Wpis z mikrobloga

Skarpetowy kombiak

czyli

FSO Syrena Kombi

Produkowana od końca lat 50. XX wieku Syrena była postrzegana jako „samochód przejściowy”, pojazd, którego miano produkować kilka lat, do czasu stworzenia lub zakupienia nowej konstrukcji. Jak jednak wiadomo, w kraju nadwiślańskim rozwiązania przejściowe stosowane są długo, ponad zakładany czas – tak było też ze „skarpetą”, którą produkowano do lat 80. XX wieku, najpierw w żerańskim FSO, a potem w bielskim WSM/FSM. Dwudrzwiowa karoseria sedana, choć #!$%@?ąca się jak na ówczesne czasy duża przestronnością, nie pozwalała w pełni wykorzystać potencjału przewozowego osobowej wersji auta.

W 1961 roku postanowiono stworzyć prototyp wersji kombi. Prace nad nowym nadwoziem powierzono Stanisławowi Łukaszewiczowi i Czesławowi Piechurowi. Wzorem wcześniejszego prototypu – Mikrobusa, zbudowano zgrabne trzydrzwiowe kombi na bazie modelu 101 lub 102 – źródła podają różnie. Budowę auta mocno ułatwiło nowe tylne zawieszenie, oparte o drążki skrętne, które powstało w wyniku prac nad sportową odmianą „królowej szos i poboczy”.

Syrena Kombi do słupka B była zwykłym modelem seryjnym; za drzwiami do końca wozu znajdowała się zaprojektowany od nowa tył z dłuższymi szybami tylnymi i nowym pasem tylnym z klapą; linia dachu była poprowadzona prosto. Nisko umieszczona podłoga bagażnika była płaska, co zwiększało funkcjonalność tej wersji nadwoziowej. Zmianie nie uległa mechanika wozu – prototyp był napędzany dwusuwowym silnikiem o oznaczeniu S-15, który generował 27 KM mocy przy niespełna 0,8 litra pojemności.

Skarpeta Kombi była – jak na Syrenę oczywiście ( ͡° ͜ʖ ͡°) – bardzo udaną konstrukcją; dość powiedzieć, że opracowany prototyp chwalił Ignacy Loga-Sowiński, przewodniczący Centralnej Rady Związków Zawodowych i członek Rady Państwa; to jednak nie wystarczyło do podjęcia produkcji. Dlaczego?

Cóż, prawdopodobnie ze względu na potrzebę wykonania nowych tłoczników, oraz niejasną przyszłość Syreny, pojazdu, który miał być przestać produkowany, zaś na jej miejsce planowano nowy samochód – krajowy lub licencyjny. Kombi podzieliło los prototypu wcześniejszej wersji Mikrobus, który – choć udany – to nie został wdrożony do produkcji z powodu braku wolnych mocy produkcyjnych w państwowych zakładach. Sam prototyp przetrwał prawdopodobnie do końca lat 80., po czym słuch o nim zaginął.

#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #prl #fso #syrena #autakrokieta

SonyKrokiet - Skarpetowy kombiak

czyli

FSO Syrena Kombi

Produkowana od końca...

źródło: comment_1589653127ic0FEqOceKRWeqsK71c6rg.jpg

Pobierz
  • 6