tam ścieżka rowerowa, buspas czy park kieszonkowy, albo zaraz będzie. Ludzie są wpychani do niebezpiecznego i dysfunkcyjnego MPK tanią propagandą (#czasnabuspas). Wiecznie nieskończone inwestycje drogowe jak obwodnica śródmiejska czy wschodnia obdownica wrocławia już na etapie projektowania są kastrowane z przepustowości. Najjaśniejszym przykładem jest most "Aleja Wielkiej Wyspy", który mógłby się przyczynić do rozładowania korków w 1/3 miasta. No właśnie, mógłby, ale się nie przyczyni, bo nie dość że będzie mieć jedną jezdnię w każdym kierunku, to nie będzie tam rezerwy pod tramwaj(choć taka linia była projektowana jeszcze za czasów wcześniejszych mieszkańców Bres... Wrocławia). Więc projektuje się aby było, ale nie dla kierowców. To powoduje korki, opóźnienia MPK i ogólną frustrację mieszkańców. Sytuacji nie ratuje fakt że władze trąbią o 80mln na remonty torowisk jak o sukcesie, tymczasem w wielu miejscach(m.in. Staszica i okolica) strach jeździć po mieszance poniemieckiej kostki, dziur, rozwalonych szyn podsypywanych piachem i bóg wie czego jeszcze.

      Dobra, popłakałem to wykurwiam ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @Bratkello: pięknie przeprowadziłeś analizę, jako mieszkaniec tego miasta totalnie się z nią zgadzam. Na popki kiedy pojedzie tramwaj? Masz może dostęp do planów któredy będzie przebiegała nitka tramwajowa? Pytam bo interesuję się mieszkaniem w porcie popowice, 7,5k za mkw nie jest takie tragiczne jak na ten rejon wrocławia

    •  

      @Bratkello: Swietny tekst!

      W tl;dr dopisalbym jeszcze brak nakladow na modernizacje, konserwacje i naprawy biezace infrastruktury i torow. Naprawy, ktore polegaly na zasypywaniu dziur zwirkiem dla kota pomine.

    •  

      @shinX: Masz rację. Zapomniałem dodać o olewaniu inwestycji drogowych, aczkolwiek wybudowanie AOW bez reszty sieci obwodnic oraz dróg to tylko było zaproszenie kierowców do miasta ( ͡° ͜ʖ ͡°).

      No i wydanie hajsu w ITS który jest wyłączony w wielu miejscach. No i tramwaje plus [*].

    •  

      @Bratkello: o to to, super inwestycje w ITS który daje kolizyjne zielone, Tramwaj+ który nigdy nie spełnił podstawowych założeń projektu i super kasowniki za miliony monet które blokują ludziom karty xD

    •  

      @Bratkello: Proszę nie zapominać że Koleje dolnośląskie to jak sama nazwa wskazuje nie jest kolejka wrocławska. Dodam tylko że w pociągach KD wcale nie jest dużo lepiej niż w MPK (no może oprócz wykolejeń, te się nie zdarzają). Dopychanie ludzi niczym w japońskim metrze nie jest niczym dziwnym w porannym i popołudniowym szczycie XD

    •  

      @PoteznaLokomotywa: Tylko że za KD odpowiada województwo a jak nie ma taboru to nie ma ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @sylwke3100: Dodatkowo Mjasto płaci KD ochłapy za respektowanie UrbanCarda w pociągach @PoteznaLokomotywa:

    •  

      Całkiem imponujące wyniki jak na 16 lat rządzenia xD.

      @Bratkello: XD

    •  

      @Bratkello
      Co do infrastruktury:
      Na mojej trasie (Długołęka-Galeria Dominikańska) nie ma żadnego udogodnienia dla autobusów za wyjątkiem przejazdu przez rynek Psiego Pola, cała reszta trasy to stanie w korku wraz z pozostałymi uczestnikami ruchu. To ciekawe, bo na trasie są wydzielone torowiska dla tramwajów, ale chyba na całej długości nie nadają się, żeby jeździły po nich autobusy xD (i tak np. na Mostach Warszawskich stoi się codziennie w dłuuuugim korku, to samo Mosty Pokoju). Do tego 'węzeł przesiadkowy' na Kromera to jakaś porażka.

      Mówię na przykładzie 924/904.. Już widzę jak ludzie z nowych osiedli Kiełczowa czy innego Mirkowa przesiądą się ze swoich suvów do śmierdzącego i przepełnionego busa. Wolą stać w korkach ale w o wiele lepszych warunkach.

      Co do Kolei Dolnośląskich/PR wcale nie jest lepiej, masakryczne tłumy, gorąco i ceny z kosmosu.

    •  

      @Bratkello: prawdziwe pieniadze zarabia sie tylko na wielkich slomianych inwestycjach. z malo medialnej budowy torowiska mniej skapnie, niz ze stadionu za miliard. sternik od 2002 tak sie umocowal we wroclawskich strukturach postpeerelowskich, ze nikt nie mogl mu nic zrobic. jako biznesmen wiedzial, ze tylko rozdmuchany PR sie liczy. kazdy Polak, ktory nidgy nie byl we Wroclawiu wiedzial i kazdemu powtarzal, ze to najlepsze miasto na swiecie, najpiekniejsze. niezliczone ilosci zlotych polskich utopili w organizacje tych wszystkich imprez: euro, esk, olimpiady. malo kto pamieta, ze na projekty wystawy expo tez hajs poszedl. a mozna bylo za to z 5 mostow przez Odre przerzucic.

