Wpis z mikrobloga

@niezdiagnozowany:

Plusy:
+ Dodatkowa infrastruktura
+ Potencjalny hub
+ Impuls do rozwoju infrastruktury pomocniczej (linie kolejowe/autostrady/terminale przeładunkowe)
+ cło unijne może zostawać w Polsce

Minusy:
- Za duży projekt może okazać się nierentowny i trwale obciążać budżet swoją megalomanią
- Centralizacja całego ruchu w centrum Polski jest nieopłacalna i stworzy zatory wokół terminala (autostrada A2 Warszawa-Łódź) już i bez tego się zatyka oraz długi czas dojazdu z terenów krańcowych (Suwałki/Rzeszów/Szczecin), zdecentralizowana
@PfefferWerfer: nie podoba mi się idea CPK ale punkt o centralizacji nie jest do końca trafiony. CPK ma być hubem przecież, a to oznacza, że większość transportu to po prostu dalszy przelot. Do tego jeśli rząd faktycznie dobuduje infrastrukturę, tj. kolej, to paradoksalnie może to rozładować ruch drogowy.

Oczywiście założenie jest takie, że CPK wyjdzie co wcale nie jest takie oczywiste.
@angor86:
1) Kolej w UE odpowiada za jakieś 20% całego transportu, w Polsce za jakieś 10% - nie spodziewałbym się gigantycznych zmian w natężeniu ruchu nawet gdybyśmy doprowadzili infrę kolejową do ich poziomu.
2) No właśnie, jako hub generuje duży ruch tranzytowy który już teraz w tym rejonie jest gigantyczny a będzie jeszcze większy (viaBaltica skierowana na Warszawę, plus A2 dociągnięte do granicy z Białorusią). Już dzisiaj np. ciężarówki mają zakaz
@niezdiagnozowany:

Minusy
- Dużo bardziej pilną inwestycją jest odejście od węgla i budowa elektrowni atomowych.
- Wirus spowodował trwały spadek popytu podróży lotniczych, obecnie nowe lotniska nie mają sensu ekonomicznego.