•  

    Ostry ruch na tagach po wczorajszym newsie. Fani xbox walą w PS, PS udają, że nic się nie stało i ciągle powtarzają, niczym mantrę, "exclusives". Wszyscy martwią się monopol M$, już nikt chyba nie wierzy, że #cyberpunk2077 "wruci" :)

    Ja mam pytanie ws. tych gier ekskluzywnych na PS, ale do tego wrócę za chwilę.

    Pytanie o monopol jest jak najbardziej potrzebne, ale tym bym się nie martwił za bardzo, a na pewno nie dzisiaj. Dlaczego? Bo rynek gier jest zdecydowanie łatwiejszy, niżeli systemów operacyjnych, czy aplikacji bardziej użytkowych. Wystarczy jeden uzdolniony człowiek z dobrym pomysłem, aby powstał "hit". Taki hit przyniesie (często) ogromne pieniądze, aby móc robić kolejne, coraz to większe produkcje. Na Steam jest pełno indyków, które zostały zrobione przez kilka osób lub małe "firemki". Jestem pozytywnie nastawiony, że tacy ludzi będą zapełniać lukę jaka powstaje z miejscu mniejszej konkurencji.

    Obawy co do wzrostu kosztu gameapss. Też je mam, ale zdaję sobie sprawę, iż M$ nie może podnosić ceny w nieskończoność bo w pewnym momencie łatwiej będzie kupić 3-4 gry rocznie, niżeli płacić abonament. Będą szukać balansu, który przyniesie im korzyści finansowe, ale nie spowoduje nagłego odpływu użytkowników. Czy cena gamepass wzrośnie przez następne lata? Zdecydowanie tak. Inflacja, rozwój usługi, nowe pomysły jak nam, graczom, dogodzić. Ale jeżeli porównasz inne usługi i dobra: gaz, prąd, piwo, netflix, bilet miesięczny, itd. To wszystkie ceny idą w górę co jest mniej lub bardziej normalne w ekonomii. Poza tym, wcześniej wspomniane indyki będą taki rynek weryfikować i w jakiś sposób szachować M$ (ale również każdą inną firmę w tym segmencie). Patrząc na ceny Office 365, mam wrażenie, że M$ wie co robi i historia pokazuje, że nie powinno być tragedii.

    A teraz moje pytanie głównie do użytkowników Playstation (choć w pewnym sensie też xbox i PC):

    Co jest takiego ekscytującego w "ekskluzywnych" grach? Sam przesiadłem się z PS4 Pro, na xBoxa bo u mnie to zawsze każda kolejna generacja = przesiadka z Sony na M$, albo odwrotnie. Jednak nie rozumiem tej fascynacji "ekskluziwów". Czy to chodzi o samą grę, np. The Last of Us (świetna gra), Uncharted (świetna gra), God Of War (poprzednie części były zdecydowanie lepsze), czy sam fakt ekskluzywności? Sony ma kilka tytułów, które są świetne i niedostępne na xbox. Jednak to nie znaczy, że "uncharted" w postaci Tomb Rider jest jakoś gorszy. Assassins Creed też jest dostępny, Forza dla lubiących się ścigać, jakieś gry store mode tj. Disco Elysium, A plague Tale, Lake. Jeżeli szukasz RPG to grasz w Wiedźmina, Cybera, albo coś bardziej jak Monster Hunter albo Dark Souls, albo Sekiro, albo Tales of Arise. Skąd ta fascynacja, popadająca w mantrę albo wręcz obłęd na grami ekskluzywnymi?

    #xbox #xboxseriesx #xss #xboxseriess #xboxone #xboxseries #playstation #sony #playstation5 #playstation4

    •  

      @boguslaw-de-cubalibre: Rynek gier będzie zdecydowanie trudniejszy niż kiedykolwiek, gier powstaje zdecydowanie za dużo, gamepass jeszcze bardziej dokręca śrubę indie i segmentowi AA bo kto kupi twoją grę jeśli w gamepassie będą podobne tytuły w cenie abo?