    •  

      @hauderju2: Warto dodać, że dopiero teraz całe to dziadostwo wypływa - w sensie efekt polityki PR, igrzysk oraz chleba.

    •  

      @shinX: Jakby nie ITS to dopiero byłby paraliż. I jedna i druga strona na niego narzeka, ale mimo wszystko to dziadostwo jednak pozwoliło upchać więcej aut.

      Dalej będę powtarzał. Największy błąd jaki zrobiło to miasto to brak wydzielenia buspasów w MOMENCIE kiedy otworzyli AOW. Wtedy przez miesiąc dwa naprawdę w mieście się fajnie jeździło. Korki były znacznie mniejsze. No ale zamiast tego nie dokończyli obwodnic Wschodniej i Śródmiejskiej. Brak przedłużenia Tęczowej / Zaporoskiej do Strzegomskiej.

      @Bratkello Jak się chwilę przed przetargiem zmienia pomysł na Aleje Wielkiej Wyspy żeby zamiast budżetu UE targetować budżet Państwa i udawać, że to bedzie droga wojewódzka to o czym my mówimy. Z każdym kolejnym tekstem człowiek jeszcze bardziej widzi jak to miasto idzie na dno.

    •  

      @Darth_Gohan: +++++++ Łap plusy, bardzo dobre uwagi. Fakt - o tym też zapomniałem :).

    •  

      @Bratkello: Fajnie, zwięźle napisane. Dodałbym do kolei aglomeracyjnej, że dodatkowym utrudnieniem jest u nas konstrukcja spólek kolejowych, tzn. kto inny zarządza taborem, kto inny infrastrukturą stałą (mosty, nasypy, dworce), kto inny trakcją, etc. Zgranie się tych wszystkich spółek w porozumieniu z miastem graniczy z cudem.

    •  

      @Bratkello: nie wiem czemu, ale najbardziej śmiechłam na fragmencie "Dzbany z Wysokiej".
      No, w punkt. xD

    •  

      @Bratkello: tldr: władze miasta są opłacane przez niemców i celowo niszczą zbiorkom i infrastrukturę żeby nie robić konkurencji rzeszy, ukraińcy muszą chcieć sami wyjeżdżać do niemiec.

    •  

      @Bratkello: Ja dodam jeszcze jeden punkt, który mnie osobiście coraz bardziej irytuje. Mianowicie - sranie galeriami handlowymi, gdzie popadnie. Nikomu nawet jeden neuronik nie zaświeci, żeby chociaż spróbować zanalizować, jak to wpłynie na komunikację w mieście (szczególnie w weekendy). Wroclavia jest chyba tego najlepszym przykładem.

    •  

      Mam wrażenie, że funkcjonujecie tylko w roli obserwatora/mieszkańca. 8 lat byłem skarbnikiem na jednym z wrocławskich osiedli i winą nie jest tylko prezydent. Winni są bierni mieszkańcy ("panie, ja nie mam czasu przyjść na godzinę na protest"), winni są mierni samorządowcy, łasi na wyłudzenie nawet 50 zł z publicznej kasy ("ej, kupmy więcej papieru toaletowego do siedziby rady, to będę miał do domu"), działacze niższych szczebli partii politycznych prowadzących swoje wojenki o koryto ("tego pisma nie możemy wysłać, bo mnie potem w partii zniszczą"), zerowa przejrzystość nawet takich działań jak Rada Osiedla, gdzie wystarczy 70 głosów i działalność jest pro bono. No i oczywiście urzędnicy często nie mających pojęcia o swojej pracy, wyznający filozofię "niedasięzimu" i nadal tkwiący na publicznym stanowisku, bo mąż/żona/tata/dziadek/wujek jest w partii/był w urzędzie.

      Ryba nie psuje się tylko od głowy. Ta ryba psuje się też od ogona i ma przegniłe trzewia. Już nie pływa tylko dryfuje na tafli tego oceanu szamba zwanego Wrocławiem.

    •  

      @jedz_se: Super spostrzeżenia! Fakt - ideologia niedasizmu też ma duży wpływ. Dziękuje za ukazanie tego problem od tej strony :).

    •  

      Ja dodam jeszcze jeden punkt, który mnie osobiście coraz bardziej irytuje. Mianowicie - sranie galeriami handlowymi, gdzie popadnie. Nikomu nawet jeden neuronik nie zaświeci, żeby chociaż spróbować zanalizować, jak to wpłynie na komunikację w mieście (szczególnie w weekendy). Wroclavia jest chyba tego najlepszym przykładem.

      @Doctor_Pleasure: Hmm, wiesz co, to chyba zależy. Z jednej strony racja: Wroclavia, podobnie jak Magnolia, to ubergalerie, które rzeczywiście zakorkowują okolicę. Z drugiej strony jednak postawienie galerii na takich Maślicach (czyli sranie galeriami) pomogło w jakimś stopniu ograniczyć ruch samochodów do centrum, bo część mieszkańców Maślic nie będzie musiała już jechać przez pół miasta po spodnie lub pietruszkę. Oczywiście nie ograniczy korków w 100%, ale zawsze to coś. Chyba że się mylę, to popraw mnie proszę ʕ•ᴥ•ʔ

    •  

      @Bratkello: miasto nie tyle dopuściło się chaotycznej urbanizacji co wciąż się jej dopuszcza - rozwijają się osiedla słabo skomunikowane tak przez mpk jak i drogowo, przykład - Wałbrzyska albo Partynicka, nie przepustowe, wąskie drogi, wiecznie zakorkowane, a w perspektywie mają jeszcze więcej aut bo miasto wydaje kolejne pozwolenia na budowę nowych osiedli w ich okolicy.

