Wpis z mikrobloga

Na zdjęciu są Henry Ford (przebrany za kowboja) i Thomas Edison podczas jednej ze wspólnych wycieczek. Panowie się bardzo przyjaźnili i możliwe, że to właśnie ich przyjaźń doprowadziła do tego, że dziś jeździmy głównie samochodami spalinowymi a nie elektrycznymi. Zanim opowiem dlaczego, kilka faktów które może was zdziwią:
-samochody elektryczne powstały pół wieku przed spalinowymi.
-na przełomie XIX i XX wieku, 40% amerykańskich samochodów było napędzane silnikami parowymi, 38% silnikami elektrycznymi i zaledwie 22% spalinowymi.
-już 100 lat temu były samochody elektryczne zdolne do pokonania 300km na jednym ładowaniu (bardzo wolnego pokonania, ale jednak)
-samochód elektryczny pokonał barierę 100km/h w 1899r
-pierwszy na świecie samochód hybrydowy powstał w 1900r, osiem lat przed Fordem T
-floty elektrycznych taksówek były w miastach wiele lat przed tym jak Ford założył swoja firmę.
- I Ford i Edison próbowali skonstruować elektryczny samochód tak tani jak Ford T
...więc co poszło nie tak? Ano Edison opatentował m.in akumulator niklowo-żelazowy, miał on wiele zalet, ale średnio nadawał się do takich samochodów. Był bardzo drogi i miał słabe właściwości w niskich temperaturach. Jednak ze względu na przyjaźń Ford uparł się, że jego samochód elektryczny będzie napędzany akumulatorami Edisona. No i dupa, walczyli z tematem przez kilka lat, ale ani jeden ani drugi nie dali rady. Ford wpakował w projekt 1,5 mln $ (ówczesnych dolarów!) i kupił prawie 100 000 akumulatorów Edisona, wszystko na nic.
Ford T podobno wcale nie miał akumulatora dlatego, że akumulator Edisona nie nadawał się do rozruchu samochodu, a Ford powiedział albo Edisona albo wcale. Dostał podobno furii jak dowiedział się, że konstruktorzy za jego plecami eksperymentowali z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Po tym nikt już nawet nie sugerował Fordowi innych rozwiązań, a przecież choćby akumulatory niklowo-kadmowe wynaleziono już w roku 1898r
I tak oto przez przyjaźń dwóch wynalazców Ford nie wyprodukował masowego taniego samochodu elektrycznego, który najprawdopodobniej wyparł by szybko spalinowe.


#ciekawostki #historiajednejfotografii #stahs #100lattemu #samochody
stahs - Na zdjęciu są Henry Ford (przebrany za kowboja) i Thomas Edison podczas jedne...

źródło: comment_cH4cXwuRuT1KISlR1lJ8C63bpouHSw5i.jpg

Pobierz
  • 17
@stahs: Pomijając przyjaźń, silnik spalinowy miał sporo praktycznych przewag nad elektrykami w tym czasie. Przede wszystkim nie wymagały dostępu do elektrowni, dawały bez większych trudności naprawić w trasie oraz nie musiały jeździć po płaskim by kwas się nie przelewał między komorami akumulatora oraz mogły stać na mrozie. W czasach w których nie było dobrych dróg, spora część budynków w miastach nie miała choćby pojedynczej lampy elektrycznej a znalezienie kogoś kto umiał
@rebel101: Oczywiście, że było jeszcze wiele powodów wygranej silników spalinowych - przyjaźń tych panów pewnie nie była najważniejszym, choć czasem takie drobiazgi zmieniają świat.
A jeśli chodzi o wady i zalety to: Ford T tez musiał jeździć po płaskim - nie miał pompy paliwowej.Elektryfikacja rozwijała się pełną parą, zresztą tak jak napisałem więcej było elektrycznych niż spalinowych. Samochody spalinowe były wtedy bardzo trudne do naprawy, Ford T rozwiązał w dużym stopniu
Tak naprawdę głównym problemem była cena, niska prędkość maksymalna i ograniczony zasięg - nie udało się zejść do ceny 750$ za sztukę


@stahs: Czyli wiele się nie zmieniło ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Cenna - elektryki są droższe. Przykładowo Kangoo można kupić od 53 tys a Kangoo ZE od 104. Owszem Tesla bywa w niektórych krajach tańsza od konkurencji z segmentu premium ale bardzo często jest to wyniki
Wystarczy wymieniać całe baterie.


@jakub-dolega: Jest to jakieś rozwiązanie ale póki co żadne auto nie jest do tego dostosowane.

A ceny tych aut wynikają z ciągle zbyt niskiej produkcji.


Masowość produkcji to jeden z kilku czynników kształtujących cenę. Oczywiście nie przeczę, że gdyby rocznie produkowano 500 mln aut elektryczny to ich ceny nie zeszłyby do spalinowych ale na razie się nie produkuje tyle ( ͡° ͜ʖ ͡°)
dzie ona ma start do LaFerrari.


@Ravill: Kiedyś widziałem filmik na 1/4 właśnie te dwa auta. Niestety teraz nie mogę go znaleźć poza filmikiem gdzie jakiś chorwacki koncept jest porównywany z tymi dwoma samochodami. Także odniosę się do cioci wiki. Według niej Tesla P90d do setki w specjalnym trybie ma 2,8 do setki. Laferarri poniżej 2,8. Dodajmy do tego, że Ferrari w przeciwieństwie do Tesli ma napęd RWD i
@Zydomasoneria: ale to tylko oznacza, ze Tesla może się ścigać z LaFerrari na 1/4 mili. W pojedynku na torze zostanie przerobiona na wióry. Ledwo co złamane 9 minut na Nurgburgringu vs chociażby 458 latająca tam okolice 7:30 ( )