Wpis z mikrobloga

Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 zapraszam do obserwowania po więcej materiałów
Rozdział 2 ,,Sylwetki Zespołów, Historia i Współczesność” Wpis 1/2

Witam was moje wyścigowe mirki i mirabelki. Powitaliśmy Marzec, Dawid Kubacki wywrócił w Seefeld system do góry nogami, Przedsezonowe Testy F1 za nami, i jedynie co nam pozostało to wyczekiwanie na inaugurujące sezon GP Australii. W tym oczekiwaniu zapraszam was do drugiego rozdziału podręcznika, gdzie zapoznamy się z Sylwetkami zespołów, ich historią, podziałami i powiązaniami, oraz gdzie opisze poszczególne zespoły w sezonie 2019.

Dodam że to jest chyba najtrudniejszy rozdział dla mnie, z powodu ilości wiedzy do przekazania, i przedstawienia tego, co w danej fabryce gra i hula. Dlatego nie oczekujcie dokładnych szczegółowych opisów , szczególnie w aspekcie mechaniki. Przyznam się – słabo ogarniam kwestie mechaniczne, ale mam nadzieje że wszystko inne będzie w najlepszej jakości przekazu.

Zapraszam do Lektury ( ͡° ͜ʖ ͡°).

Zespoły w przeszłości

Jeżeli przejrzymy historię F1, to początki, jak patrzymy pod kątem zespołów, to jedna wielka wolna amerykanka. Zespoły fabryczne , zespoły prywatne, bogate osoby który sobie wykupywały bolid na jeden lub wiele wyścigów, Osoby które same tworzyły zespół i kupowały bolid ze starszych lat lub od kogoś innego .

Dla przykładu - John Love, obywatel Rodezji który mieszkał na stałe w Afryce i przez 10 lat, jak odbywało się GP Republiki Południowej Afryki to przyjeżdżał, kupował sobie bolid ( albo wygarniał stary bolid z garażu) , rejestrował się pod jakiś zespół lub zakładał swój zespół na jeden wyścig , i sobie w tym wyścigu jeździł. Dla ciekawostki dodam że w GP RPA 1967 roku zajął 2 miejsce.

Zespoły w tych czasach mogły wystartować w wyścigu 3,4,5 bolidami, tak naprawdę jak się komu podobało to tyle bolidów na wyścig wystawiał. Ale nadeszły nieuchronne zmiany przepisów, Zespoły mogły wystawiać już tylko 2 bolidy. Bolidy te, mogły tylko należeć do zespołów, które się w F1 ścigają, żeby uniknąć sytuacji gdzie jakiś miliarder chce wystartować w jakimś wyścigu i kupi sobie bolid i wystartuje pod własnym szyldem. . . bo tak mu się zachce.

I można o historii pisać i pisać, ale poruszę jeszcze jeden aspekt – kierowcy. Jaki mieli związek kierowcy w obrębie zespołu
w którym pracowali ? Otóż kierowcy mogli się np. wymieniać tym samym bolidem w trakcie wyścigu. Liderowi wyścigu psuje się bolid? Parkuje swój w boksie, ściągają do boksu innego kierowcę z tego samego zespołu i ten oto lider wyścigu wsiada do bolidu kolegi z zespołu i jedzie dalej, czasem się zdarzało że do tego wygrywał. Wtedy punkty za zwycięstwo dzielono na dwóch kierowców.
Fabryki w przeszłości

Garaże zespołów, nieważne czy prywatnych czy fabrycznych, były za początków Formuły 1 takie same. Jak wyglądały? Prawie jak przeciętny garaż u mechanika w Polsce. Garaż, narzędzia i smary na każdym rogu i kadra kilku inżynierów. Czasem tą kadrę inżynierów tworzyli sami kierowcy. Najwybitniejszą osobą która była jednocześnie inżynierem i kierowcą był Bruce Mclaren, przyszły założyciel zespołu Mclaren. Na Netflixie w 2017 roku wyprodukowano o nim dokument, ktoś kto będzie chciał go obejrzeć, serdecznie zapraszam, bardzo dobre kino dokumentalne.

