Wpis z mikrobloga

Dzień 136/140
#legodamwa <-- pod tym tagiem umieszczam wszystkie moje zestawy: https://brickset.com/sets/ownedby-ziomal

Helikopter jest statkiem powietrznym, który wytwarza siłę nośną dzięki ruchowi obrotowemu wirnika/wirników napędzanych przez silnik (coraz częściej natomiast w napędzaniu biorą udział 2 lub 3 silniki). Sam wirnik składa się z odpowiednio profilowanych łopat osadzonych na głowicy.

Pierwsze projekty pochodzą z XV wieku (tak! Pewna osoba wpadła na ten pomysł ponad 500 lat temu. Wiecie kto to był? Jeśli nie, to kilka podpowiedzi: ta osoba zaprojektowała też czołg, projektowała mosty, maszyny latające ze skrzydłami, spadochron, różne urządzenia hydrauliczne. Nadal nie? Jest też autorem Mona Lisy, Ostatniej Wieczerzy, Damy z gronostajem. Jeśli nadal nie wiecie, to podaję odpowiedź: Leonardo da Vinci oraz jego szkic datowany na lata 1487-1490), jednak pierwszy faktyczny lot takiej maszyny miał miejsce 13 listopada 1907. Pierwszym lotem (o którym można powiedzieć, że był w pełni sterowany) był lot wykonany przez Focke-Wulf Fw 61 w 1936.
Za twórcę śmigłowca powszechnie uważa się rosyjskiego konstruktora - Igora Sikorskiego. Pracował od roku 1919 w USA, natomiast lata 1939-1941 poświęcił na zaprojektowanie Vought-Sikorsky 300. Była to pierwsza działająca maszyna posiadająca jeden wirnik nośny, oraz drugi zamontowany na ogonie, który miał przeciwdziałać obracaniu się helikoptera w powietrzu (rozwiązanie problemu momentu reakcyjnego). Układ taki, obecnie zwany klasycznym, stosowany jest powszechnie do dnia dzisiejszego w większości maszyn. Jeśli ktoś jest zainteresowany, jak nazywa się układ śmigieł zastosowany w prezentowanym dzisiaj modelu, to już odpowiadam: jest to układ Kamowa.

Nie wszyscy też wiedzą, w jaki sposób helikopter porusza się góra-dół oraz w płaszczyźnie poziomej. TLDR: odpowiada za to kąt natarcia łopat, przekazywana moc z silnika i nachylenie helikoptera/głowicy na której zamontowane są łopaty względem ziemi. Bardziej szczegółowy opis:

Ruch postępowy w pionie:
"Za pomocą dźwigni skoku ogólnego i mocy pilot może zmieniać kąt natarcia wszystkich łopat jednocześnie. Nazywamy to sterowaniem ogólnym. Ruch tej dźwigni jest sprzężony z układem regulacji mocy silnika(ów). Powoduje to, że przy zwiększaniu kąta natarcia wszystkich łopat (np. podczas startu) wzrasta też moc przekazywana na wirnik z zespołu napędowego – tak, aby utrzymywać prędkość obrotową wirnika (wirników) nośnego w potrzebnym zakresie. Dzięki powyższym dwóm czynnikom istnieje możliwość regulacji siły ciągu wirnika niezależnie od prędkości postępowej w płaszczyźnie poziomej. Śmigłowiec może zatem płynnie przemieszczać się wzdłuż osi pionowej (tzn. w górę lub w dół). Ten statek powietrzny nie potrzebuje więc pasa startowego, aby wznieść się w powietrze oraz żeby bezpiecznie wylądować. Z tego powodu o śmigłowcach mówi się jako o statkach powietrznych pionowego startu i lądowania. Śmigłowiec jest zdolny do wykonywania zawisu – stanu lotu, w którym nie występuje przemieszczenie się względem ziemi.
Pionowe wznoszenie śmigłowca wiąże się z największym oporem indukowanym i wymaga dostarczenia do wirnika dużej mocy, czasem jest to moc maksymalna. Z tego też względu, taki lot powinien być wykonywany tylko w razie konieczności, wiąże się on bowiem ze zwiększonym ryzykiem wypadku, jeśli dojdzie w tym czasie do (choćby częściowej) awarii zespołu napędowego. Z tego też względu operacje ratownicze i dźwigowo-montażowe na śmigłowcu wymagają wzmożonej uwagi i pracy załogi na pokładzie. Najnowsze generacje śmigłowców (szczególnie śmigłowce trójsilnikowe, np. CH-53E czy AW-101) mają komputerowo zaprogramowane układy automatyki mocy silników i pozwalają na bezpieczne wykonanie zadania po awarii jednego silnika."

