Wpis z mikrobloga

Oto jeden z kilku niezwykłych gości, którzy zjawili się dzisiaj na lotnisku w Warszawie. To Boeing E3-Sentry, samolot wczesnego ostrzegania, który służy jako mobilne centrum radiolokacyjne. Zbudowany jest na bazie konstrukcji Boeinga 707, opracowanej 59 lat temu i będącej zasadniczo pierwszym pasażerskim samolotem odrzutowym, który odniósł sukces komercyjny i zapewnił Boeingowi dominującą pozycję na tym rynku na długie lata.

Nietypowa konstrukcja nabudowana na kadłubie to antena radaru pierwotnego, służącego do wykrywania obiektów w powietrzu i na wodzie. Radar pierwotny jest w stanie wykryć obiekty wyłącznie dzięki zjawisku odbicia fali radiowej emitowanej przez antenę - mówiąc w skrócie: wykryty może być każdy obiekt zdolny do interakcji z emitowaną wiązką promieniowania, skąd wynikają zastosowania wojskowe takiego radaru. Silne echo dają obiekty metalowe, ale echo pierwotne może być też obserwowane w wyniku rozproszenia wiązki również przez naturalnie występujące zjawiska, jak np. chmury. W lotnictwie cywilnym wykorzystywane są z tego powodu głównie radary wtórne, wymagające odpowiedzi ze strony wykrywanego obiektu. Urządzeniem odpowiedzialnym za przyjęcie zapytania od radaru (tzw. interrogacji) oraz wysłanie odpowiedzi jest transponder. Obiekt, który nie jest w niego wyposażony, nie zostanie wykryty przez radar wtórny. W lotnictwie prawidłowe wykorzystanie transpondera wymaga ustawienia na nim unikalnego kodu, poprzez który następuje korelacja echa z danymi zapisanymi w systemie dozorowania. Można dzięki temu powiązać otrzymane echo z planem lotu zapisanym w systemie i dzięki ttemu jednoznacznie zidentyfikować obiekt, a także w przypadku bardziej zaawansowanych transponderów (pracujących w tzw. modach C lub S) uzyskać informację np. o wysokości, na jakiej znajduje się dany obiekt. Ten sposób komunikacji wykorzystywany jest w dozorowaniu radarowym przez cywilne służby ruchu lotniczego, a także np. przez system TCAS, ostrzegający załogę przed potencjalną kolizją z innym statkiem powietrznym.

A dlaczego radar pierwotny zainstalowany na pokładzie samolotu jest lepszy, niż umieszczony na ziemi? Ano dlatego, że dzięki temu można znacząco zwiększyć zasięg wykrywania obiektów. W przypadku radarów naziemnych jest on ograniczony przez obiekty znajdujące się w pobliżu radaru, ukształtowanie terenu oraz przez kulistość Ziemi. Powoduje to znaczne utrudnienia w lokalizacji obiektów znajdujących się na niskich wysokościach.

#lotnictwo #aircraftboners #aerostylefoto #ciekawostki #samoloty
majkl85 - Oto jeden z kilku niezwykłych gości, którzy zjawili się dzisiaj na lotnisku...

źródło: comment_5J6sM3NUuo3C6lJUlHJ3ZuoKCTevGvok.jpg

Pobierz
  • 10
@majkl85: Dodam jako ciekawostkę że kody transpondery ustawia się według tego co poda nam wieża ale można też ustawić kody specjalne w wyjątkowych sytuacjach i tak:
7700 Kod awarii
7600 Awaria radiostacji
7500 zostaliśmy uprowadzeni

2000 Lecę na instrumentach nie mam przyznanego kodu
7000 Lecę na "oko" nie mam przyznanego kodu.