Wpis z mikrobloga

Hej Mirki, nie ma ktoś jakiegoś linka do testów systemu #abs? Bo pod tym tagiem same brzuchy ( ͡º ͜ʖ͡º) niektóre całkiem ładne.
Chodzi mi o test nie tylko suchy mokry asfalt ale także trawa/asfalt (jedno koło na poboczu), droga posypana lekkim piaskiem itp itd. Kumpel twierdzi, że bez ABS'u autko mu hamuje lepiej ma rację? W internecie jest dużo artykułów ale są one sprzeczne ze sobą w wielu przypadkach.

#motoryzacja #bezpieczenstwo dodatkowo #motocykle (ciekawe czy tu też ABS działa dobrze)
  • 15
@wycz: Ale na asfalcie hamuje szybciej (mokry/suchy)? Tak długo już jest ten system a nie znalazłem takich konkretnych testów w necie. Bardziej mnie interesują #auta w zasadzie
@xaoc: na bardzo suchym i bardzo przyczepnym bez abs zablokowane kola stawią najwiekszy opór. przy mokrym trudno powiedziec bo woda roznie moze wplywac na opony
zablokowane kola stawią najwiekszy opór

@wycz: ( ͡° ͜ʖ ͡°) skąd Ty bierzesz takie rewelacje

@xaoc ABS przy niskiej prędkości może wydłużać drogę hamowania, przy większej zwykle skraca. W przypadku hamowania na piasku, mokrym, śniegu - zabezpiecza przed blokowaniem kół przy tym znacznie skracając drogę hamowania. Wprawny kierowca jest w stanie utrzymać hamowanie na granicy zerwania przyczepności, ale... W testach wychodzi fajnie, w życiu bywa różnie -
na bardzo suchym i bardzo przyczepnym bez abs zablokowane kola stawią najwiekszy opór.


@wycz: Nie. Współczynnik tarcia statycznego zawsze jest większy niż dynamicznego. A podczas hamowania z obracającymi się kołami powierzchnia opony zawsze jest +/- statyczna względem asfaltu. Tak wynika z fizyki ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Przypadkiem gdy bez abs zahamuje się szybciej są sytuacje gdy hamuje się na jakiejś śliskiej warstwie - np. liści. Wtedy auto
@xaoc: ABS stara się utrzymywać przyczepność nie blokując kół. Skraca drogę hamowania i pozwala manewrować.
Tu masz film o motocyklach.
Na YouTube masz od groma testów samochodów. Wpisz w YouTube: "abs test"
d.....w - @xaoc: ABS stara się utrzymywać przyczepność nie blokując kół. Skraca drogę...
Skraca drogę hamowania


@danielosw: to jest dosc sliskie stwierdzenie. Dobry kierowca zahamuje duzo szybciej niz ABS. ABS sluzy do utrzymania kierowalnosci pojazdu w czasie hamowania. i tyle.
@bidzej: W jaki sposób doświadczony kierowca zahamuje szybciej niż ABS? Komputer jest szybszy i lepiej dopasuje siłę hamowania na poszczególne koła.
Przy hamowaniu ważne jest aby nie blokować kół bo rozgrzana opona ślizga się po asfalcie i wydłuża to drogę hamowania. Żaden doświadczony kierowca nie wyczuje momentu uśliznięcia koła, ma do dyspozycji tylko jeden pedał.
d.....w - @bidzej: W jaki sposób doświadczony kierowca zahamuje szybciej niż ABS? Kom...
@danielosw: ABS w chwili wykrycia poślizgu kół (a więc mamy już ów poślizg) ODHAMOWUJE koła (fizycznie cofając płyn hamulcowy przy pomocy pompy) do momentu, kiedy koła zaczynają swobodnie się toczyć. Najbardziej efektywne hamowanie to takie na granicy przyczepności - jak widać nie występuje ono w przypadku ABSu.
To o czym mówisz to system rozdzielania siły hamowania, ogólnie EBD (Electronic Brakeforce Distribution), który do działania wykorzystuje elementy ABS.
@danielosw: w tej chwili w Europie nie da się kupić nowego auta bez ABS (i chyba też bez EBD) - także spoko. Niemniej jednak dla mnie od elektroniki zawsze lepsza jest dobra, szeroka guma i dobry układ hamulcowy ze świeżym płynem.