Mirki, od kilku dni posiadam multimetr Uni-T33A i mam praktycznie zerową wiedze odnośnie jego obsługi i zastosowania. Potrzebuję sprawdzić co się dzieje z samochodem ojca. Samochód jeżdżony codziennie ale w krótkich trasach (5-7 km) Co chwila pada akumulator i ojciec podłącza pod prostownik. Pogooglowałem dziś trochę i ustawiłem pokrętło na prąd stały i pokazało 12,85 (na wyłączonym silniku bez zapłonu) I nie wiem co jest źle, czy akumulator, czy może coś kradnie prąd, nie znam się. Weźcie coś poradźcie. Jak zbadać żeby było wiarygodnie? #elektronika #naprawasamochodow #mechanikasamochodowa
@zarejestrowalemsie: na odpalonym powinien mieć ponad 13V, sprawdź, zgaś, sprawdź. Na odpalonym jeśli wynik masz nieco wyższy to przegazuj trochę. Alternator pewnie zmarł
@zarejestrowalemsie: Napięcie ładowania, pobór prądu (kiedy wszystko powyłączane) oraz oczywiście taka ogólna kondycja akumulatora. Wystarczy, że naładujesz go do 100%, a potem zakręcisz ze dwa razy i wtedy zobacz jakie jest napięcie. Nie powinno spaść bardzo dużo, a na pewno nie poniżej 12V (na postoju).
@zarejestrowalemsie: i sprawdź pobór na postoju. Przestaw na ampery i podłącz się szeregowo, tj. odepnij klemę i miernik podłącz między nią a bolcem akumulatora.
@zarejestrowalemsie: na wyłączonym silniku i wyciągniętym kluczyku ze stacyjki (plus zamknięte drzwi koniecznie żeby oświetlenie wnętrza nie fałszowało wyniku) odłączasz plusową klemę od akumulatora, miernik przełączasz w tryb amperomierza (zazwyczaj 'czerwony kabelek' wymaga przepięcia do innego gniazda, nie wiem jak w tym konkretnym mierniku) i jedną nóżkę miernika przykładasz do plusa akumulatora a drugą do tej odłączonej klemy. Wtedy zobaczysz ile prądu pobiera auto na postoju, to może być przyczyną rozładowywania
@sharkletx: @goferek: panowie, warto by jeszcze zaznaczyć żeby auto było wyłączone przez przynajmniej 10 minut (komputer i wszystko przechodzi w stan uśpienia), bo tuż po zgaszeniu może jeszcze nie spać ;P
@SmieszekZawadiaka: @Jemigrant: @Tezluar: @goferek: @sharkletx: @Jemigrant: Dziękuję za odpowiedzi. Wrzucam zdjęcie tego multimetru który posiadam. Jakbyście byli tacy mili i powiedzieli mi jak podłączyć te klableki żeby sie podpiąć szeregowo i przełączyć się w tryb amperomierza i jakie wyniki powininny być prawidłowe dla tych 3 badanych opcji?
Czyli tak: Krok pierwszy:Napięcie na postoju (wyłączone wszystko łącznie z oświetleniem) Krok drugi: Podłączyć się szeregowo, odpiąć klemę plusa
@zarejestrowalemsie: przy mierzeniu amperów czerwony do lewego skrajnego gniazda, czarny do prawego skrajnego, pokrętło ustawiasz na przedostatnią pozycję kręcąc w prawo (A), jeśli pobór będzie miał wartości po przecinku (np. 0.xxx) to możesz sobie przełączyć o jeden w lewo na miliampery, bedziesz mial wtedy dokladniejszy odczyt, przy mierzeniu napięcia czerwony do środkowego, a czarny bez zmian do prawego skrajnego, pokrętło na przedostatnią pozycję po lewej (V --) i wtedy normalnie przykładasz
@zarejestrowalemsie: Krok 2, ustawiasz tryb pomiaru natężenia prądu. Odłączasz klemę i jedna sonda do aku, druga do klemy. Pomiar wykonaj po kilkunastu minutach od wyłączenia i przy zamkniętym samochodzie, ponieważ wciąż coś może działać w tle typu klapki nawiewów, jakaś lampka, sterownik, komputer, czujnik, itp.
@zarejestrowalemsie: Krok 3b. Jakbyś dostał małą wartość prądu < 0.4 A, możesz przełączyć miernik na pomiar małego natężenia prądu. Pobór prądu zależy od samochodu i wyposażenia, ale powinien być mniejszy niż 100 mA (0.1 A).
@zarejestrowalemsie: nie widzę na tym zdjęciu za dobrze klem, ale powinieneś bez problemu jedną wypiąć, najlepiej ujemną. Tak w ogóle przeczyść je trochę papierem ściernym.
@zarejestrowalemsie: Na zgaszonym silniku włącz światła mijania i obserwuj napięcie akumulatora. Jak szybko spadnie poniżej 12V, to padaka. Szybko to znaczy do kilku minut w zależności od pojemności.
@zarejestrowalemsie: ile trzymałeś? Jak z 5 minut i tak spadało, to akumulator jest w porządku. Może coś pobierać duży prąd podczas jazdy lub na samym zapłonie. Sprawdź jeszcze napięcie ładowania przy włączonych wszystkich odbiornikach i dmuchawie na max na uruchomionym silniku.
#elektronika #naprawasamochodow #mechanikasamochodowa
Dziękuję za odpowiedzi. Wrzucam zdjęcie tego multimetru który posiadam.
Jakbyście byli tacy mili i powiedzieli mi jak podłączyć te klableki żeby sie podpiąć szeregowo i przełączyć się w tryb amperomierza i jakie wyniki powininny być prawidłowe dla tych 3 badanych opcji?
Czyli tak:
Krok pierwszy:Napięcie na postoju (wyłączone wszystko łącznie z oświetleniem)
Krok drugi: Podłączyć się szeregowo, odpiąć klemę plusa
Pobór prądu zależy od samochodu i wyposażenia, ale powinien być mniejszy niż 100 mA (0.1 A).
Sprawdź jeszcze napięcie ładowania przy włączonych wszystkich odbiornikach i dmuchawie na max na uruchomionym silniku.