Wpis z mikrobloga

#ksiegowosc #wfirma

Cześć, prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą od połowy stycznia. Wszystko na początku wydawało się proste, jednak chcę się upewnić czy czegoś spektakularnie nie pieprzę.

Firma ta zajmuje się markietingiem internetowym oraz ecommercem. Jako że jest to początek działalności to wystawiam 1 - 2 faktury miesięcznie ( mam jeden kontrakt).

Kosztów nie chcę zbytnio sobie robić ponieważ chcę wziąć w przyszłości kredyt na mieszkanie. Faktury wystawiam na łączną kwotę 5 - 6 tysięcy + vat.

Mam samochód o wartości 26 k którym dojeżdżam codziennie do pracy + używam samochodu do swoich celów. Robię łącznie miesięcznie ~1600 km co przy obecnych cenach paliwa wynosi jakieś 620 zł miesięcznie brutto.

Auto nie jest wpisane w działalność i nie wiem czy je wpisywać ze względu na kredyt.

Z tego co wiem jak wpiszę auto w działalność to amortyzuje mi się ono przez 2 lata, co daje 26000/24=1083 zł miesięcznie w kosztach. Nie wiem czy nie zrobię błędu wpisując auto w działalność bo kredyt chciałbym wziąć im szybciej się da.

Poza tym mam pytania o rozliczanie się.

Zus - w miarę ogarnięty, 2 składki płatne co miesiąc na podane mi konto.

Cedig - do ogarnięcia, muszę podać jeszcze numer konta i wfirme jako księgowość.

Us - nie dało się płacić kwartalnie ( zmiana w przepisach ) vatu, także muszę opłacać go co miesiąc. Dochodówkę wybrałem kwartalną.

Czy muszę coś ogarniać z jednolitym plikiem kontrolnym i ewidencją czasu pracy?

Czy czegoś nie pominąłem?

Wpisać to auto? Jak wyglądają kredyty przy ludziach który swój dochód opierają na dg?

Dziękuję za pomoc.
  • 4
@masterdizaster2002: Komu chcesz prowadzić ewidencję czasu pracy? Nie wspomniałeś o pracownikach.

Jednolity plik kontrolny Cię nie dotyczy w tym roku, sprawdź sobie limity których przekroczenie spowodowało obowiązek wprowadzenia JPK.

Samochód osobowy możesz amortyzować przez 60 miesięcy lub ew. stawką indywidualną przez 30 miesięcy (pod warunkiem, że auto było wcześniej czynnie wykorzystywane przez ponad pół roku). Po wprowadzeniu samochodu do EŚT i przyjęciu do użytkowania możesz rozpocząć amortyzację oraz rozliczanie kosztów paliwa,
@chomikagresor: Dzięki!

Wiesz może jak to jest z podatkiem vat i stratą?

Tzn w styczniu kupiłem coś za 100 zł + 23 zł vatu. W tym miesiącu nie wystawiałem faktury na nic, czyli miałem stratę 123 zł. Z tego co się dowiedziałem to vat7 wysyłam na wysokośc 0 zł ale co z tymi 23 złotymi które musiałem zapłacić ze swojej kieszeni? Da się je przenieść na miesiąc luty? Bo dochodowy się