•  

    Dzisiaj w #maszprawo o okresowym badaniu technicznym pojazdu w SKP, czyli:
    - co obejmuje;
    - czy sprzedawca ma rację twierdząc, że nie odpowiada za wady skoro badanie było ważne;
    - czy można montować używane poduszki powietrzne i co na to diagnosta.

    Ciekawe kwestie z artykułu:

    1. W samochodach nadal montuje się używane poduszki powietrzne, mimo że przepisy tego zabraniają. Diagnosta niestety nie ma tego jak sprawdzić. W praktyce samochód nie przejdzie przeglądu wtedy, kiedy kontrolka od poduszek będzie się świecić. Stąd też całkiem często najbiedniejszym sposobem zamaskowania takiej kontrolki jest ...zaklejenie jej czarną taśmą. (╯°□°)╯︵ ┻━┻

    2. Przeglądy "na lewo", czyli poświadczające pozytywny wynik badania technicznego są nadal bardzo częste. Jest to ogromna bezmyślność niektórych diagnostów. Taka osoba może nie tylko być pozbawiona uprawnień (znam takie przypadki), ale również zostać pozwana. Znam przykład diagnosty, który został przypozwany w sprawie, w której dopuścił do ruchu pojazd w bardzo złym stanie technicznym. Kierowca tego pojazdu był sprawcą wypadku, a zły stan samochodu miał bezpośredni wpływ na to, że wypadek miał miejsce. Diagnosta w takiej sprawie mógł odpowiadać za przyczynienie się do powstałej szkody. Kwestia odpowiedzialności diagnosty będzie omówiona w kolejnym artykule.

    3. Jeśli dochodzimy roszczeń od sprzedawcy to całkiem sensowne jest doprowadzenie do tego, żeby pojazd nie przeszedł przeglądu technicznego. Jest to dobry argument dla biegłego sądowego. Oczywiście wszystko zależy od rodzaju wad, tego czy planujemy jeździć samochodem, od oceny szans sprawy itp. Niemniej jednak czasem warto zagrać va banque i zadbać o negatywny wynik badania technicznego.

    Reszta kwestii opisana jest w linkowanym artykule. Wołam też #motoryzacja bo temat branżowy.

    -------------
    #maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych. Tag #maszprawo jest tagiem autorskim. Jeśli masz pytanie do mnie wołaj mnie @LaudatorLibertatis lub użyj tagu #prawo.
    -------------
    Listę wszystkich moich wpisów pod tagiem #maszprawo znajdziesz tutaj.
    -------------

    źródło: zaolejenie.png

    •  

      1. W samochodach nadal montuje się używane poduszki powietrzne, mimo że przepisy tego zabraniają. Diagnosta niestety nie ma tego jak sprawdzić. W praktyce samochód nie przejdzie przeglądu wtedy, kiedy kontrolka od poduszek będzie się świecić. Stąd też całkiem często najbiedniejszym sposobem zamaskowania takiej kontrolki jest ...zaklejenie jej czarną taśmą. (╯°□°)╯︵ ┻━┻

      @LaudatorLibertatis: w moim samochodzie paliła się kontrolka od srsu z powodu przerwania taśmy i przeszedł przegląd.

    •  

      @LaudatorLibertatis: @ulsterboy: U mnie się świeciła od poduszek i tylko dostałem polecenie ogarnięcia tego. Był przerwany kabelek pod siedzeniem pasażera.

    •  

      @LaudatorLibertatis: nie wiem gdzie robią te przeglądy na lewo, na mojej SKP nawet umazana osłona spodu silnika po wycieku olejowym budziła zastrzeżenia diagnosty... Dużo się zmieniło ostatnimi czasy i bardziej patrzą na te samochody.

    •  

      @ulsterboy: @MoroMoro: Wszystko zależy od diagnosty, jeśli przeszedł to musiała być ku temu podstawa. Natomiast jeśli w Załączniku do rozporządzenia jest to opisywane tak i stanowi to tzw. usterkę istotną w obrębie systemu poduszki powietrznej SRS: "Wskaźnik autodiagnostyki układu SRS wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie."

    •  

      @Zipperek: I tak i nie. Znam SKP takie jak opisujesz i takich jest pewnie większość. Znam też sytuacje, w których klienci przychodzą ze świeżo kupionym ulepem, który ma przegląd od tygodnia, a nie ma szans, żeby wady powstały w tak krótkim czasie.

