Wpis z mikrobloga

Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 . Rozdział 9 ,,Słownik podstawowych pojęć”
Witam wszystkie Mirki i Mirabelki. Chciałbym wam zaprezentować podstawowe pojęcia związane z Formułą 1 i tagiem #f1. Jeżeli jesteś osobą która nie rozumie niektórych pojęć to ten wpis jest właśnie dla ciebie, przyjemnego czytania ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ostatnio trudno mi znaleźć czas na pisanie artykułów, ale postaram się wam to wynagrodzić (info w komentarzu pod wpisem). Proszę o plusik w wpisie oraz obserwowanie tagu, serdecznie dziękuje <3

Określenia Ogólne

FIA - międzynarodowa organizacja pozarządowa, zrzeszająca 239 narodowych federacji sportów samochodowych. To ona reguluje zasady F1 i ustanawia sędziów. Odpowiednik FIFA w piłce nożnej.

Grid Girls – Modelki które występowały na polach startowych przed rozpoczęciem wyścigu. Obecnie zastąpione dziećmi (Grid Kids).

Fastest lap of the Race – Najszybsze okrążenie w wyścigu. Za najlepsze okrążenie kierowca który został sklasyfikowany na pozycjach 1-10 zdobywa 1 dodatkowy punkt. Jeśli zawodnik zajął miejsce 11 i niżej, i osiągnął najszybsze okrążenie podczas wyścigu, wtedy punkt nie jest naliczany nikomu.

Pole Position – Pierwsze pole startowe. Potoczne określenie dla kierowcy który podczas 3 części kwalifikacji przejechał okrążenie w jak najkrótszym czasie.

Q1,Q2,Q3 – Q to skrót od kwalifikacji. Kwalifikacje są podzielone na 3 części. W pierwszej (Q1) kierowcy muszą przejechać jak najszybsze okrążenie, 5 najwolniejszych zawodników odpada (miejsca 16-20). W drugiej części (Q2) odpada 5 najwolniejszych w drugiej części kwalifikacji (miejsca 11-15). W trzeciej (Q3) zawodnicy rywalizują o Pole Position i najwyższe miejsce w wyścigu.

Pit-Stop – Określenie oznaczające zatrzymanie się pojazdu uczestniczącego w wyścigu samochodowym na stanowisku obsługi technicznej. Postoje takie w wyścigach Formuły 1 wykorzystywane są na wymianę opon, czasem także na usunięcie drobnych usterek (np. wymianę uszkodzonego spojlera lub innego fragmentu nadwozia itp.), a w innych seriach wyścigowych (np. w amerykańskich IndyCar) również na uzupełnienie paliwa.

Boksy – Potoczna nazwa miejsca, w którym odbywają się Pit-Stopy, oraz stoją garaże i stanowiska dowodzenia zespołów

Aleja Serwisowa – Potoczna nazwa miejsca gdzie znajdują się garaże i się wykonuje Pit-Stopu. Z Alei Serwisowej czasami niektórzy kierowcy startują, wtedy zaczynają z ostatnich pozycji, albo czasem dostają karę przejazdu przez aleje serwisową za wykroczenie popełnione podczas wyścigu. Prędkość z jaką można się poruszać w Alei Serwisowej jest zależna od toru, na którym rozgrywane są zawody

Sektor – Okrążenie toru dzieli się na 3 sektory, czyli potocznie mówiąc 3 części toru. Na tych sektorach odmierzana jest odległość/strata do kierowcy, albo przewaga nad danym kierowcą.

Okrążenie formujące (Formation lap) – wykonywane jest tuż przed startem wyścigu, gdy bolidu pokonują jedną długość toru, aby ustawić się na pasie startowym.

Samochód bezpieczeństwa (Safety car) - Zastosowanie samochodu bezpieczeństwa pozwala na kontynuowanie wyścigu nawet w razie poważnego wypadku, którego efekty wymagają wyjścia pracowników (Marschalli) na tor celem uprzątnięcia rozbitych samochodów. Safety Car dyktuje tempo całej stawki (przez cały okres trwania neutralizacji wyprzedzanie jest zabronione), aż tor zostanie przywrócony do idealnego stanu. Na ostatnim okrążeniu przed zjazdem do boksu kierowca samochodu bezpieczeństwa gasi pomarańczowe światła na dachu, po czym zjeżdża do boksu, a kierowcy wykonują lotny start. Samochód bezpieczeństwa nie może poruszać się za wolno, bo zbytni spadek temperatury opon i hamulców w bolidach F1 stanowi potencjalne niebezpieczeństwo.