    •  

      @Bratkello:

      No i ostatnia chyba kwestia - społeczne uwarunkowanie - bawienie w zbiorkom jest nudne - nie zdobędzie się w ten sposób wyborców. W naszym kraju się przyjęło, że jeżdżenie zbiorkomem to biedactwo, że auto to jest coś. Takie procesy były w Holandii czy Niemczech w latach 60/70, zamiast korzystać z ich doświadczeń wolimy sami zobaczyć co to znaczy korki i niesprawny transport.

      Bzdura. To, że mpk jest uważane za transport za biedaków to skutek, a nie przyczyna korków we Wrocławiu. Ci którzy nią jeżdżą, robią to z przymusu (czy. Biedu czy braku drugiego auta) a nie wygody czy szybkości dojazdu.

    •  

      @Bratkello: Twój wpis przypomina alegorię o nięzbędnych inwestycjach i reformach na szczeblu państwowym. Chuj, dupa i kamieni kupa, ale przynajmniej lud zadowolony.

    •  

      @Darth_Gohan: właśnie chciałem wspomnieć o opcji przedłużenia stalowej do strzegomskiej - teraz żeby dostać się na legnicką z grabiszyńskiej trzeba jechać przez FAT albo przez centrum

    •  

      @maciekson: Niestety, po tym mieście sprawnie da się przejechać jedynie rowerem. Przy takiej zimie jak teraz mamy to nawet nie trzeba go chować. Jak sobie przekalkulowałem ile warty jest mój czas na staniu w korkach, to jeśli tylko mogę to śmigam rowerem. Przynajmniej mam pewność, że dojadę na czas. Jak elektryczne potaniają to już w ogóle będzie złoto, bo się człowiek nawet nie zmęczy. Współczuć można tylko tym, którzy muszą wozić dzieci.

    •  

      @howser: > Wałbrzyska albo Partynicka,

      Bo trzeba sprzedać ziemię, żeby zapłacić za igrzyska, żeby przy następnych wyborach nadal być przy korycie. Nie myśli się kto jak dojedzie, bo to już nie problem. A nawet jak to będzie problem, to pewnie nie "my" będziemy rządzić.

    •  

      TLDR - Źle jest bo:

      @Bratkello: zero w tym diagnozy tylko ogolniki. Tak mozna opisac kazde miasto

      +: blthgld
    •  

      @bylembordo: Chciałbym w takim razie usłyszeć realną diagnozę. Ciekawy jestem czy każde miasto uprawiało podobną politykę PRu, chleba oraz igrzysk. Zestawiając każde inne miasto o podobnej wielkości i analizują kwestie takie jak budżet kożna wyciągnnąć jakieś wnioski.

      Podałem faktyczne powody - złe inwestycje w tabor, obcinanie wydatków na utrzymanie itp.

    •  

      Dodatkowo też znacząco zwiększyła się ilość inwestycji mieszkalnych. Wraz z boomem rozwoju, nie szło za tym dostarczanie odpowiednich usług publicznych - transportu, szkół, przedszkoli itp. Tutaj mamy pierwszy powód a jest nim suburbanizacja oraz złe planowanie. Na zachodzie robi się to inaczej - najpierw uzbraja się teren pod zabudowę w niezbedną infrastrukturę która ma być wybudowana w najbliższym czasie.

      @Bratkello: To o czym piszesz to jest globalny problem we wszystkich miastach polski. Samorząd nie może odmówić zgody na budowę budynków (w szczególności bloków) ze względu na braki w infrastrukturze. Nie tylko dróg (w tym za niska przepustowość) i linii tramwajowych, ale również szkól, przychodni itp.

      (oczywiście w przypadku takich przepisów musiała by też być możliwość uzupełnienia braków na koszt inwestora lub ich grupy).

    •  

      @Bratkello: ogólnie, Wrocław rozbudował się szybciej i bardziej, niż nakazywałby rozsądem przewiduje i teraz cierpi. Olewanie transportu publicznego i dopierdalanie na każdym kroku kierowcom (celowe korkowanie ulic, buspasy z dupy itd. ) to tylko jeden z czynników.
      Wrocław nie powinien w takim tempie dorabiać się przybudówek, bo przez nie właśnie zaczęły korkować się ulice wylotowe (np. Grabiszyńska). Z drugiej strony, nie wiem za bardzo, jak można było to zjawisko powstrzymač. Nie dawać nowych pozwoleń na budowę/nie sprzedawač działek na obrzeżach? Bo powiedzmy sobie szczerze - by tak gwałtownie powiększyč miasto, potrzeba przebudowy istotnych arterii, nowych dróg i ulic. W 50 lat? Spoko, powyburza się to i owo w międzyczasie bo wielka płyta nie będzie stać wiecznie i jakoś się uda, zrobi się miejsce i jakoś to będzie. Ale Wrocław dostał tego kopa w ciągu ostatniej dekady. I zwyczajnie ma za ciasne arterie jak na tak opasłe cielsko.

    •  

      @Bratkello: no dla mnie masakra, przeprowadziłam się z Krakowa do Wrocławia właśnie i jestem w szoku jak to tutaj (nie)funkcjonuje. Autobusy to akurat w moim rejonie niezgorzej, ale częstotliwość do bani. Aglomeracja - matko bosko, dla mnie to szok bo w Krk podchodziło się do automatu i normalnie kupujesz bilet aglomeracyjny okresowy, tutaj się trzeba bawić w szukanie swojego przewoźnika i dopiero wtedy aglomeracyjny (a ich usługi a raczej ich poziom to dramat). Brakuje sensownych rozwiązań jak się spierniczy tramwaj, w Krakowie po prostu się puszczało trajki inną trasą albo ta zjeżdzała z trasy bo taka opcja była po prostu możliwa. Oczywiście były linie przepełnione, ale to pierwsze miejsce w którym zastanawiam się nad alternatywnymi środkami transportu niż zbiorkom.

    •  

      @Massad: To jest kwestia kryzysu urbanistyki i planowania miast - to prawda. Tak jak pisałem to jest złożony problem - i wiele rzeczy ma wpływ na transport jak i jakość życia :)

    •  

      @Pantokrator: Na zachodzie np w Austrii jest często najpierw budowany zbiorkom a potem mieszkanja. Nie na odwrót. Dodatkowo jak pisałem - brakuje komponentu kolejowego który by brał na siebie głównie ruch wokół algo

    •  

      @Bratkello: strasznie dużo ogółów, praktycznie brak szczegółów, plątanie sie w zeznaniach i ciągle "XD". nie daje plusa

    •  

      @Bratkello: jeden pozytywny aspekt tej historii to zmiana polityki władz w stosunku do KZ. Więcej kasy na remonty torowisk, ruszyła budowa TAT, ruszyła budowa tramwaju na Popy, a chyba przymierzają się do kupna nowych tramwajów. Jednak droga jest wciąż daleka

    •  

      @siuvax: Proszę wskaż mi ogóły - podalem kilka przykładów. Olanie tramwaju na Jagodno gdy była szansa na jego finansowanie, bawienie się w metro busa? Mogę podrzucic linki

    •  

      @siuvax: Tym bardziej, że zaznaczyłem iż to wersja uproszczona :V

    •  

      @dyslexia: 7.5k za metr? Kiedy taką ofertę dostałeś. Bo ja podsyłam zapytania, to w tej chwili latają w okolicach 9k za metr przy 50m....

    •  

      Pozdrawiam jako dzban z Wysokiej ;)

      +: mab122
    •  

      @Bratkello: Po tylu latach zaniedbań ciężko aby było inaczej. Dwa lata spędziłem we Wrocławiu i trochę się najeździłem. Najbardziej rozbawiło mnie jak po maratonie przewoźnik w nocy podstawił raptem kilka autobusów, a ludzie w nich upchani gorzej jak sardynki. Nawet w godzinach szczytu takiego cyrku nie widziałem. A takiej imprezy nie robią pierwszy raz... Po drugie nie reagowanie kierowcy na "księciuniów" od których waliło gorzej niż z szamba i w ten sposób pół środka komunikacji miejskiej stawała się nieużyteczna chyba, że miało się maskę przeciwgazową. Najczęściej takie akcje widziałem koło głównego dworca kolejowego. O stanie taboru i torowiska chyba nie ma co wspominać, bo było wielokrotnie pokazywane.

    •  

      - Miasto wydawało/wydaje dużo pieniędzy w różnego rodzaju imprezy masowe które nijak odpowiadały realnym potrzebom mieszkańców]

      Jak sie przejrzy zgloszone projekty do WBO to zaczynam watpic czy to prawda. Ludzie takie glupoty zglaszaja ze jakies dzieciaki w hali to przy tym rzecz niezbedna.

    •  

      @Darth_Gohan: Część autobusowa stoi na dość dobrym poziomie, w porównaniu do innych miast. Duży minus - nie mamy żadnych niskoemisyjnych pojazdów, ale za to rokrocznie od 4-5 lat wymieniamy/kupujemy/wynajmujemy dzieści/dziesiąt nowych wozów

    •  

      @Czikulina: Jak tam wasze żądania tramwaju na wieś? Zmalały czy wzrosły? Nie blokujcie naszej obwodnicy, która w planach była przed waszymi chatkami z gówna, to może pogadamy o tym potężnym tramwaju na wasze zadupie, które generuje 1/4 korków w mieście

      +: Habdas
    •  

      @Bratkello zdobiłbyś w wolnej chwili podobne podsumowanie dotyczące stadionu? Koszta eksploatacji, plany wobec niego, co faktycznie na nim się dzieje, iile miasto na to wydaje itp

    •  

      @Tooroo: w weekend poszukam informacji

      +: Tooroo
    •  

      Był jeszcze epizod z tzw. "tramwajem na Ołtaszyn", który de facto miałby iść do Partynic (później nawet do Wysokiej) jako przedłużenie linii nr 9. Powstało wiele koncepcji (w tym taka która przecina linię kolejową na ul. Zwycięskiej - co samo w sobie jest absurdem, bo brak jest przepisów wykonawczych do takich skrzyżowań), powołano zespoły, wyłoniono bodaj 9 wariantów, zwołano konsultacje społeczne, wybrano 3 najlepsze warianty (w tym ten nierealny j.w.) i co? I nic! Już nawet nikt słowem się na ten temat nie zająknie recytując planowane w następnym 10-leciu inwestycje. Pięniądze wywalone w błoto na koncepcje oraz mamienie mieszkańców obietnicami bez pokrycia.

