Wpis z mikrobloga

Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 Historia F1 w pigułce odc. 3 „Vittorio Brambilla - Wygrał jedyny wyścig w karierze, a następnie rozbił swój bolid”

Wyścig o Grand Prix Austrii w 1975 roku nie zapowiadał sensacji. Podczas kwalifikacji Vittorio Brambilla zajął 9 miejsce. Włoski kierowca zespołu March przez całą swoją karierę startował w słabszych, niekonkurencyjnych zespołach, był ówcześnie najstarszym kierowcą w stawce (37 lat) więc nie spodziewał się że ten wyścig będzie wyścigiem jego życia. Aczkolwiek w dawnych czasach te mniejsze i słabsze zespołu potrafiły wyczyniać cuda, czego po raz kolejny świat F1 mógł doświadczyć tego wyścigu.

Gdy stawka ustawiła się na polach startowych, pojawiły się doniesienia o deszczu po drugiej stronie toru. Postanowiono więc zmienić opony na deszczowe a wyścig rozpocząć z 45 minutowym opóźnieniem. Brambilla niesamowicie wystartował, zajmując po starcie 3 pozycje.

Warunki były bardzo trudne, a lider wyścigu Niki Lauda nie przystosował ustawień swojego bolidu tego dnia i utracił prowadzenie na rzecz Hunta i 2 miejsce na rzecz kierowcy Marcha. Partner z zespołu Hunta, jechał swój 1 deszczowy wyścig w karierze i miał być dublowany, lecz nie widział zbliżającego się lidera. Hunt nie chciał agresywnie dublować swojego kolegi z zespołu więc Brambilla to świetnie wykorzystał i objął prowadzenie w wyścigu, którego już przez cały wyścig nie oddał.

Z powodu złych warunków postanowiono na 29 okrążeniu przerwać wyścig. Vitorio Brambilla przekroczył linię mety jako pierwszy… ale utracił na prostej startowej panowanie nad bolidem i przywalił w bariery niszcząc przednią część swojego bolidu (co jest uwidocznione na zdjęciu), ale mimo wszystko pokonał okrążenie zjazdowe, pozdrawiając fanów i niszcząc kompletnie podłogę swojego bolidu. Później, gdy warunki się poprawiły za kulisami było zamieszanie. Niektóre zespoły przygotowywały się do ponownego startu, ale ponieważ wyścig został zatrzymany flagą w szachownicę, nie mogło się to zdarzyć. Z powodu zatrzymania wyścigu po około 60% dystansu wyścigu, kierowcy otrzymali tylko połowę punktów jakie mogli otrzymać za uzyskane pozycje.

Nagranie z wypadku (jedyne jakie się zachowało)

Tagi dla zasięgów: #f1 #motoryzacja #sport #historia #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #gruparatowaniapoziomu
jaxonxst - Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 Historia F1 w pigułce odc. 3 „Vittori...

źródło: comment_sowXP0m1aJrTX1Ssjn5w8TpZZB3RTFwX.jpg

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz