Wpis z mikrobloga

Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 tag do obserwowania/czarnolistowania , serdecznie zapraszam.
Rozdział 5 ,, Biografia Kierowców Mercedesa – Lewis Hamilton i Valtteri Bottas ”

Kłaniam się Mireczkom i Mirabelkom :) . W tym rozdziale Podręcznika Niedzielnego Widza przedstawię wam sylwetkę i biografię sportową kierowców Mercedesa. Chciałbym wam przedstawić biografię Lewisa Hamiltona 5-krotnego mistrza świata i rekordzistę pod względem ilości zdobytych PP, oraz Valtterego Bottasa czyli zwycięzcy GP Australii 2019, oraz lidera klasyfikacji mistrzostw świata po dwóch wyścigach 2019 roku.

Uwaga – Serie GP2 , GP3 będę nazywał Formułą 2 i Formułą 3 itd. Dla ułatwienia żeby przeciętny Mirek mógł łatwiej zrozumieć i przyswoić wiedzę, nie musząc się martwić o zmianę nazw.

Statystyki aktualne na dzień – 5 kwietnia 2019 roku. Czyli po 2 wyścigach sezonu 2019.
Zapraszam do Lektury :)

Lewis Hamilton

Statystyki

Urodzony 7 stycznia 1985 , reprezentant Wielkiej Brytanii
Europejski Mistrz Kartingu w 2000 r.
Mistrz brytyjskiej Formuły Renault 2.0 w 2003 r.
Mistrz europejskiej Formuły 3 w 2005 r.
Mistrz GP2 ( Formuły 2) w 2006 r.

W Formule 1 :

Mistrz świata F1 w sezonie 2008, 2014 , 2015 , 2017 i 2018 . Tegoroczny obrońca tytułu mistrzowskiego.
Wicemistrz świata F1 w sezonie 2007 i 2016
74 zwycięstwa
136 podiów
84 Pole Positions
3061 zdobytych punktów

Przed F1

Jeden z najbardziej utalentowanych kierowców w historii F1. Jedyny kierowca w stawce F1 która wygrywała wyścig w każdym sezonie w jakim startował. Rekordzista pod względem uzyskanych Pole Positions w całej historii F1.
Przygoda Lewisa ze sportami motorowymi zaczęła się od samochodu zdalnie sterowanego, którym 6-latek wywalczył drugie miejsce w mistrzostwach British Radio Car Association. Niedługo później ojciec kupił mu prawdziwego gokarta i obiecał, że będzie pomagał mu w karierze. Anthony Hamilton, ojciec Lewisa, bardzo ciężko pracował, przez pewien okres nawet w trzech firmach, przy okazji znajdując czas by pomóc synowi.

Po zwycięstwach w kilku mistrzostwach kartingowych w latach 1995-2000 , w wieku 12 lat został przyjęty do programu rozwojowego młodych kierowców McLarena. Przed tym wydarzeniem miał pewne problemy – budżet, nie był wysoki , cytując Hamiltona ,, Kiedy Rosberg w wieku 8 lat spał w Monaco na jachcie swojego ojca, ja w wieku 8 lat spałem na kanapie taty. Ojcu Lewisa kończyły się pieniądze na karierę syna, ale dzięki jego ogromnemu talentowi został zauważony przez McLarena i zapewnił finansowanie swojej j dalszej kariery .

W Brytyjskiej Formule Renault zadebiutował w 2002 roku w zespole Manora. McLaren poprosił zespół Manor Motorsport o przetestowanie Hamiltona. Na początku nie poszło mu najlepiej. Lewis nigdy nie siedział za kierownicą normalnego samochodu, a co dopiero bolidu. Podczas pierwszego dnia testów na torze w Mallory Park rozbił się już po 3 okrążeniach. Nie przeszkodziło mu to jednak w kontynuowaniu tam startów i odnoszenia sukcesów. W sezonie 2002 , wygrywając 3 wyścigi zajął 3 miejsce w klasyfikacji generalnej. W następnym sezonie dla tej samej ekipy zdobył Mistrzostwo , 10 razy zwyciężając na 15 przejechanych wyścigów.

W 2004 roku przeniósł się do Europejskiej Formuły 3. Zajął 5 miejsce w klasyfikacji generalnej z jednym zwycięstwem na koncie . W 2005 roku w zespole ASM zdobył mistrzostwo, wygrywając 15 wyścigów na 20 możliwych.

W 2006 Brytyjczyk wystartował w Formule 2 w zespole ART, tym samym w którym rok wcześniej mistrzostwo zdobył Nico Rosberg. Lewis wygrał Formułę 2 z 5 zwycięstwami na koncie, wygrywając rywalizację z Nelsonem Piquet Jr.

Formuła 1

Mclaren 2007-2012

Zadebiutował w sezonie 2007 w Mclarenie. W swoim debiucie w F1, podczas Grand Prix Australii zajął 3. miejsce. Został pierwszym kierowcą od 1996 roku, który w swoim debiucie stanął na podium Grand Prix. W swoich następnych 3 startach nie schodził z podium, po 4 wyścigach został najmłodszym w historii liderem mistrzostw świata. W swoim szóstym wyścigu w F1 Podczas GP Kanady odniósł swoje 1 zwycięstwo. W wyniku pecha i błędów popełnionych na torze w ostatnich dwóch wyścigach ostatecznie zajął 2. miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw świata , mimo iż miał ogromne szanse zostać mistrzem świata w debiutanckim sezonie. Zdobył 6 Pole Positions i 4 zwycięstwa.

W sezonie 2008 los obrócił się na korzyść Brytyjczyka. W ostatnim wyścigu sezonu 2008 Lewis Hamilton zajął 5. miejsce w Grand Prix Brazylii 2008, co dało mu zwycięstwo w klasyfikacji generalnej oraz tytuł Mistrza Świata Formuły 1 2008. Wszystko rozstrzygnęło się na ostatnich metrach, gdy Hamilton na ostatnim okrążeniu wyprzedził Timo Glocka i awansował z 6. miejsca na 5. pozycję, co dało mu 4 punkty, dzięki którym wygrał o 1 punkt w klasyfikacji generalnej przed Felipe Massą. Został tym samym najmłodszym mistrzem F1 w historii, rekord ten pobił jednak dwa lata później Sebastian Vettel.
Sezon 2009 rozpoczął fatalnie, w pierwszych dziewięciu wyścigach zdobył tylko 11 punktów. W sumie Mistrzostwa zakończył na piątym miejscu z 49 punktami.

W sezonie 2010 wyścigi kończył przeważnie w pierwszej szóstce. 9 razy stanął na podium, ale nie miał udanych wyników, czego najlepszym dowodem jest tylko 1 PP . Do ostatniego wyścigu zachował teoretyczną szansę na zdobycie tytułu. Ostatecznie sezon zakończył na czwartym miejscu z dorobkiem 240 punktów.

Rok 2011 upłynął pod znakiem dominacji Sebastiana Vettela, jednak w pierwszych wyścigach Lewis Hamilton prezentował konkurencyjne tempo. Do Grand Prix Korei Południowej ruszał z Pole Position, a były to jedyne kwalifikacje w tym sezonie, w których pierwsze pole startowe wywalczył reprezentant innego zespołu niż Red Bull Racing. Pod koniec sezonu wygrał wyścig o Grand Prix Abu Zabi. W końcowej klasyfikacji Mistrzostw Świata zajął piąte miejsce. Zgromadził 227 punktów, sześć razy stawał na podium, szesnaście razy zdobywał punkty. Przegrał rywalizację zespołową z Jensonem Buttonem, który został wicemistrzem świata.

W sezonie 2012 w klasyfikacji generalnej zajął 4. miejsce, zdobywając 190 punktów. Na podium stawał siedmiokrotnie, tyle samo razy ustawiał swój bolid na pierwszym polu startowym. Generalnie dobrze się spisał w tym sezonie regularnie będąc na wysokich pozycjach.

Mercedes 2013 do teraz

W 2013 sezonie Lewis Hamilton przeniósł się do zespołu Mercedesa. W pierwszym sezonie startów bardzo dobrze spisywał się w kwalifikacjach, które to zwyciężał pięciokrotnie, a dziewięciokrotnie zapewniał sobie start z pierwszej linii. Jednak wygrał tylko jeden wyścig - Grand Prix Węgier. Na podium stawał łącznie pięć razy. Dorobek 189 punktów dał mu 4. miejsce w końcowej klasyfikacji kierowców.

