Wpis z mikrobloga

Vehicle Equipment Bay (VEB) często nazywany jest mózgiem Ariane 5. Umieszczony na szczycie głównego stopnia, jest połączony ze stopniem górnym.

VEB to duży cylindryczny "kosz" szeroki na 5.4 m. Jest wysoki na 1.56 m i waży 1.3 t bez paliwa. W środku pierścienia znajduje się EPS ze zbiornikami paliwa i napędem drugiego stopnia.

VEB może samodzielnie zarządzać wszystkimi niezbędnymi systemami kontroli lotu w tym odpaleniem silnika rakiety, separacją boosterów, górnym stopniem oraz uwalnianiem poszczególnych ładunków. Obliczenia są wykonywane przez komputery pokładowe i implementowane przez dedykowane systemy elektroniczne.

Te komputery odpowiadają za informacje na temat prędkości i wysokości rakiety zapewniane przez inercyjne jednostki nawigacyjne. Kluczem systemu kontroli lotu jest system odpowiadający za ustalanie położenia/pozycji rakiety złożony z akcelerometrów, żyroskopów i jednostek elektronicznych.

Jedną z cech doku ładunkowego Ariane 5 jest niezależny system kontroli wysokości mogący sterować rakietą przez kolejne fazy odpalania silników aby osiągnąć orbitę, do czego jest zaprogramowany. System ten wykorzystuje 70 kg hydrazyny przechowywanej w 38 litrowych zbiornikach zasilających dwa z trzech modułów pędnych.

Wymieniony wyżej system kontroli wysokości obraca rakietę podczas działania napędu, po separacji SRB (boostery na paliwo stałe) oraz zapewnia 3-osiową orientację ładunku (zazwyczaj satelitów) po separacji nieaktywnego EPS.

Wszystkie systemy w VEB są zdublowane. Jest to konieczny zabieg zapewniający niezawodność Ariane-5.

Dodatkową główną funkcją VEB jest dostarczanie informacji do stacji naziemnych dotyczących diagnostyki systemów i całej rakiety podczas misji.

Źródło: http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/Launch_vehicles/Vehicle_equipment_bay


#kosmos #rakiety #veb #ariane5
  • 1