    •  

      @Bratkello: nową zajezdnia ma być na Żernikach, ale kto wie kiedy powstanie...

    •  

      @wiedro: Tak, to prawda. Jakość floty autobusowej ostatnimi laty znacząco się poprawiła. Ilość trupiastych Volvo znacząco spadła

      +: wiedro
    •  

      Krótsze tldr: demokracja.

    •  

      Jednego nie rozumiem - po co iść w tramwaje, skoro można było by szybciej i pewnie taniej utworzyć sieć trolejbusową jak np w Lublinie.
      Minusy:
      - też będą wisieć przewody.
      Plusy
      - nie potrzebują torów
      - jak zbraknie prądu, to pokona jakieś 20km
      - zepsuty trolejbus jest łatwiej ewakuować

    •  

      @Epiktet_z_Hierapolis: Na odcinku Psie Pole - Główny to pociag potrafi jechać* 40 minut

      *jazda = 10 min przemieszczania się + 30 min stania

    •  

      @Gregski: Teraz taka sama sytacja jest z tramwajem na Jagodno- przed rondem kończącym Bardzką idą 3 tory nowym, właśnie wybudowanym wiaduktem i jeden (albo dwa) pod. Miasto wysłało do PLK zapytanie jak to rozwiazać :D no i się dowiedzieli nagle ze nie mogą się jedne tory z drugimi krzyżować trzeba było zrobić większy albo dodatkowy wiadukt ( ͡º ͜ʖ͡º)

    •  

      @Gregski: To do tej śmietanki dodajmy jeszcze tramwaj na Swojczyce-Wojnów, który miał powstać już dawno przy remoncie mostu Chrobergo (mieli dobudować drugi most). Nic z tego nie wyszło, bo nie ma kasy, więc pomyśleli sobie, że zbudują z udziałem unijnej kasy, ale.. Unia nie daje kasy na byle mosty, więc tytani intelektu postanowili wpisać tam linię tramwajową, która by się kończyła zaraz za mostem, byle tylko mieć kasę unijną. Było sto projektów, sto wariantów i sto konsultacji przed/w trakcie/po kampanii wyborczej. Nikt już dzisiaj nie pamięta o tym, że miał tam jechać tramwaj XD

    •  

      @perevod_pl: Trolejbus kosztuje tyle, co 1.5 autobusu, nie ma na nie dofinansowań tak dużych, jak na tramwaje i trasy tramwajowe. Do tego dolicz budowę (od podstaw) infrastruktury, nowej zajezdni i przeszkolenie/nabór kierowców. Kompletnie nieopłacalne

    •  

      @Bratkello: może dlatego, że Dutkiewicz obraził się na tramwaje , kiedy to dudi po „ważnej konsultacji” u gulbinowicza o 5.00?! rano wjechał w zakazy i został zaatakowany z boku przez jeden z tramwajów na wyspie piasek.
      Od tamtej pory Dudi bardzo się obraził na tramwaje.

    •  

      @Bratkello: dobrze opisane,ale oddajmy,ze za.Dutkiewicza w 2011oddano trasy na Gaj i Kozanow,pozniej troche remontiwano,ale od 2014 scieto wydatki i inwestycje.

    •  

      kto inny infrastrukturą stałą (mosty, nasypy, dworce), kto inny trakcją, etc. Zgranie się tych wszystkich spółek w porozumieniu z miastem graniczy z cudem.

      @aktoglupijest: Sranie w banie, jakoś na rynku istnieje w cholerę przewoźników towarowych prywatnych. Dworce i tory to PKP PLK która ma ujednolicone ceny udostępnione na stronie internetowej (czyt. - regulamin sieci PKP PLK), a energia to rozliczenia z Energetyką. Tyle. SKM Trójmiasto i SKM Warszawa jakoś istnieją, a każde województwo ma własnego przewoźnika.

    •  

      Kolejnym pomysłem było cięcie budżetu na utrzymanie torowisk (najniższy budżet to chyba było 11 milinów PLN na rok) - przez co ZDiUM nie mógł zaplanować wszystkich wymaganych remontów. Co oczywiście z perspektywy czasu taki sabotaż dopiero teraz o sobie daje znać.

      @Bratkello: O! to to! Dla porównania remont przejścia podziemnego na Świdnickiej kosztował 13 milionów złotych. W ramach remontu zlikwidowano połowę przejścia i zbudowano wątpliwej potrzeby "galerię sztuki", która po roku czy dwóch świecenia pustkami została przemianowana na pilnie potrzebne "centrum innowacji".

      Widać jakie były i są prawdziwe priorytety, gdy na sztandarach "przesiądź sie do MPK", "Wrocław stawia na transport publiczny", "czasnabuspas". Prawdziwe pieniądze robi się na legalnych, słomianych inwestycjach.

    •  

      @Bratkello: dla mnie hitem sa te niebieskie tramwaje i ich niskopodlogowosc, gdzie starsi ludzie wsiadaja a tam niespodzianka! 2 miesca siedzace, tramwaj juz rusza, miejsca siedzace do gory po schodkach ... enjoy your ride staruszku! :D Pochodze ze Szczecina, jezdzilem tramwajami w Pozananiu i Warszawie , znawca nie jestem ale takiego gówna jak we Wrocku to nie widzialem nigdzie

      +: sq6oxf
    •  

      @Bratkello: Czyli to co zawszd, chujowe planowanie miasta i ciecie hajsu na waznych rzeczach wydajac je na gowna pokroju stadion miejski czy stolica kultury.

