•  

    Jak powstał system zasilania kolei napięciem o częstotliwości 16,7 Hz? - Znalezisko

    Dynamiczny rozwój technologii elektrycznych w XIX i XX wieku spowodował powstanie wielu różnych systemów zasilania trakcji elektrycznej. Bardzo szeroko zostały zastosowane linie prądu stałego, jednak nie przeszkodziło to w dalszym poszukiwaniu lepszych rozwiązań technologicznych. Z jednym z nich wyszła firma Siemens, która chciała zrewolucjonizować kolej poprzez zastosowanie prądu przemiennego o niestandardowych parametrach.

    Parametrem charakteryzującym prąd przemienny jest jego częstotliwość. Częstotliwość opisuje w jak częstych cyklach, zmienia się wartość chwilowa napięcia. Standardem europejskich sieciach energetycznych jest wykorzystanie napięcia o częstotliwości 50 Hz. Jednak w przypadku niemieckiej kolei zaproponowano użycie napięcia o częstotliwości 16 i 2/3 Hz. Zastosowanie częstotliwości o takiej wartości wiązało się z pewnymi zaletami w stosunku do zastosowania prądu stałego oraz prądu przemiennego o częstotliwości 50 Hz.

    Zasilanie prądem stałym było problematyczne ze względu na stosunkowo duże straty energii, które potęgowały się wraz ze zwiększaniem mocy silników. Z tego powodu w Niemczech rozważono zasilanie prądem przemiennym i zaproponowano wykorzystanie sieci jednofazowej, która zasilałaby komutatorowe silniki prądu przemiennego.

    W przypadku takiej konstrukcji komutatorowej zastosowanie częstotliwości 50 Hz miało znaczące wady. Między innymi masa i objętość silników była trzy razy większa od masy silników prądu stałego. Ponadto taka, a nie inna budowa silników z wykorzystaniem komutatora wiązała się z powstawaniem iskrzenia na jego szczotkach, co znacząco wpływało na awaryjność, szczególnie przy rozruchach i przy regulacji prędkości. Minimalizację tego efektu osiągano właśnie poprzez zmniejszenie częstotliwości do wartości równej 1/3 wartości częstotliwości napięcia sieciowego. W kolejnych latach dokonano korekty z wartości 16 i 2/3 Hz na 16,7 Hz.

    Historycznie częstotliwość 16,7 Hz była możliwa do osiągnięcia z ogólnej sieci energetycznej poprzez zastosowanie prądnic jednofazowych umieszczonych na jednym wale z prądnicami trójfazowymi. Ponadto oprócz takiego rozwiązania powstała kolejowa, jednofazowa sieć energetyczna o napięciu zasilania 110 kV i częstotliwości 16,7 Hz, a energia do niej była produkowana w konwencjonalnych elektrowniach, w których zastosowano generatory pracujące z częstotliwością 16,7 Hz.

    Zastosowanie takiej nietypowej częstotliwości rozpoczęło się w latach 20. XX wieku w Niemczech, a następnie przejęły je takie kraje jak Austria, Szwajcaria, Szwecja i Norwegia.

    Źródła:

    [1] – Rostowski W., System zasilania trakcji elektrycznej prądu przemiennego 15 kV 16,7 Hz

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    OFF-TOP

    Przez jakiś czas pod moim tagiem #electromeissner publikowałem popularnonaukowe mini artykuły związane z elektrotechniką. Chcę odświeżyć moje hobby i poświęcić więcej czasu na blogowanie. W związku z tym założyłem blog pod nazwą „Notes Elektrotechnika”. Jeżeli jesteście dalej zainteresowani taką tematyką, zapraszam do śledzenia tego minibloga, mojej strony internetowej oraz strony na facebooku.

    W związku z tym postem chciałem również prosić o "wykopanie" tego artykułu - jeżeli Ci się spodobał.

    Link do znaleziska: https://www.wykop.pl/link/5692965

    Bezpośredni link do artykułu: Notes Elektrotechnika

    #electromeissner – podoba Ci się obserwuj, nie podoba czarnolistuj ;)

    #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #historia #gruparatowaniapoziomu #kolej #pociagi #elektrotechnika #elektryka #niemcy #technologia #inzynieria

    źródło: noteselektrotechnika.files.wordpress.com

    Gorące dyskusje ostatnie 12h