Aktywne Wpisy
Kto będzie zadawać ciężkie pytania rządowi w RMF jak Mazurek poleci? Naprawdę wolicie żeby te pytania nie zostały zadane?
Jeżeli ktoś się zastanawia dlaczego na Roberta Mazurka został wydany "wyrok na mirko" to wystarczy posłuchać jego wywiadów.
Jest to najbardziej (przynajmniej wg mnie) prawicowy dziennikarz w RMF. W RMF są 3 panele rozmów: poranna, południowa, wieczorna. Jeżeli ktoś zarzuca "pisostwo" Mazurkowi, to dlaczego nikt nie zarzuca peostwa tym dwóm pozostałym? No wlasnie,
Jeżeli ktoś się zastanawia dlaczego na Roberta Mazurka został wydany "wyrok na mirko" to wystarczy posłuchać jego wywiadów.
Jest to najbardziej (przynajmniej wg mnie) prawicowy dziennikarz w RMF. W RMF są 3 panele rozmów: poranna, południowa, wieczorna. Jeżeli ktoś zarzuca "pisostwo" Mazurkowi, to dlaczego nikt nie zarzuca peostwa tym dwóm pozostałym? No wlasnie,
RobieZdrowaZupke +81
Bekę mam z ludzi, którzy wierzą w istnienie Ślązaków. Tak, na pewno istnieją osoby, co większość życia spędzają pod ziemią na łupaniu węgla, jedzą gumiklyjzy, zakupy wkładają do nylonbojtla, twierdza, że rok ma 14 miesięcy i mówią w jakimś śmiesznym języku, który wygląda jakby Wanda jednak Niemca chciała. Już prędzej w reptilian jestem skłonny wierzyć niż w Ślązaków.
Idiom "Zamienić topory i tarcze na nefryt i jedwabie" (“化干戈為玉帛”) to metaforyczne wyrażenie, które oznacza przejście ze stanu wojennego na pokój lub z wrogości na przyjaźń. Używa się go również w ogólnych sugestiach, aby zamienić coś złego na coś dobrego.
Idiom wywodzi się z opowieści zapisanej w "Yuan Dao Xun" (“原道訓”) - pierwszym rozdziale książki Huai Nan Zi1(“化干戈為玉帛”).
Według opowieści, około 4000 lat temu żył Gun, który był wodzem plemienia Xia, jednego z kilku plemion dotkniętych przez katastrofalne powódzie w tym okresie. Gun był ojcem Wielkiego Yu2.
Aby uratować siebie i swoich ludzi, Gun postawił 2,5 metrowy mur wokół miasta, a także wykopał fosę wokół murów miejskich. Wielu plemieńców sprzeciwiło się metodom obranym przez Guna i przestali w niego wierzyć.
Gdy inne plemiona spostrzegły, że Gun traci przychylność ludu, groźnie przyglądali się Xia, widząc to jako okazję do ataku.
Później, Yu zastąpił ojca i został wodzem plemienia Xia. Nauczywszy się na jego błędach, wyburzył mur miejski, zasypał fosę, ponownie rozdzielił wlasności pomiędzy ludźmi, zniszczył broń i nauczył ludzi etyki.
Yu ze swoim prawym charakterem zjednoczył społeczności różnych plemion i utworzył środowisko współpracy, aby rozwiązać problem powodzi.
Wielki Yu bardzo ciężko pracował, by opanować powtarzające się powodzie. Przez 13 lat realizował plan budowy kanałów, aby odprowadzić wodę z głównych rzek do morza.
Legenda mówi, że w ciągu tych lat, Yu trzykrotnie przechodził obok swojego domu, nawet do niego nie zaglądając, co było świadectwem wytrwałości w jego pracy i troski o dobro ludzi.
Ostatecznie, Wielki Yu opanował powodzie, a jego bezinteresowny charakter, podbił serca ludu. Dzięki temu plemię Xia było stabilne, silne i bogate.
Widząc pokój i szczęście, które zaprowadził w plemieniu Xia, inne plemiona także chciały mieć Yu za swojego wodza. Dziesiątki tysięcy ludzi przychodziło do niego z nefrytem i jedwabiem, aby okazać szacunek i przyjaźń plemieniu Xia.
Powyższa opowieść jest źródłem idiomu "zamienić topory i tarcze na nefryt i jedwabie" (huà gān gē wéi yù bó). Podobnym wyrażeniem na Zachodzie jest "przekuć miecze na lemiesze".
Przypis:
1. Książka "Huai Nan Zi" skompilowana w 139 p.n.e. podczas Zachodniej Dynastii Han, jest klasycznym tekstem zawierającym daoistyczne, konfucjańskie i legalistyczne filozofie. W 21 rozdziałach obejmuje tematykę mitologii, historii, astronomii, geografii, filozofii, nauki, metafizyki, przyrody i polityki. Pierwszy rozdział "Yuan Dao Xun" traktuje o kontemplacji Tao.
2. Wielki Yu był potomkiem Żółtego Cesarza i następcą Cesarza Shun (ok. 2205 p.n.e.). Yu był znany ze swoich umiejętności, życzliwości i zdobycia kontroli nad powodziami w tamtym czasie.
#chinskieidiomy #clearharmony #idiomy #chiny