    •  

      @Bratkello: warto wspomnieć o tym, że zakupione skody kompletnie nie nadają się na wrocławskie tory (sztywne wózki i szybsze rozpierdalanie torów) pomijam już fakt, że tramwaj+ miał iść przez popowice na euro 2012 jako alternatywa dla legnickiej xD a jeżeli chodzi o Dutkiewicza to ma trochę zasług... wydaje mi się, że gdyby nie on nie byłoby takiego ruchu turystycznego...

    •  

      @jacob1: ja jeżdżę dopiero od niedawna (2 miesiące) i jeszcze nie miałem takiej sytuacji - tylko raz pociąg się zepsuł i nie przyjechał wcale.

    •  

      @wiedro: Niby tak, ale jednak nie do końca.

      Autobusy niby są powymienjane ale przypomnij sobie jakie inby oststnio były z dowodami rejestracyjnymi jak zaczęli trzepac autobusy. Dowody poleciały przecież mocno. Teraz się ruszyło ale tak jak mówisz dalej brak słowa o niskoemisyjnych.

      @prawilnymireczek: Wolałbym mniej turystów ale jednak lepsze możliwości mieszkania w tym mieście na codzień. Zresztą starczy zobaczyć co się dzieje jak jest jarmark niestety.

    •  

      @Bratkello: dlaczego po prostu miasto nie zakupi autobusow zamiast tramwajow?

    •  

      Stan aktualny - prezydent Sutryk jest w trudnej sytuacji. Musi naprawiać to co rozwalił Sternik

      @Bratkello: gdybyś był lepiej poinformowany to byś wiedział, że Jacuś kontynuuje politykę poprzednika, żeby nie powiedzieć, że wręcz jest przez niego sterowany.

      A politykę rozwalania nie naprawia tylko kontynuuje. Spójrz choćby na: buspas na grabiszyńskiej i ograniczenie przepustowości, okaleczanie przy okazji remontu przepustowości mostu osobowickiego. Cel jest jasny - usunąć auta z centrum tylko nikt tak wprost się nie przyznaje.

      O sprawie malowania trawy na zielono czyli rebrandingu urban card premium na nasz wrocław już nie wspomnę - tu też sie poślizgnęli lub poślizgną na tym że właściciel portalu nasz wrocław się wkurzył.

      +: jedz_se
    •  

      @jacob1: no nie, czasem latem jeździłem o 16. Nką do ronda lotników 45-50 minut, pociąg 20 minut.

    •  

      We Wrocławiu nie istnieje komponent kolei miejskiej która byłaby w stanie obsłużyć ogromne potoki pasażerskie z poziomu terenów wokół Wrocławia (Kobierzyce, Siechnice itp).

      @Bratkello: tak źle wygląda dojazd z Siechnic? Trase do Jelcza przecież nie tak dawno mocno zmodernizowano. Wcześniej to był prawdziwy dramat, pociąg jechal tam prawie godzinę...

    •  

      @Bratkello: Prawie 40 lat tu mieszkam, tutaj się urodziłem i spędziłem młodość. W tym roku podhasłem decyzję, że przy całej miłości do tego miasta, nie będę tutaj mieszkał a mieszkanie w centrum sprzedam. To już nie jest porażka, to jest kurwa nie do pomyślenia jak się pk tym mieście jeździ. Nie używam od 20 lat zbiórkomu i nie zamierzam, ale oglądanie tysięcy spoconych Januszy i Grażyn z klimatyzowanego SUVa tez się nudzi. Czasami kurs Huby-lotnisko trwa 1,5h, czasami huby-Bielany 1,2h, dobrze że na Psiaka nie jeżdżę w ciągu dnia bo 2 godzinki by pękły. Czas spierdalać do mniejszego, ale dającego komfort życia. #bekazpodludzi którzy zniszczyli #wroclaw

    •  

      @Bratkello: dobra robota. Uwzględni komentarze (np @shinX) i wołaj na v. 0.3

      +: shinX
    •  

      @Bratkello: jak tak czytam te codzienne posty o failach wroclawskiego MPK az mi glupio ze non stop kurwie na Majchra i rozwoj zbiorkomu w Krk XD trzymajcie sie tam w tym Wrocławiu

    •  

      @Bratkello: dodam jeszcze zamknięcie zajezdni autobusowej na grabiszyńskiej i wywalenie milionów na nikomu niepotrzebne muzeum czegośtam. nie dość że hajs wywalony w błoto (ręce przydupasów dudiego), to jeszcze absurdalna centralizacja WSZYSTKICH autobusów na osobowickiej. no kurwa, geniusz.

