Od małego moją pasją są rajdy samochodowe. Miałem to szczęście, że ta pasja mogła u mnie wykiełkować. W niedawnym wykopie o rajdzie Walii w kilku miejscach podzieliłem się wiedzą i kilku użytkowników prosiło mnie o AMA. Co też niniejszym czynię. Odpowiem na prawie wszystkie pytania (pominę te jakimi samochodami startowałem bo łatwo dojść po tym do mojej tożsamości, ale podzielę się wiedzą którymi autami jeździłem) nie wszystko też wiem, ale obiecuję, że w takich sprawach spytam się znajomych z branży. Daję kilka zdjęć na uwiarygodnienie się i mam nadzieję, że tego i mojej wiedzy nikt nie podda pod wątpliwość, jeśli jednak tak będzie chętnie u administracji potwierdzę moją tożsamość. Możecie pytać o wszystko związane z rajdami i na sporo z wyścigami bo ten temat też mi jest bliski.
1. O ile szybciej można wchodzić rajdówką w zakręty w stosunku do cywilnego auta? Widziałem na filmie jak amator w suzuki swifcie po nordschleife na toyo p888 jedzie w zakrętach jedynie o 5-10km/h mniej w niż nissan gt-r czy porsche gt3. Załóżmy, że auto typu fiat palio wchodzi w źle wyprofilowany zakręt 70-75 wychodzi 80-85 (przy wiekszych predkosciach wyjezdza przod) , ibiza cupra II wchodzi 90 na pisku opon wychodzi 100 z
@Schulz:1) wrzucam wszędzie, kiedyś na początku zbierałem obecnie walają się po domu ;)
2)Testy, tak mamy ale to niestety organizowane na własną rękę i problematyczne. Trzeba zamknąć drogę (zgoda gminy) zabezpieczyć trasę, paliwo, opony, sporo to wychodzi. Często jednak umawiamy się w kilka załóg.
3)Tylko i wyłącznie rozrywka nigdy na tym nic nie zarobiłem(nawet jak miałem sponsorów to wszystko szło na koszty rajdów) więc trudno to traktować jako pracę. Chciałbym, ale
@anas_lex: 1) Przede wszystkim rajdy, dlaczego? nie wiem taki się urodziłem. Na wyścigi przychodzi czas kiedy jest nudno i nie ma rajdów.
2)Obecnie nie jeżdżę szukam bazy na rajdówkę E30 318is, Bajka to były testy znajomego i E30 M3 :)
3)S1600 już prawie nie istnieje, o dziwo myślę, że idzie to w dobrym kierunku, uproszczenie grup klas regulaminów i zmniejszenie pojemności w silnikach WRC przynosi skutki bo wreszcie pojawiają się nowe
Jaki jest maksymalny wiek rozpoczęcia przygody z rajdami? Wiem od starego znajomego (Michała Kościuszki), że najlepiej zacząć od gokartów jako małolat, później znaleźć sponsora.
@OrzechowyDzem: Maksymalnego praktycznie nie ma bo możesz mieć i 80 i spróbować ten pierwszy raz. A żeby odnosić sukcesy to trudno policzyć
jeden z czołowych zawodników RSMP jak i listy wprost(to pomaga ;) ) Michał Sołowow startował kilka razy jako student a potem miał przerwę mniej więcej do 40 roku życia, a teraz jest jednym z najszybszych. Oczywiście najlepsza droga to ta co podałeś czyli gokarty, sponsor i starty na bogato
Wreszcie jakieś AMA dla mnie! :) Na wiele z moich pytań już padły odpowiedzi. Zostało mi jedno, ostatnie - skoro rajdy są tak drogie i nie każdego stać, to jak ścigać się możliwie tanio? Nie zależy mi na żadnych punktach do licencji, etc., a jedynie na poprawie własnych umiejętności, które nie raz mogą w przyszłości uratować życie.
skoro rajdy są tak drogie i nie każdego stać, to jak ścigać się możliwie tanio? Nie zależy mi na żadnych punktach do licencji, etc., a jedynie na poprawie własnych umiejętności, które nie raz mogą w przyszłości uratować życie.
@Dziekan5: w Czechach w cyklu "Volny Puchar" choć w PL też coraz więcej prywatnych inicjatyw:)
Ja też jestem "rajdowcem" i fotografem. Tylko na razie w odwrotnej kolejności niż Ty. Profesjonalnie zajmuję się fotografią, a jeżdżę na razie w KJSach.
Mam też kilka pytań:
1. Polecisz jakieś dobre książki, filmy, etc. odnośnie techniki jazdy? Wiem, że trzeba trenować, ale czasem warto wiedzieć co. ;)
2. Możesz podać chociaż w przybliżeniu koszty startów w kolejnych ligach RD-3L, RSMP, GSMP, RPP? Jeśli możesz to napisz jaki np. miałeś budżet roczny
@Witeeek: 1)Nie czytałem, za wiele na temat techniki. Książki żadnej, ale kiedyś w czasopiśmie WRC był cykl właśnie o technikach jazdy i to było bardzo przydatne.
Z nie dotyczący techniki jazdy książek polecam:
Rajdy Samochodowe - Juliana Obrockiego i Moje Rajdy Sobiesława Zasady
2)Zależy od samochodu powiem tak w RSMP można się zmieścić w 10k PLN za rundę, w RPP 5k PLN, w RD-3L nie startowałem, GSMP 4-5k PLN
obecnie w dolince. powierzchnia duża jak 2 hipermarkety. niskie zagrożenie ze strony potencjalnej przyszłej zabudowy przez bezmyślnych ludzi narzekających, że głośno.
- jak sądzisz - potrzebne
@zdechly_jez: W rajdach jedziesz z pilotem po trasie która na codzień najczęściej jest publiczną drogą, a w wyścigach po torze :)
Komentarze (219)
najlepsze
2. Jako rajdowcy macie jakieś treningi? Jeżeli tak to gdzie one się odbywają, ile trwają i ile to kosztuje?
3. Czy traktujesz to jako prace czy bardziej jako swoją rozrywkę?
4. Pracujesz gdzieś jeszcze czy tylko z tego się utrzymujesz? Czy da radę się z tego utrzymać?
2)Testy, tak mamy ale to niestety organizowane na własną rękę i problematyczne. Trzeba zamknąć drogę (zgoda gminy) zabezpieczyć trasę, paliwo, opony, sporo to wychodzi. Często jednak umawiamy się w kilka załóg.
3)Tylko i wyłącznie rozrywka nigdy na tym nic nie zarobiłem(nawet jak miałem sponsorów to wszystko szło na koszty rajdów) więc trudno to traktować jako pracę. Chciałbym, ale
Parę pytań:
1 Dlaczego rajdy? Interesujesz się też wyścigami samochodowymi?
2 Czym jezdzisz, jezdziłeś, czym najlepiej ci się jezdziło? Chodzi mi o markę i model samochodu
3 Czy myślisz że obecne rajdy idą w dobrym kierunku? Powolne wykruszanie się klasy WRC i zastępowanie jej klasami S2000/S1600?
4 Byłeś na Rajdzie Polski w 2009 roku ; ) ?
2)Obecnie nie jeżdżę szukam bazy na rajdówkę E30 318is, Bajka to były testy znajomego i E30 M3 :)
3)S1600 już prawie nie istnieje, o dziwo myślę, że idzie to w dobrym kierunku, uproszczenie grup klas regulaminów i zmniejszenie pojemności w silnikach WRC przynosi skutki bo wreszcie pojawiają się nowe
jeden z czołowych zawodników RSMP jak i listy wprost(to pomaga ;) ) Michał Sołowow startował kilka razy jako student a potem miał przerwę mniej więcej do 40 roku życia, a teraz jest jednym z najszybszych. Oczywiście najlepsza droga to ta co podałeś czyli gokarty, sponsor i starty na bogato
@Dziekan5: w Czechach w cyklu "Volny Puchar" choć w PL też coraz więcej prywatnych inicjatyw:)
2. Czym jeździsz na co dzień
2.E36 325 bez gazu
Mam też kilka pytań:
1. Polecisz jakieś dobre książki, filmy, etc. odnośnie techniki jazdy? Wiem, że trzeba trenować, ale czasem warto wiedzieć co. ;)
2. Możesz podać chociaż w przybliżeniu koszty startów w kolejnych ligach RD-3L, RSMP, GSMP, RPP? Jeśli możesz to napisz jaki np. miałeś budżet roczny
Z nie dotyczący techniki jazdy książek polecam:
Rajdy Samochodowe - Juliana Obrockiego i Moje Rajdy Sobiesława Zasady
2)Zależy od samochodu powiem tak w RSMP można się zmieścić w 10k PLN za rundę, w RPP 5k PLN, w RD-3L nie startowałem, GSMP 4-5k PLN
budżet roczny
2. Z którego pucharu jesteś najbardziej dumny?
3. Jadłeś/jadasz pierogi u Pilarskich? (Pytam serio :) )
Swoją drogą też się zajmuję fotografią motoryzacyjną :)
1)Trochę jest przez kilka lat się nazbierało ale nie są to jakieś super ekstra wyniki ;)
2)Wygrana w rundzie Pucharu Polski :)
3)Nie wiem pierwsze słyszę ;)
- jak sądzisz - potrzebne
@zdechly_jez: W rajdach jedziesz z pilotem po trasie która na codzień najczęściej jest publiczną drogą, a w wyścigach po torze :)