Wpis z mikrobloga

7 Cudów Świata: Pojedynek

Dwuosobowa gra planszowo-karciana, której chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, więc chętnie ją przedstawię ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Gra opowiada o budowaniu cywilizacji poprzez zakup kart z rynku i układnie ich na stole. Za każdym razem jak ściągniemy z rynku karty przykrywające inną kartę to odwracamy ją jeżeli leży rewersem do nas i jest ona dostępna do zagrania przez graczy. Karty są podzielone na różne rodzaje, takie jak surowce zapewniające nam symbole wymagane do mudowy, wojskowe pozwalające przesuwać pion konfliktu, karty manipulujące ceną zakupu i dające bonusy doraźne, karty wiedzy pozwalające zdobywać technologie, niebieskie karty zapewniające punkty zwycięstwa. W dodatkach dochodzą senatorowie/szpiedzy/bóstwa.

Będziemy rozgrywali po jednej z trzech (w dodatku dochodzi dodatkowe 2,5) akcji w naszej turze do momentu aż ktoś nie zwycięży.
- Pobranie karty z rynku i opłacenie jej kosztu
- Pobranie karty z rynku i odrzucenie jej za monety
- Zbudowanie cudu polegające na opłaceniu karty cudu surowcami oraz pobranie przy tym karty z rynku i wsunięcie jej pod kartę cudu.
- (W dodatku Panteon) zakup karty bóstwa i zagranie akcji bóstwa.
- (W dodatku Agora) przygotowanie spisku poprzez pobranie karty z rynku i położenie jej na spisku
oraz taka akcja nie zaliczająca się do akcji w dodatku Agora
- Wykonanie przygotowanego spisku przed wykonaniem jednej z powyższych akcji w twojej turze

Gramy przez 3 ery, w których za każdym razem będziemy rozkładali nowe karty danej ery w określony w instrukcji sposób dopóki któryś z graczy nie spełni jednego z warunków zwycięstwa:
- posiadanie 6 symboli wiedzy (zwycięstwo naukowe)
- przepchnięcie piona konfliktu do miasta przeciwnika (zwycięstwo militarne)
- po wyczerpaniu wszystkich kart policzenie punktów zwycięstwa z kart, cudów, toru konfliktu, kafli technologii i w dodaktu agora z przewagi w danych izbach.
- (w dodatku agora) posiadanie pełnego poparcia w sejmie (zwycięstwo polityczne)

Cuda, bo w końcu to 7 cudów świata to budynki, które losujemy i wybieramy na początku rozgrywki. Każdy z graczy posiada 4 karty do wybudowania, ale maksymalna liczba cudów to 7, więc niekiedy warto się śpieszyć i patrzeć co tam druga osoba buduje. Mają one bardzo duże moce, często pozwalają zagrać kolejną turę, zapewniają dodatkowe surowce przy zakupie kart, monety czy punkty zwycięstwa na koniec.

Gra jest bardzo prosta w zasadach, ale dzięki różnym ścieżkom do zwycięstwa co partię mamy inną, taktyczną rozgrywkę. W pierwszych erach raczej zbieramy surowce i zalążki taktyki, którą obraliśmy, w kolejnych erach już nastawiamy się na pokłosie tego co zbieraliśmy w pierwszej erze i dążymy do zwycięstwa. Podbieranie kart jest tu na porządku dziennym, a umiejętne podbieranie kart z rynku i manipulowanie dociągiem zwykle przesądza o tym, czy weźmiemy na rękę to co chcieliśmy.

Z każdej talii na początku rozgrywki będziemy odrzucać 3 karty, więc talie będą lekko losowe z każdą rozgrywką, co zmniejsza możliwość policzalności, ale uważam, że podstawowa wersja gry i tak cierpi na policzalność.

Z pomocą przychodzi Panteon z nową akcją w naszej turze, który dodaje bóstwa z wielkimi mocami (picrel ta niebieska planszetka i karty nad pionem konfliktu) jak np.: podebranie karty surowca przeciwnikowi, dobranie kafla technologii z planszy (te kółka nad czerwonym pionem konfliktu) czy zbudowanie cudu za darmo. Niekiedy też zdarzy się zakupić kartę z panteonu tylko po to aby zmodyfikować dociąg z rynku na swoją korzyść. Całkiem przyjemny dodatek, ale nie zrobił na mnie takiego wrażenia jak kolejny...

...,czyli Agora dodająca planszę agory, spisowkców, senatorów, walkę o przewagę w izbach, które mają swoje dekrety dodające nam jakieś bonusy stałe (picrel dekrety pod kosteczkami od prawej: zakryty[jak się tam przejmie władzę to się go odkrywa]/ ikona militarna dzięki której przesuniesz pion konfliktu w str. miasta przeciwnika/ jak ktoś zbuduje zieloną kartę dostajesz kasę/ jak ktoś zbuduje cud to dostajesz kasę...) oraz kolejny warunek zwycięstwa i mus pilnowania kolejnych rzeczy.
Każdy senator pozwala nam dołożyć kostki do danych skrzydeł agory (więcej twoich = przewaga) modyfikowane przez ilość posiadanych niebieskich kart (w końcu się do czegoś przydają). Każdy spiskowiec pozwala zagrać kostkę do dowolnej izby lub pobrać kartę spisku. Koszt tych kart w monetach to ilość spiskowców/senatorów w twoim mieście.

Same karty spisków to w sumie karty negatywnej interakcji jak przesunięcie czy usunięcie kosteczki przeciwnika, zabranie mu karty, zabranie mu pieniędzy, zabranie mu cudu i inne wstrętne efekty. Przy dobraniu karty spisku mamy ją na ręce i nic się nie dzieje. W czasie tury możemy przygotować spisek i nasza tura się kończy. W kolejnej, dogodnej dla nas turze przed wykonaniem akcji możemy wykonać spisek i zrobić coś niedobrego przeciwnikowi.

Pojedynek uważam jako must have dla każdego raczkującego czy doświadczonego amatora planszówek. Gra jest bardzo elegancka w zasadach, tania, zajmuje mało miejsca, a przy tym daje dużo frajdy, kombinowania i ogromną regrywalność. Ikony powodują, że gra jest niezależna językowo. Gram zawsze ze wszystkimi dodatkami i chyba nie chciałbym już rozkładać gołej podstawki.

#gryplanszowe #grybezpradu #planszelizaka
Pobierz lizakoo - 7 Cudów Świata: Pojedynek

Dwuosobowa gra planszowo-karciana, której chyb...
źródło: comment_1662290543j8zJZuEqKsptOeiloUp4zF.jpg
  • 2