•  

    #motocykle #motocykle125 #honda

    Czesc mirki, poszukuje hondy cbr 125 na wtrysku jako pierwszego motorka dla mojej zony, bo już od pewnego czasu mi wspomina. Wiem ze nie jest to najlepszy moment na kupno, ale szukam i obserwuje cbr ewentualnie cbf w okolicach 5k - 7k.

    Powiedzcie mi na co zwrócić szczególną uwagę przy oględzinach?
    Bo każdy motung ma jakieś swoje słabe strony, chociażby regulator napiecia i slizgi łańcucha w mojej tenere 750 były słabą stroną.

    Generalnie jest mnóstwo motorków z popękanymi plastikami i wgniotkami, idzie to zrozumieć bo te motory służą często do nauki i są pierwszymi motungami, ale czy jest coś, czego faktycznie trzeba się obawiać i obligatoryjnie trzeba sprawdzić?

    Dzięki za każde info!

    źródło: i-honda-cbr-125-r-przebieg-7000-km-autentyczny.jpg

    +: wkrk
    •  

      kiedyś dodałem sobie wpis @kipowrot więc go tutaj przekleję bo może będzie coś co Ci wypadło z głowy ( w sensie, żebyś niczego nie pominął )

      Oględziny na postoju:

      Wygląd ogólny:
      Zadbany ogólny stan? Uszkodzenia lakieru? Uszkodzenia wskazujące na wypadek? Ślady zużycia, które nie odpowiadają przebiegowi kilometrów?

      Silnik
      (najlepiej po jeździe próbnej)
      Czy pokrywa rozrządu, miska olejowa, głowica cylindrów i stopa cylindrów oraz pokrywy boczne silnika są szczelne?
      Wycieki z systemu chłodzenia wodą lub olejem? Sparciałe węże?
      Sparciałe przewody gumowe w układzie zasilania?
      Kawałki rdzy w filtrze paliwa? Zbiornik jest zardzewiały.

      Tłumik
      Uderzyć pięścią w tłumik: jeżeli dzwoni, to blachy wewnętrzne są luźne.
      Czy jest zardzewiały?
      Czy są na nim ślady wypadku?

      Przyrządy
      Czy można licznik dziennego przebiegu wyzerować?
      Czy funkcjonują wszystkie światła zewnętrzne i sygnał dźwiękowy?
      Ślady wypadku w okolicy kierownicy?

      Klucze
      Czy są wszystkie?
      Działa blokada kierownicy?
      Czy wszystkie klucze pasują?

      Przewody hydrauliczne
      Stare (ponad 4 lata)? Popękane? Miękkie?

      Cięgna
      Chodzą luźno? Czy regulacja już jest do końca?

      Obudowa
      Pęknięcia? Ślady wywrócenia (ewentualnie zakryte naklejką)?
      Czy to jest oryginalna obudowa (także zwrócić uwagę na szybę)?

      Zbiornik paliwa
      Poświecić latarka. Czy są ślady rdzy?

      Ograniczniki skrętu
      Nieuszkodzone? W przeciwnym razie istnieje poważne podejrzenie wypadku.

      Łożyskowanie widelca przedniego
      Motocykl postawić na podstawce centralnej i odciążyć przednie koło, kierownicę obracać od ogranicznika do ogranicznika: musi chodzić lekko i bez zacięć.
      Oprzeć przednie koło motocykla o ścianę i kilkakrotnie silnie naciskać kierownicą w kierunku ściany: Nie powinno nic klikać?.

      Widelec, amortyzatory
      Przetrzeć amortyzatory palcem: suche? W przeciwnym wypadku uszczelniacze amortyzatorów są uszkodzone! Ślady rdzy na amortyzatorach (wycierają uszczelnienia)? Czy widelec płynnie się wsuwa i cofa się z powrotem z tłumieniem?

      Przednie koło
      Czy łożysko ma luz? Koło szarpać obiema rękami prostopadle do kierunku ruchu; powinno być bez luzu! Czy koło toczy się prosto, czy ma bicie?
      Koło szprychowe; czy szprychy są naciągnięte prawidłowo? (szprychy ostukać rączką śrubokręta: muszą wszystkie brzmieć jednakowo). Braki w oszprychowaniu? Rdza?
      Obręcze nitowane (Honda): nity nie mogą być luźne.