Wracając do tematu. Garaż wyglądał podobnie, praca w sumie taka sama jak dzisiaj, spawamy, mierzymy, tniemy i naprawiamy, typowa ręczna produkcja bolidów czy samochodów- to wyglądało tak samo. Były jednak poważne różnice w pewnych aspektach. Największe w stosowanej technologii, a dokładniej materiałów, czy eksperymentalnych rozwiązań. Przemysł F1 eksperymentował z różnymi materiałami niespotykanymi w samochodach na publicznych drogach, tylko po to by wybudować jak najlżejszą i jak najodporniejszą część. Wspomniany zespół Mclarena brał na przykład inspirację z przemysłu lotniczego, dokładniej odrzutowcowego, materiały do tworzenia samolotów – przerobić i wsadzić do bolidu, lekkość i wytrzymałość gwarantowana.

Lecz wiadomo , sport się zmienia a motoryzacja ewoluuje . Liczba bolidów została uregulowana, ograniczono samowolkę poprzez wprowadzenie regulaminu technicznego. Zespoły teraz mają znacznie mniejsze pole do popisu jak kiedyś, bo teraz muszą się poruszać w zarysach przepisów. Teraz na tym na czym się skupiają mózgi inżynierskie, to przeważnie szczegóły, bo wizualnie na pierwszy rzut oka każdy bolid wygląda kształtem identycznie, albo bardzo podobnie. Lecz to szczegółowe doprecyzowanie każdego dostępnego elementu procentuje sukcesami w współczesnej formule 1 do której w następnych rozdziałach przejdziemy

Współczesne Zespoły , podział

Największe zespoły jak np. Mercedes i Ferrari zatrudniają około tysiąc ludzi. Najmniejsze zatrudnienie jest w zespole Haas, około 250 osób. Zatrudnienie w F1 jeśli chodzi o ilość osób można przeczytać w tym artykule https://sportowefakty.wp.pl/formula-1/796675/formula-1-nie-jest-gotowa-na-limit-wydatkow-zespoly-zatrudniaja-na-potege

Trzeba też dodać że zespoły fabryczne, jeżeli jest taka potrzeba, to mogą korzystać z zaplecza technicznego, technologii i personelu który pracuje przy produkcji/projektowaniu samochodów osobowych czy innych samochodów sportowych

Zanim rozpoczniemy swoją podróż wśród poznaniem, czym się charakteryzuje zespół F1 obecnie, zapoznajmy się z Trzema podstawowymi podziałami. Wśród nich umieszczę obecne zespoły, które do danego podziału należą.

Podział na Fabryczne/ Prywatne

Fabryczne – Mercedes , Ferrari, Renault
Prywatne- Williams , Racing Point , Mclaren, Haas
Koncern – Red Bull

Alfy Romeo nie dawałem , bo niby fabryczny, ale zespół całkowicie nowy ,powstał z zespołu prywatnego, no i z drugiej strony zespół w roku 2019 zmienił tylko i wyłącznie nazwę. Fabryka taka sama , pracownicy tacy sami więc nie dawałem bo to nie jest takie oczywiste

Fabryczny zespół - to taki zespół który zatrudnia zdecydowanie więcej pracowników, przeważnie ma więcej pieniędzy i zaopatruje się w własny silnik i podzespoły. W pewnych sytuacjach może czerpać z nowości technologicznych odkrytych na przestrzeni własnej technologii produkcji samochodów osobowych. Ferrari i Mercedes dominują obecną stawkę F1 wraz z RedBullem należą od wielu lat do ,,Wielkiej Trójki” najsilniejszych zespołów. Renault realizuje kilkuletni plan dzięki któremu mają za kilka lat rywalizować o mistrzostwa w F1

Koncern- Czyli Red Bull - Zespół właściwie quasi fabryczny, ale wyróżniam go z tego względu gdyż opiera się na sponsoringu napoju energetycznego, a nie na Marce produkującej samochody, również zatrudnia sporo osób. Co do Redbulla w finansach stara się wychodzić na 0 – czyli poświęca na F1 tyle pieniędzy ile na niej zarabia , ale to nie są małe pieniądze.

Prywatny zespół – zespoły mniejsze kadrowo, ze znacznie mniejszymi finansami , z powodów majątkowych muszą się zaopatrywać w silniki lub skrzyni biegów od zespołów fabrycznych od innych zespołów fabrycznych, oto zestawienie zaopatrywania.
(Racing Point i Williams – Mercedes. Mclaren- Renault. Haas- Ferrari)
Mała uwaga, Williams wyjątkowo produkuje własną skrzynie biegów, nie wiem po co, wg mnie się to się nie opłaca.

Zespół Satelicki – Zespół Główny

Satelita- nie chodzi tu o dosłowne znaczenie, te astronomiczne ( ͡° ͜ʖ ͡°) . Satelitą uznawało się twór jakiegoś większego podmiotu, nad którym większy podmiot sprawuje kontrole, w zamian za dowolne wewnętrzne działanie danego podmiotu.
W historii na takiej zasadzie działały narody ZSRR , W piłce nożnej są to kluby juniorskie np. Real Madryt – Real Madryt Castilla.