    •  

      używane poduszki

      @LaudatorLibertatis: używane czy zregenerowane po wystrzeleniu? Jest cos złego w przełożeniu niewystrzelonej poduszki?

      Przeglądy "na lewo"

      wielu aut z USA nie zarejestrujesz inaczej, śmiem twierdzić że większośc jakich widziałem na ulicach miała przeglądy na lewo

      +: bigger
    •  

      @Wychwalany: jak mozna poduszke regenerowac? chyba chodzi o deske rozdzielcza - tak czy siak powinno sie wieszac za jaja takich co probuja regenerowac takie rzeczy

    •  

      @Wychwalany: Jeśli sprawa trafiłaby do sądu to wykładnia byłaby prawie na pewno taka, że poduszka ma być nowa, czyli pochodzić z oficjalnej dystrybucji, ale głowy za to nie dam. Nie miałem sprawy, w której jakiś organ by to rozpatrywał.

      Co do samochodów z USA to w ogóle niezła historia bo samochody, które kupujesz z adnotacjami "salvage" itp. są uznawane za odpady, nawet jeśli zostaną naprawione, i nie powinny być nigdy rejestrowane, niezależnie od kwestii przeglądu. Nie ma tych spraw za dużo, ale znam wyroki, gdzie uchylano rejestrację dla naprawionych samochodów, tylko ze względu na treść papierów z zagranicy.

    •  

      @LaudatorLibertatis: niektóre odpady można w EU naprawiać i wprowadzać na rynek z powrotem, wątpliwości dotyczą np. świateł, a zwłaszcza w modelach aut, które nigdy nie były na EU produkowane. Reflektory często zostają symetryczne, kierunkowskazy czerwone i nie montuje się świateł przeciwmgielnych. Pomijając kwestie że wiele części, np szyb i wspomnianych reflektorów, nie ma homologacji na EU.

      jak mozna poduszke regenerowac?

      @Tylko_noc: regeneruje sie poduszki i pasy, mozna trafic na takie ogloszenia na olx. Za to powinno byc wiezienie. W niektorych krajach ubezpieczyciel odcina szmaty poduszek, aby miec pewnosc ze nie bedzie regenerowana w przyszlosci.

    •  

      @Wychwalany: A to ciekawe, nie mam tu rozeznania. Na pewno nie na gruncie naszych przepisów o odpadach. Sądy same nie wiedzą co z tym robić, ale to prawo administracyjne, więc mają małe pole manewru. W praktyce powinno być tak, że istnieje prawna możliwość "odzysku" takiego odpadu poprzez naprawę i klepnięcie tego przez punkt zbierania pojazdów / stację demontażu. Niestety przepisy tego nie regulują, więc nikt nie będzie się podkładał, ze względu na nieliczne (w skali importu) przypadki kiedy takie sprawy trafiają do sądu.

    •  

      @Zipperek: Dużo zależy od miasta. W dużych diagności są bardziej rygorystyczni.

    •  

      które kupujesz z adnotacjami "salvage"

      @LaudatorLibertatis:
      "salvage" to jest "szkoda całkowita", co oznacza nieopłacalność naprawy (w ekonomicznym sensie)

      poza tym nie srajmy się tak poduszka powietrzna nie jest jakimś magicznym urządzeniem dzięki któremy wyjdziemy bez całkowicie bez obrażeń w każdej sytuacji, tylko ma to za zadanie sprawić że będziemy "mniej martwi" w bardzo specyficznych scenariuszach

      a co do bardziej restrykcyjnych przeglądów, to służą one do:
      - nabijaniu kasy warsztatom po 150zł/h bo "hehehehe uczyłem się i wiem co i jak i mi się należy"
      -ratowaniu europejskiego przemysłu motoryzacyjnego (który nie oszukujmy się, produkuje drogi i nudny złom albo drogi i minimalnie ekscytujący złom ) poprzez pozbywanie się starszych pojazdów, a co za tym idzie pośrednie zwiększenie ilości nowych samochodów branych w leasing

    •  

      @xan-kreigor: Ale ja wiem co znaczy salvage. Po prostu piszę czym taka adnotacja - niezależnie od stanu technicznego - może skutkować na gruncie polskich przepisów.

      Co do poduszek powietrznych podobnie - nie jestem inżynierem, żeby ustalić w ilu przypadkach używana poduszka "zabije" uczestnika wypadku, a w ilu nie. Przepisy wprost decydują o tym, czy można je wykorzystywać i tyle.

Gorące dyskusje ostatnie 12h