Szykana- Jeden z elementów konfiguracji toru wyścigowego, mający przede wszystkim na celu zmniejszenie prędkości. Najczęściej jest to układ ciasnych zakrętów prawy-lewy-prawy bądź lewy-prawy-lewy. Jeśli przed szykaną znajduje się długa prosta, a pierwszy zakręt jest bardzo ciasny, wtedy możliwości wyprzedzania w strefie dohamowania są bardzo duże.

Padok - przestrzeń za boksami, gdzie parkują ciężarówki poszczególnych ekip. Tam rozstawione są także ruchome przyczepy mieszkalne, w których jedzą i odpoczywają członkowie zespołów. Dziennikarze mogą tam przeprowadzać wywiady, widzowie zwiedzać, czasami nawet dobrze zjeść w siedzibach zespołów (Motorhome).

Stint - Stint to okres pomiędzy zjazdami do boksów. Pierwszy stint to czas pomiędzy startem a pierwszym zjazdem do boksów, drugi - między pierwszym a drugim zjazdem, a ostatni to czas między ostatnim zjazdem do boksów a dotarciem do mety wyścigu.

VSC – Virtual Safety Car – Wirtualny Samochód Bezpieczeństwa, używany jest wtedy kiedy potrzebna jest interwencja Marschalli na torze, ale Samochód Bezpieczeństwa jest zbędny. Kierowcy podczas VSC muszą się poruszać z prędkością 60% normalnej prędkości, nie mogą wyprzedzać innych kierowców. Zasady podczas VSC takie same jak w trakcie żółtej flagi.

Spin- Bolid który zalicza ,,bączka” , obraca się wokół własnej osi z powodu utraty przyczepności.

Opony

Pirelli – Włoska Firma produkująca opony do F1

Mieszanka – Określenie opony, z uwzględnieniem stopnia jej twardości np. opony z twardej mieszanki/miękkiej mieszanki.

C1,C2,C3,C4,C5 – Opony na suchy tor dostępne w F1, Na każdy wyścig władze FIA wybierają trzy rodzaje opon i z tych rodzajów opon zespoły dysponują w trakcie weekendu wyścigowego. C1 (najbardziej twarda) są najbardziej wytrzymałe i najwolniejsze a C5 (najbardziej miękka) to opony najmniej wytrzymałe, ale najszybsze.

Intermediate – Opony pośrednie na delikatnie mokry tor, kiedy jest zbyt ślisko by jechać na suchych, ale nie na tyle mokro by zakładać pełne deszczowe opony.

Wet – Opony deszczowe, na znacznie bardziej mokry tor, m.in. na ulewę.

Blizztering - efekt przegrzania opony. Nadmiar ciepła może powodować zmiękczanie zewnętrznej części opony i jej częściową defragmentację (łuszczenie). Przyczynami łuszczenia opon może być dobór niewłaściwej mieszanki gumy, zbyt duże ciśnienie w oponach bądź zła konfiguracja zawieszenia bolidu.

Graining - powstawanie na powierzchni opony niewielkich kuleczek, które powodują spadek przyczepności bolidu. Tych małych kulek można się pozbyć przy odpowiednim stylu jazdy, lecz zabiera to kierowcy cenny czas.

Flagi

Żółta Flaga – Najczęściej pokazywana flaga, symbolizuje zagrożenie na danym odcinku toru. Zagrożenie to może być spowodowane np. wyjazdem bolidu po za tor, wypadkiem, albo częściami bolidu porozrzucanymi po torze. Podczas tej flagi kierowcy mają obowiązek zwolnić i zachować szczególną ostrożność.

Czerwona Flaga – Symbolizuje przerwanie wyścigu albo sesji treningowej albo kwalifikacyjnej. Może być spowodowana złymi warunkami pogodowymi, poważnym wypadkiem, lub inną sytuacją która wymaga wywieszenia tej flagi.

