Czy znajdzie się miły dżentelmen lub dama i wyjaśni mi dlaczego grając utwór w Boba Dylana Knocking on Heaven's Door w tonacji G Dur, w sytuacji gdy gram dźwięki z pentatoniki B moll lub E moll, to one całkiem dobrze pasują do improwizowania? Na razie zauważam, że dźwięki z tych skal zawierają dźwięki z G dur, a na kole kwintowym pod G jest Emoll, ale zastanawiam się dlaczego tak jest.
@Derezzed b-moll to tonika 3 stopnia, a e-moll to tonika 6 stopnia (też często relatywny major/minor) jak sobie rozpiszesz dźwięki, to zobaczysz że te akordy mają z G-dur 2 wspólne dźwięki
@Derezzed: gdybyś rozpisał sobie skale modalne od G to znalazłbyś w nich takie molowe modusy: * A dorycką (2 stopień), * B frygijską (3 stopień). * E eolską (6 stopień),
Wszystkie molowe modusy zawierają w sobie pentatonikę molową, a sama pentatonika nie zawiera dużo interwałów dodających kolor (z tercji, kwarty, kwinty i septymy to tylko tercja i septyma), więc grając te pentatoniki grasz tak naprawdę subset dźwięków z odpowiadającej skali modalnej.
Zastanawiam się nad zakupem wzmacniacza do mieszkania. Rozważam głównie Boss Katana 50/100 i Laney Cub Super 12. Interesuje mnie granie klasycznego rocka i bluesa no i czasami klasyki metalu. Zdarza mi się również grać na bardzo niskich głośnościach w nocy. Co w takim wypadku polecacie (może być też inny wzmak)? Czy wzmacniacz lampowy taki jak ten Laney (ma zejście do 1w) ma szansę zagrać poprawnie i cicho? Czy na niskiej głośności dopalając
@Derezzed: jeśli to ma być mały wzmacniacz to polecam Yamaha THR10II, kupiłem niedawno, rewelacyjny jest, ilość brzmień którą idzie na tym wykręcić jest niesamowita, plus ma aplikacje na komputer albo smartfon w której możesz sie bawić jeszcze bardziej, podłączasz na usb do kompa i możesz mieć głośnik z którego puszczasz podkład i sobie jednocześnie grasz, możesz też wysyłać czysty sygnał do DAW albo jakiegoś Bias FX i tam sie bawić brzmieniem,
Gdybyście mieli zbliżyć się maksymalnie do brzmienia gitary z riffu głównego piosenki Lenny Kravitz - Strut, to chętnie poczytam propozycje jak byście to zrobili bez zaprzęgania techniki cyfrowej. W nagraniach z koncertów oni to rzekomo grają na Gibie LP, czy faktycznie da radę uzyskać takie brzmienie na LP? Zakładam że piec będzie Fenderowski. Czy jeszcze coś więcej trzeba oprócz oczywiście nienagannej techniki tłumienia? #gitara
@Derezzed: Nigdy nie próbowałem uzyskać takich brzmień, ale pierwsza myśl sugeruje mi poza drive, jakiś EQ/Hi-pass filter, plate reverb i może envelope filter, albo wah w jednej pozycji... Stąd bym zaczął szukać, a gdzie bym doszedł, to i sam krawietz raczej nie wie, bo pewnie brzmienie się zmieniło w studio jeszcze 5 razy ;P
@Necrosadist: Wiadomo, ale brzmienie jest dla mnie co najmniej interesujące. W ogóle myślę, że brzmienie gitar Lennego Kravitza jest jednym z lepszych, dlatego się rozglądam w tym rejonie. Problem w tym, że ciężko gonić brzmienie gościa, który ma sprzęt vintage wart więcej niż moje organy na czarnym rynku, a w dodatku, tak jak wspomniałeś, studio na usługi :)
Chciałbym się nauczyć piosenki Franz Ferdinand - Take me out, ale mam problem z zagraniem ważnego fragmentu (link poniżej, fragment zaczyna się od 1:07 - dolna gitara). Ten fragment jest w stylu funkowym, i nie wiem jak dokładnie się do tego zabrać, wobec czego mam 2 pytania:
@Derezzed: 1. Nie, tak właśnie się wycisza struny lewą ręką. 2. Wyciszaj struny, których nie potrzebujesz i będziesz mógł nawalać nawet we wszystkie sześć. Generalnie ręka ma chodzić swobodnie, trochę luzu i lekkiego brudu nie zaszkodzi.
A propos tłumienia, to podsyłam najbardziej mindfuckowy film, jaki widziałem o technice grania na gitarze od wielu lat: https://www.youtube.com/watch?v=DkbPKna7uIM Może kogoś zachęcić/zniechęcić kontrowersyjny tytuł: "No palm muting? No problem!" I nie chodzi tutaj o jakieś biedagumki, frotki na gryfie ( ͡~ ͜ʖ͡°) Ogólnie polecam kanał tego gościa, np. filmy o tzw. "pickslantingu".
Czy w piosence Darii Zawiałow "hej hej", w trakcie zwrotki, gdy słychać gitarę o takim szklistym brzmieniu, to jest to wyłącznie zasługa szklanki fendera, pieca fendera i ewentualnie reverbu? Czy da się uzyskać podobne brzmienie na les paulu z użyciem jakiegoś efektu? #muzyka #gitara #gitaraelektryczna
@Derezzed pamiętaj że tam jest masa obróbki po nagraniu. Z ciekawości zaczalem deptać po swoich kostkach i podobny efekt mam (na aktywnych EMG w les Paulu żeby było trudniej) jak dodam overdub oktawę wyżej. Czyli albo post-process albo może gitara 12 strunowa?
jak sobie rozpiszesz dźwięki, to zobaczysz że te akordy mają z G-dur 2 wspólne dźwięki
* A dorycką (2 stopień),
* B frygijską (3 stopień).
* E eolską (6 stopień),
Wszystkie molowe modusy zawierają w sobie pentatonikę molową, a sama pentatonika nie zawiera dużo interwałów dodających kolor (z tercji, kwarty, kwinty i septymy to tylko tercja i septyma), więc grając te pentatoniki grasz tak naprawdę subset dźwięków z odpowiadającej skali modalnej.