Wpis z mikrobloga

Post 17. Najem czy leasing z dużym wykupem - różnice

Dostaje często zapytania z prośbą o ofertę najmu długoterminowego, bo klient nie wie czy chce wykupić auto na koniec. Więc naświetlę trochę sytuacje czy warto brać najem czy decydować się od razu na leasing z wykupem (czyli standardowa umowa).

Zacznijmy od tego, że najem i leasing z wykupem to 2 różne produkty. Różnią się przede wszystkim strukturą, a co najważniejsze dla klienta i banku - marżą. Marża w najmie to ok. 5% w górę, w przypadku leasingu to ok. 3% +/-. Marża to nic innego jak oprocentowanie i zarobek na pożyczonych środkach przez leasingodawcę. Czemu jest wyższa niż w leasingu? Wynika to z założeń produktowych. Marża jest wyższa, ponieważ produkt musi uwzględnić koszta takie jak:
1. odbiór auta po okresie najmu
2. koszty ewentualnych napraw oraz przygotowanie auta do sprzedaży
3. koszty rzeczoznawcy
4. koszty OC od odbioru do sprzedaży
5. obsługę sprzedaży tj. plac, handlowiec, który to auto sprzeda, opłaty za serwisy jak otomoto itd.
6. ryzyko związane ze zmianą na rynku motoryzacyjnym i złe obliczenie RV (wartości końcowej, która jest wpisana w umowę leasingu/najmu). Jeśli RV będzie wyliczone za wysoko, a przy odbiorze okaże się że auto jest warte 50% tego co RV to leasingodawca jest mocno w plecy.

To chyba z grubsza wszystkie różnice. Do tego trzeba dodać jeszcze jedną rzecz : wykup. Wykup w najmie będzie bardzo duży. A co za tym idzie? Jest od czego liczyć odsetki wliczone w raty (marża+WIBOR).

W leasingu z dużym wykupem leasingobiorca zobowiązuje się do wykupu, więc w założeniu leasingobiorca nie zakłada 6 punktów które wypisałem wyżej. Wiadomo że suma opłat będzie wyższa, ale nie tak wysoka jak w przypadku najmu. W ogóle suma opłat w najmie jest czymś absurdalnym, ponieważ z założenia auto mamy zwrócić. Nie kupujemy auta, a mobilność. Nie przedmiot, a usługę. I nie jest to w zamyśle forma finansowania, a usługa mobilności. Dlatego też w ofertach najmu, poza VW, nie widnieje suma opłat.

Więc pytanie po co leasing z dużym wykupem? Super sprawa dla aut luksusowych, droższych niż 200-300k brutto. Możemy wtedy ustawić wykup na wartość 150/167k brutto w którym to otrzymujemy optymalne warunki zakupu auta pod względem księgowym, a jednocześnie odsetki są mniejsze niż byłyby w tej samej konfiguracji, ale z najmem. I oczywiście obostrzenia jak limit kilometrów itd.

W skrócie:
Kiedy porównujecie najem patrzcie na ratę. W najmie kupuje się ratą, a nie sumą opłat, która będzie absurdalna.
Kiedy bierzecie leasing z dużym wykupem nie dziwcie się, że suma opłat jest duża. Wynika ona z przepływu pieniędzy i wolnej spłaty kapitału od którego są odsetki. A ten w znaczącej części spłacany jest dopiero na końcu (wykup).

#motoleasing <-- mój tag, zapraszam do śledzenia.

#przedsiebiorczosc #finanse #leasing #kredyt #motoryzacja

Post 1. Abonament vs. Najem
Post 2. Z życia: Dostawcze w leasingu
Post 3. Finansowanie auta używanego
Post 4. GAP
Post 5. Auto ze Stanów. Maseratti Ghibli
Post 6. GAP od leasingu czy zewnętrzny?
Post 7. Kredyt samochodowy czy leasing.
Post 9. Leasing ze stałą stopą czy ze stopą zmienną?
Post 10. Procedura CashBack
Post 11. Auta poleasingowe
Post 12. Proces Leasingowy + #rozdajo
Post 13. Leasing Konsumencki
Post 14. Dodge RAM
Post 15. Emisja spalin + Ford Forcus 120KM.
[Post 16. Ford Transit H3L4.]( https://www.wykop.pl/wpis/46616347/post-16-ford-transit-h3l4-witam-w-nowym-roku-miras/)
  • 7
@staryhaliny: Finansowy a operacyjny to kompletnie 2 różne produkty. Operacyjny to taki najpopularniejszy, jest księgowany jako usługa. Finansowy natomiast to przeniesienie praw własności. Wtedy koszty to odsetki + amortyzacja, bo stajesz się właścicielem danego PL. Najczęściej finansowy spotyka się przy autach VAT-marża albo przy maszynach/sprzętach o stawce innej niż 23%. Może kiedyś napiszę o tym posta :)
@OptiFinance: No właśnie napisałbyś, bo z tym się najczęściej spotykam.

Do do wykupu - u nas mamy umowy z kwotą wykupu, ale bez obowiązku wykupienia aut. To są chyba umowy leasingu operacyjnego właśnie.

Natomiast tam gdzie bardziej chcieliśmy manipulować kwotą wykupu (obniżyć ją maksymalnie), to mamy zobowiązanie do wykupu - no bo rozumiem, że założona cena wykupu po 3 latach leasingu jest niższa od rynkowej, za którą auto można by sprzedać,
@staryhaliny: Czemu piszesz w liczbie mnogiej? ( ͡º ͜ʖ͡º) Kwestie zobowiązania do wykupu były poruszane np. tutaj. Pisałem też we wcześniejszych wpisać: umowa najmu długoterminowego jest umową leasingową. Ale Umowa leasingowa niekoniecznie jest umową najmu długoterminowego ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°) Istnieją czasami takie egzotyki jak właśnie
@OptiFinance: Jaki przewidujesz komplikacje, w przypadku klienta, który chce wziąć leasing, a firmę ma np. od 4 miesięcy? czy ograniczy się to tylko do konieczności 30% pierwszej wpłaty?
@kuncfot: 3 miesiące to graniczna wartość w większości leasingów, gdzie klient traktowany jest jako start-up. Wymagane jest wtedy 20% OW. Przy 4 miesiącach można próbować na 10% OW. Zależy jeszcze od ceny auta, od dostawcy itd. Na pewno pomoże historia w BIK oraz jeśli klient przeszedł z UoP na samozatrudnienie. Wtedy można podciągnąć jako kontynuację i obniżyć OW. W razie czego analityk powie że chce 20% OW albo 30% OW -