A jak jest w F1 ? W F1 zespół satelicki jest związany współpracą z większym zespołem , w zamian za obu stronne korzyści , nazywane są potocznie zespoły satelickie – Zespołami B
Może to działać np. na zasadzie udostępniania technologii w zamian za możliwość posadzenia juniora ze swojej szkółki juniorów w zespole B ( na tej zasadzie działa współpraca Ferrari – Alfa Romeo)

Zespoły Główne – Zespoły Satelickie ( Główny jest pogrubiony)

Ferrari- Alfa Romeo

RedBull – Toro Rosso

Jak wspomniałem Współpraca Ferrari – Alfa bazuje na korzyściach, a współpraca Red Bulla i Toro Rosso jest bardzo prosta – Toro Rosso to po prostu drugi , słabszy zespół RedBulla, na przestrzeni sezonu 2018 zespół Toro Rosso mocno się poświęcił, kosztem wyników. Został królikiem doświadczalnym poprzez badania, jak się sprawuje silnik Hondy w F1. Badania dały pozytywne rezultaty , i Red Bull też będzie używało silników Hondy, od sezonu 2019. W zamian bolid zespołu Toro Rosso na sezon 2019 będzie się opierał na aerodynamice bolidu RedBulla z sezonu 2018

Toro Rosso szkoli młodych kierowców ze słynnej szkółki Red Bulla , którzy mają w przyszłości zasilić główny zespół Red Bulla. Przynajmniej oficjalnie, w praktyce…Program juniorski który chwalą jest…bardzo wadliwy delikatnie mówiąc, i tak naprawdę to jest temat na osobny artykuł, jak ta szkółka RedBulla jest najlepsza i wspaniała. Tak, to była ironia ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Anegdotka – Zespół Toro Rosso odniósł zwycięstwo w wyścigu F1 wcześniej niż Red Bull. GP Włoch 2008

Wielka Trójka – Formuła 1.5

Mercedes, Ferrari, i RedBull są uznawane za zespoły tzw. Wielkiej trójki. Wielka trójka zdecydowanie dominuje w wyścigach F1 zostawiając pozostałe zespoły daleko z tyłu. Jak jakiś bolid z Wielkiej trójki na początku wyścigu spada na ostatnie miejsce, np. z powodu wypadku, albo kolejnego obrotu Sebastiana Vettela, taki bolid bez problemu przebija się przez wszystkie bolidy, które należą do Formuły 1.5 i zajmuje w najgorszym wypadku 6 miejsce .
Przepaść w tabeli Wielkiej Trójki i Formuły 1.5 na przestrzeni ostatnich kilku lat była ogromna co reprezentują Tabele Klasyfikacji Kierowców i Konstruktorów. Dlatego się mówi że podczas wyścigu F1 oglądamy tak naprawdę dwa wyścigi.

Koniec

Tutaj jestem zmuszony skończyć tą część materiału, z powodu długości tego rozdziału. W następnej części opiszę poszczególne zespoły F1 które wystartują w sezonie 2019.

Zapraszam do materiału mirka @patyk15 który piszę o tym jak oglądać formułę 1 , bardzo dobre dla początkujących mirków w świecie F1. https://www.wykop.pl/wpis/39318459/patykiemwfelge-f1-jak-czerpac-radosc-z-ogladania-f/
Nie , nie prosił mnie o reklamę, sam od siebie wspominam, bo to naprawdę dobry wpis.

Zapraszam do obserwowania tagu #abcf1 po więcej, podobał się materiał? Mirkowy Plusik mile widziany ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Tagi dla zasięgów

#f1 #motoryzacja #sport #merytorycznywpis #wiedza #formula1 #kubica #f1pro
  • 8
@BardzoWaznyUzytkownik: Wystarczy że zobaczysz na tabelę klasyfikacji generalnych albo obejrzysz wyścig...Toczą się dwa wyścigi , Wielka trójka walczy o 6 miejsc. Pozostałe bolidy nie mają szans doścignąć ich w normalnych warunkach.
3 zespół z wielkiej trójki jest nieosiągalny dla 4 zespołu w klasyfikacji.
Po prostu ta trójka jest za szybka i ściga się tylko między sobą, innym zespołom czyli Formule 1.5 zostaje ściganie się między sobą.