@Adriian321: A to na pierwszym planie na zdjęciu nie nazywa się lokomotywa? A dlaczego pociąg PKP miałby być tak bardzo cięższy od pociągu metra? I mówię przecież, że metro nie piszczy ;p
@musialmi: Pociagi metra z reguły mają hamowanie elektrodynamiczne, tj. w celu obniżenia hałasu, zwiększenia trwałości wkładek hamulcowych i polepszenia energooszczędności (przy hamowaniu oddaje się prąd do sieci) najpierw wykorzystują właśnie ten typ hamowania. Zobacz na załączonym filmie - skład najpierw hamuje silnikami (słychać stosunkowo cichą pracę aparatury elektrycznej przy hamowaniu) a następnie, na samym końcu, kiedy efektywność takiego hamowania spada, aplikuje hamulce pneumatyczne (zaczynają piszczeć wstawki)
@musialmi: Nowoczesne wagony produkcji FPS HCP (chyba tylko takie znajdziemy w Polsce) mają wózki z hamulcem tarczowym i czasem dodatkowo szynowym magnetycznym. Hamowanie jest cichsze. Natomiast EZT (czyli pociąg będący pojedynczym pojazdem, Google: ED160 i ED161) mają możliwość hamowania silnikami podobną do składów metra. W przypadku pociągów z wagonami taka możliwość zależy od typu lokomotywy, tj. jeżeli nowa lokomotywa ciągnie stare wagony to może hamować silnikami bez aktywowania hamulców w wagonach.
@musialmi: Hamowanie EIC CHROBRY z nowymi wagonami z hamulcem tarczowym. Nie są idealnie ciche i sporo zależy od maszynisty i sposobu hamowania, ale z całą pewnością mają wyższą kulturę pracy niż stare wagony.
@bartiprog: Czy wiesz może, dlaczego pociąg piszczy, gdy już stoi na peronie? Jadę właśnie takim podobnym do EIC Chrobry i słyszę delikatny pisk, gdy pociąg stoi już na stacji.
@MajkelRecenzent: Przetwornice statyczne w wagonach - do wagonów jest doprowadzane napięcie 3000V i aparatura w każdym z nich przerabia to sobie na niższe napięcia potrzebne do oświetlenia itp. W niektórych te przetwornice są głośniejsze, w innych cichsze.
#pociagiboners #transport
To chyba zależy od masy i im cięższy, tym bardziej piszczy.
A w przypadku metra, to zamknięte pomieszczenie (tunel i stacja) wzmacnia ten efekt.