      Opona przednia
      Głębokość profilu min. 1,6 mm. Opona popękana? Właściwa opona do danego modelu?

      Hamulce przednie
      Tarcze zarysowane (sprawdzić paznokciem)? Grubość tarczy poniżej grubości minimalnej (zmierzyć śrubą mikrometryczną lub odpowiednią suwmiarką).
      Grubość okładzin klocków hamulcowych poniżej znaku zużycia (lub poniżej 4 mm)?

      Płyn hamulcowy
      Stary? (brązowe zabarwienie)

      Podstawka centralna
      Przy postawionym motocyklu koło musi być w powietrzu, inaczej to skrzywiona podstawka albo ogranicznik

      Podstawka boczna
      Musi się sama zamykać albo wyłącznik wyklucza możliwość ruszenia z rozłożoną. Musi być podwójna sprężyna.

      Łańcuch, koła zębate
      Łańcuch daje się wyraźnie do tyłu od koła zębatego naciągnąć? Jeżeli tak: zużyty! Czy łańcuch już jest do końca naciągnięty?
      Sprawdzić jak przewija się przy różnych położeniach tylnego koła. Jeżeli różnie: łańcuch zużyty. Niebezpieczeństwo dla łożyskowania wałka zębatki zdawczej skrzynki biegów.
      Czy zębatka tylna ma „zęby rekina”? Jeżeli tak, to prawdopodobnie nie tylko ta zębatka, ale i zębatka zdawcza i łańcuch są zużyte.

      Wał kardana
      Nieszczelności w przeniesieniu napędu? Czy tylne koło obraca się bez hałasu i bez zacięć?

      Wahacz
      Przy postawionym na podstawce centralnej motocyklu szarpać prostopadle do kierunku ruchu. Nie wolno wyczuć żadnego luzu.

      Amortyzatory
      Nieszczelny? Funkcjonuje (przy ruchu motocykla do góry nie powinien się zahuśtać)? Rdza na tłoczysku?

      Centralny amortyzator
      Przy postawionym na podstawce centralnej motocyklu szarpać wahacz w górę i w dół. Jeżeli jest wyczuwalny luz to łożyskowania dźwigni są zużyte. Na kołach, przy ruchu motocykla do góry nie powinien się zahuśtać!
      Jeżeli dźwignie centralnego amortyzatora są z zewnątrz zardzewiałe i suche, to ich łożyskowania są prawdopodobnie także suche.
      Nieszczelności? (użyć latarki)

      Tylne koło
      luz? Kołem szarpać prostopadle do kierunku jazdy; nie powinno być luzu!

      Jeżeli koło szprychowe: czy szprychy są prawidłowo naciągnięte? (szprychy ostukać rączką śrubokręta: muszą wszystkie brzmieć jednakowo). Braki w oszprychowaniu?

      Obręcze nitowane (Honda): nity nie mogą być luźne.

      Hamulce tył
      Tarcze zarysowane (sprawdzić paznokciem)? Grubość tarczy poniżej grubości minimalnej (zmierzyć śrubą mikrometryczną lub odpowiednią suwmiarką). Okładziny zużyte?
      Hamulce bębnowe: wskaźnik zużycia przy końcu? Jeżeli tak: okładziny zużyte.

      Opona tylna
      Głębokość profilu min. 1,6 mm. Opona popękana? Właściwa opona do danego modelu?
      Właściwa opona do danego modelu?

      Ustawienie kół
      Motocykl postawić na podstawce centralnej, kierownicę ustawić do jazdy na wprost. Z odległości paru metrów głęboko się schylić z przodu patrzeć: Czy koła się pokrywają? Jeżeli nie, to tylne koło jest krzywo przykręcone lub ewentualnie jest skrzywiona rama.

      Pod siedzeniem
      Stan akumulatora (zaciski, poziom elektrolitu, obudowa)? Przewód odpowietrzający założony? Dookoła uszkodzenia elektrolitem?

      W jakim stanie są połączenia kabli?

      Jazda próbna

      Start Sprawdzić zapalanie przy zimnym silniku
      Praca silnika, moc
      Czy silnik czysto wchodzi na obroty i pracuje bez szarpnięć oraz „dziur”? Czy moc jest prawidłowa? Czy została osiągnięta prędkość maksymalna (tylko sprawdzać w odpowiednich warunkach drogowych)

      Sprzęgło
      Ślizga się podczas przyspieszania na najwyższym biegu? Jeżeli tak, to musi zostać wyregulowane lub okładziny i/albo sprężyny są zużyte.

      Motocykl pełza na pierwszym biegu pomimo całkowicie wciśniętego sprzęgła? Jeżeli tak: sklejone tarcze lub źle wyregulowane sprzęgło albo metalowe tarcze zwichrowane.
      Zmiana obciążenia
      Pomocnik jedzie za nami. Jeżeli pod obciążeniem, a więc przy dodaniu gazu, z tłumików wydobywa się niebieski dym to pierścienie tłokowe są zużyte. Odwrotnie, jeżeli przy zmianie obciążenia i podczas hamowania silnikiem (ujęcie gazu) pojawia się niebieski dym to uszczelniacze trzonków zaworów są zużyte (do dupy – przyp. tłum.). Jeżeli przy ujęciu gazu strzela, to może być nieszczelny tłumik (lub cały układ wydechowy)

      Hamowanie
      Wielokrotnie hamować raz za razem. Położenie dźwigni w czasie tego cyklu nie powinno się zmieniać/przesuwać.

      Podwozie
      Motocykl Ściąga w jedną stronę (ewentualnie ostrożnie puścić kierownicę przy szybkości 60 km/h)?
      Wężykuje przy wysokich prędkościach (zużyte łożyska widelca, wahacza, zużyte opony, ewentualnie także skrzywiona rama)?

      Liczniki
      Czy prędkościomierz i obrotomierz wskazują realistyczne wartości? Drgania wskazówek wskazują na defekty.

      Odgłosy
      Miele się łańcuch? Jeżeli tak: nierównomierna praca (nierównomiernie naciągnięty )

      Przy napędzie wałem kardana: po twardych mechanicznych odgłosach przy zmianie obciążenia można się spodziewać drogiej naprawy.

      Skrzynka biegów śpiewa na ostatnim biegu? Często występuje w silnikach jednocylindrowych. Jeżeli tak, para kół zębatych zużyta.

      Silnik brzęczy przy niskich prędkościach obrotowych? Może jest zużyty łańcuch rozrządu lub napinacz łańcucha. Klekocze kosz sprzęgła (hałas znika po wciśnięciu sprzęgła)? Inne dźwięki, które wskazują na inne uszkodzenia (ewentualnie drogie naprawy)?

      Czy tłumik jest za głośny? (nigdy)

      Dokumenty

      Dowód rejestracyjny Czy numer ramy i silnika odpowiada numerom na motocyklu?
      Kiedy jest następny przegląd rejestracyjny?
      Książka pojazdu Czy numer ramy i silnika odpowiada numerom na motocyklu?
      Ile właścicieli miał wcześniej motocykl? (czy to jest pierwsza książka pojazdu?)

      Książka serwisowa
      Czy są wszystkie przeglądy w niej umieszczone?
      Naprawy Jeżeli sprzedawca podaje poważne naprawy: czy są one udokumentowane rachunkami?

    •  

      @Sahkez: to takie rutynowe checki, ale dzieki bo niektóre ciekawe do sprawdzenia :) Najbardziej mnie interesują specyficzne dla modelu wady.

    •  

      @dzidek_nowak: taa :) dla siebie moze tak, zeby się bawić w szlify cylindra wieczorami, ale nie mam na to czasu, musi być 4-sów.