    •  

      @jedz_se: Jako mieszkaniec Wrocławia rzygać mi się chce jak słyszę o winie mieszkańców, a słyszałem to milion razy. I nie, to nie przytyk do Ciebie - szanuję ludzi takich jak Ty, którym się jeszcze chce; naprawdę! Problem w tym, że jako wykształcony człowiek nie znam się na drogach, tramwajach, remontach torowisk itp. Co więcej, dziękuję mocom czuwającym nad nami, że ci mniej wykształceni nie biorą się za to o czym nie mają pojęcia. Po to płacę podatki, po to ceduję odpowiedzialność, aby ci, którzy się znają zrobili to lepiej. A jeśli nie potrafią - niech przyznają, powiedzą "jesteśmy półgłówkami bez szkoły i ściemnialiśmy przez X lat". Przynajmniej będzie sprawa jasna. I wtedy siądę do książek i sprawdzę jak to trzeba zrobić. Tak jak przestudiowałem książki o ergonomii mebli, gdy jeden z drugim "meblarzy" nie byłi w stanie odpowiedzieć na jakiej wysokości powinny znajdować się wieszaki, półki i szafki (a gdzie Pan chce - odpowiadali).
      Nie mieszkałem we Wrocławiu, gdy wybierali dudiego; nie głosowałem na obecnego prezydenta. Działałem przez jakiś czas przy radzie jednego z osiedli i odechciało mi się. Wszędzie jest pełno małych, krótkowzrocznych ludzi, do których i ja należę. Ale przynajmniej się do tego przyznaje i nie twierdzę, że mam receptę na wszystko. Ale do cholery - może Ci, którzy rządzą mają dość odwagi by to przyznać i może to będzie dobry początek, żeby coś zmienić naprawdę.
      Czego wszystkim życzę!

    •  

      Liczbę podałem ironicznie, ale widziałem te PR na Gaju i Księżu to wyglądają komicznie małe
      @Tommy__:
      Na Księżu Małym są dwa P&R. Ten na Karwińskiej jest faktycznie mały, ale jest też na Opolskiej, zaraz za piekarnią. Ten już jest dość spory

    •  

      @shinX: Dodaj do tego gówniane skody rozpie...ące resztki torowisk... Matecznik schetyny.

    •  

      @Bratkello: Akurat widać ze PRL myślał całkowicie inaczej. Wielkie estakady, trzypasmowe drogi trasa W-Z itd, oni już w latach 70 wiedzieli że tych aut kiedyś będzie sporo więcej. Z komunikacji miejskich faktycznie nie zrobili nic oprócz przebudowy Dzierżyńskiego i wywalenia ruchu tramwajowego z Rynku. Widać komunikacja miała się opierać na samochodach ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @lalalajp2_-: Jeszcze krótsze, Polacy u władzy

    •  

      @mr_defalt: Niemcy mają nawet specjalne powiedzenie z takiej okazji "polnische wirtschaft". Trochę to komicznie wygląda biorąc pod uwagę dzieje historyczne miasta ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      Kraków miasto maczet pozdrawia. Jakby pozmieniać nazwy dzielnic to tekst mógłby opisywać przypuszczam każde miasto w Polsce. (Przy czym poza ziemiami odzyskanymi jest jeszcze gorzej że względu na wioskowy-ulicówkowy charakter zabudowy wokoło miast).
      Tu jest partią a nawet osoba którą można za ten chaos urbanistyczno komunikacyjny winić. Sld Blida i unieważnienie planów zagospodarowania przestrzennego w 2003 roku.

    •  

      @perevod_pl: Trolejbusy to nędzny kompromis miedzy autobusami i tramwajami dlatego są tak mało powszechne.
      Wiesz dlaczego? Po ci co decydują o ich zakupie przeprowadzają analizę ekonomiczną.Im mniejsze miasto tym sens trolejbusów jest większy.
      W wielkich miastach w szczycie czy przy masowych imprezach najważniejsza jest zdolność przewozową.Tu tramwaje mają zdolność ok 2 razy gorszą niż metro ale są10 razy od niego tańsze.
      Nastąpił rozwój tramwajów np. są wielkie i oddają energie hamowania do sieci orz nastąpił rozwój autobusów np elektryczne.
      Wobec powyższego trolejbusy coraz bardziej tracą.
      tramwaje poprzez małe tarcie i duże rozmiary mogą wozić akumulatory lub superkondensatory zatem można zrezygnować z 80-905 trakcji czyli lina taniej bo to sa dwie tanie szyny na prostym podłożu
      tramwaje jeżdżą po wydzielonych torowiskach a to kolosalna zaleta jeśli KZ ma mieć priorytet czyli nie stać w korkach i być przepuszczana przez ITS
      Tramwaje przezywają renesans podobnie jak kolej ze względu na koszty transportu , ekologie itd
      modelowa komunikacja to wielkich miastach metro i kolej miejska a w średnich to tramwaje i autobusy dowożące do tramwai.
      Ten model się zmieni jak wejdą auta autonomiczne.
      Wtedy tramwaje dostaną większą rolę do spełnienia czyli będą bardziej zapełnione

    •  

      @000loki: 20.12.2019, prawie rok wcześniej również dostałem podobną cenę na ten pierwszy budynek, teraz na budynek C.

      źródło: asd123.JPG

    •  

      @austra: Nie do końca o to mi chodzi. Jeśli masz ruchliwe skrzyżowanie, gdzie w pobliżu znajduje się:
      - centrum miasta, w którym dużo firm ma swoje biura
      - dworzec PKP, ludzie przyjeżdżają i odjeżdżają stąd gęsto, parking podziemny etc.
      - dworzec PKS - j/w, ale dodatkowo ruch generują autokary

      To ładowanie w pobliżu galerii handlowej to, moim zdaniem, nie jest najlepszy pomysł. Właśnie to rozumiem jako "sranie galeriami" - wolne miejsce, to budujemy, bez refleksji. Na Maślicach nie byłem, ale jeśli galeria tam ułatwia życie mieszkańcom, to spoko. Umiem sobie za to wyobrazić sposoby na zepsucie tego (np. dojazd przez osiedle albo dojazd z drogi przelotowej szybko się blokuje i klienci robią objazd przez osiedle, skutecznie je blokując). ( ͡° ͜ʖ ͡°). Jeszcze sporo zależy od tego, jakiego typu jest to miejsce, bo taka IKEA na Bielanach Wrocławskich to chyba ściąga do siebie połowę województwa co weekend.