Czarna Flaga – Dyskwalifikacja danego kierowcy z sesji/wyścigu. Może być spowodowana np. niebezpieczną jazdą.

Zielona Flaga – Można się ścigać, pokazuje się ją najczęściej po zakończeniu odcinka toru gdzie obowiązuje np. żółta flaga.

Niebieska Flaga – Flaga która jest pokazywana kierowcom, którzy są dublowani, a zbliża się kierowca który będzie ich dublować. Kierowca dublowany ma obowiązek ustąpić miejsca na torze kierowcom, którzy będą go wyprzedzać.

Flaga z biało-czarną szachownicą – Symbolizuje zakończenie wyścigu. Jeżeli z powodu błędu organizatorów ta flaga zostanie pokazana wcześniej, to wyścig kończy się właśnie w tej chwili. Przykład – Kanada 2018.

Bolid i wyposażenie

System HANS - (Head And Neck Support System) - System ochrony głowy i karku kierowcy, składający się z przypinanej paskami do kasku „obroży” z włókien węglowych, przyciskanej pasami bezpieczeństwa do ramion kierowcy. System zapobiega gwałtownemu ruchowi głowy w przód przy czołowym uderzeniu w przeszkodę, zmniejszając przeciążenie działające na głowę oraz siły działające na szyjny odcinek kręgosłupa. Stosowanie tego systemu jest obowiązkowe w Formule 1.

System ERS - System ERS składa się z kilku ważnych elementów: MGU-K czyli inaczej generator/silnik do odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania, MGU-H – generator/silnik do odzyskiwania energii z ciepła gazów wydechowych, a także z najcięższego elementu - ogniw akumulatorów stanowiących magazyn energii, a także skomplikowanego układu sterowania. Ogólnie system wzmacnia silniki V6 używane w F1 i są niezbędne do skutecznej rywalizacji podczas wyścigu.

Chassis - Podwozie (chassis) to główna część bolidu wyścigowego, którą można w dużym uproszczeniu nazwać szkieletem całego bolidu.

System Halo - Halo zostało wprowadzone, żeby zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i zminimalizować ryzyko obrażeń głowy. Jest to pałąk ochronny nad głową kierowcy, może wytrzymać ciężar dwupiętrowego autobusu Londyńskiego
Skrzydło - Element konstrukcji aerodynamicznej bolidu. Skrzydła w samochodzie F1 (przednie i tylne) spełniają odwrotną rolę niż w samolocie - zamiast zapewnić nośność, zapewniają docisk aerodynamiczny do podłoża. Ich wymiary i położenie są ściśle ograniczone regulaminem.

DRS - system wprowadzony w 2011 roku do Formuły 1 ułatwiający wyprzedzanie, który może być aktywowany w wyznaczonej strefie toru. Polega na otwarciu tylnego spoilera, co zmniejsza opór powietrza i zwiększa prędkość bolidu. Kierowca może wykorzystać system DRS, gdy pojazd przed nim znajduje się w odstępie jednej sekundy w wyznaczonej strefie toru.System zostaje dezaktywowany gdy kierowca naciska na pedał hamulca. Natomiast gdy na torze panują złe warunki pogodowe stosowanie systemu jest zabronione.

Dyfuzor - Element aerodynamiczny samochodu. Wyprofilowana do góry tylna część podłogi, tuż za tylną osią i pod tylnym skrzydłem - wytwarza dodatkowy docisk aerodynamiczny zwiększający przyczepność samochodu.

Kierowcy

Bwoah – Słowo które bardzo często pada z ust Kimiego Raikkonena, przed rozpoczęciem zdania.

Torpeda – Określenie na Daniiła Kwiata, spowodowane jego agresywnością na torze i powodowaniem wypadków

Spinbastian Vettel – Złośliwe określenie na Sebastiana Vettela, związane z jego licznymi obrotami

Wingman – Określenie na drugiego/słabszego kierowcę zespołu. Pierwszy/Lepszy kierowca zespołu jest faworyzowany kosztem wingmana, czasem nawet musi oddać zwycięstwo w wyścigu. Przykłady Austria 2002, Rosja 2018
Hammer Time – Określenie na jazdę bez limitów Lewisa Hamiltona, czyli najszybciej jak tylko może

Słowniczek i pojęcia wykopu

Nawrut/Zakrent – Określenie najwolniejszego zakrętu w Monako, używane określenie w stosunku do Roberta Kubicy
Wruci – Określenie które stwierdza że Robert Kubica wróci do F1. Wrucił ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Jutro – Najczęstrza odpowiedź na pytanie : Kiedy Robert Kubica wróci do F1?

Renka – Określenie prawej, kontuzjowanej ręki Roberta Kubica

Koterski- Memy wrzucane w odniesieniu do Roberta Kubicy, sugerują podobieństwo obu tych panów. Wrzucanie Mema z Koterskim jest bardzo niemile widziane na wykopie, ponieważ 99 proc. tych żartów jest na żałosnym poziomie.

Szafa – Określenie na Daniela Białego, youtubera nagrywającego Filmy o tematyce F1

Głowacki – Określenie na @lukasz-glowacki, z powodu jego wpisów założono #lukaszglowackicontent . Nie wiem nawet jak jego określać, użytkownik jedyny w swoim rodzaju.

Borówa - Określenie na komentatora F1, Andrzeja Borowczyka

Haas, wiadomo – Używane wtedy kiedy spekuluje się o możliwym miejscu dla Roberta Kubicy w innym sezonie

Hypetrain – Określenie na grupę osób, które z zapałem obserwowało powrót Roberta Kubicy do F1

#powrutcontent – Tag który poziomem jest tożsamy z materiałami dostępnymi na https://powrotroberta.pl/

Ogur (Ogór) – Określenie na słabego/wolnego zawodnika m.in. Gasly czy Sainz

Koniec
Jeżeli ktoś ma jakieś pytanie, albo zapomniałem wspomnieć o jakimś skrócie, to zapraszam do komentowania
Tradycyjne Tagi dla zasięgów:
#f1 #motoryzacja #sport #merytorycznywpis #wiedza #formula1 #kubica #f1pro #gruparatowaniapoziomu
  • 17
@jaxonxst: Otóż Rozdział 10 będzie czymś wyjątkowym, do tej pory skupiałem się na merytoryce i faktach, ten rozdział będzie felietonem i opinią. Felieton ten będzie o tematyce o dziennikarstwie F1 w Polsce, na Świecie oraz o czytelnikach F1, czyli nas i ich stosunku do dziennikarzy F1. Będę chciał przedstawić zagadnienie jak najbardziej merytorycznie i neutralnie. I w tym felietonie przyda mi się wasze zdanie na pewne tematy. O to zdanie się
@jaxonxst: A można prosić o przybliżenie genezy haas - wiadomo?
Wiem, że dotyczy to rozpiski o możliwych wolnych miejscach w poszczególnych zespołach w trakcie słynnego powrotu, ale musiało mi umknąć, czemu akurat w haasie to wiadomka i nic nie trzeba dodawać ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@romanowy: Kubica miał ofertę Rezerwowego Ferrari i by to gwarantowało treningi m.in w Haasie. Dodatkowo skład kierowców delikatnie mówiąc nie jest z najwyższej półki. Dlatego jeśli Haas byłby na tą transakcje otwarty to by nie było wcale niemożliwe.
@romanowy: Dodatkowo Sezon 2018 był dla Romaina Grosjeana bardzo słaby i mizerny. Jego miejsce powinno być zagrożone, już nawet nie tylko przez Roberta, ale i innych kierowców bo miał po prostu słaby sezon, i dlatego temat Hassa tak bardzo odżył. Zresztą bycie w Hasie wiązało by się z pracą dla Ferrari, a jak Kubica miał ofertę rezerwowego to na pewno Ferrari by się podobał taki kierowca Haasa .

Do tego nie
@jaxonxst: grozan stabilnie. lepiej niz rok temu. ma za soba starty juz w kilku sezonach a dalej jest dzbanem. koles nie ma tego czegos, po prostu jest za głupi. niki lauda nie byl glupi, prost, senna, schumacher, hamilton. ktory z nich był glupkiem? Tylko grozan
@jaxonxst: opony na wyścig nominuje pirelli, a nie FIA. Tak to człowiek wszystko wie, ale i tak super. Ciekawi mnie tylko czemu f1talks to szafa. Ogur to w domyśle sainz na tagu.