W sezonie 2014 nastała ogromna zmiana w regulaminie i w technologii. Nastąpiła nowa era bolidów, Bolidy z silnikiem V6 zastąpiły bolidy z silnikiem V8. Zapoczątkowało to trwającą do dzisiaj dominacje Mercedesa. Od tego okresu bardzo często bolidy mercedesa plasowały się na 3 pierwszych miejscach w kwalifikacjach lub wyścigu. Hamilton, jako kierowca tego zespołu stał się jednym z dwóch faworytów w walce o mistrzowski tytuł. W jedenastu wyścigach sezonu kierowcy Mercedesa dzielili między sobą toczyli samotną walkę o zwycięstwo. Jednak tylko w trzech przypadkach lepszy w tej walce okazywał się rywal Hamiltona - Nico Rosberg. Mogłoby się więc wydawać, że jedenaście tryumfów (w porównaniu z pięcioma wygranymi Rosberga) powinno zapewnić Brytyjczykowi tryumf w mistrzostwach ze znaczną przewagą punktową. Jednak w bolidzie Hamiltona częściej niż u Rosberga dochodziło do awarii. Mimo iż walka się toczyła do ostatniego GP ( Które było jedynym wyścigiem w historii , który był podwójnie punktowany) to ostatecznie Hamilton wygrał tytuł.

Sezony 2015 i 2016 kompletna dominacja Mercedesa, w 2015 roku Mistrzem świata został Hamilton. W 2016 roku pomimo 10 zwycięstw w sezonie to przegrał pasjonującą walkę o tytuł z Nico Rosbergem. Wygrana Rosberga była o tyle wielkim osiągnięciem że sam generalnie był słabszym kierowcą od Hamiltona. Lecz Rosberg poświęcał cały wolny czas w fabryce i na zwiększaniu swojej formy, zignorował przez ten sezon obowiązki rodzinne. Szacuje się że każdego dnia poświęcał 11 godzin Formule 1. Generalnie cały rok i każda minuta sezonu 2016 była przez Rosberga poświęcona na pokonaniu Hamiltona. Hamilton, imprezowym stylem życia i słabą formą na początku sezonu mocno pomógł Rosbergowi. Później gdy regularnie Hamilton wygrywał, Rosberg zajmował 2 miejsca. Dzięki temu, plus awarii silnika w GP Malezji to Niemiec został mistrzem świata, i w glorii swego sukcesu 3 dni później ogłosił zakończenie Kariery.

W 2017 po odejściu Nico Rosberga, Lewis Hamilton powinien mieć bezproblemową drogę do tytułu, jednakże do rywalizacji o mistrzowski tytuł włączył się zespół Scuderii Ferrari. Pomimo obiecującej 1 części sezonu stajnia z Maranello uległa niesamowitej jeździe Brytyjczyka w 2 części sezonu, w której wygrał 5 z 6 pierwszych wyścigów i po dwukrotnym odpadnięciu z wyścigu jego głównego rywala Sebastiana Vettela i zdecydowanie Lewis Hamilton zdobył po raz kolejny Mistrzostwo Świata.

W sezonie 2018 walka o tytuł toczyła się między Lewisem Hamiltonem i Sebastianem Vettelem . Hamilton wygrywał i robił swoje a Vettel mimo iż na początku sezonu rywalizował na równi z Brytyjczykiem, to wykonywał obroty, i kolejne obroty….i kolejne….i jeszcze raz, błąd za błędem , a w domowym GP Niemiec mimo iż miał pewne zwycięstwo wypadł z trasy z powodu ….zbyt szybkiego wjechania w zakręt, kolejny błąd, a Hamilton wygrał ten wyścig startując z 14 pola startowego.
W GP Meksyku Brytyjczyk zdobył swój już 5 tytuł Mistrza Świata.

W Sezonie 2019 Hamilton będzie chciał utrzymać swoją dominację, lecz jego kolega z zespołu Valtteri Bottas, zaczął sezon z mocnym akcentem wygrywając inauguracyjne GP. Młode Wilki Charles Leclerc z Ferrari i Max Verstappen z Red Bulla czyhają na zdobycie mistrzostwa świata. Sebastian Vettel...a nie , on się dalej kręci , ale jak opanuje swoje zachowania pod presją, to może zagrozić Hamiltonowi.

Kunszt Lewisa Hamiltona można było zobaczyć ostatnio , podczas GP Bahrajnu 2019 przy jego walce o pozycje z Sebastianem Vettelem. Hamilton wyprzedził Vettela po zewnętrznej opóźniając hamowanie ponad maksimum możliwości. Wiedział że może tak zrobić dzięki temu że ….Podczas wyścigu obserwował powiewanie Flagi zawieszonej nad torem, dzięki czemu wiedział w którym kierunku i z jaką siłą wieje wiatr.