    •  

      Jako mieszkaniec Wrocławia rzygać mi się chce jak słyszę o winie mieszkańców, a słyszałem to milion razy. I nie, to nie przytyk do Ciebie - szanuję ludzi takich jak Ty, którym się jeszcze chce; naprawdę!

      @mr_wonsky: Mi już się nie chce. Odechciało mi się, od kiedy na plecach wysiłku ludzi z RO jechał jeden radny miejski z PO, potem bezpartyjny, potem z PO, potem z Nowoczesnej, teraz już znów z PO ;)

      Ale to mieszkańcy są winni, bo przecież oni wybierają i oni (nie)kontrolują swoich władz. Wiesz, co jest szczytem? Że ludzie (nie tylko we Wrocławiu) cieszą się jak psy na kaszankę na budżet obywatelski. Że Dudi dał bodajże 0.8% procenta czy ileś, a potem Jaca zwiększył to, odtrąbiając oczywiście sukces budowania społeczeństwa obywatelskiego. Społeczeństwo nie rozumie, że te wszystkie pieniądze są ich, cały budżet miasta, bo miasto to nie fabryka i nic nie wytwarza. To oczywiście jest problem w skali kraju (a pewnie i świata, ale świat mam w dupie, kraj coraz bardziej też), ale im bardziej lokalnie mnie dotyka, tym większy mam ból dupy.

    •  

      @Bratkello: dodajmy ze nawet grube miliony na modernizacje torowisk nic nie Dadzą dopóki nie zostanie trasa dostosowana pod nowe skody które to są przyczyna awarii.

    •  

      - Dzbany z Wysokiej

      @Bratkello: niby piszesz dla zainteresowanych, a więc niekoniecznie tylko Wrocławian, a znów rzucasz jakimś z dupy hasłem. Skąd ja, człowiek, któy raz był we Wrocławiu jak zdawał wtedy do AE (i na szczęście dostał się gdzie indziej ( ͡° ͜ʖ ͡°)) ma wiedzieć co jest na Wysokiej?

      +: siuvax
    •  

      @Bratkello: Je*ać bypass na Legnickiej ja się pytam gdzie są palmy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @jedz_se: Piszesz o sprawach, których większość ludzi nie jest w stanie zrozumieć - nie możesz mieć do nich pretensji. Ja piszę o bardziej przyziemnych, za które urzędnicy biorą odpowiedzialność służbową. Niedawno widziałem taki obrazek - grupa budowlańców zajechała pod jedną z kamienic z zasobów komunalnych. Tydzień naprawiali kawał muru przy schodach. Odłupali jak leci trochę luźnego tynku. Położyli nowy - gruba warstwa, byle jak, na wilgotny omszały ceglany mur. Przeciętny zapijaczony majster ocenił by jakość tej pracy na godną zapicia się, żeby oślepnąć i na to nie patrzeć. A przecież ktoś odebrał te prace, podpisał się pod protokołem, wziął za to wynagrodzenie. Jak dla mnie to kradzież i kryminał. A jednak urzędnicza normalność ja popatrzysz na stan drogi i chodnika po wykopach, sposób naprawy dziur w drogach itp.

Gorące dyskusje ostatnie 12h

  • avatar

    Mirko, zróbmy mega-nitkę z memami i śmiesznymi obrazkami. Ja zaczynam. Wrzucam co lepsze mam na telefonie. Wiem że mnie nie zawiedziecie. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    #memy #heheszki #humorobrazkowy #glupiewykopowezabawy

    odpowiedzi (139)

  • avatar

    Są dwa typy Mirków...

    #sniadanie #gotujzwykopem #heheszki

    odpowiedzi (51)

  • avatar

    Prezentujemy przedpremierowo pierwszy legalny produkt o tak wysokiej zawartości najistotniejszych kannabinoidów! Zapewne zapytacie, „jak to możliwe, przecież THC jest nielegalne”, w skrócie odpowiemy że, zgodnie ze stanowiskiem GIS dopuszczalna jest obecność THC w produkcie, jeśli wynika to naturalnie z procesu produkcji. A więc po wielu miesiącach badań i setkach godzin konsultacji prawnych nadszedł ten moment i „Green Out” jest nareszcie w sprzedaży! Macie możliwość zakupu jeszcze przed dystrybucją do sklepów stacjonarnych w całej Polsce. Spróbuj i daj się zachwycić! Gwarantujemy 100% satysfakcji, w przeciwnym razie zwrócimy pieniądze!
    Produkt przeznaczony dla osób dorosłych.

    A już teraz na kod „greenout” 15% rabatu na cały asortyment! Dodatkowo dla wszystkich chętnych proponujemy udział w #rozdajo . 3 osoby spośród pulsujących dostaną od nas zupełnie za darmo po butelce „Green Out” ! Losowanie dzis o godzinie 23:00. Zapraszamy do zabawy! A tymczasem gratulujemy wczorajszym wygranym #cbd #thc #wykopjointclub #marihuana

    https://dutchtherapy.pl
    pokaż całość

    odpowiedzi (144)