Wpis z mikrobloga

#katolicyzm #wielkanoc #protestantyzm #religia #biblia #chrzescijanstwo #wiara #mikromodlitwa #kosciol #teologia #orthodoxia #prawoslawie #cerkiew

Wierząc Biblii (a ja wierzę), Jezus spędził w grobie ziemi 3 dni i 3 noce:

Albowiem jak Jonasz był trzy dni i trzy noce we wnętrznościach wielkiej ryby, tak Syn Człowieczy będzie trzy dni i trzy noce w łonie ziemi. (Mt 12:40)


To jeśli umarł w piątek wieczorem i zmartwychwstał w niedzielę rano, to nawet zakładając inkluzywną metodę liczenia czasu, da nam to 3 dni i 2 noce. #!$%@?ąc od tego, że inkluzywna metoda liczenia czasu była stosowana do liczenia lat panowania władców, a nie jednocześnie dni i nocy. Bez inkluzywnej metody dostajemy 2 noce i tylko jeden dzień.

Kiedy więc umarł i zmartwychwstał Jezus, skoro miał spędzić w łonie ziemi 72h? Czyżby Biblia się myliła i jedyny znak (Jonasza) dany pokoleniu cudzołożnemu się nie wypełnił?

Odpowiedź jak zwykle znajdziemy w Biblii. Dniem ukrzyżowania Jezusa był dniem Przygotowania Paschy czyli dzień przed 1 dniem Przaśników:

Był to dzień Przygotowania Paschy, około godziny szóstej. I rzekł do Żydów: «Oto król wasz!» (J 19:14)


potwierdza to inny fragment Pisma:

Ponieważ był to dzień Przygotowania, aby więc ciała nie pozostawały przez sabat na krzyżu, albowiem dzień tego sabatu był uroczysty, Żydzi prosili Piłata, aby im połamano golenie i zdjęto je. (J 19:31)


Dla osób nieznających prawdziwych świąt Boga Jahwe, czyli przede wszystkich katolików, oprócz cotygodniowych sobotnich szabatów (odpoczynków), istniało również 7 uroczystych szabatów, zwanych także wielkimi. W jaki dzień tygodnia więc wypada uroczysty szabat pierwszego dnia Przaśników? Czy wypada on zawsze w sobotę czy też podobnie jak np. Sylwester, 1. dzień Przaśników a tym samym dzień Przygotowania mógł być dowolnym dniem tygodnia? Zgodnie z tym co podaje Biblia:

Tak powiedzcie zgromadzeniu całego Izraela: Dziesiątego dnia tego miesiąca każdy z was niech się postara o baranka dla swojej rodziny; (...) Baranek powinien być wolny od jakichkolwiek braków; powinien to być samiec, (...) Macie baranka przetrzymać u siebie aż do dnia czternastego tego miesiąca, a wieczorem dnia czternastego powinno się go zabić wobec zgromadzenia całego Izraela.


14 dzień miesiąca Nissan to dzień Przygotowania, następnym dniem są Przaśniki. 15 dzień miesiąca (Przaśniki) księżycowego podobnie jak i miesiąca słonecznego może wypaść w dowolnym dniu tygodnia. A więc czy wypadł on w sobotę trafiając dokładnie w cotygodniowy szabat? Co o tym mówi Biblia?:

Po zaś szabatach, o świcie pierwszego dnia, przyszła Maria Magdalena i druga Maria, aby obejrzeć grób. (Mt 28:1)


http://biblia.oblubienica.eu/interlinearny/index/book/1/chapter/28/verse/1/param/1/version/TR

W oryginalnym przekładzie interlinearnym Pismo Święte mówi o dwóch szabatach, a więc o konfiguracji w której 1 dzień Przaśników NIE wypada w sobotę! Konfigurację tę potwierdza również fakt, że nie ma opcji aby Jezus, jako przestrzegający prawo Żyd, podróżował w szabat, a tak musiało by być, jeśli dzień Przygotowania miałby wypaść w piątek:

Na sześć dni przed Paschą Jezus przybył do Betanii, gdzie mieszkał Łazarz, którego Jezus wskrzesił z martwych. (J 12:1)


Tradycyjna opinia, że Jezus umarł w piątek, prowadzi do nierozwiązywalnych niezgodności dwóch następujących tekstów:
a) Po upływie szabatu Maria Magdalena, Maria, Matka Jakuba, i Salome nakupiły wonności, żeby pójść namaścić Jezusa. (Mk. 16:1)
b) Był to dzień Przygotowania i szabat się rozjaśniał. Były przy tym niewiasty, które z Nim przyszły z Galilei. Obejrzały grób i w jaki sposób zostało złożone ciało Jezusa. Po powrocie przygotowały wonności i olejki; lecz zgodnie z przykazaniem zachowały spoczynek szabatu. (Łuk. 23:54-56)

Zauważmy, że z pierwszego fragmentu wynika, że wonności zostały zakupione po szabacie, a z drugiego - że przed. Rozwiązaniem tej pozornej sprzeczności jest zwykły dzień, który rozdzielałby dzień Paschy od sobotniego szabatu. W takim ustawieniu Jezus umiera w środę, w dzień przygotowania Paschy, pierwszy dzień Przaśników (uroczysty szabat) to czwartek, piątek to zwykły dzień roboczy, w którym kobiety kupiły wonności i przygotowały olejki zgodnie ze zwyczajem żydowskim, w sobotę zaś odpoczęły, by potem nie spotkać już Jezusa w grobie. Tylko w takiej konfiguracji pozbywamy się niezgodności pomiędzy ewangeliami synoptycznymi a Janem (różne kalendarze), niespójności między określeniami "po trzech dniach" a "trzeciego dnia" a także gruntujemy dosłowny znak Jonasza. Jezus umarłszy w środę wieczorem, musiał zmartwychwstać w sobotę wieczorem (72h).

Sprawdźmy zatem, czy w latach możliwej śmierci Jezusa 30-33 AD istniał dzień w którym dzień Przygotowania wypadał w środę:

http://www.judaismvschristianity.com/Passover_dates.htm

Jak widać taki dzień istniał i wypadał on w roku 31 AD. Jak to się ma do pozostałych części Pism? Otóż Chrzest Jezusa miał miejsce w 15 roku panowania cesarza Tyberiusza:

Było to w piętnastym roku rządów Tyberiusza Cezara. (Łk. 3:1)


Ponieważ wiadomo, że Tyberiusz współrządził z ojcem od 12 roku n.e., a samodzielne jego panowanie rozpoczęło się w 14 roku n.e., więc piętnasty rok jego rządów to albo 26-27, albo 28-29 n.e.

Drugą ważną wskazówką biblijną jest uwaga w Ewangelii Jana:

"Czterdzieści sześć lat budowano tę świątynię" (Jan. 2:20).


Ponieważ świątynię jerozolimską Herod zaczął przebudowywać w 20 roku p.n.e., więc słowa powyższe wypowiedziano w roku 27 lub 28 n.e. Wtedy rozpoczynał swoją działalność Jezus. Ewangelia Jana rozróżnia wyraźnie trzy święta Paschy nie pozostawiając wątpliwości, że działalność ta trwała ok. trzech lat, a co
najmniej dwa lata. Proroctwo księgi Daniela mówi również o 3.5 roku działalności Mesjasza (Dan. 9:24-27).

Kolejny tekst wskazuje na okolice roku 27 AD, to nawiązanie do proroctwa Izajasza:

Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę, więźniom głosił wolność, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał wolnymi, abym obwoływał rok łaski od Pana. (Łuk. 4:18-19)


Wspomniany "rok łaski od Pana" może być rokiem szabatowy (co siódmy). W omawianym okresie latami szabatowymi były lata 26-27 AD i 33-34 AD.

Jak widać hipoteza środowa jest najbardziej prawdopodobna a Biblia w kilku miejsca wyraźnie na nią wskazuje i ją utwierdza. Zmartwychwstanie sobotnie jest bardzo niewygodne dla wszystkich kościołów, które za centralny obiekt kultu ustanowiły sobie pogańską niedzielę (dies Solis) w opozycji do biblijnego szabatu. Wynika to z niezrozumienia charakteru biblijnych świąt i kalendarza księżycowego, budowaniu całych doktryn na półprawdach, legendach, tradycjach a nie na Słowie Bożym, z którym nie wytrzymują konfrontacji, jak starałem się pokazać powyżej.

Badajcie Pismo Pana i czytajcie: Żadnej z tych rzeczy nie brak, żadna z nich nie pozostaje bez drugiej, gdyż usta Pana to nakazały i jego Duch je zgromadził. (Iz. 34:16)
  • 4
@Oude_Geuze: mój tekst właśnie polemizuje z adwentystami i tego typu argumentacjami. Dodatkowo, adwentyści jak rok krzyżowania wskazują (i słusznie czynią) 31 AD w którym to roku Pascha przypadała w środę, co potwierdzają nie tylko źródła związane z żydami, ale także świeckie U.S. Naval Observatory Astronomical. Adwentyści nie zanegują swojej tradycji, bo pochodzi ona od prorokini Elen G. White, którą uważają za nieomylną w kwestiach przepowiedni. Tutaj trzeba przyznać uczciwie, że dużo
@ajron_men:

To przede wszystkim miejcie na uwadze, że żadne proroctwo Pisma nie jest dla prywatnego wyjaśnienia. Nie z woli bowiem ludzkiej zostało kiedyś przyniesione proroctwo, ale kierowani Duchem Świętym mówili Boga święci ludzie.

Przeto, bracia, stójcie niewzruszenie i trzymajcie się tradycji, o których zostaliście pouczeni bądź żywym słowem, bądź za pośrednictwem naszego listu.


I tak tylko przypomnę, że Pismo było później niż Tradycja. Bo Pismo w znanej mi, czy Tobie formie
@Scorpjon: W zacytowanym przez Ciebie wersecie tradycja jest ściśle i nierozerwalnie związana i ugruntowana ze Słowem, które było głoszone przez Apostołów. Nie jest tam mowa o tradycji późniejszej, która częstokroć jest sprzeczna z samym Pismem - np. ukrzyżowanie piątkowe. Należy mieć na uwadze, że wcześniejsze Słowo > późniejsza tradycja.

I tak tylko przypomnę, że Pismo było później niż Tradycja. Bo Pismo w znanej mi, czy Tobie formie wywodzi się z jednego