Valtteri Bottas

Statystyki

urodzony 28 sierpnia 1989 w Villähde , reprezentant Finlandii
Mistrzostwo w Europejskim Pucharze Formuły Renault w 2008 r.
Północnoeuropejskim Pucharze Formuły Renault w 2008 r.
Mistrz GP3 (Formuły 3) w 2011 r.

W Formule 1:

4 Wygrane
32 Razy na Podium
6 Pole Positions
1007 zdobytych punktów punktów

Przed F1

Fin zaczął jeździć na gokartach w wieku 6 lat, a karierę rozpoczął w 2001 roku, od startów w kartingu. Osiągnął w nim wiele sukcesów, m.in. trzykrotne mistrzostwo swojego kraju w latach 2004-2006, oraz mistrzostwo świata kartingu w 2006 roku. W roku 2007, startował w Północnoeuropejskim Pucharze Formuły Renault. W pierwszym sezonie startów został sklasyfikowany na 3. miejscu wygrywając dwa wyścigi. Gdyby nie brak licencji to został by w roku 2007 mistrzem brytyjskiej Formuły Renault. Brak licencji sprawił że jego wyniki , w tym 3 zwycięstwa nie były liczone do klasyfikacji.

W sezonie 2008 kontynuował starty w Północno Europejskiej i Europejskiej serii. W obu okazał się najlepszy, przy czym tę pierwszą zdominował (wygrał dwanaście z szesnastu wyścigów), natomiast w drugiej stoczył zacięty pojedynek z obecnym kierowcą zespołu Renault, Danielem Ricciardo odnosząc pięć zwycięstw i wygrywając tytuł.

Wraz z rozkwitem swojego talentu otrzymał zainteresowanie i wsparcie od przyszłego dyrektora Williamsa, Toto Wolffa, dwukrotnego mistrza świata F1 Miki Hakkinena, będącego idolem Valtteriego oraz Didiera Cottona, wieloletniego menadżera starszego z Finów.

W 2009 roku awansował do Europejskiej Formuły 3, w której startował w barwach francuskiej ekipy ART Grand Prix. Debiutancki sezon zakończył na bardzo wysokim 3. miejscu. W przekroju całego sezonu rzadko jednak dorównywał bardziej doświadczonemu koledze z zespołu Julesowi Bianchiemu, a w wyniku wielu kolizji i błędów, nie zdołał wygrać ani jednego wyścigu oraz przegrał walkę o tytuł wicemistrzowski.

W sezonie 2010 został liderem francuskiego zespołu i stał się głównym faworytem do zdobycia tytułu europejskiego mistrza F3. Słabe silniki Mercedesa, w porównaniu z Volkswagenem, przekreśliły jednak marzenia Bottasa. W całym sezonie ośmiokrotnie stanął na podium, z czego tylko dwa razy na najwyższym stopniu. Ostateczne Fin ponownie został sklasyfikowany na 3 pozycji, z wyraźną jednak stratą do zdobywcy mistrzostwa. Dodatkowo trzeba wspomnieć że od sezonu 2010 Valtteri Bottas był kierowcą testowym zespołu Williams w F1.

Na rok 2011 Fin podpisał kontrakt z zespołem Lotus ART, na starty w serii GP3. GP3 to też Formuła 3 , ale od Europejskiej F3 różniła się tym że F3 ma swój region np. Europejska , Azjatycka itd. A GP3 była najważniejszą Formułą 3, serią towarzyszącą Formule 1. Początek sezonu nie był udany dla Bottasa i wszystko wskazywało na to, iż nie włączy się do walki o mistrzostwo. Od rundy w Niemczech protegowany Williamsa zanotował jednak znaczący progres, stając na podium w sześciu z ośmiu ostatnich wyścigów, w tym aż czterokrotnie na najwyższym stopniu. Dzięki tak świetnej serii wyszedł na prowadzenie w mistrzostwach, którego to już prowadzenia nie oddał.

Na sezon 2012 nie przystąpił do żadnej juniorskiej serii wyścigowej, aby móc całkowicie poświęcić się przygotowaniom do startów w Formule 1. Wziął udział w 15 piątkowych treningach weekendów grand prix, jeżdżąc bolidem Williamsa za Bruno Sennę. Zaimponował brytyjskiej ekipie tak bardzo, że został promowany do roli kierowcy wyścigowego na kolejny rok.

Formuła 1

Williams 2013-2016

Debiutancki sezon 2013 był trudną lekcją. Bottas zupełnie niekonkurencyjnym bolidem Williamsa zdobył pierwsze punkty dopiero w przedostatniej rundzie, mijając metę wyścigu o GP USA jako ósmy. Jednak mimo słabego samochodu zdołał się pokazać. Wygrał wewnątrz zespołowy pojedynek z bardziej doświadczonym Pastorem Maldonado i zachwycił sensacyjnym trzecim miejscem w mokrych kwalifikacjach do GP Kanady.

Na sezon 2014 zespół Williamsa miał zdecydowanie lepszy samochód, z powodu silnika Mercedesa który w erze V6 jest do tej pory dominujący. Bottas wykorzystał to znakomicie, zdobywając sześć podiów i wygrywając pojedynek o 4. miejsce w klasyfikacji generalnej z dwoma wielkimi mistrzami świata - Sebastianem Vettelem oraz Fernando Alonso. Uplasował się jednocześnie trzy pozycje przed nowym zespołowym partnerem, doświadczonym Felipe Massą.

Sezon 2015 był podobny, ale trochę słabszy. Stanął na podium już tylko dwa razy, zdobył 50 punktów mniej względem poprzedniego sezonu i zajął 5. pozycję w klasyfikacji generalnej . Jednocześnie zgromadził tylko 15 punktów więcej od Massy, chociaż należy wspomnieć że nie ścigał się w inauguracyjnym sezon GP Australii przez kontuzję pleców. Spekulowano, iż jest głównym kandydatem do zastąpienia Raikkonena w Ferrari na sezon 2016, lecz ostatecznie żaden z Finów nie zmienił zespołu.

W sezonie 2016 dostał jeszcze mniej konkurencyjny bolid i wywalczył tylko jedno podium, finiszując jako trzeci w GP Kanady. W klasyfikacji łącznej uplasował się już tylko na 8. Miejscu z 85 punktami na koncie.

Mercedes 2017 do teraz

Na sezon 2017 z powodu zakończenia Karierę przez ówczesnego Mistrza Świata Nico Rosberga awansował do zespołu Mercedesa . Jeżdżąc dla najlepszego zespołu, Bottas wygrał cztery sesje kwalifikacyjne i trzy wyścigi, ale też miał zadyszkę formy, i nie walczył o mistrzostwo. Zakończył rywalizację na 3. miejscu w klasyfikacji generalnej, gromadząc o 58 punktów mniej niż partner Lewis Hamilton, który odzyskał koronę.

Sezon 2018 był dużym rozczarowaniem. Choć Mercedes pozostał na czele stawki, Bottas nieoczekiwanie nie wygrał żadnego wyścigu i zajął tylko 5. pozycję w klasyfikacji generalnej przegrywając aż o 161 oczek wewnątrz zespołowy pojedynek z Hamiltonem, który znów został mistrzem. Trzeba wspomnieć że Bottas miał wielkiego pecha, gdyż miał możliwość wygrania w minimum 3 wyścigach, lecz przeszkadzał mu albo pech , albo ,,team order” Czyli polecenie zespołowe, które polegało albo na oddaniu pozycji lidera wyścigu podczas GP Rosji na rzecz Lewisa Hamiltona, albo jak podczas GP Włoch powstrzymywanie i blokowanie jadącego na czele Raikkonena, żeby Hamilton mógł go dogonić i wygrać wyścig.

Sezon 2019 Fin zaczął najlepiej jak mógł , Zwycięstwo w wyścigu i punkt za najszybsze okrążenie w pierwszym wyścigu sezony, i 2 miejsce podczas GP Bahrajnu, po dwóch wyścigach jest liderem klasyfikacji mistrzostw świata. Zmienił zdecydowanie swoje mentalne nastawienie, a przynajmniej sprawia takie wrażenie. Sam mówi że jest to efekt m.in. rajdów w przerwie między sezonami oraz o mocno procentowym solidnym resecie ( ͡° ͜ʖ ͡°) .

Jeżeli ta forma się utrzyma to będzie bardzo dobra informacja dla fina, który może być w stanie walczyć o tytuł mistrza świata, a przede wszystkim o utrzymanie swojego wyścigowego fotelu, ponieważ kandydatami na miejsce Bottasa są juniorzy Mercedesa – Estebana Ocona i Georga Russela .

Koniec

Dziękuje za uwagę , jeżeli się podobało, plusujcie , komentujcie i obserwujcie ( ͡° ͜ʖ ͡°).

W następnym Rozdziale przedstawię biografie kierowców Ferrari, Sebastiana Vettela i Charlesa Leclerca.

Tradycyjne Tagi dla zasięgów:
#f1 #motoryzacja #sport #merytorycznywpis #wiedza #formula1 #kubica #f1pro #abcf1
  • 3