      Microsoft stosuje aktualnie ceny dumpingowe żeby przejąć rynek natomiast docelowo nie ma opcji - podniosą ceny i będą cieli koszta produkcji. Dokładnie tak jak netflix o którym też mówiono że cen nie podniesie a robi to regularnie( ͡° ͜ʖ ͡°)

      W momencie w którym Microsoft będzie miał w ręku połowe rynku it's over dla reszty. Dokładnie na tej samej zasadzie netflix i reszta ubiły rynek VOD z którego po prostu każdy kto może ucieka. I sam MS już wyraźnie mówi że Sony nie jest ich konkurencją, oni konkurują z netflixem, disneyem, youtube/google i spotify.

      A co do exów - po prostu wiele z tych tytułów powstało tylko dlatego żeby zareklamować dany sprzęt. Jako jego wartość dodana i zachęta do zakupu. Gdyby nie to że mogły być exami pewnie by nie powstały, albo powstały z z mniejszym budżetem.

    •  

      @BezKrakaNiePograszMakaroniarzu:

      Rynek gier będzie zdecydowanie trudniejszy niż kiedykolwiek

      Zdecydowanie nie masz racji: technologia do tworzenia gier nigdy nie była łatwiejsza o tańsza: Unreal Engine jest do pewnego momentu darmowy (chyba $1mln przychodu). Nawet dodają darmowe elementy do wykorzystania (np, drzewa, krzaki, skały itd). Programy graficzne są darmowe (gimp), albo koszt abonamentu jest "śmiesznie" niski i niemal każdy jest wstanie mieś cały pakiet adobe. Nigdy nie było tak łatwo dostępnych metod dystrybucji i finansowania: Steam i tony indyów, wersje alpha, beta, RC i cholera wie co jeszcze. Kickstartery i inne crowdfunding. Sama wiedza, która jest potrzebna też jest dostępna za free: youtube, reddit, wykop xD, kursów programowania za free na Udemy jest na tony (sam mam tego już w setkach). Nigdy programistom i twórcom nie było łatwiej zaistnieć jak dzisiaj. Nie potrzeba armii ludzi i milionów aby zrobić nowego Minecrafta, Terrarię, Stardew Valley. Gracze (my) ciągle udowadniamy, że lepsza jest jakość i pomysł (np. Stardew Valley), niżeli jakieś gówno za miliony typu Battlefield 2042.

      gier powstaje zdecydowanie za dużo

      To jest dobre: statystyka nie kłamie: jeżeli tylko 1% tych gier jest dobry, to ten procent z miliona tytułów jest większy niżeli z 100 tytułów. Poza tym, tak działa ewolucja: rynek mutuje i to co się nie sprzedaje i/lub jest zrobione słabo zdycha i nie ważne ilu influencerów będzie miało zapłacone. CD Projekt Red strzeliło sobie w stopę z Cyberem i nie dostaną kolejnej szansy od graczy, kolejne słabe produkty będą tylko osłabiać markę, aż w końcu ktoś ich kupi. Dobrym przykładem jest RockStar: można im zarzucić, że sprzedają GTA V już po raz 10 w coraz to nowszej wersji, ale jak ta firma wydaje nowe tytuły to każdy jest co najmniej bardzo dobry: są wierni swojej filozofii i pracują nad nowymi produktami w ciszy i przez wiele lat.

      kto kupi twoją grę jeśli w gamepassie będą podobne tytuły

      Game Pass nie powstał wczoraj, a ciągle jest pełno gier które ludzi kupują: zapytaj sam siebie. Ile kupiłeś gier w czasie, w którym również płaciłeś gamess? Chyba każdy użytkownik game pass nadal kupie gry, pomimo abonamentu. Poza tym Steam, Epic, GoG, Ubi to ciągle jest ogromna konkurencja dla M$ i oni nie śpią.

      netflix o którym też mówiono że cen nie podniesie a robi to regularnie

      Nigdy nie słyszałem, aby ktoś tak mówił: nie jestem naiwny: tak jak pisałem wcześniej, M$ też podniesie ceny. Tak samo jak mój dostawca internetu, czy moja lokalna piekarnia. Zwróć uwagę ile Netflix ma konkurencji: na początku miał chyba tylko Amazon Prime Video, teraz ma Disney i Hulu, Paramount+, HBO Max, większość stacji telewizyjnych ma swoje serwisy (TVP, TVN, BBC i wiele innych). Najlepsze jest to, że nie ma umów na te usługi. Płacisz miesiąc Netflixa bo chcesz oglądnąć kilka filmów czy seriali, później idziesz do Disney, następnie do HBO. Dla zjadacza pop-kultury chyba nie było lepszych czasów do "teraz".

