Wpis z mikrobloga

Bezpieczeństwo polskiego nieba zagrożone <<< znalezisko
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, zarządzająca i dbająca o bezpieczeństwem nad polskim niebem, znalazła się na finansowej krawędzi. PAŻP jest modelowym przykładem, jak państwowa instytucja może być motorem innowacyjności, inwestycji i dobrego zarządzania.

(...) PAŻP jest państwową osobą prawną, jednostką sektora finansów publicznych, ale sama na siebie zarabia – nie jest dotowana z budżetu państwa (Ustawa o PAŻP, art. 9. ust. 1.). Jej źródła przychodów to tzw. opłaty nawigacyjne: trasowe (ponad 80% przychodów), pobierane od linii lotniczych za przeloty przez polską przestrzeń powietrzną, i terminalowe (ok. 15% przychodów), pobierane za każdą operację startu i lądowania. Opłaty nawigacyjne są negocjowane w procesie z organizacją Eurocontrol, zrzeszającą europejskie agencje sektora ANSP (Air Navigation Service Providers), oraz z przewoźnikami. Z tego powodu pojedyncze kraje nie mogą windować stawek wg własnego widzimisię. Im więcej lotów i, mówiąc językiem branżowym, operacji lotniczych, tym większe przychody może generować agencja.

Forma prawna PAŻP-u nie pozwala jej na konsumpcję zysku, dlatego dochody wykorzystywane są na zwiększenie bezpieczeństwa przelotów, innowacje, czy inwestycje w nowe technologie i systemy usprawniające zarządzanie przestrzenią powietrzną. Jak wynika z raportu rocznego PAŻP-u, w 2018 r. np. same inwestycje w ATM (air traffic management) – system Pegasus i wspierające oraz infrastrukturę awaryjną – wyniosły bagatela 83,7 mln zł.


#polska #pazp #lotnictwo #atc #samoloty #koronawirus
BaronAlvon_PuciPusia - Bezpieczeństwo polskiego nieba zagrożone <<< znalezisko
Polsk...

źródło: comment_15886054823zZHFGbYJojSZs7rbbPMVU.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz