Jeśli lewy kierunkowskaz po prostu sygnalizuje zjazd na lewy pas ronda, czyli zmianę pasa z zewnętrznego na wewnętrzny, a nie skręcanie w lewo (które na rondach i tak jest niedopuszczalne), to według mnie jest jak najbardziej na miejscu.
Byłem w albanii 2 tygodnie temu i po pierwsze: jazda na rondach jak nie ma ruchu wiadomo że działa, ale normalnie w tiranie są gigantyczne korki i wtedy już jest totalna maniana i ruch odbywa się powoli, bo każdy chce wjechać, jeden drugiego nie puści, stoją, trąbią i blokują całe rondo. No masakra. Codziennie jechałem przez kilka w godzinach szczytu i oczom nie wierzyłem, że można aż tak zablokować ruch. A co
@luki201: Ten na lewym chce zjechać a ten z prawej chce jechać prosto. Co wtedy? Ten na lewym musi przepuścić tego z prawej. I dzieje się tak bez względu na to czy ten z prawej okrąża rondo czy jedzie do najbliższego następnego zjazdu. Szczególnie wtedy gdy ten na prawej dopiero wypatruje właściwego dla siebie zjazdu. Proste.
@luki201: "Jeśli przy wjeździe na rondo dany pas nie jest zastrzeżony dla wybranych kierunków (podobnie jak jest na rondach turbinowych) to może jeździć w kółko." Decyduje o tym oznakowanie poziome i pionowe.
Najprościej będzie, jeśli ludzie przestaną patrzeć na rondo jako coś niezwykłego i potraktują je jak każdą inną drogę. Wystarczy sobie w mózgu to rondo wyprostować. Droga główna jednokierunkowa, jedno/dwupasmowa z kilkoma podporządkowanymi po prawej stronie. Żadnej tajemnej magii tu nie ma. Dojeżdżasz - ustępujesz, zmieniasz pas - ustępujesz, skręcasz - świecisz kierunek w prawo. Jedyna różnica jest taka, że nie świecisz kierunku przed wjazdem na rondo (skoro jest drogą jednokierunkową). Więc po
Wyjeżdżając z podporządkowanej czekacie na to, aż skręcający z głównej po waszej lewej, w ulicę z której wyjeżdżacie, zacznie manewr? Czy wyjeżdżacie jak tylko włączy prawy kierunkowskaz?
@klock: Ja czekam, bo inaczej już bym pare razy zaliczył dzwona i to z mojej winy oczywiście w sytuacji, kiedy ktoś z włączonym prawym kierunkowskazem jedzie prosto.
@klock: Zależy od prędkości tego, co jedzie, jak jest daleko od skrzyżowania oraz od tego, jak szybko mogę ruszyć autem (jaki silnik, jak załadowany, czy sucha jezdnia). Mając doświadczenie za kierownicą sam sobie wyliczysz, czy w razie "nieskręcenia" tego migającego jesteś w stanie bezpiecznie wyjechać.
Byłem świadkiem jak jakiś starszy pan za kółkiem po wjeździe na rondo dał kierunkowskaz w prawo bo chwilę jechał przecież w prawo, później w lewo i znowu w prawo, a zjezdzal 2 zjazdem...
Ja nie rozumiem jak tacy ludzie dostają prawko. Dlaczego policja nie zabiera im uprawnień widząc takie manewry? Tak samo z januszami którzy migają na tzw "kiełbaskach" np w prawo choć jadą prosto.
Ludzie powymyślali sobie jakieś dodatkowe zasady i przez to normalny kierowca już nie wie czy z drugiej strony jest taki janusz i jak on pojedzie. Czy będzie migał czy nie lub czy dobrze sygnalizuje zjazd czy tylko dorobił sobie teorię.
Czy na wyjeździe z ronda turbinowego, tez się używa prawego migacza do wyjazdu jeśli na wyjeździe nie ma przerywanej linii oznaczającej zmiany pasu przy jeździe na wprost? (tak jak czerwona krecha na obrazku) http://pierreluc.ninja/u/ee4IkDkgip.png
@hwo: Używa. Po pierwsze: na zdjęciu jest jednostronnie przerywana linia, więc kierowca czekający na wjeździe nie musi wiedzieć, że nie masz prawa tam skręcić (tzn. pojechać dalej rondem). Po drugie: zimą pod śniegiem pasów nie widać. Jak latem nauczysz się migać zjazdy z ronda to wejdzie ci to w nawyk i zimą też migniesz. Po trzecie: są kierowcy, co w nosie mają pasy na jezdni albo w ostatniej chwili zauważają, że
Ok, kiedy zjeżdżamy z ronda wpierw zajmujemy zewnętrzny pas by następnie zjechać z ronda. Pan tłumaczący po zjeździe zajął lewy pas. Jaki w takim razie mają sens dwupasmowe drogi wyjazdowe z ronda? Kiedy wszyscy będą zjeżdżać z ronda z zewnętrznego pasa, to nikt nie wykorzysta jednego z pasów na wylocie ronda...
@S1an chodziło mi o zajęcie pasa jezdni już po zjeździe z ronda, kiedy zjeżdżasz od razu z pasa wewnętrznego zajmujesz lewy, zjeżdżający z zewnętrznego zajmuje prawy i super płynnie mamy wtedy wg mnie. Ja tak jeżdżę.
W tamtym roku na prawku, przy zawracaniu nie dałem lewego kierunku przy wjeździe. Uznane miałem to za błąd, ale dobrze że sobie przypomniałem o tym i włączyłem drugim razem ten migacz ( ͡°͜ʖ͡°)
Dla mnie używanie lewo kierunkowskazu na rondzie ma sens ze względu na to ile osób nie używa prawego podczas zjeżdzania z ronda. Jadąc na lewym migaczu daje jasny sygnał wjeżdżającym na rondo że muszą ustąpić pierwszeństwa. W niczym ten kierunkowskaz nie przeszkadza a w niektórych sytuacjach na pewno pomaga
@nyndzazbido: rondo to "skrzyżowanie o ruchu okrężnym", można inaczej je sobie wyobrazić jako zespół skrzyżowań w prawo na drodze jednokierunkowej, Panie kolego... Oczywiście główna jest na wprost, tak jak na rondzie "główną" jest okrąg z drogą jednokierunkową.
Wiec wjeżdżając na rondo bezpośrednio na pas wewnętrzny przecinam cały pas zewnętrzny nie sygnalizując zmiany pasa? Ewentualnie dopiero będąc już na rondzie na zewnętrznym pasie wrzucam lewy kierunek (pytam bo nikt na załączonym filmie tego nie robił)? Czy też jest to ewenement gdzie w tej sytuacji wjeżdżając na wewnętrzny (z zewnętrznego) symuluje posiadanie BMW (na filmie wszyscy tak robili którzy przed rondem tegio kierunku nie użyli)?
Wiec wjeżdżając na rondo bezpośrednio na pas wewnętrzny przecinam cały pas zewnętrzny nie sygnalizując zmiany pasa?
@Kartoflany: No właśnie to jest jedyna sytuacja, w której ja takie coś dopuszczałem (w myśl zasady, każda zmiana pasa to kierunek). Bo jeżeli można jechać zewnętrzym i wewętrzym do tego samego zjazdu, to jedyny sposób by pokazać który wybieramy (poza wjechaniem :D ), to tylko kierunek. Ale zaraz jak się tam znajdziemy, powinno się go
@Kartoflany: Przemyśałem chwilę, jak ja to robię i przypomniałem sobie, że nigdy nie daję, a wybór pasa "informuję' tym, czy przed wjazdem stoję na lewym czy prawym. Jeżeli na prawym to wybierem zewnętrzny itd. To wydaje mi się na tyle logiczne, że chyba nigdy lewego nie pokazywałem :) Jak jest 1 pas, a 2 na środku, to tutaj bym musiał się zastanowić jak robiłem, ale chyba nie kojarzę takich rond. Zazwyczaj
aha, jak nie jeździliście w szczecinie to nie wiecie co to jest jazda po rondzie ( ͡°͜ʖ͡°) . od razu widać jak biedak z poznania czy innego miasta przyjeżdża na taki grunwaldzki albo szarych szeregów i nie ma pojęcia co się dzieje xD
kierunkowskaz w lewo przed rondem często ma inne zastosowanie. Na małych rondach lub na "przelotowych" tzn. takich gdzie mało kto zjeżdża w lewo czy w prawo - tylko wszyscy jadą przez rondo na wprost.
Wtedy kierunkowskaz w lewo przydaje się żeby poinformować/ostrzec że ja będę zjeżdżał w lewo ( np. 3 wyjazdem) np. na rzadko używaną drogą - gdzie każdy zakłada że będziesz kontynuował jazdę drugim zjazdem ( czyli na wprost, powiedzmy
@chudyz182: Nie ma logicznego sensu używanie lewego kierunkowskazu. Wystarczy po przedostatnim zakręcie puścić sygnał w prawo, że zjeżdżasz i to jest wystarczająca informacja. Kierowcy nie wiedzą, która droga jest rzadko używana.
Wtedy kierunkowskaz w lewo przydaje się żeby poinformować/ostrzec że ja będę zjeżdżał w lewo ( np. 3 wyjazdem) np. na rzadko używaną drogą - gdzie każdy zakłada że będziesz kontynuował jazdę drugim zjazdem ( czyli na wprost, powiedzmy główną drogą).
@chudyz182: Totalnie bez sensu. Wtedy ten co "czeka" jak zobaczy kierowcę, który prawidłowo nie daje kierunku przed rondem, pojedzie na wprost lub wymusi, bo będzie myślałem, ze ten jedzie prosto zamiast
Przez takich Januszy w szkołach jazdy jest tyle wypadków na rondach. Uczą ludzi zachowań które nie posiadają potwierdzenia w przepisach ani też w wyrokach. Uszy więdną od słuchania jak on "ekspert" lawiruje słownictwem aby wyszło że on ma racje a nie sąd.
Przez takich Januszy w szkołach jazdy jest tyle wypadków na rondach.
Bez przesady. Akurat używanie czy nieużywanie lewego kierunkowskazu nie ma aż takiego wpływu na bezpieczeństwo. Nieużycie prawego kierunkowskazu przy zjeździe też nie ma wpływu na bezpieczeństwo tylko na płynność jazdy, bo czekający na wjazd nie mogą zacząć manewru wcześniej.
Owszem, w naszych warunkach, gdzie znaków drogowych mamy od #!$%@? kolejny niepotrzebny sygnał to zło, ale nie dajmy się zwariować.
Argument mówiący, że nie włączamy lewego kierunkowskazu dlatego, że nie wiadomo, którym wyjazdem będziemy opuszczać skrzyżowanie jest inwalidą. Na zwykłym skrzyżowaniu, gdzie dozwolony jest zarówno lewoskręt jak i zawracanie, też nie wiadomo którym wyjazdem będziemy opuszczać skrzyżowanie.
Ale ogólnie zgadzam się z tym, że ten lewy kierunkowskaz praktycznie nic nie wnosi więc nie powinno się go używać.
@DJ_CZOSNEK: początkowo dałem minusa ale zmieniam bo rzeczywiście masz rację, sam argument jest nietrafiony, co nie zmienia faktu, że nie używamy lewego kierunkowskazu :) @szkudlarekmat: a no właśnie, szkoda że w programie nie powiedzieli dokładnie o rondach z wyznaczonymi kierunkami jazdy, że tam wrzucamy lewy przy skręcie w lewo a nie wrzucamy prawego, w jednym z poprzednich odcinków było o tym (od 5:54). Widać nawet, jak Pan Dworak wrzuca dwa
@DJ_CZOSNEK: Przecież na skrzyżowaniu przy skręcie w lewo, albo zawracaniu zmieniasz kierunek jazdy w lewo, czego na rondzie nie robisz, bo się nie da.
Komentarze (372)
najlepsze
https://youtu.be/E7FXXWqYm5k
Droga główna jednokierunkowa, jedno/dwupasmowa z kilkoma podporządkowanymi po prawej stronie. Żadnej tajemnej magii tu nie ma. Dojeżdżasz - ustępujesz, zmieniasz pas - ustępujesz, skręcasz - świecisz kierunek w prawo. Jedyna różnica jest taka, że nie świecisz kierunku przed wjazdem na rondo (skoro jest drogą jednokierunkową).
Więc po
Komentarz usunięty przez moderatora
Tak samo z januszami którzy migają na tzw "kiełbaskach" np w prawo choć jadą prosto.
Ludzie powymyślali sobie jakieś dodatkowe zasady i przez to normalny kierowca już nie wie czy z drugiej strony jest taki janusz i jak on pojedzie. Czy będzie migał czy nie lub czy dobrze sygnalizuje zjazd czy tylko dorobił sobie teorię.
http://pierreluc.ninja/u/ee4IkDkgip.png
Po drugie: zimą pod śniegiem pasów nie widać. Jak latem nauczysz się migać zjazdy z ronda to wejdzie ci to w nawyk i zimą też migniesz.
Po trzecie: są kierowcy, co w nosie mają pasy na jezdni albo w ostatniej chwili zauważają, że
Czy też jest to ewenement gdzie w tej sytuacji wjeżdżając na wewnętrzny (z zewnętrznego) symuluje posiadanie BMW (na filmie wszyscy tak robili którzy przed rondem tegio kierunku nie użyli)?
@Kartoflany:
No właśnie to jest jedyna sytuacja, w której ja takie coś dopuszczałem (w myśl zasady, każda zmiana pasa to kierunek).
Bo jeżeli można jechać zewnętrzym i wewętrzym do tego samego zjazdu, to jedyny sposób by pokazać który wybieramy (poza wjechaniem :D ), to tylko kierunek.
Ale zaraz jak się tam znajdziemy, powinno się go
Przemyśałem chwilę, jak ja to robię i przypomniałem sobie, że nigdy nie daję, a wybór pasa "informuję' tym, czy przed wjazdem stoję na lewym czy prawym.
Jeżeli na prawym to wybierem zewnętrzny itd. To wydaje mi się na tyle logiczne, że chyba nigdy lewego nie pokazywałem :)
Jak jest 1 pas, a 2 na środku, to tutaj bym musiał się zastanowić jak robiłem, ale chyba nie kojarzę takich rond. Zazwyczaj
Wtedy kierunkowskaz w lewo przydaje się żeby poinformować/ostrzec że ja będę zjeżdżał w lewo ( np. 3 wyjazdem) np. na rzadko używaną drogą - gdzie każdy zakłada że będziesz kontynuował jazdę drugim zjazdem ( czyli na wprost, powiedzmy
@chudyz182:
Totalnie bez sensu. Wtedy ten co "czeka" jak zobaczy kierowcę, który prawidłowo nie daje kierunku przed rondem, pojedzie na wprost lub wymusi, bo będzie myślałem, ze ten jedzie prosto zamiast
Bez przesady. Akurat używanie czy nieużywanie lewego kierunkowskazu nie ma aż takiego wpływu na bezpieczeństwo. Nieużycie prawego kierunkowskazu przy zjeździe też nie ma wpływu na bezpieczeństwo tylko na płynność jazdy, bo czekający na wjazd nie mogą zacząć manewru wcześniej.
Owszem, w naszych warunkach, gdzie znaków drogowych mamy od #!$%@? kolejny niepotrzebny sygnał to zło, ale nie dajmy się zwariować.
@janekplaskacz: Zasadniczo to zjeżdżając z ronda należy robić to z prawego pasa, więc zrobił prawidłowo.
Ale ogólnie zgadzam się z tym, że ten lewy kierunkowskaz praktycznie nic nie wnosi więc nie powinno się go używać.
@szkudlarekmat: a no właśnie, szkoda że w programie nie powiedzieli dokładnie o rondach z wyznaczonymi kierunkami jazdy, że tam wrzucamy lewy przy skręcie w lewo a nie wrzucamy prawego, w jednym z poprzednich odcinków było o tym (od 5:54). Widać nawet, jak Pan Dworak wrzuca dwa