    •  

      Fajny post kolegi @Sahkez
      @chinskiecuda: taki myk Ci jeszcze sprzedam: siadasz na moto prostujesz do pionu, drugiej osobie dajesz miarkę i niech zmierzy odległość do ziemi końcówkek kierownicy z obu stron. Na równym podłożu ofc

    •  

      @bombelek_proboszcza: Co tym sprawdzisz? Jak kiera będzie krzywa to nawet małpa to zauważy, nie trzeba miarki

    •  

      @bombelek_proboszcza: no to trzeba byloby wziąć poziomice ze sobą :) ale takie sprawdzenie niewiele daje, już lepiej się przejechać i puszczać kierownice i sprawdzić czy prosto jedzie, ewentualnie czy mozna swobodnie sterowac ciezarem ciala.

    •  

      @Adam_Malysz: jak kupujesz 3 w życiu motocykl to pewnie tak ;)

    •  

      @chinskiecuda: puszcenie kierownicy nie zweryfikuje czy jest prosta :)

    •  

      @bombelek_proboszcza: to nie chodzi o krzywa kierownice, ale o ramę. Krzywa kierownica to akurat mały problem.

    •  

      @dzidek_nowak: nie slyszalem o dwusuwach które nie potrzebują remontu silnika włączając szlify, nawet na necie dostępne są tłoki do NSRki pod odpowiedni szlif, więc chyba coś jest na rzeczy?

    •  

      @chinskiecuda: ale problem :P i podpowiedź że jednak było kładzione

    •  

      @bombelek_proboszcza: no jak jest krzywa w cholere to na pewno dobra podpowiedź ;) Generalnie cenie wszystkire dobre rady ale wydaje mi się że prawie nikt nie przeczytał mojej wiadomości. Nie pytam się jak generalnie sprawdzać moto przed kupnem, tylko jakie szczególne/fabryczne wady są do sprawdzenia orzy kupnie hondy cbr/cbf 125.

      Przejezdzilem już parę motocykli i kupiłem już kilka więc podstawy znam :)

    •  

      @chinskiecuda: Któreś roczniki miały słabo pomalowany bak od środka co skutkowało zatkaniem pompy paliwa, jej śmiercią w męczarniach i sporym ubytkiem w portfelu właściciela.

      Gx

    •  

      @chinskiecuda skąd jesteś, albo gdzie szukasz motorka?

    •  

      @r00ti dolny Śląsk i szukam w tych okolicach.

    •  

      @chinskiecuda: bo to dlatego, że niektórzy tulejują cylindry gdy rozwalą nicasil żeby było taniej. I stąd takie coś. Ale właściwie powinien być nicasil i żadnych szlifów.

Gorące dyskusje ostatnie 12h

  • odpowiedzi (60)

  • avatar

    Napisu na autokar naszej reprezentacji!
    Propozycje:
    -Tragiczni ale komiczni.
    - My tylko przejazdem.
    - 340 koni i 24 osły.
    - Autobus turystyczny.
    - Walczyliśmy jak zawsze. Przegraliśmy jak zawsze.
    - Co się stało?
    - Ułomni ale skromni.
    - Ciulaci nie kumaci
    - Ukryci i przerażeni.
    - Nie kopać leżących!
    - Prawie jak drużyna.
    - Kólko wędkarskie.
    - Polakom gratulujemy autobusu.
    - Handel obwoźny - gipsowe krasnale.
    - Komu punkty, komu? Bo jedziem do domu.
    - Wyjscie awaryjne.
    - Nam strzelać nie kazano.
    - Poszukiwacze zaginionej bramki.
    - Lasy Państwowe sp. z o.o.
    - Obóz wędrowny.
    - Mesjasze narodów.
    - Tylko nie po twarzy.
    - Titanic.
    - Zjazd do zajezdni.
    - Powered by PZPN.
    #mecz #reprezentacja #pilkanozna #heheszki
    pokaż całość

    odpowiedzi (28)

  • avatar

    "Macie mnóstwo talentów, ale nie umiecie ich wykorzystać, odpowiednio wykształcić. I nadal śpicie. Takie są konsekwencje kierowania PZPN przez ludzi, którzy wciąż napawają się sukcesami z 1974 i 1982 roku" ~Leo Beenhakker. 10 lat temu.
    #mecz

    odpowiedzi (17)