Ruch postępowy w płaszczyźnie poziomej:
"Dzięki okresowej, zależnej od położenia łopaty względem śmigłowca, zmianie kąta natarcia łopat (sterowanie okresowe) i nachyleniu wirnika, śmigłowce mogą poruszać się dowolnie w kierunkach przód-tył oraz prawo-lewo ruchem postępowym, tzn. bez wykonywania obrotu względem osi wirnika głównego (kabina pilota jest cały czas zwrócona w tym samym kierunku np. na północ). Pilot wykonuje ten manewr poprzez odpowiednie wychylenie drążka sterowniczego.
Patrząc na śmigłowiec z góry, przy wirniku obracającym się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara: Wychylenie drążka sterowniczego w lewo powoduje zwiększenie kąta natarcia na łopatach z przodu jednostki, a zmniejszenie na łopatach z tyłu kadłuba. Wówczas przednia część wirnika wytwarza większą siłę ciągu w porównaniu z tylną częścią powodując moment obrotowy w osi poprzecznej śmigłowca, co w wyniku działania precesji przekłada się na pochylenie śmigłowca w lewą stronę wraz z pojawieniem się wypadkowej siły zwróconej poziomo w lewo, odpowiadającej za poziomy ruch śmigłowca w tym kierunku. Analogicznie zachowuje się śmigłowiec, gdy wychylimy drążek w każdym innym kierunku lewo-prawo oraz przód-tył i wszystkich kierunkach pośrednich."

Ruch obrotowy względem osi wirnika głównego:
"Ruch obrotowy w układzie klasycznym realizowany jest poprzez zmianę skoku śmigła ogonowego. Zmianę tę śmigłowiec realizuje w wyniku sterowania orczykiem (pedałami) przez pilota. Śmigłowiec nie wykonuje żadnego ruchu obrotowego względem osi wirnika głównego (lub wykonuje ruch obrotowy ze stałą prędkością kątową), jeżeli siła ciągu śmigła ogonowego równoważy moment siły pochodzący z napędu wirnika nośnego"

Dawno, dawno temu, jeden z mireczków zapytał mnie, czy mam 42052. @Budo - już mam :)

42052 to 10 helikopter wypuszczony w serii Technic, jednak pierwszy, w którym są 2 śmigła wirujące w różnych kierunkach (wspomniany wcześniej układ Kamowa). Odnośnie śmigieł - są to bardzo rzadkie elementy - klocek o numerze 28844 występuje tylko w tym modelu, bardzo podobny 99013 występuje tylko w 9396. Numer rejestracyjny zaprezentowanego modelu: OK-MLX (OK to właśnie oznaczenie Czech w przypadku statków powietrznych) wskazuje na Czechy - kraj, z którego pochodzi projektant tego zestawu Milan Reindl - koleś ten zaprojektował też 42110 Land Rover Defender. W sumie to już kiedyś o nim wspominałem - znany jest też pod ksywą grohl i uratował między innymi zestaw 42093 (Corvette) prezentując Formula Racer oraz Le Mans. Do zbudowania ogona tego helikoptera użyto klocków 6097440 - wcześniej ten element był użyty między innymi w modelu 42040 który też już pokazywałem. Wtedy samolot miał numer OK-1980 - 1980 to rok urodzenia Grohl'a. Jeśli Wam się zapaliła właśnie lampka - tak, Milan popełnił tez "Fire plane 42040".

Model wydaje się być mocno wzorowany na helikopterze Kamov Ka-32A11BC. Podwójny rotor (poszczególne "komplety łopat" wirują w przeciwnych kierunkach) spełnia tutaj 2 funkcje - zwiększa udźwig oraz eliminuje konieczność posiadania śmigła na ogonie. Czemu to dodatkowe śmigło jest konieczne na ogonie lub bezpośrednio pod/nad tym głównym? No fizyki tutaj nie oszukasz - click. TLDR - wspominałem już o tym wcześniej: jedno śmigło powoduje obracanie pojazdu w kierunku przeciwnym do obrotu śmigła (3 zasada dynamiki Newtona). Drugie śmigło na ogonie, lub na tej samej osi co pierwsze powoduje "zniesienie" się tych sił i zaprzestanie obracania.

Technic 42052
Zestaw z roku 2016
1042 elementów
Cena katalogowa 549,99 zł

#lego #legotechnic #ciekawostkihistoryczne #lotnictwo

Z tego miejsca chciałbym też gorąco pozdrowić #dhl. #!$%@? wam w dupy za zniszczenie mojej paczki z tym zestawem. Przed spakowaniem była w idealnym stanie (wiem, bo prosiłem sprzedawcę o dodatkowe zdjęcia). Już podczas odbierania wiedziałem (zanim pozbyłem się ochronnej folii), że paczka nie miała lekkiego życia...
damw - Dzień 136/140
#legodamwa <-- pod tym tagiem umieszczam wszystkie moje zestawy...

źródło: comment_1581951420QVEIsYZBZOmO7CRMyn8z5O.jpg

Pobierz
  • 2