      VOD z którego po prostu każdy kto może ucieka

      Jak napisałem wyżej: serwisów jest coraz więcej, więc nie wiem jak i kto ucieka. Podaj mi nazwę 3 znaczących serwisów streamingowych, które się zamknęły bo ja mogę podać z 10, które wyglądają na całkiem dobrze prosperujące.

      A co do exów

      Dziękuję za odpowiedź, choć nie czuję się usatysfakcjonowany bo nie bardzo mi odpowiedziałeś. Każdy z execów na PS jest świetny i każdy by się sprzedał rewelacyjnie na każdej z konsoli/PC. Sony płaci twórcom, aby mieć tę grę na wyłączność, aby ich konsola była bardziej pożądana. Motyw ekonomiczny rozumiem bardzo dobrze, jednak nie rozumiem dlaczego ta ekskluzywność jest tak ważna, skoro Tomb Rider jest tak samo dobrą grą jak Uncharted (to tylko jeden przykład, tak wiem: to nieco inne gry, inny świat). Mam wrażenie, że sam fakt ekskluzywności jest ważniejszy jak gra. Taki przerost "growego ego" albo "syndrom" najnowszego iPhona (ja mam, a Ty biedaku nie!)?

      +: jerekp
    •  

      PS udają, że nic się nie stało

      @boguslaw-de-cubalibre: a co miało się stać ( ͡° ͜ʖ ͡°) z perspektywy rynku branży gier SONY dalej jest większe, niż Microsoft ¯\_(ツ)_/¯ ich konsole sprzedają się lepiej, do tego mają plan zrobić obok ps plusa coś na wzór xboxowego gamepassa, wejść we współpracę z netflixem, ogólnie sytuacja rozwojowa... co do exclusive'ów to one dalej będą, ale z czasem będą też portowane na pecety, czas to jeszcze zweryfikuje, ale ogólnie dyskusja w tym temacie jest czysto subiektywna i nie dotyczy samego faktu istnienia ex'ów na daną platfromę tylko konkretnie jaka to jest biblioteka gier... mnie np. kompletnie nie interesuje Halo czy Gears of War, więc zawsze sięgnę po konsolę SONY, gdzie mam np. Bloodborne, kwestia gustu... są też ludzie co mają oba systemy, więc ogólnie rzecz biorąc jak ktoś z graczy wchodzi w jakieś pyskówki na temat wyższości ex'ów na daną konsolę, no to cechuje go zwyczajnie biedna mentalność i pewnie te zwyczajna bieda ( ͡° ͜ʖ ͡°) Sam fakt przejęcia blizzarda przez microsoft raczej nie powinien cieszyć fanbazy ich gier, bo oczywistym jest, że zamiast tworzyć jakościowe produkty, będą tworzyć tanie cashgraby, czas pokaże na ile gracze jako świadomi konsumenci, będa dawali się doić, no ale na pewno znajdzie się ktoś, kto znowu zapłaci pełną cenę za to samo, albo będzie ładować małe kwoty w kosmetyczne drobiazgi...
      PS. bawi tylko, że akcje CDPR poszły w górę z tego powodu, jednak czasem wystarczy nie robić niczego ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      Na Steam jest pełno indyków, które zostały zrobione przez kilka osób lub małe "firemki". Jestem pozytywnie nastawiony, że tacy ludzi będą zapełniać lukę jaka powstaje z miejscu mniejszej konkurencji.

      @boguslaw-de-cubalibre: tu jeszcze dodam tylko, że steam i ich polityka zwrotów są bezpośrednią przyczyną upadku twórców dobrze zapowiadających się indyków ( ͡° ͜ʖ ͡°) nie ma lepszego przykładu na to jak korporacja niszczy niezależnych twórców, weźmy na celownik takie Emika Games, zlinkuje poniżej, jeśli microsoft wykupi steam i epic pod swój microsoft store to równie dobrze mogą sobie sami strzelić w kolano, bo zamkną drzwi na współpracę z małymi firmami i będą skazani wyłącznie na odgrzewanie kotletów... a gdzie jest rynek przyjazny twórcom indyków? no np. ps store, u konkurencji ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      https://www.pcgamesn.com/summer-of-58/returns